Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Akční
  • Sci-Fi

Deníček (6)

Středozem v půlnočním čase

Peter se uvěznil ve své prázdné bílé místnosti, ve které pobíhá s kamerou a natáčí záběry ze hry The Battle for Middle-earth III.

 

 

Ano, ano, je tomu tak. Byl to Bilbo Pytlík a Šmakova dračí poušť, kdo mě poprvé vytáhl do kina na půlnoční premiéru. Vstupní prostory a fronty u pokladen bych si klidně příště odpustil, ale ta atmosféra tam byla. Díky těm fanům v kostýmech. Byl jsem docela překvapen, že se nám podařilo sehnat lístky na poměrně dobrá místa ještě 2 hodiny před premiérou. A ještě více, když film začal a asi 1/4 sedadel byla neobsazena. To je vážně tak vlahý zájem o to, vidět film jako ten úplně první?

Vybral jsem si verzi 3D v originále s CS titulkami. Lepší už by byla jen HFR verze v originále, ale ta ves Plzni k dispozici nebyla. Výběru rozhodně nelituji. 3D bylo opět náramně využito, možná se i to 24fps trochu míň trhalo než u Neočekávané cesty. Jen obraz mi přišel (zejména z počátku) dost tmavý. Snad to bude slabým podsvícením projektoru kinosálu. Nerad bych připouštěl, že Jackson tlumí ve filmu světlo, aby "to vypadalo hustotemně". Takový blbosti se dělají jen u Harry Potterů.

 

K věci:

Celkový dojem je rozporuplný. Šmakova dračí poušť působí celkově mnohem více nevyváženě, než vcelku konzistentní Neočekávaná cesta. To se prohlubuje s koncem filmu, kdy v linii příběhu "Elfo-trpaslí lovestory" tupě zírám na plátno, jestli tohle je vážně ještě Středozem nebo jestli už se Stmívá. Finalní trojitý cliffhanger je tuplovaná úchylnost. Ano, smysl to dává u příběhu Gandalfa a Saurona (doprdele, Petere, takhle to nebylo ani v Silmarillionu ani v Nedokončených!), který je jasnou linkou k hlavnímu finále třetího dílu. Trochu to smysl dává i u draka, ačkoliv kdyby měli Jackson, Walsh, Boyens a del Toro aspoň trochu odvahy překročit vlastní stín, došli by v příběhu až k zabití draka. Samozřejmě na úkor třetí linie, která smysl ani omylem nedává. Ok, beru, že jste to potřebovali natáhnout, že jste potřebovali family-friendly story, že na tom filmu potřebujete kurevsky vyrejžovat. Ale to by se nemělo dít na úkor kvality díla. Příběh o "milostém trojúhelníku" (už ta myšlenka je zcestná a absurdní) Legolas, Tauriel, Fili je hlubokým šrámem jak do serióznosti snímku, tak do pověsti Petera Jacksona, coby vkusného adaptátora Tolkienova odkazu. Když už někdo cítil potřebu tam tohle prorvat, měl s tím zase rychle skončit. Dokud si Fili s Tauriel jen povídali ve vězení, bylo to ještě relativně přiměřené. Ale natáhnout tuhle plytkost do konce filmu a pak jí ještě nechat eskalovat do trapnosti (Legolas řeže skřety v Jezerním městě) a otevřenosti (Legolas pronásleduje skřeta z Jezerního města) je nepřehlédnutelná pitomost.

Samotné ono rozseknutí příbehu mi moc nadšení nepřináší. Znamená to totiž, že Šmakova dračí poušť neobstojí jako samostatně stojící film a že to není nic jiného, než There and Back Again, part I a že Peter chytil syndrom Harryho Pottera. Ono to někomu může přijít jako zvláštní, ale Neočekávaná cesta jako sólo film obstojí. Primární cíl je sice daleko daleko nedosažen, ale hlavní vedlejší epizoda zdá se býti uzavřenou. Ano, příběh o pomstě neskončil pomstou, ale únikem, ale to jej právě činí jiným a výjimečným. Film končící v tomto bodě má dějovou logiku. Po katarzi přišla krize a poté závěr. Je to druhá strana mince, zda zabít či nezabít draka. Jak jsem navrhl výše, Peter měl draka kuchnout už teď, ale je ještě jedna odvážnější možnost. Filmy nemusely být jenom 3, mohlo jich být N>=3. Každým filmem by se trpaslíci posouvali blíž a blíž k Hoře, ale nikdy by k ní nedošli. Každý film by měl svůj epizodní děj (1. byl příběh s Azogem), který by byl s daným dílem uzavřen. Toto by byla medle opravdová odvaha a inovace. A prznění knihy to není (samozřejmě za dodržení jistých podmínek) ze dvou důvodů: S knihou už to má pramálo společného, jde více o inspiraci k něčemu úplně jinému. A odpovídá to více komplexnímu pohledu pozdějších Tolkienových děl, která říkají spíše, že "cesta je cíl" a ne, že vede "tam a zase zpátky".

 

Že žádný ze tří filmů nebude mít moc společného s knížkou se očekávalo. Neočekávaná cesta se ještě nesla v duchu rámcové konstrukce převzaté z knihy, do které si scénáristé nalepili skládanku sestavenou ze Silmarillionu, Nedokončených, Dodatků a z vlastní fantasie (Jen Radagastovy králíky jsem nepřekousl). Šmakova dračí poušť už se pomalu přehoupává k tomu klasicky Hollywoodskému prznění. Obskurnost vztahu mezi trpaslíkem a elfem jsem již zmínil. Druhá věc je naprosto nekorelující zjevení Saurona v plné kráse již během příběhu o Hobitovi. Navíc v podobě čeho? Mluvícího stínu? You gotta be kidding... Po prvním díle jsem věřil, že to je neškodná inspirace Dodatky a Nedokončenými, a že tím Nekromantem byl myšlen Černokněžný král Angmaru, což by krásně vedlo k obnově Devítky na konci posledního dílu. Tady byl ale někdo hodně nedočkavý.

Poslední ptákovina tkví v čase, který ve filmu běží nějakým zvláštním způsobem. Sice nevíme, jak dlouho trvala cesta temným hvozdem, což je zcela v pořádku ale potom: do Lesní říše a ven během 24 hodin. Do Jezerního města a ven během dalších 24. K Hoře během 12 (!!!) a potom (+-)12-hodinový souboj s drakem. Výpočet založen na střídání dne a noci, které probíhá v Ardě stejně jako na Zemi. Jakoby Peter nevěděl, jakými postupy a triky nechat čas nejasně nevyjádřen a raději přechází k prostříhanému realtimovému vyprávění.

A tady už jsme u samého jádra pudla. Věc, která totiž ze snímku čpí jako čpavek je počítačovost, digitalita, hratelnost. Jako by nešlo o film určený do kin, ale extrémně propracovaný gameplay. Skřeti jsou zabiti jednou ranou a nezpůsobují žádná zranění, pokud jsou to prostí vojáci. Pokud mají nějaký ten upgrade, mohou trochu zranit trpaslíka nebo se chvíli bránit elfovi. Ale jen hrdinové se mohou měřit s hrdiny. Toto není logika filmová, ale logika počítačových her. Peter se uvěznil ve své prázdné bílé místnosti, ve které pobíhá s kamerou a natáčí záběry ze hry The Battle for Middle-earth III. Přitom bitva má teprve přijít, takže zatím musíme jen sbírat zkušenosti a vylepšovat hrdiny. A k zabití draka je samozřejmě potřeba speciální šíp na zabíjení draků. Navíc surovin je nedostatek, takže během jedné kampaně můžete vyrobit jen jeden šíp... A mohl bych pokračovat dál, celý film je tím přesycen.

 

Můžeme všechny errory a plot-holes omluvit s tím, že jde o 2. díl, tedy těžko uchopitelný materiál bez začátku a konce. To ale neudělám, ani omylem. Chtěl-li Hobit 2 překročit stín LotRa 2, jakožto nejslabšího dílu trilogie, pak těžce selhal. Hobit 2 mohl být dokonce nejlepším dílem hobití trilogie, jen by nesměl jít na ruku popcornové líbivosti. Možnosti jak toho dosáhnout jsem již zmínil.

V nějaké recenzi jsem četl, že Neočekávaná cesta byla přijata špatně a proto se Šmakova dračí poušť snaží naklonit blíže k Pánovi prstenů. To je ale to nejhorší co snad šlo vymyslet. Hobit a Pán prstenů se sice odehrávají v jednom fiktivním světě, literárně ale jde o světy oddělené. Cesta k úspěchu nevede skrze komičnost prvního dílu, eskalovanou do Harry-Potterovské podbízivosti, ale vedla by skrze jednoduchost Neočekávané cesty, rozšířenou výpravností Společenstva prstenu.

 

Přesto přese všechno film nezavrhuji. Je ale potřeba vyzdvihnout a upozornit na nedostatky. Protože to nejhorší, co může divák udělat, je přijmout film nekriticky jen kvůli zdařilému marketingu a vysokému očekávání. Druhý Hobit se mi naopak líbil. A některé riskantní kroky dopadly úspěšně (Při sledování Gandalfa v Dol Guldura jako by na mě dýchl ten pocit nadšení, známý z Pána prstenů). Ty slabší 4 hvězdy (a 150 za lístek do kina) u mě Peter zase vytřískal a budu se těšit na další výlet do Středozemě, (snad) už poslední.

 

Takže nezbývá než poděkovat Howardu Shoreovi, že aspoň on se nenechává ničím ovlivnit a jeho hudba je stále stejně perfektní.

TroNoviny (akt. s01e02)

Ani v nejmenším jsem IMDb nevěřil, když jsem v její databázi před rokem a půl našel Tron: Uprising. Ještě tím spíše se můj pocit prohloubil, když ještě před půl rokem to vypadalo, že nic takového nikdy neexistovalo, neexistuje a ani existovat nebude. Jenže to by člověk nečekal. Před pár dny jsem dostal solidní facku, když jsem na T:U narazil tady na ČSFD a teprve zjistil že jde o animák. Naštěstí jsem toho moc nepropásl - zatím jsou venku 3 díly - a tak jsem začal hned zuřivě stahovat.

 

A první díl už jsem viděl, takže tady je recenze:

Jen stěží si lze představit svět k počítačové animaci vhodnější, než je Grid, neboli Síť, svět Tronu. Proto mě trošku mrzí, že autoři použili animace zbytečně japonskofilní, zřejmě aby Disney uspokojil i tu "animé subgeneraci", která tvoří jeho nezanedbatelnou část publika. Uvítal bych více prostorový obraz a méně protažené postavičky ( i když poč ne, ale ony jsou protažené tak nějak blbě..).

Oproti T:Legacy zde lze nalézt dokonce i příběh! Zatím tedy ne moc hluboký, ne moc originální, ale je tu.

Hlavní postava Beck by si mohl odpustit tu tupou hláškovitost, ačkoliv když to vysílá Disney (=dětský kanál) asi se nedá nic dělat..

Moc se mi ale líbí, že autoři přišli s novými postavami a ty známé (zejména z T:L) používají jen jako doplňující kulisu. Přenášení známých postav a jejich "příběhu" do nového formátu by nemuselo úplně fungovat.

Nakonec ještě k hudbě, která neodmyslitelně vytváří atmosféru Gridu. Daft Punk jsou elektronické legendy, o tom žádná, ale že by si seriál vystačil jen s recyklací skladeb z Tron Legacy Soundtrack, to se říct nedá. První díl to unesl, ale jestli nezačne být pan recyklátor inovativnější, bude to nic moc..

Celkově se těším na další díly.

První epizoda 75%.

 

Druhý díl:

Většinově platí to, co pro první, jen to nějak snáze utíká a celkově je požitek příjemnější. Možná už si zvykám na ten "ameriko-animé-disney-dyzajn".

Druhá epizoda 77%.

 

A dále:

Třetí epizoda 74%.

Čtvrtá epizoda 73%.

Opice poprvé, podruhé, potřetí.... po dvanácté.. prodáno!

Dlouho jsem nic nevkusného nenapsal, tak se vrátím s komentářem k několika filmům, který jsem chtěl napsat již dávno.

 

Jak již je z nadpisu patrno, půjde o opice, a jaké jiné, než ty nejaktuálnější - Rise of the Planet of the Apes. Který mimochodem chtěla časká distribuce nejprve pojmenovat jako "Vzrůst Planety opic".. Jak smysluplné..

 

Nejsou to ale jediné opice se kterými jsem měl v poslední době osobně čest. Dostal jsem se ke snímku Twelve Monkeys. A byl jsem fascinován. Všech dvanáct opic tímto zařazuji na horizont mého filmového štěstí.

 

K věci:

Rise of the Planet of the Apes: Snímek je to vskutku pěkný. S přihlédnutím k tomu, co Hollywood chrlí všude okolo, je RotPotA (pěkná zkratka, ne?) vskutku na vrcholu. Naštěstí mohu konstatovat naprostou digitální přesnost, tj. to správné využití vizuálních efektů.

A díky Andymu Serkisovi, ačkoliv z něj opět moc nevidíme. A možná právě za to..

Vůbec nejkrásnější je na RotPotA fakt, že neboří svou předlohu. Dokonce se jí místy i vyrovná.

A díky Davidu Hewlettovi, že si neutrhl ostudu na velkém plátně. Nechtěl jsem ho podceňovat, ale jeho výkon mě mile překvapil.

Přes to přese všechno nesdílím mokré kalhoty jako mnoho jiných filmofilů. A to jsem s některými z nich seděl v jedné řadě v kině.. Hlavní problém příběhu je, že byl naroubován na "family-friendly story" o americké rodině, ze které vzejde geniální vědec, který sám vyrobí ještě geniálnější lék, zamiluje se do jedný buchty, a dál už to znáte... Ano, naštěstí je tato kostra tak tenká, že kdo ji nehledá, nemusí ji ani objevit, ale při detailnějším pohledu pod povrch se vynoří a není to zrovna hezký pohled..

 

Sečteno podtrženo, možná že by ten druhý díl nemusel být až tak špatný. Vždyť tolik věcí je ještě otevřeno a nedovysvětleno: proč se lidstvo neubránilo viru? Když jeden geniální vědec dokáže vyvinout jednu látku, proč by jiný nedokázal najít protilátku? Proč se na začátku Planety opic objevují retardované "tlupy" lidí, kterým se daří přežívat vedle opic? Jak se opice rozšířily za hranice jednoho parku? Jak přenesly látku na další opice? etc, etc..

Jen by to chtělo 1)minimálně stejně dobrý scénář (raději však lepší). 2)alespoň stejného režiséra 3)jiné postavy nebo alespoň nové postavy 4)více o opicích, méně o lidech.

Ono, nápad "seriál o Césarovi" zní sice strašně úchylně, ale možná by to ještě byla ta vůbec nejzajímavější možnost.

4 no 1 4ewa

Můj milý deníčku.

Před nedávnou dobou jsem se, médii dotlačen, pokusil o sledování seriálu "4teens". Když už je ČT1 ochotna obětovat další den hlavní vysílací čas, tak to asi něco znamená. Asi ano.. Ale rozhodně to nic nezaručuje. Například kvalitu snímku ne. Další repríza 1. epizody seriálu byla prý uvedena "na velký ohlas diváků". Hmm.. Asi nebudu daleko od pravdy, když "velkým ohlasem" označím spam komentářů na jedné nejmenované sociální síti Facebook a "diváky" označím autory těchto komentářů, neboli dosti nebohý fragment diváků ČT.

 

A teď k věci: Seriál působí jako další pokus nahrabat prachy (skrze nejprve diváky) na tématu dnes široké a aktivní cílové skupiny, o čemž svědčí i dobrá kampaň na osvědčených místech. Pokus to byl možná dobrý a nutno přiznat, že autor námětu a prvotiny scénáře si dal i nějakou tu práci. Nicméně výsledné dialogy a výkony herců jsou asi tolik reálné jako milion na mém účtě v bance. Ordinace pro mladší generaci.

 

Ani tento "seriálový trhák" nehodnotím a raději se budu těšit, že další záznam do mého roztomilého deníčku bude o poznání veselejší.

Cesta zpátky (The Way Back)

Během cesty zpátky z Plzně jsem se zastavil v CineStaru na jeden snímek. Byl to snímek The Way Back, neboli Útěk ze Sibiře. Jelikož tohle není přímo komentář k filmu, můžu zde poznamenat i to, jak mě dorazila cena jedné Sprite v areálu multikina a jak mi překáželo mlaskání "zamilovaných" párů v řadě nade mnou.

A teď už k filmu samotnému. Ano, byly tam plot holes. Ano byly tam věci zbytečně, čistě pro to aby se uplatnil rozpočet. Ano byly tam nedomyšlené, nedovysvětlené pasáže. Ano, byly tam i pro někoho patetické záběry a scény. Ale! Ale dojem to ve mě zanechalo hluboký. Musím se přiznat, že po hodně dlouhé době jsem na konci filmu zase utřel slzu. Krutá realita posledních záběrů, vygradovaných po 2hodinách, splnila svůj účel. A jsem velice rád, za vzpomínku na Prahu v americkém filmu.

No Country for Old Men

Konečně, konečně shlédnuto celé!

Kdyby se býval celý film držel v duchu první poloviny měl by u mě 5hvězd bez mrknutí oka. Bohužel od okamžiku, kdy se objeví nová postava se to začíná zamotávát a smysl konce mi utekl úplně. Budu si to muset pustit znova. Nebo možná raději přečíst..

V nejbližší době se chystám taky na jinou McCartyho adaptaci - Cestu, která se podle informací, jež se ke mě dostaly, nese v poněkud jiném duchu než "Tahle země", tak 'sem zvědav nakolik bude úspěšná.