Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Animovaný

Recenze (2 543)

plakát

Dispečer v nákladní přepravě (1954) 

Instrukční film ministerstva dopravy, který vypráví a názorně ukazuje práci dispečera automobilové dopravy. Film slouží jako doplněk odborných přednášek ve všech odvětvích automobilově dopravy. Filmový přehled 30/1955

plakát

Čechov (1954) 

Anton Pavlovič Čechov patří k největším spisovatelům ruské realistické literatury a ve světové literatuře má mimořádné místo jako nenapodobitelný mistr krátké, výstižné, charakterisační povídky, s výjimečnou satirickou ostrostí a přesností ukazující a vysmívající se deformaci lidského charakteru v buržoasní společnost. Psát začal Čechov brzy. K psaní byl nucen bídným životem, povídkami otiskovanými v časopisech si vydělával na živobytí a studium. Po dokončení universitního studia působil nějaký čas jako lékař, ale brzy vycítil, že jeho životní poslání tkví v jiném, a věnoval se zcela literatuře. Po povídkových debutech píše v osmadvaceti letech své první drama „Ivanov", které ještě více přispívá k jeho proslulosti, jíž se v tě době už těší. Čechov se dlouhou dobu domníval, že spisovatel může stát mimo společenský boj. Ale útisk carské reakce osmdesátých let přivádí spisovatele k hlubokému přemýšlení. V jeho tvorbě se projevuje změna a místo nezávazně se vysmívajícího vtipálka nastupuje neúprosný satirik. Spisovatel prochází od drobných anekdotek ze života k velkým thematům společensko-politického charakteru. Prostým, jasným, ale přece jiskrným a okouzlujícím jazykem velkého umělce odsuzuje Čechov pustý život své doby. Svými díly vzbuzuje odpor k takovému životu. V mnoha kratičkých povídkách se mu podařilo zobrazit s velkou všestranností ruský život konce 19. století, ukázat všecky třídy a společenské vrstvy Ruska. V oblasti dramatické tvorby ukázal Čechov nové dramaturgické formy. Byl přesvědčen, že na jevišti musí být všecko stejně prosté jako v životě, a proto zavrhoval vyumělkovanou složitost dosavadní dramatické tvorby. Na tomto poli se jeho jméno pevně váže k slavným jménům ruské realistické divadelní školy — Stanislavského a Němiroviče-Dančenka, kteří na scéně MCHATu uvedli jeho „Racka" a pochopili jeho novátorskou dramaturgii, jež nemohla vyhovovat ostatním tehdejším ruským divadlům. — Čechov, stejně jako Tolstoj a Turgeněv, byl už za svého života nazýván světovým spisovatelem, zvláště jako povídkář. Dnes se před jeho památkou sklánějí v úctě všechny národy. Filmový přehled 30/1955

plakát

Rozbouřené moře (1951) 

Švédské filmy posledních let přinesly rozšíření thematické oblasti a ve většině případů představují vyhraněnou úroveň. Režiséra Arne Mattssona známe u nás již z několika filmů. „Tančila jedno léto" a později „ Pro žhavou lásku mládí" představují nám filmy, ve kterých se hovoří o citových problémech mládeže. Film „Rozbouřené moře" má thematiku odlišnou, i když jeho děj se rozvíjí opět od jednoho styčného bodu, kterým je žárlivost. Zde však je tato oblast překlenuta dalším dějem, v němž nalézáme několik motivů. Je to především strach z odpovědnosti, který se projevuje útěkem do ciziny. Kamarádské city a vztahy jsou tlumočeny při oznámeni úmrtí jednoho z kamarádů. Sociální a společenské poměry se projevuji pohledem do soukromí i do přístavních lokálů. Velmi tu v tomto úsilí pomáhá práce kameramana, jehož dobrá fotografie dokresluje režisérův záměr. Filmový přehled 30/1955

plakát

Neklidné mládí (1954) 

Na filmech, které k nám přicházejí v poslední době ze Sovětského svazu, je už vidět první ozvuky nové tvůrčí politiky a zejména rozhodnutí vyrábět 150 filmů ročně. Rozšiřuje se thematická oblast, vznikají filmy žánrově rozmanitější. Tyto filmy ve své většině splňují také požadavek poutavosti. Tak i „Neklidné mládí". Je to v krátké době už několikátý film, zobrazující život mládeže, a po „Námořníkově odkazu" druhý film, věnovaný životu sovětské mládeže na počátku dvacátých let. Ovšem — třebaže „Neklidné mládí" má některé shodné rysy s „Námořníkovým odkazem" — nelze je s tímto filmem srovnávat, neboť je to dílo zcela jiného žánru. V „Námořníkově odkazu" šlo o dobrodružný příběh, „Neklidné mládí" bychom mohli označit za kroniku neklidného dětství a neklidného mládí několika dělnických dětí. Kronikářský ráz je zřejmě dán literární předlohou, podle které vznikl. Vždyť román Vladimíra Beljakova „Stará pevnost" je trilogie. Je tedy pochopitelné, že autoři filmu mohli převzít pouze některé jeho motivy. Přes značnou útržkovitost vyprávění, jež je rozštěpeno do několika jakoby samostatných a uzavřených kapitol, daří se jim však úspěšně sledovat životní cestu dělnických dětí a později komsomolců, nové nadějné směny dělnické třídy i komunistické strany, sledovat jejich charakterový rozvoj. Pro naše diváky bude film zajímavý zejména tím — stejně jako „Námořníkův odkaz" — že podává výstižný a nevšední obraz života sovětské mládeže v jednom z nejrušnějších údobí sovětského státu. Filmový přehled 30/1955

plakát

Dobytie pustatiny (1955) 

Film je dokumentem o výstavbě obce, kterou založili mladí svazáci. Je současně významným propagačním snímkem pro nábor do zemědělství. Poslouží pro názornou agitaci při osvětových přednáškách a besedách o zemědělství i pro členské schůze ČSM. Je určen těž pro nejširší distribuci. Filmový přehled 29/1955

plakát

Putovný tábor (1954) 

Povaha člověka se má utvářet již od jeho raného věku. Mladí lidé mají být vedeni k přímému, otevřenému jednání, k odvaze a statečnosti. To vše podmiňuje, aby byli vychováváni k dodržování pořádku a v disciplině. Na příkladu 16 pionýrů, kteří se vydali o prázdninách na putovní tábor, poznáváme výchovu mladého člověka učitelem, který z povzdáli jej řídí a usměrňuje. Film je určen pro nejširší distribuci. Filmový přehled 29/1955

plakát

Valivá ložiska (1955) 

Instrukční film pro pracovníky tohoto oboru. Jeho populární forma však poslouží i dalším zájemcům k seznámeni s touto výrobou. Filmový přehled 29/1955

plakát

Parní lokomotiva (1955) 

Instrukční film pro školní účely. Seznamuje se systémem použití parního pohonu. Filmový přehled 29/1955

plakát

Našich dvaatřicet (1955) 

Film, určený pro nejširší distribuci, je vhodným doplňkem zdravotnických přednášek i součástí školních předvádění. Filmový přehled 29/1955

plakát

Náš pan doktor (1955) 

Snaha tvůrců tohoto filmu byla ukázat ty nejlepší stránky venkovského obvodního lékaře. U každého lékaře se předpokládá obětavost a snaha co nejvíce prospět svým spoluobčanům po zdravotní stránce. Je to film, který bude naší veřejností přijat s radostí, poněvadž lékař Dr Vašíček si skutečně zaslouží ono milé pojmenováni svých spoluobčanů „náš pan doktor", které prozrazuje tolik důvěry a lásky. Film je určen pro nejširší distribuci. Filmový přehled 29/1955