Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Fantasy

Poslední hodnocení (850)

Barbie (2023)

14.08.2023

Rogue One: Star Wars Story (2016)

05.07.2023

Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977)

05.07.2023

Need for Speed (2014)

01.06.2023

Le Mans '66 (2019)

01.06.2023

Kytice (2000)

04.12.2022

Amnestie (2019)

04.12.2022

Rod Draka (2022) (seriál)

04.12.2022

Americký sniper (2014)

04.12.2022

Reklama

Poslední deníček (6)

Národní globální

Strategie globálního rozvojového vzdělávání a osvěty o globálních souvislostech

I. Vize

Cílem globálního rozvojového vzdělávání (GRV), jehož východiskem je Agenda pro udržitelný rozvoj 2030, je podporovat schopnost lidí kvalifikovaně a objektivně porozumět globálním, regionálním i lokálním politickým, ekonomickým, sociálním, environmentálním a kulturním procesům, včetně jejich vzájemných souvislostí a propojenosti jejich dopadů. Hlavní důraz v oblasti GRV bude kladen na účinnější začlenění globálních rozvojových témat a kritické porozumění globálním souvislostem do systému formálního i neformálního vzdělávání, včetně příslušné metodické a didaktické podpory pro pedagogické pracovníky. Bude rovněž posílena informovanost o globálních a rozvojových tématech včetně ZRS ČR vůči odborné a široké veřejnosti. Naplňování tohoto cíle bude zajištěno v součinnosti veřejného, neziskového i akademického sektoru. MZV ČR bude zejména prostřednictvím Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci a Rady vlády pro udržitelný rozvoj pravidelně informovat vládu a Parlament ČR i odbornou veřejnost o naplňování hlavních strategických cílů v rozvojové a humanitární oblasti. Posílena bude také spolupráce Rady pro ZRS a její expertní skupiny pro Strategii GRV s Radou vlády pro udržitelný rozvoj v oblasti vzdělávání a osvěty, aby byla zajištěna návaznost GRV na širší tematickou oblast vzdělávání k udržitelnému rozvoji.

II. Východiska a principy

Globální rozvojové vzdělávání je významnou součástí úsilí o inkluzivní udržitelný rozvoj ve všech zemích světa. Problematika GRV včetně osvěty jsou také důležitou součástí strategického rámce Česká republika 2030 i Strategie zahraniční rozvojové spolupráce České republiky 2018 - 2030. Pozornost mu ve svých strategických dokumentech věnují i mezinárodní organizace jako OSN, OECD nebo Rada Evropy, v souladu s Cíli udržitelného rozvoje (SDGs). Nová strategie navazuje na první Národní strategii globálního rozvojového vzdělávání (GRV) pro období 2011 – 2015, aktualizovanou pro období 2016 – 2017 s příslušným Akčním plánem, který rozpracoval úkoly Národní strategie pro jednotlivé oblasti GRV s konkrétními indikátory. Naplňování cílů GRV bylo a nadále bude průběžně podporováno expertní pracovní skupinou koordinovanou MZV a hodnoceno také prostřednictvím nezávislých českých i mezinárodních evaluací. Povědomí o rozvojové spolupráci a humanitární pomoci se v ČR postupně zvyšuje a sjednocuje, ale globální rozvojová témata a globální odpovědnost stále nejsou dostatečně promítnuty do systému vzdělávání na všech úrovních a chybí dlouhodobá vzdělávací koncepce a systematická metodická a didaktická podpora pedagogické veřejnosti. Vedle začlenění témat GRV do rámcových vzdělávacích programů ve formě průřezového tématu se zřetelnou a odborně garantovanou didaktickou koncepcí a obsahem, je zásadním předpokladem úspěšné realizace GRV posílení aktivní role MŠMT a to zejména na rozhodovací a strategické úrovni a ve vztahu ke strategickému plánování vzdělávacího procesu. Dalším předpokladem je zasazení GRV do rámce vzdělávání k udržitelnému rozvoji v součinnosti s Radou vlády pro udržitelný rozvoj. Mezi základní principy globálního rozvojového vzdělávání, které přispívají k dosahování cílů GRV a k posilování globální dimenze vzdělávacích témat, patří:

● holistický pohled na svět – GRV přispívá ke vnímání současného světa jako propojeného celku, chápání všech jeho aspektů jako vzájemně závislých a hledání souvislostí mezi rozhodováním a děním na místní, regionální i celosvětové úrovni, v prostoru i čase;

● globální odpovědnost – GRV pomáhá lidem vnímat sebe sama jako součást globálního společenství a motivuje je k odpovědnému jednání a chování s ohledem na sebe, společnost i svět, ve kterém žijeme, s důrazem na aktivní přispívání k překonávání nerovností;

● solidarita a sociální spravedlnost – GRV podporuje solidaritu s lidmi žijícími v obtížných podmínkách a ochotu jim pomoci, dodržování lidských práv a prosazování rovných příležitostí pro všechny, a to v lokálním, regionálním i globálním kontextu;

● otevřenost a kritické myšlení – GRV podporuje otevřený a kritický přístup k informacím, názorům a perspektivám, respekt k diverzitě a schopnost hodnotově založeného úsudku a rozhodnutí na základě informovaného postoje;

● participace a partnerství – GRV podporuje aktivní účast lidí na řešení lokálních i globálních výzev a konfliktů a formální i neformální spolupráci a rovnocenné partnerství mezi aktéry státními i nestátními na místní, národní i mezinárodní úrovni.

III. Cíle ČR v globálním rozvojovém vzdělávání a osvětě o globálních souvislostech

Hlavním cílem globálního rozvojového vzdělávání a osvěty o globálních souvislostech je zajistit všem občanům ČR přístup k informacím o globálním rozvoji, motivovat je k aktivnímu přístupu při řešení globálních výzev a vybavit je potřebnými kompetencemi, které jim pomohou podílet se na udržitelném rozvoji světa. V návaznosti na Agendu 2030, na Strategický rámec Česká republika 2030 a na Strategii zahraniční rozvojové spolupráce ČR 2018 – 2030 bude ČR ve vybraných tematických prioritách usilovat o naplňování globálních Cílů udržitelného rozvoje. Těchto cílů může být dosaženo, budou-li principy a tematické okruhy GRV prosazovány jako přirozené součásti konceptu celoživotního učení nejen do vzdělávacích programů na všech úrovních vzdělávacího systému ČR, ale i do osvětových aktivit. Strategie dále konkrétněji rozpracovává dílčí cíle v následujících pěti oblastech:

o Formální vzdělávání

o Neformální vzdělávání

o Osvětové aktivity

o Budování kapacit

o Propojení GRV s dalšími politikami a oblastmi

Formální vzdělávání

Globální rozvojové vzdělávání má klíčový význam pro to, aby si děti, žáci a studenti ve formálním vzdělávacím systému osvojili v rozsahu a zaměření adekvátním jejich věku potřebné kompetence (zahrnující znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty), aby se mohli podle svých schopností a zájmů zapojit do dynamického, rozmanitého a propojeného světa v jednadvacátém století a vyrovnat se s jeho výzvami. Podporuje vzdělávání pedagogů, dětí, žáků a studentů, které jim pomůže nahlížet na globální výzvy z různých perspektiv, což přispěje k aktivnějšímu a participativnějšímu prostředí ve školách. Podporuje dovednosti důležité pro život, jako je zpracování informací, kritické myšlení, kreativní přístup, komunikace a spolupráce s ostatními.

a) Vzdělávací koncepce, vzdělávací programy a jejich realizace v předškolním, základním a středním vzdělávání

Vzdělávací koncepce a rámcové vzdělávací programy budou obsahovat cíle a principy globálního rozvojového vzdělávání a jasně definovaný obsah a výsledky učení žáků v uzlových bodech vzdělávání a budou realizovány ve školách všech stupňů, druhů a typů. Bude podporováno zvyšování informovanosti pracovníků institucí, které se podílejí na přípravě strategických vzdělávacích dokumentů, o principech a cílech globálního rozvojového vzdělávání a jejich začleňování do vzdělávacích procesů. Pedagogům bude poskytována příslušná metodická a didaktická podpora k realizaci vzdělávacích programů ve školách a uplatňování celoškolského přístupu ve výuce GRV s využitím existujících programů a metodických podkladů z veřejné i neziskové oblasti.

b) Pregraduální příprava učitelů a další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)

Pregraduální příprava učitelů a další vzdělávání pedagogických pracovníků bude směřovat k tomu, aby pedagogičtí pracovníci získali znalosti a dovednosti, které jim umožní systematicky a efektivně začleňovat globální rozvojové vzdělávání do výuky. Bude podporováno zvyšování informovanosti a metodické podpory vysokoškolských učitelů, kteří se podílejí na pregraduální přípravě učitelů. Bude připravena programová nabídka vzdělávacích programů DVPP v návaznosti na aktualizovaný obsah kurikulárních dokumentů v jednotlivých relevantních akreditovaných vzdělávacích institucích po celé ČR s cílem objasnit budoucím učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům základní pojmy, témata, principy a cíle globálního rozvojového vzdělávání. Budoucí učitelé a pedagogičtí pracovníci získají vhled do této problematiky, budou motivováni k jejímu zařazování do výuky a dostanou k ní metodickou podporu.

c) Terciární vzdělávání

V oblasti terciárního vzdělávání budou principy a témata GRV promítány do studijních oborů na vysokých školách, které mají bezprostřední vliv na utváření veřejného povědomí o rozvojové problematice nebo na ovlivňování globálních problémů – např. rozvojová studia, přírodovědné obory, společenskovědní obory, humanitní studia, mediální studia apod. Bude podporována spolupráce institucí působících v sektoru terciárního vzdělávání, a tvorba společných studijních programů vysokých škol obdobného zaměření, zejména programů připravujících učitele a kurzů dalšího vzdělávání dospělých.

Neformální vzdělávání

Neformální vzdělávání poskytuje příležitost k učení prostřednictvím činností, které mohou doplňovat vzdělávací programy v oblasti formálního vzdělávání.

Neformální vzdělávání umožňuje dětem, mládeži i dospělým zapojení do globálního rozvojového vzdělávání mimo institucionální rámec. Organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo zavedený systém formálního vzdělávání budou zájemcům nabízet rozvoj životních znalostí, dovedností, kompetencí, postojů a životních zkušeností, které respektují cíle a principy globálního rozvojového vzdělávání a využívají osvědčené postupy i inovace. Děti, mládež i dospělí budou v rámci nabízených mimoškolních aktivit seznamováni s tématy souvisejícími s globálními a rozvojovými výzvami dnešního světa. Principy a témata GRV budou zahrnuty do koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže a do Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží. Metodicky bude podpořeno zahrnutí GRV do činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání. Bude podporována činnost organizací pracujících s dětmi a mládeží ve volném čase v oblasti GRV. Při podpoře a realizaci nabídky dostupných volnočasových aktivit zaměřených na vytváření vztahu k životnímu prostředí a osvojení si zdravého životního stylu bude zdůrazňován globální aspekt a odpovědnost za udržitelný rozvoj.

Osvěta o globálních souvislostech

Osvětové aktivity zaměřené na globální souvislosti mohou občanům ČR poskytnout informace o otázkách rozvoje, dát jim nástroje k zapojení se do řešení globálních výzev, mobilizovat větší veřejnou podporu při naplňování Cílů udržitelného rozvoje, včetně boje proti chudobě, podporovat kritické myšlení, změnu postojů a osobní angažovanost v udržitelném rozvoji. Cílem je umožnit všem skupinám dospělého obyvatelstva, zejména zaměstnancům veřejné správy, médií, nevládních organizací a podnikatelské sféry přístup k informacím o vzájemné propojenosti a závislosti světa a o příčinách a důsledcích, které tyto vazby mají na všechny země světa, a to tak, aby byli schopni zodpovědně a kriticky přistupovat k informacím o globálním udržitelném rozvoji a zaujmout aktivní přístup k řešení souvisejících výzev. Mezi tyto aktivity patří zprostředkování široké veřejnosti informací o problematice rozvoje, aktuální situaci ve světě a globálních výzvách formou publikací, seminářů, výstav, různých variant programové nabídky veřejnoprávních sdělovacích prostředků, kampaní apod.

Budování kapacit a partnerství

Budování a zvyšování kapacit institucí, organizací a jedinců zapojených do globálního rozvojového vzdělávání přináší cenné možnosti pro výměnu zkušeností mezi jednotlivými aktéry a získávání potřebných kompetencí a kvalifikací na straně institucí odpovědných za realizaci programů a aktivit globálního rozvojového vzdělávání.

a) Podpora partnerství a spolupráce

S cílem znásobit dopady vzdělávacích a osvětových aktivit budou vyhledávány a podporovány společné aktivity škol, územních samosprávných celků, malých a středních podniků, NNO a veřejnosti ze strany státní správy při začleňování principů a cílů globálního rozvojového vzdělávání do vzdělávacích procesů. Bude podporována spolupráce mezi odborníky v oblasti GRV tak, aby byla zvýšena koordinace při realizaci globálního rozvojového vzdělávání a současně byl maximalizován dopad realizovaných aktivit.

b) Podpora výzkumu a vývoje

Bude podporován výzkum v oblasti globálního rozvojového vzdělávání v oblasti plánování, realizace a evaluace GRV a poznatky vyplývající z tohoto výzkumu budou využívány v praxi. Důležitým cílem je zapojení akademických pracovišť věnujících se výzkumu a vývoji v oblasti GRV do mezinárodní spolupráce a podpora jejich součinnosti s dalšími vědeckými, odbornými a zájmovými organizacemi a pracovišti zabývajícími se problematikou globálního rozvojového vzdělávání a osvěty.

Propojení GRV s dalšími politikami a oblastmi

Pro úspěšné splnění cílů strategie je klíčová komunikace a spolupráce s dalšími partnery a institucemi v ČR i v zahraničí. Globální rozvojové vzdělávání je téma silně provázané s dalšími oblastmi života společnosti, zejména ve vztahu k udržitelnému rozvoji a aktivnímu občanství. Je proto důležité podporovat součinnost se stávajícími i novými partnery a institucemi.

a) Spolupráce s dalšími institucemi v ČR

Podmínky pro globální rozvojové vzdělávání budou dále zlepšovány a bude pokračovat komunikace s vládními institucemi s cílem maximalizovat možnosti koherence politik. Půdou pro další rozpracování tohoto tématu bude i nadále Pracovní skupina pro GRV pod Radou pro ZRS, řízená MZV ČR. Dále bude zintenzivněna komunikace s příslušnými tvůrci politik s cílem posílit soudržnost mezi globálním rozvojovým vzděláváním a dalšími vzdělávacími politikami, včetně Strategie vzdělávací politiky 2020, Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 i po roce 2020, kurikulárních dokumentů (rámcových vzdělávacích programů), Koncepce podpory mládeže, Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016-2025 apod. Bude pokračovat spolupráce s příslušnými vládními útvary i nevládními aktéry na koordinovaném celostátním přístupu k občanskému vzdělávání, environmentálnímu vzdělávání a zejména ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji se snahou o dosažení cíle č. 4.7 Cílů udržitelného rozvoje (Vzdělávání pro udržitelný rozvoj a globální občanství).

b) Spolupráce s partnery v EU

Bude pokračovat partnerství a výměna zkušeností s evropskými partnery prostřednictvím aktivního zapojení do přípravy politik v oblasti globálního rozvojového vzdělávání a osvěty o globálních tématech na evropské úrovni. ČR se bude dále aktivně zapojovat do práce organizace Global Education Network Europe (GENE) a podílet se na průběžné reflexi a hodnocení národních politik („peer review“) s cílem výměny informací mezi evropskými státy o osvědčených postupech v globálním rozvojovém vzdělávání.

IV. Hlavní témata GRV a osvěty o globálních souvislostech

Globální rozvojové vzdělávání se věnuje několika tematickým oblastem, s nimiž souvisí řada vzájemně provázaných globální výzev a kterými se prolínají různá globální témata. V několika oblastech se globální vzdělávání tematicky prolíná také se vzděláváním k udržitelnému rozvoji a s výchovou k občanství, klade však důraz na globální aspekt.

Propojenost světa a vzájemná závislost

Porozumění světu jako celku a vnímání toho, jak jsou lidé, místa a prostředí neoddělitelně propojeny a vzájemně závislé. Porozumění skutečnosti, že události a rozhodnutí na úrovni jednotlivce, komunity i státu mají následky globálních rozměrů.

Rozmanitost světa

Porozumění rozdílům a podobnostem mezi lidmi, prostředími a přírodou ve způsobech života lidí ve světě a respekt k odlišnostem.

Životní prostředí

Porozumění potřebě zachovat a zlepšit kvalitu současného života a prostředí na všech místech planety s ohledem na lidi i ekosystémy.

Chudoba a nerovnost

Porozumění příčinám a důsledkům chudoby a principům, které vytváří základní nerovnosti ve společnosti.

Lidská práva

Porozumění významu univerzálních lidských práv a usilování o jejich respektování a zachování lidské důstojnosti, chápání práv a odpovědností a jejich vlivu na rozvoj v globálním kontextu.

Mír a řešení konfliktů

Porozumění podstatě konfliktů, jejich vlivu na rozvoj a životy lidí, potřebě jejich řešení a tomu, jak jsou otázky míru a konfliktu spjaty s otázkami sociální spravedlnosti, rovnosti a práv. GRV vede k poznávání těchto oblastí, nalézání souvislostí, kritickému přemýšlení a utváření způsobů jednání a chování. S ohledem na komplexitu současného světa je důraz kladen na provázanost mezi lokální, regionální a globální rovinou, resp. na vztahy mezi všemi úrovněmi od osobní přes komunitní, regionální, národní, makro-regionální (evropskou) až po globální.

Příklady témat GRV

Témata GRV se prolínají všemi výše zmíněnými oblastmi. Každé téma je přitom třeba vnímat v širokých souvislostech, propojovat ho s různými obory a oblastmi lidské činnosti a propojovat jednotlivá témata navzájem.

Globalizace (ekonomická, kulturní, sociální, politická) a propojenost světa

Světový obchod a jeho vliv na rozvoj

Migrace ve světě

Mezinárodní instituce a jejich role v rozvoji světa

Základní lidská práva, dětská práva, práva seniorů a práva různých menšin (vč. rovnosti pohlaví)

Rovné příležitosti a respekt k jinakosti

Demokracie a dobré vládnutí

Globální výzvy a Cíle udržitelného rozvoje

- odstranění chudoby a snížení nerovností ve světě

- odstranění hladu a zajištění potravinové bezpečnosti

- zdraví obyvatel a kvalitní život - kvalitní vzdělání

- rovnost mužů a žen

- pitná voda, kanalizace a hygiena

- důstojná práce a udržitelný ekonomický rozvoj

- průmysl, inovace a infrastruktura

- udržitelná města a obce

- odpovědná výroba a spotřeba

- klimatická opatření a udržitelné využívání zdrojů a energií

- mír, nenásilí, spravedlnost a odpovědné instituce

- globální partnerství pro udržitelný rozvoj.

Humanitární pomoc a rozvojová spolupráce

- rozvoj, jeho pojetí a kulturní podmíněnost

- historie, motivy, cíle a principy humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

- aktéři mezinárodní humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

- aktivity České republiky a EU v oblasti humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

V. Základní kompetence

Globální rozvojové vzdělávání není statickým konceptem vzdělávání, jeho pojetí se vyvíjí a reflektuje dynamický rozvoj světa. Jeho prostřednictvím jsou učitelům i žákům či studentům zprostředkovávány kompetence (zahrnující znalosti a porozumění, dovednosti, postoje a hodnoty), které jim umožňují aktivní orientaci a zapojení v soudobém světě.

Znalosti a porozumění

získat a rozvíjet vědomosti potřebné k porozumění ekonomického, politického, sociálního, environmentálního a kulturního fungování světa chápat místní, regionální i celosvětové dění a procesy v co nejširších souvislostech, snažit se porozumět vzájemným vztahům znát různé pohledy na konkrétní výzvy a problémy, porozumět jejich příčinám, důsledkům a možným způsobům řešení vědět o svých možnostech podílet se aktivně na udržitelném rozvoji na lokální i globální úrovni

Dovednosti

kriticky přemýšlet o světě, vyhodnocovat různé informace a zkoumat více pohledů na jednotlivá témata reflektovat svoje jednání a chování i dění v okolním světě, činit informovaná a odpovědná rozhodnutí vědomě odhalovat stereotypy a předsudky, uvědomovat si jejich důvody a dopady rozvíjet schopnost adaptovat se na různé situace a čelit jejich dopadům (odolnost) porozumět situaci a potřebám druhých zapojit se do veřejného dění a řešení problémů, plánovat a realizovat akce s globálním přesahem spolupracovat s ostatními a využívat různé strategie při řešení konfliktů

Postoje a hodnoty

zajímat se o aktuální lokální, regionální i globální dění a klást si otázky podporující porozumění respektovat každého člověka, oceňovat sociální a kulturní rozmanitost a podporovat rovné příležitosti a sociální spravedlnost podporovat aktivní zapojování všech zájemců (participaci a inkluzi) a upřednostňovat spolupráci chápat, že každý může ovlivnit rozvoj spravedlivé a udržitelné společnosti na lokální, regionální i globální úrovni přijmout odpovědnost za vlastní jednání a chování a být odhodlán/a zlepšovat své přístupy k okolí i světu.

VI. Role klíčových institucí a zapojení dalších aktérů

Úspěšnost naplňování cílů této Strategie bude závislá na míře komunikace a součinnosti veřejných institucí s neziskovým i akademickým sektorem v oblasti GRV a osvěty, zejména prostřednictvím Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci a Rady vlády pro udržitelný rozvoj v oblasti vzdělávání a osvěty.

1) Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) ze zákona odpovědné za ZRS ČR ve strategické i implementační rovině, je tudíž odborným garantem témat souvisejících s globálním rozvojem. Ve vztahu ke GRV zodpovídá za koordinaci přípravy Strategie vč. příslušných Akčních plánů, svolává a řídí pracovní skupinu pro GRV ustavenou při Radě pro ZRS a podporuje osvětu veřejnosti o globálních souvislostech. Jím řízená Česká rozvojová agentura (ČRA) podporuje aktivity v oblasti GRV a osvěty v rámci příslušných dotačních titulů. MZV se účastní relevantních mezinárodních procesů v rámci Evropské unie, OSN, OECD, Rady Evropy (North-South Centre) i nezávislých iniciativ (GENE).

2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spolu s odbornými organizacemi Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a Českou školní inspekcí (ČŠI) je klíčové pro zavádění GRV do formálního vzdělávacího systému, vzdělávání učitelů i celoživotního vzdělávání, vč. podpory systematického začleňování GRV do formálního i neformálního vzdělávání, přípravy odborných didaktických materiálů a další podpory růstu kvality GRV v praxi formálního i neformálního vzdělávání všech stupňů a forem.

3) Rada vlády pro udržitelný rozvoj (RVUR) a její Výbor pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji koordinuje naplňování strategického rámce Česká republika 2030 i Agendy 2030 v ČR, včetně oblasti vzdělávání a dílčích cílů přímo souvisejících s realizací GRV.

4) Nestátní neziskové organizace realizují programy a projekty GRV a osvěty financované MZV, Evropskou komisí či dalšími zahraničními subjekty. Sledují globální problematiku, trendy ve vzdělávání a přinášejí zkušenosti přímo z rozvojové praxe a ze zahraničí. Realizují vzdělávací a osvětové programy pro pedagogy, další vzdělavatele, školy i širokou veřejnost, propojují školy a místní komunity.

5) Zřizovatelé škol a školských zařízení v rámci výkonu samostatné působnosti mají možnost vzdělávací a osvětové aktivity podporovat, spolupracovat na nich s dalšími subjekty či je samy realizovat a koordinovat s finanční podporou z příslušných národních či evropských dotačních programů.

6) Školy a školská zařízení jsou stěžejní pro naplňování cílů GRV ve školní praxi na úrovni jedince až po úroveň společnosti. Vysoké školy zařazují GRV do studijních programů pro pregraduální a další vzdělávání učitelů a podporují výzkum v oblasti GRV – zejména školy s programem rozvojových studií. Mateřské, základní a střední školy zohledňují principy, cíle a témata GRV v souladu s příslušnými vzdělávacími rámci.

7) Další aktéři – Ministerstvo životního prostředí (MŽP), Úřad vlády (ÚV) a příspěvkové, soukromé a neziskové organizace, akademické instituce, mládežnické organizace, politické nadace, firmy a další subjekty promítají témata a cíle GRV do svých aktivit a podporují osvětu v globálních souvislostech v rámci svých kapacit a působností.

VII. Naplňování strategie

Akční plán

Cíle a tematické priority GRV jsou rozpracovány podle gescí jednotlivých aktérů a s indikátory plnění v tříletém Akčním plánu (první na období 2018 – 2020). Jeho sestavení, monitorování a vyhodnocení koordinuje pracovní skupina pro GRV při Radě pro ZRS. Akční plán umožňuje průběžné reagování na nové výzvy v národním, evropském i globálním kontextu GRV, napomáhá koordinaci mezi jednotlivými aktéry GRV a podporuje koherenci s dalšími relevantními oblastmi vzdělávání i udržitelného rozvoje v České republice.

Finanční rámec

Aktivity v oblasti GRV a osvěty zakotvené v Akčním plánu jsou z velké části financovány prostředky v gesci MZV zajišťovanými prostřednictvím každoročního Plánu ZRS. Tyto prostředky jsou primárně určeny na podporu GRV v celoživotním vzdělávání se zaměřením na pedagogické pracovníky, sekundárně směřují osvětovými kampaněmi i na širokou veřejnost; pamatují též na podporu příslušných odborných institucí a na vyhodnocování (evaluace) aktivit v oblasti GRV. Další finanční prostředky vynakládají jednotliví aktéři GRV z vlastních rozpočtů; část prostředků je zajišťována z fondů EU (stávající a připravované grantové programy na podporu GRV a vzdělávání k udržitelnému rozvoji).

Monitoring a evaluace

Aktivity GRV budou i nadále průběžně hodnoceny prostřednictvím nezávislých evaluací v gesci MZV. Evaluace jsou základním nástrojem pro řízení a kvalifikované rozhodování o dalším efektivním zacílení dalších aktivit globálního rozvojového vzdělávání a osvěty o globálních souvislostech s cílem zvyšování celkové kvality GRV i ZRS ČR. I nadále bude probíhat průběžné monitorování plnění strategických úkolů GRV a osvěty prostřednictvím vyhodnocení Strategie a jejích Akčních plánů v rámci příslušné expertní pracovní skupiny při Radě pro ZRS i v rámci hodnotících aktivit České školní inspekce, neziskových organizací činných v oblasti GRV i mezinárodních hodnotících mechanismů. Při vyhodnocování bude důraz kladen na očekávané výsledky a dopady i s důrazem na vzájemné návaznosti a synergie jednotlivých projektů a programů ve vazbě na příslušné tematické priority ZRS ČR a na relevantní SDGs.

Komunikace a prezentace

Úspěšné naplňování Strategie GRV je spojeno s kvalitní prezentací cílů a výsledků GRV a osvěty ve vztahu k odborné i široké veřejnosti a dle potřeby i politické reprezentaci a mezinárodním partnerům. Cílem prezentace GRV bude nejen naplňování Strategie GRV a příslušného Akčního plánu, ale zejména také šíření povědomí a zájmu o globální témata. Ke komunikaci budou využívány inovativní metody a sociální sítě; důraz bude kladen i na synergie komunikačních aktivit a nástrojů různých aktérů GRV vůči jednotlivým cílovým skupinám.