Každé vystřízlivění bolí... A nadčasovost tohoto filmu je nejen v jeho strhující vizuální rovině, a hereckých výkonech, ale i v pravdě, že pořád je z čeho střízlivět...
Těžký a téměř dokonalý "mindblowing"... Kdyby byly všechny filmy takovéhle, asi bych se brzy zcvoknul,ale jednou za čas je to příjemné osvěžení... Coeni potvrzují svoji jedinečnost a Turturro a (především) Goodman svoji hereckou výjimečnost...Rozhodně stojí za shlédnutí
Tenhle film je chytřejší, než by si mohl leckterý divák připustit... Mendes se nebál po oddychovce s mafiány a Tomem Hanksem zase "podívat blíž" a díky svému nezaměnitelnému ironickému odstupu se mohl při svém pohledu odkázat na Kubricka, Coppolu i Cimina, neztratit se v jejich přítomnosti a pořád zůstat originální a sdělný... Tak Americká krása to sice není (na tu nám tu jaksi chybí příběh), ale pořád je to výjmečný film, který má každou chvíli co říct (ačkoli to nejsou zrovna lichotivé věci)... a navíc je tu můj oblibený Tom Waits a jeho Soldier's things v poslední scéně :) Těším se na další Mendesův film...
Zcela určitě životní role Meryl Streep, která zde předvedla něco úžasného a například samotná scéna Sophiiny volby je jen díky ní skutečně nezapomenutelná... Navíc i Kevin Kline s ní dokázal udržet krok a jeho postava vedle tak famózního výkonu nezaniká.. Kdo ale svoji roli fatálně nezvládnul je Peter MacNicol (televizní diváci ho znají z Ally McBealové), jehož postava má diváka dějem provázet a vyprávět ho, ale v jeho podání je spíše otravným rušivým elementem... Škoda a speciálně hvězda dolů... Další věcí je, že jako adaptace film samozřejmě neselhává (tvůrci dělali co mohli), ale musím přiznat, že příběh je prostě spíše stavěn pro románovou formu, jeho struktura není filmová a je to vidět... Přečtěte si knihu :)
Temné, psychedelické, znepokojivé, vizuálně strhující a řekl bych, že nedoceněné... ale opět jedna nemilosrdně dolů za ohraný, rušivý a neuvěřitelně vágní povinný milostný motiv... Jinak ale myslím, že příběhy ze současnosti sednou Scorsesemu lépe a měl by se jich držet...
Tenhle film má moji nehynoucí podporu a obdiv. Soderbergh natočil film jednoduchou minimalistickou formou, ze které banalita a obyčejnost dní přímo odkapává, kde jsou všichni naprosto přirození a dokazuje, že skutečně dobrý filmař natočí zajímavý film i bez hvězd, velikého rozpočtu a studiem za zády... Není to asi film pro každého, ale mě velmi sednul... 4,5*
Drsný, silný, vnitřně složitý a ve výsledku fascinující film, nad kterým je nutno velmi přemýšlet, rozebírat a každou chvíli se ptát a domýšlet si věci. Film, který vás v tomto ohledu nenechá ani na chvíli vydechnout. Nejde zase tak moc o emoce, jde o to vidět a pochopit. Navíc film nedává žádné odpovědi zadarmo, vše zde má dvě strany... Prostě brilantní !!!! Mmch, srovnávat s estonským Klass je zbytečné a nemá to smysl. Jedná se o dva naprosto odlišné filmy, jak formou, tak tím, skrze co chtějí na diváka působit. Oba svoje cíle plní dokonale.
První záběr je opravdu neobyčejný, stylový, a dechberoucí...De Palma si s ním musel zase pořádně vyhrát. Škoda, že zbytek filmu už tak zajímavý není. De Palma sice pořád dělá co může, ale jedná se spíš o formální manýrismus. Ale pořád je to to nejzajímavější na celém filmu, protože scénář je neskutečně stupidní (kdo je v ději kdo zjistí pozorný divák už po přečtení anotace), herci nezajímaví, napětí po prvním záběru už jen upadá, atd. Prostě vrchol filmu přichází s prvním střihem...
Určitě to není nejlepší Allenova komedie, nejedná se o žádné veledílo, ale Allenovský humor je zde prezentován v plné parádě, celé to moc hezky utíká a ačkoli jsem se nahlas zasmál jen párkrát, celou dobu jsem měl na obličeji lehký úsměv... Příjemná oddychovka, kterou si občas rád zopakuju... Mmch, film nemá dvě hodiny, ale něco kolem hodiny a půl...
Woody u mě opět zaválel, i když to jsou především maličkosti, kterými mě tentokrát dostal do stavu diváckého vrnění. Děj Kassandřina snu je jednoduchý, překvapivě krutý a nemilosrdně ironický (nadhled a odstup Allenovi jako autorovi zůstávají, paradoxně jsem se zasmál víckrát než u Scoop). Herci to ale vše zvládli dokonale - vedle dokonale fungujicí dvojce Farrell/McGregor zaslouží nekonečný obdiv především Tom Wilkinson - a své udělala i přesná Glassova hudba... Rozhodně v současné době nadprůměr, který ale nemá smysl srovnávat s tím nejlepším od Allena (většinou je to přece jen trochu jiný žánr, ale i Match Point je trochu jiná liga). Jestli ale bude jeho tvorba pokračovat v podobném duchu, nebudu rozhodně proti :)
Pekelně působivý film, který ale přes všechny svoje vnitřní kvality působí na venek jako trochu drsnější televizní inscenace (proto nevím, jestli patří přes všechnu svoji pozoruhodnost, do nejlepších 200, ale to je vedlejší) ... Myšlenka a děj jsou ale tak silné a sugestivní, že všechny ostatní věci se dají lehce zapomenout... Co je čest? Co je sebeúcta? Kdo se za sebe bude víc stydět - pitomoučká konformistka Tea, nebo idealista Kaspar? Nebo všichni kteří jen přihlíželi? - navíc, když je člověk sadistický primitiv, je jím už na škole a nízký věk mu na krutosti neubírá, jen si toho nikdo nevšímá... plus je ve filmu jasně čitelná zajímavá konotace s jistým aktuálním tématem (nebudu říkat jakým, abych nezkazil sledování)... Takové myšlenky mi běží v hlavě pět minut po skončení, tak snad už máte dostatečný obrázek, aby jste si ten film pokusili sehnat a užít :)
Nádherný film, který celou dobu přesně ví, co a jak chce říct. Obraz je opravdu malebný, i když sem tam na pokraji kýče, nebo reklamy na šampón, ale to se dá lehce prominout, stejně jako opět naprosto zbytečný milostný motiv, který kdyby chyběl, bylo by to jen ku prospěchu věci a navíc by se z trochu přepísknuté stopáže ubralo nepotřebných patnáct minut... Ale přimhouřím oko, protože tomuhle filmu by se mělo naslouchat, ať už s jeho myšlenkami budete souhlasit, nebo ne...
Film stojí především na velmi pěkném a zajímavě rozvíjeném ústředním nápadu, který se autoři snaží poctivě odvyprávět a mnohokrát se to i daří. Nejpůsobivější je v tomto ohledu především první půlhodina, kdy ještě divák neví, co se děje a právě toto tajemno je zdrojem úžasného napětí, které ale postupem času bohužel zmizí a divák je už potom u příběhu držen jen proto, aby zjistil, co a jak bude dál, aniž by ho ale film do sebe nějak vtáhnul... Což je myslím především zásluhou herců, kteří to tentokrát (především v "dospělé" rovině) prostě nezvládli... 3,5* a zaokrouhlím dolů, protože si myslím, že se jedná o lehce přeceněnou záležitost...
Příjemný, malý, lehkou rukou natočený film, který ale samozřejmě není TAK dokonalý, jak se říká. Vysvětlující voiceover je mnohdy zbytečný a trošičku leze na nervy a druhá polovina je zbytečně dlouho natahovaná, ale hodně zachraňují herci, kteří jsou do jednoho přesní. Slabý výkon zde nenajdete a Hilary Swank je prostě k sežrání i když má třeba rozbitý nos a rozdává kolem sebe rány...
Celý film působí trochu staromódně a zvláštním způsobem divákovi, který se v těch kauzách moc nevyzná, stěžuje sledování. Proto je až podivné, jak je tento film, kde se celou dobu "jen" poklidně mluví silný a strhující....
Kouzlo a výjimečnost celého filmu je pro mě především v okouzlující dialektice, kde se střídají ty nejvypjatější, lidsky silné momenty s neodolatelným nadhledem autorky Marjane Satrapi ("Eye of the tiger" mluví za vše, nebo první půlhodina, ve které velmi funguje kontrast politiky s vyloženě dětským světem apod.), který je podpořen přesnou animací... Bohužel neznám předlohu, ale určitě si jí pokusím někde sehnat, a plně poté docenit i vydařenost filmu. Zatím 4,5 hvězdy, s tím, že po třetím shlédnutí možná přijdu zvednout na 5...
Upřímně řečeno, tyhlety rané formální Treirovi experimenty (tzv. "evropská trilogie") mi přijdou zajímavější a působivější, než celá jeho novější "ručně-kamerová" tvorba... a z Prvku zločinu se při troše empatie může vyždímat slušně nepříjemný pocit v břiše...
Trojan v sobě Sklepáka nezapře, během sledování si určitě vzpomenete přinejmenším na Vorlův Kouř... Jestli máte podobný styl rádi, budete spokojeni, stejně jako každý, kdo byl alespoň jednou na podobném táboře a rád si připomene o čem že bývaly ty ztracené tři týdny z prázdnin... to přísahám na France Kafku :)
Trochu odosobněné a chladné gangsterské melodrama, ve kterém se příliš dlouho příliš málo děje... Hodně ale zachraňují (opět skvělý) Al Pacino a úžasná honička na nádraží... Scarface jsem si ale užil víc :)
Vizuálně vymakaná a napínavá sci-fi. Pravda, děj není z nejsložitějších a rozhodně není nijak chytře promyšlený, ani herci se nepřetrhli (nejlépe z toho vycházejí nakonec ti roboti), ale jako oddychovka je to fajn a hezky se na to kouká, tak přimhouřím oko...
V zásadě platí totéž, co u prvního filmu (až na to, že zápletka je zde přímočařejší a chybí písničky)... Futuramě prostě sluší víc dvacetiminutový kabát, koncentrace vtipů tomu také odpovídá...To ovšem neznamená, že jsem se párkrát hlasitě nezasmál a že si nechám ujít další "díl"... 3 a půl
Tři barvy jsou samozřejmě nádherné (a obzvlášť Červená) a i když nemám co namítat, polská Kieslowskiho tvorba je mi přeci jen o něco bližší...4,5 hvězdy
O genialitě bych v tomto případě nemluvil, i když filmje to solidní, u kterého jsem se kolikrát opravdu pěkně bál...Atmosféra, kamera, zvuk jsou výborné, režie je také solidní, kde to tentokrát drhne je scénář (předlouhá expozice postav, neskutečně otravný vnitřní hlas Eleanory) a herectví... Jestli vydříte pomalé tempo, zastaralé herectví a zkousnete trochu přepálenou stopáž, nebudete litovat...
Moje komentáře
Půlnoční kovboj (1969)
Každé vystřízlivění bolí... A nadčasovost tohoto filmu je nejen v jeho strhující vizuální rovině, a hereckých výkonech, ale i v pravdě, že pořád je z čeho střízlivět...
Barton Fink (1991)
Těžký a téměř dokonalý "mindblowing"... Kdyby byly všechny filmy takovéhle, asi bych se brzy zcvoknul,ale jednou za čas je to příjemné osvěžení... Coeni potvrzují svoji jedinečnost a Turturro a (především) Goodman svoji hereckou výjimečnost...Rozhodně stojí za shlédnutí
Mariňák (2005)
Tenhle film je chytřejší, než by si mohl leckterý divák připustit... Mendes se nebál po oddychovce s mafiány a Tomem Hanksem zase "podívat blíž" a díky svému nezaměnitelnému ironickému odstupu se mohl při svém pohledu odkázat na Kubricka, Coppolu i Cimina, neztratit se v jejich přítomnosti a pořád zůstat originální a sdělný... Tak Americká krása to sice není (na tu nám tu jaksi chybí příběh), ale pořád je to výjmečný film, který má každou chvíli co říct (ačkoli to nejsou zrovna lichotivé věci)... a navíc je tu můj oblibený Tom Waits a jeho Soldier's things v poslední scéně :) Těším se na další Mendesův film...
Revizoři (2003)
Vlastně pořádná konina, ale natočená s takovou chutí a tak neodolatelným způsobem, že pod 4* jít prostě nemůžu...
Sophiina volba (1982)
Zcela určitě životní role Meryl Streep, která zde předvedla něco úžasného a například samotná scéna Sophiiny volby je jen díky ní skutečně nezapomenutelná... Navíc i Kevin Kline s ní dokázal udržet krok a jeho postava vedle tak famózního výkonu nezaniká.. Kdo ale svoji roli fatálně nezvládnul je Peter MacNicol (televizní diváci ho znají z Ally McBealové), jehož postava má diváka dějem provázet a vyprávět ho, ale v jeho podání je spíše otravným rušivým elementem... Škoda a speciálně hvězda dolů... Další věcí je, že jako adaptace film samozřejmě neselhává (tvůrci dělali co mohli), ale musím přiznat, že příběh je prostě spíše stavěn pro románovou formu, jeho struktura není filmová a je to vidět... Přečtěte si knihu :)
Počítání mrtvých (1999)
Temné, psychedelické, znepokojivé, vizuálně strhující a řekl bych, že nedoceněné... ale opět jedna nemilosrdně dolů za ohraný, rušivý a neuvěřitelně vágní povinný milostný motiv... Jinak ale myslím, že příběhy ze současnosti sednou Scorsesemu lépe a měl by se jich držet...
Bublina (2005)
Tenhle film má moji nehynoucí podporu a obdiv. Soderbergh natočil film jednoduchou minimalistickou formou, ze které banalita a obyčejnost dní přímo odkapává, kde jsou všichni naprosto přirození a dokazuje, že skutečně dobrý filmař natočí zajímavý film i bez hvězd, velikého rozpočtu a studiem za zády... Není to asi film pro každého, ale mě velmi sednul... 4,5*
Zlo mezi námi (2003)
Drsný, silný, vnitřně složitý a ve výsledku fascinující film, nad kterým je nutno velmi přemýšlet, rozebírat a každou chvíli se ptát a domýšlet si věci. Film, který vás v tomto ohledu nenechá ani na chvíli vydechnout. Nejde zase tak moc o emoce, jde o to vidět a pochopit. Navíc film nedává žádné odpovědi zadarmo, vše zde má dvě strany... Prostě brilantní !!!! Mmch, srovnávat s estonským Klass je zbytečné a nemá to smysl. Jedná se o dva naprosto odlišné filmy, jak formou, tak tím, skrze co chtějí na diváka působit. Oba svoje cíle plní dokonale.
Hadí oči (1998)
První záběr je opravdu neobyčejný, stylový, a dechberoucí...De Palma si s ním musel zase pořádně vyhrát. Škoda, že zbytek filmu už tak zajímavý není. De Palma sice pořád dělá co může, ale jedná se spíš o formální manýrismus. Ale pořád je to to nejzajímavější na celém filmu, protože scénář je neskutečně stupidní (kdo je v ději kdo zjistí pozorný divák už po přečtení anotace), herci nezajímaví, napětí po prvním záběru už jen upadá, atd. Prostě vrchol filmu přichází s prvním střihem...
Nepijte vodu (TV film) (1994)
Určitě to není nejlepší Allenova komedie, nejedná se o žádné veledílo, ale Allenovský humor je zde prezentován v plné parádě, celé to moc hezky utíká a ačkoli jsem se nahlas zasmál jen párkrát, celou dobu jsem měl na obličeji lehký úsměv... Příjemná oddychovka, kterou si občas rád zopakuju... Mmch, film nemá dvě hodiny, ale něco kolem hodiny a půl...
Krtek (1970)
Není to nijak extra chytlavý film, ale ujetý je slušně, to se musí nechat. Jodorowsky má nápadů, že by s nimi nasytil Afriku !!!
Buena Vista Social Club (1999)
Hudba samozřejmě skvělá, ale dokument průměrný...
Romeo a Julie na konci listopadu (TV film) (1971)
Ale prosím vás, vždyť je to plakát..... Pěkně zahraný, přiznávám, ale pořád vlastně jen plakát, který zachraňuje televizní formát...
Kasandřin sen (2007)
Woody u mě opět zaválel, i když to jsou především maličkosti, kterými mě tentokrát dostal do stavu diváckého vrnění. Děj Kassandřina snu je jednoduchý, překvapivě krutý a nemilosrdně ironický (nadhled a odstup Allenovi jako autorovi zůstávají, paradoxně jsem se zasmál víckrát než u Scoop). Herci to ale vše zvládli dokonale - vedle dokonale fungujicí dvojce Farrell/McGregor zaslouží nekonečný obdiv především Tom Wilkinson - a své udělala i přesná Glassova hudba... Rozhodně v současné době nadprůměr, který ale nemá smysl srovnávat s tím nejlepším od Allena (většinou je to přece jen trochu jiný žánr, ale i Match Point je trochu jiná liga). Jestli ale bude jeho tvorba pokračovat v podobném duchu, nebudu rozhodně proti :)
Zkažená mládež (2007)
Pekelně působivý film, který ale přes všechny svoje vnitřní kvality působí na venek jako trochu drsnější televizní inscenace (proto nevím, jestli patří přes všechnu svoji pozoruhodnost, do nejlepších 200, ale to je vedlejší) ... Myšlenka a děj jsou ale tak silné a sugestivní, že všechny ostatní věci se dají lehce zapomenout... Co je čest? Co je sebeúcta? Kdo se za sebe bude víc stydět - pitomoučká konformistka Tea, nebo idealista Kaspar? Nebo všichni kteří jen přihlíželi? - navíc, když je člověk sadistický primitiv, je jím už na škole a nízký věk mu na krutosti neubírá, jen si toho nikdo nevšímá... plus je ve filmu jasně čitelná zajímavá konotace s jistým aktuálním tématem (nebudu říkat jakým, abych nezkazil sledování)... Takové myšlenky mi běží v hlavě pět minut po skončení, tak snad už máte dostatečný obrázek, aby jste si ten film pokusili sehnat a užít :)
Útěk do divočiny (2007)
Nádherný film, který celou dobu přesně ví, co a jak chce říct. Obraz je opravdu malebný, i když sem tam na pokraji kýče, nebo reklamy na šampón, ale to se dá lehce prominout, stejně jako opět naprosto zbytečný milostný motiv, který kdyby chyběl, bylo by to jen ku prospěchu věci a navíc by se z trochu přepísknuté stopáže ubralo nepotřebných patnáct minut... Ale přimhouřím oko, protože tomuhle filmu by se mělo naslouchat, ať už s jeho myšlenkami budete souhlasit, nebo ne...
Osudový dotek (2004)
Film stojí především na velmi pěkném a zajímavě rozvíjeném ústředním nápadu, který se autoři snaží poctivě odvyprávět a mnohokrát se to i daří. Nejpůsobivější je v tomto ohledu především první půlhodina, kdy ještě divák neví, co se děje a právě toto tajemno je zdrojem úžasného napětí, které ale postupem času bohužel zmizí a divák je už potom u příběhu držen jen proto, aby zjistil, co a jak bude dál, aniž by ho ale film do sebe nějak vtáhnul... Což je myslím především zásluhou herců, kteří to tentokrát (především v "dospělé" rovině) prostě nezvládli... 3,5* a zaokrouhlím dolů, protože si myslím, že se jedná o lehce přeceněnou záležitost...
Million Dollar Baby (2004)
Příjemný, malý, lehkou rukou natočený film, který ale samozřejmě není TAK dokonalý, jak se říká. Vysvětlující voiceover je mnohdy zbytečný a trošičku leze na nervy a druhá polovina je zbytečně dlouho natahovaná, ale hodně zachraňují herci, kteří jsou do jednoho přesní. Slabý výkon zde nenajdete a Hilary Swank je prostě k sežrání i když má třeba rozbitý nos a rozdává kolem sebe rány...
Dobrou noc a hodně štěstí (2005)
Celý film působí trochu staromódně a zvláštním způsobem divákovi, který se v těch kauzách moc nevyzná, stěžuje sledování. Proto je až podivné, jak je tento film, kde se celou dobu "jen" poklidně mluví silný a strhující....
Persepolis (2007)
Kouzlo a výjimečnost celého filmu je pro mě především v okouzlující dialektice, kde se střídají ty nejvypjatější, lidsky silné momenty s neodolatelným nadhledem autorky Marjane Satrapi ("Eye of the tiger" mluví za vše, nebo první půlhodina, ve které velmi funguje kontrast politiky s vyloženě dětským světem apod.), který je podpořen přesnou animací... Bohužel neznám předlohu, ale určitě si jí pokusím někde sehnat, a plně poté docenit i vydařenost filmu. Zatím 4,5 hvězdy, s tím, že po třetím shlédnutí možná přijdu zvednout na 5...
Prvek zločinu (1984)
Upřímně řečeno, tyhlety rané formální Treirovi experimenty (tzv. "evropská trilogie") mi přijdou zajímavější a působivější, než celá jeho novější "ručně-kamerová" tvorba... a z Prvku zločinu se při troše empatie může vyždímat slušně nepříjemný pocit v břiše...
Pějme píseň dohola (1990)
Trojan v sobě Sklepáka nezapře, během sledování si určitě vzpomenete přinejmenším na Vorlův Kouř... Jestli máte podobný styl rádi, budete spokojeni, stejně jako každý, kdo byl alespoň jednou na podobném táboře a rád si připomene o čem že bývaly ty ztracené tři týdny z prázdnin... to přísahám na France Kafku :)
Carlitova cesta (1993)
Trochu odosobněné a chladné gangsterské melodrama, ve kterém se příliš dlouho příliš málo děje... Hodně ale zachraňují (opět skvělý) Al Pacino a úžasná honička na nádraží... Scarface jsem si ale užil víc :)
Já, robot (2004)
Vizuálně vymakaná a napínavá sci-fi. Pravda, děj není z nejsložitějších a rozhodně není nijak chytře promyšlený, ani herci se nepřetrhli (nejlépe z toho vycházejí nakonec ti roboti), ale jako oddychovka je to fajn a hezky se na to kouká, tak přimhouřím oko...
Čarodějův učeň (1977)
Hernajs, proč tenhle klenot mezi českými "pohádkami" nevídáme častěji???? Mmch, místy je to opravdu celkem drsné :)
Vampire Hunter D (2000)
Pěkný komiks nic víc, ale ani nic míň, máte-li na něco podobného chuť, směle do toho...
Futurama: Milion a jedno chapadlo (video kompilace) (2008)
V zásadě platí totéž, co u prvního filmu (až na to, že zápletka je zde přímočařejší a chybí písničky)... Futuramě prostě sluší víc dvacetiminutový kabát, koncentrace vtipů tomu také odpovídá...To ovšem neznamená, že jsem se párkrát hlasitě nezasmál a že si nechám ujít další "díl"... 3 a půl
Unbroken (2003)
Jednoduchý, působivý skoroklip, u kterého bych se bez té hudby celem dobře obešel... Minimum prostředků, silný zážitek
Tři barvy: Červená (1994)
Tři barvy jsou samozřejmě nádherné (a obzvlášť Červená) a i když nemám co namítat, polská Kieslowskiho tvorba je mi přeci jen o něco bližší...4,5 hvězdy
Strašení (1963)
O genialitě bych v tomto případě nemluvil, i když filmje to solidní, u kterého jsem se kolikrát opravdu pěkně bál...Atmosféra, kamera, zvuk jsou výborné, režie je také solidní, kde to tentokrát drhne je scénář (předlouhá expozice postav, neskutečně otravný vnitřní hlas Eleanory) a herectví... Jestli vydříte pomalé tempo, zastaralé herectví a zkousnete trochu přepálenou stopáž, nebudete litovat...