Recenze (448)
Jak na věc (2002)
Poslední čtvrtina, která úplně opouští knižní předlohu, aby obrousila veškeré hrany a křečovitě dosluníčkovala ke spravedlivému a Hollywoodem akceptovatelnému hepáči pro všechny, mě po té první nadějné a zábavné hodince dost zpražila a v mých očích srazila film na zaměnitelný romkom.
Fish Tank (2009)
Sociální drama, jak má být - totiž, že se v něm iritujícím způsobem chovají úplně všichni. V Karlových Varech po několikerém marném vystání fronty na lístky a náhodném sukcesu ve třicetistupňovém vedru by to možná bylo za čtyři *, takhle v telce ale Fish Tank zůstává středně zajímavým a vykalkulovaným výletem do říše spodiny a mezilidské ignorance.
Legenda o vášni (1994)
Naprosto neutrální film, vizuálně načančaný střední hollywoodský proud 90. let 20. století. Ke čtvrté hvězdičce mi v něm chybí aspoň jeden neotřelý režisérský nápad (co by s některými scénami dokázal takový Ang Lee!) nebo zvrat v ději, který bych nečekal dlouho dopředu.
W. (2008)
Na rozdíl od dobových ohlasů nemám pocit, že by Stone Bushe nějak šetřil. Bush Jr. je v jeho podání naivní, velkohubý, myšlenkově neukotvený náfuka, který postrádá jakoukoli empatii k lidem v okolí i k situaci ve světě. To se na jedné straně projevuje jeho zoufalou snahou vymanit se z vlivu Bushe staršího a překročit jeho stín, na druhé straně jeho selháváním coby strážce světového míru toužícího posichrovat Američanům strategické zásoby ropy na blízkém Východě. Zajímavé je, jak Stone akcentuje Brushův setrvale lehkovážný vztah ke vzdělání a erudici v klíčových otázkách řízení země (obrana i už zmíněná zahraniční politika). Tím, jak Bush v klíčových momentech prezidentského působení upíná svojí pozornost hlavně na fotbal (namísto elementární snahy o hlubší proniknutí do problému), je demonstrována jeho nezodpovědnost i to, jak moc je při klíčových rozhodnutích odkázan na (laickou) intuici, politický marketing a mocensko-politické hry poradců a podřízených. Není pochyb o tom, že vylhaná záminka nešťastné vojenské intervence v Iráku byla pro Stonea jedním z hlavních impulsů k natočení látky. A nejen to, slouží mu k tomu, aby podpořil svůj mírně již zfanatizovaný pohled na Ameriku jako na nezodpovědného rozesírače světového pořádku, která se namísto nápravy chyb minulých (financování teroristů z Talibanu) pouští do chyb dalších (destabilizace Iráku bez koncepce poválečného uspořádání země). Obraz muže, který rychleji mluvil a jednal, než myslel, a který riskoval životy ostatních z pohodlné židle své kanceláře, je i přes všechny výhrady k tomuhle mírně rozvleklému a manipulativnímu portrétu místo, které G. W. Bush podle mě v amerických dějinách zaujímá. I proto považuji "W" za nejlepšího novodobého Stonea. 75 %
Habermannův mlýn (2010)
Všichni Češi (s jedinou opravdovou výjimkou hajného Březiny v podání Karla Rodena, jak jinak, případně mladé paní Habermannové) jsou zobrazeni jako zrádci nebo kolaboranti, což byl předpokládám autorský záměr, nad který se dokážu povznést. Co ale přejít nedokážu, je bezpočet WTF momentů a nedůsledností ve zpracování (Za všechny - Sturmbannführer mluví na české obyvatele zásadně německy a nutí k tomu ostatní, ale s Habermannem - Němcem - o samotě mluví česky s německým přízvukem. To mj. umožní staré Maškové vyslechnout klíčovou informaci o úkolu, který Habermann od esesáka dostane. V ději se s tím ale dál nijak nepracuje). Taky způsob odhalování klíčových zápletek a tajemství (Mašek) je hodně zkratkovitý, což spolu s okatými postsynchrony dotváří dojem lepšího televizního filmu. 60 %
Co jsem komu udělala? (1984)
Pro mě spíš zajímavý pohled na raný rozháraný talent Pedra Almodóvara, než plnohodnotný film, který bych měl potřebu si zopakovat.
Sugarlandský expres (1974)
Na Spielberga překvapivě odtažité. Už tehdy spousta režijních nápadů a originálně pojatých scén. Chápu, proč po fantastickém Duelu tady dostal šanci zrežírovat automobilové honičky a pády v daleko větší intenzitě a jako náramný spektákl. Ale co naplat, když chybí sevřený příběh, a to i navzdory inspiraci skutečnou událostí. Ani hysterická Lou Jean Poplinová v podání Goldie Hawn a její vyšinutý parťák ve mně nedokázaly vzbudit tu potřebnou dávku sympatie. Silné ***
Čti mi ze rtů (2001)
70 %, úplně přesně na pomezí tří a čtyř *. Zajímavé, většinu stopáže nenudné, stát se to může, ale věřit se tomu opravdu nedá. Což je u filmu, který se snaží působit hodně realisticky a nepřikrášleně, trochu handicap.
Jen pro tvé oči (1981)
Nesourodý slepenec všeho, co zřejmě v raných osmdesátkách frčelo (akční bojové filmy, honičky, podmořská expedice, dobývání hradu, situační komedie) spolu s mírně již vyčichlým Rogerem Moorem. Z klasických bondovek už toho moc nezbylo. A propos - Jak hodnotit film ("Akční / Dobrodružný / Krimi / Thriller"), kde nositelem klíčové informace je - SPOILER - mluvící papoušek? 50 %