Israha

Israha

Oživlá Apokalypsa

okres Vsetín

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 26.3.2019  17:13
    Arachnicide (2014)
    *

    Únavná přehlídka filmařské nekvality, žel navíc ještě i prosta invence a jakéhokoliv nadhledu. První zmutovaní pavouci se ke všemu objeví až po více než padesáti minutách stopáže (do té doby jsou k vidění jen křečovité pokusy o vytvoření military atmosféry a thrillerového dusna, které ve svém otrockém lpění na žánrových klišé vůbec nefungují), a pak teda aspoň začne nějaká ta řežba, která je nicméně tak otupující a jednotvárná, že nakonec ubíjí úplně srovnatelně, jako užvaněná první půlka filmu. Tohle by bylo špatné i někde v devadesátkách, a tím spíš dnes, kdy se v rámci žánru béčkového eko-horroru tvůrci předhánějí v tom, kdo přijde s větší magořinou a kdo si ze sebe bude dělat víc prdel.

    • 23.6.2019  22:33
    Babadook (2014)
    *****

    Jeden z nejlepších mainstream horrorů poslední pětiletky. Především proto, jak naprosto organicky propojuje klasickou duchařinu s psychologickým dramatem, a přesvědčivě funguje na obou těchto frontách. Horrorová stránka je podepřena sebejistou režií, která táhne hlavní postavy od jednoho děsivého zážitku ke druhému, stupňuje neklid a úpadek duševního zdraví a neuchyluje se přitom k lacinému audiovizuálnímu bubákování; silné herecké výkony Essie Davis a překvapivě i malého Noaha Wisemana zase táhnou zmíněný psychologický aspekt a jejich dobře napsané postavy i přesto, že se chovají občas opravdu DOST otravně, dokáží vzbudit v divákovi náklonnost. Pak už je jedno, jestli pochopíme Babadooka jako skutečnou temnou bytost odjinud, která parazituje na děsech lidí, nebo jen jako metaforickou manifestaci těchto děsů samotných. Důležité je, že film dokáže tyto děsy účinně a intenzivně zprostředkovat, a také, že na úhlu pohledu prožitek z něj nezávisí, vyznění není podřízeno přesnému pochopení závěrečné pointy. Takto důmyslně vystavěný duchařský horror je dnes už víceméně svátek.

    • 26.7.2017  00:14

    Jakoby si partička wrestlerů krátila volné chvíle mezi zápasy natáčením amatérského horroru, přičemž to většinu z nich ani moc nebavilo. Dívat se na to v podstatě nedá, technická stránka je otřesná, a ke všemu je to navíc nebetyčná nuda, kde kromě nějakých těch wrestlingových chvatů a sem tam narážek na prostředí wrestlingu není vůbec nic, co by zaujalo. Jako zombie horror to neobstojí (napětí nulové, masky zombií odfláklé), jako splatter taky ne (překvapivě málo gore efektů pochybné kvality) a jako komedie taky ne, protože to většinu času není vůbec vtipné. Ta jedna hvězda je za nadšený a trefně sebeparodický výkon Roddyho Pipera, který jako jediný pochopil, v čem to vlastně účinkuje, a podle toho to pojal. Štěky Hacksawa Duggana a Kurta Anglea, kteří to nejspíš pochopili taky, jsou natolik krátké, že výsledný nepříliš valný dojem nijak zvlášť nespraví.

    • 14.8.2018  17:21
    Sharknado 2 (TV film) (2014)
    *****

    Druhé Žralokonádo už zahodilo veškeré zábrany a stalo se totálním cheesefestem, který si dělá srandu ze všeho a ze všech, a úplně nejvíc sám ze sebe. Ještě se však nepokouší o "megalomanské" příběhové oblouky a je střídmější v popkulturní parodii (to začalo ve větší míře až ve trojce) a svou koncentrací na několik málo postav a umístěním jen v jedné lokalitě skvěle funguje jako frenetická akční jízda, která se nezastaví a ve které se může stát v podstatě cokoliv, i když to odporuje fyzice, logice i dobrému vkusu. Po úvodní, dokonale zábavné "Sharks on a plane" sekvenci sice nastává asi dvacetiminutové kecací volno, ale pak už je to nehorázná prdel až do konce, a závěrečná sekvence zničení žralokonáda a vším, co následuje, je doslova narvaná badass momenty. Někdo může být na pochybách, jestli je vše na tomto filmu tak dementní a technicky špatné záměrně, ale na to spolehlivě odpovídá "reálná" meteorologická relace, která po celou stopáž filmu dění na obrazovce odborně vysvětluje....aneb jak lépe dohnat ad absurdum už tak značnou koncentraci ujetostí, než se je s naoko vážnou tváří pokoušet vysvětlovat. Geniální komedie. Nebo nekoukatelný trash bez špetky míry, záleží na tom, jak jste nastaveni.

    • 20.10.2020  17:56
    Sidonia no kiši (TV seriál) (2014)
    **

    Vizuálně podmanivé anime, z něhož srší depresivní pocit technokratické atmosféry daleké budoucnosti, kde z lidstva a lidství už moc nezbylo, a jehož temný vesmír se všemi děsivými tajemstvími láká k prozkoumávání. Jenže tato tajemství zůstávají většinově pouze naťuknuta a nedořešena, dějový oblouk plyne divným tempem odnikud nikam (druhá řada příběh nedovyprávěla, a třetí není a nejspíše ani nebude) a zcelaotřesná je práce s charaktery, které jsou do jednoho zcela ploché a jediný způsob, jakým je tvůrci zkoušejí divákovi přiblížit, je jejich opakované vystavování rádobyvtipným společensky trapným situacím, které jsou zpočátku jen tak přihlouple nehumorné, ale postupem času se stávají bolestivě trapnými i pro sledujícího. Navíc je to na mecha anime po hříchu málo akční a ta akce, když už nastane, je často nepřehledná; a ani fanoušci bizarních kosmických nestvůr si nepochutnají, protože místní záporáci povětšinou vypadají jen jako neforemné hroudy, zamotané v chapadlech. Výsledkem je nedějová, často dost utahaná a emocí prostá záležitost, na které je opravdu přitažlivá jen atmosféra a byť zanedbávaný, tak aspoň nápaditý a otázky vzbuzující worldbuilding. To je ovšem dosti málo.

    • 11.2.2020  17:19
    Urutoraman Ginga Esu (TV seriál) (2014)
    **

    O něco lepší než dějově přímo předcházející zoufalost Ultraman Ginga, ale pořád slabé. Tokusatsu seriály poslední dekády jsou v podstatě z půlky reklamami na hračky, a Ultraman není výjimkou, nicméně následující série tuto skutečnost povětšinou dokázaly docela solidně zaobalit do příběhu...Ginga S ovšem nikoliv. Takže se tu mává do obrazovky figurkami Ultramanů a monster, šermuje různými elektronickými udělátky a korunou okatého PP je neustále pojídání reklamnní čokolády postavami, přičemž epizodní zápletky jsou povětšinou redukovány do podoby generických poselství o důležitosti přátel a centrální děj série přešlapuje na místě a i na těch 16 dílů je velmi řídký. Ani sázka na jiný typ záporáka moc nevyšla, k Ultramanům vždy seděly spíše noblesně působící, ostentativně zlé temné entity, a ne banda nekompetentních hláškujích šašků (ke všemu série dělá hrubou chybu v tom, že finální boss nedokáže obstát v porovnání s "minibossem", objevujícím se v půlce seriálu). Přidání druhého Ultramana sice sérii celkem osvěžilo, ale tento koncept už byl dříve a mnohem zdařileji využit v řadách Ultraman Gaia a Ultraman Mebius, takže jedinou fakt stylovou novinkou jsou ultramanské "power-upy" v podobě částí těl monster, což je, uznávám, docela cool. Je to však jediný prvek, který (tedy společně se zlepšenou production value) stojí za pozitivní zmínku. Tuto sérii nelze doporučit nikomu jinému, než skalním Ultra-fans, kteří chtějí vidět všechno.

    • 9.7.2018  14:54

    Odlehčená ptákovina, která dělá ze žraloků duchy, dává jim schopnost pohybu sněhem a předhazuje jim jejich nejoblíbenější kořist - prázdninující studenty. Třeskuté, ale docela uvědomělé béčko se smyslem pro sebeironii, ale nedostatkem kreativity a těžkým docházením dechu v poslední třetině. Žraloci jsou nepěkně digitální, holky jsou pěkně rostlé a navzdory horské scenérii povětšinou spoře oděné, potěší solidní bodycount s několika vtipnými zabitími (převážně ovšem v první polovině) a občas dobře udělaným nedigitálním gore efektem. Nadhled se však postupem času ztrácí, film se začne topit v klišé a absolutně nevyužije potenciál závěrečného hromadného útoku žraloků na lyžaře po lavině, kde místo odvázané zabíjačky dojde jen na zmatené pobíhání sem a tam. A závěr, byť v rámci subžánru až překvapivě originální, je naprosto antiklimaktický. Škoda, náběh na cheesy sharksploitation kult tu částečně byl, ale nápady na plné zúročení možností chyběly.

    • 27.7.2018  10:57

    Spousta hodně sympatických pokleslých nápadů utopená v utahaném a unaveném zpracování. Má to místy ten správně sebeironický nádech, který umí tento typ béčkové televizní produkce zachránit a udělat zábavným, ale dostatečně jej nevyužívá, a pančovanou kořalkou zmutovaní krokodýlodlaci v ději musejí dávat až příliš mnoho prostoru znesvářeným rodinným klanům, jejichž příběh ale postrádá jakoukoliv špetku zajímavosti. Vyzněním vlastně dost podobné ostatním Furstovým animal horrorům - v jednotlivých scénách občas správně campy zábava, ale coby celý film až moc vleklé a dávájící příliš prostoru soustředit se na technické nedostatky.

    • 27.10.2017  16:55
    Monstrum z hlubin (2013)
    odpad!

    I v rámci žánru dno. Sotva pohromadě držící halda otrocky vršeného klišé, která nemá potřebnou kvalitu, ambice (což se ale čekat dalo), nadhled ani sebereflexi (a tohle už je škoda). Těch nekonečných cca 71 minut mě i jako nadšeného fanouška televizních monster filmů doslova fyzicky unavovalo. Chudák běžný divák, co si to při pohledu do TV programu v dobré víře pustil jako výplň nudného sobotního večera.

    • 16.10.2019  16:38
    Neo Ultra Q (TV seriál) (2013)
    **

    Třetí, doposud poslední řada mysteriózního seriálu Ultra Q, a jednoznačně nejslabší. Tsuburaya Productions na to zde šli podle stejného receptu, jako v Ultra Q a Ultra Q: Dark Fantasy - tedy kombinováním tajemna, paranormálna, vesmírné i technologické sci-fi, a koření v podobě špetky horroru a klasického kaiju eiga, ale výsledek je rozpačitý zejména proto, že skrze úzkostlivé soustředění se na vypointování jednotlivých epizod došlo k úpadku kvality samotného vyprávění. Neo Ultra Q má působivě podladěné barvy, takže vyznívá velmi pochmurně; umí položit sžíravé otázky i zamrazit neznámým, a v jeho nadpřirozenu se hodně odráží skutečná realita světa...jenže zádrhel je, že i když seriál má co říct, nemá co ukázat, a k (leckdy dost temným a pesimisticky vyznívajícím) vyústěním se lopotně pachtí skrz toporné dialogy, nedějovost a bahnitě táhlé tempo, takže subjektivně každá epizoda trvá tak dvakrát déle, než je její reálná stopáž. Vynikající jedenáctý díl s ekoteroristy a mimozemsko inteligenci, a další dva kvalitní (čtvrtý, o neurochirurgovi, experimentujícím za hranou etiky; a pátý, o japonských replikantech) jsou na dvanáctidílnou sérii po hříchu málo.

    • 18.2.2018  11:42

    Vcelku chápu, proč Del Toro s Pacific Rimem finančně a kriticky nikterak zvlášť neuspěl. V moderní době přišel s blockbusterem, který není ani komediálně nadsazený, ani temný a drsný, ani nemá žádný velký přesah a hlubokou myšlenku. A také, coby režisér, známý a oblíbený pro svůj osobitý styl, dodal film, který sice má všemožné typicky deltorovské vizuální vychytávky, ale jako celek osobitostí zas tolik neoplývá. Vtip je ale v tom, že o nic z toho mu v prvé řadě ani nešlo...Pacific Rim je nadšenecký projekt velkého dítěte, které dostalo dostatek peněz a času na pohrání si s hračkami svého mládí. Soudobě vypadající, ale staromilská a nostalgická pocta kaiju žánru, která je přesně tak přímočará a naivně jednoduchá, jako byly monstr bijáky v padesátých a šedesátých letech. Drahá a vypiplaná úlitba jednoho velkého fanouška žánru všem ostatním. S archetypálními lidskými postavami nevalné hloubky, ale pečlivou vyladěností světa na pokraji apokalypsy a až fetišisticky puntičkářskými vzhledovými a "charakterovými" profily pro každý obří stroj a obří nestvůru na scéně. Po pěti letech a více než pěti shlédnutích přinášející stále stejnou geekovskou radost, jako při první projekci v kině.

    • 24.10.2019  11:33
    Ultraman Ginga (TV seriál) (2013)
    *

    Ultraman Ginga zase jednou vrací Ultramany k moralisticky-poučnému podtónu, kdy se klade důraz na to, že síla přátelství a naděje zmůže stejně, co superschopnosti vesmírných tvorů a monster...a s tímto, i když je to taky už notně okoukaná záležitost, v rámci sci-fi seriálu pro celou rodinu nemám problém. Jenže co tu máme dál? Centrální dějová linka? Jakási je, a ne vysloveně marná, ale s výjimkou posledního dvoudílu se v podstatě od začátku nehne z místa. Epizodní dějové linky? Stereotypní banality bez nápadu. Akce a triková stránka? Nízký rozpočet strikes again, triků je pomálu, soubojové pasáže mají mizernou choreografii a je to dokonce tak levné, že se po celých 11 dílů fyzicky nehneme z blízkého okolí jediné budovy staré školy. Postavy? Poprvé v historii Ultra Series zde není zásahový tým, ale jen skupinka studentů, kteří se do mezihvězdných bojů mezi monstry a mimozemšťany přimotali spíš náhodou, a byť se je seriál snaží portrétovat vícerozměrně, i s negativy, nakonec vyznívají v lepším případě ploše, v tom horším otravně. A korunu tomu nasazuje katastrofální novinka v ultramaní mytologii, proklínaný koncept tzv. Spark Dolls. To prostě byli (bez vysvětlení jak a naznačení backgroundu toho všeho) Ultramani, mimozemštani i kaiju zmenšeni do podoby figurek, a pokud máte správné udělátko, můžete se pomocí něj a příslušné figurky v někoho z nich proměnit a "ovládat ho". Dehonestující ducha franšízy, po pár dílech zoufalé repetitivní, velmi často skřípavě vtipnotrapné. Fanoušky sice potěší návraty některých dlouho neviděných monster, jako Grand King, Kemur Seijin či Ragon, ale sledovat mluvící figurku Ultramana Taro, kterak hloupě vtipkuje a červená se, když se z poličky "dívá" na převlékající se studentku, nebo ožrale se potácejícího kaiju, kterého jeho "loutkař" neumí ovládat, to je v lepším případě (nejste-li skalní fanoušek) stupidní, v tom horším doslova bolestivé na sledování. Ale aspoň to nakoplo prodeje hraček, to je hlavní. Nejhorší Ultraman, s přehledem, a pevně věřím, že těch zbylých 6 sérií, které jsem dosud neměl možnost vidět, neklesne ještě hlouběji.

    • 13.8.2018  14:42
    Žralokonádo (TV film) (2013)
    ***

    Počátek kultu. Už obsahující trademarkové prvky série v čele se záměrnou hloupostí a všudypřítomným sebeparodickým duchem, ale ještě ne tak odvázaný a přepálený, jako následující díly. I přesto je to ale pekelně zábavná věc, ta stopáž na druhé (a další) shlédnutí uteče až nečekaně rychle (což u podobných brakových nízkorozpočtových magořin bývá často problém, šílené nápady jsou slepeny nudnou dějovou vatou a patřičně nevyniknou). Není moc co dodávat, Ferrante při tvorbě pokračování pochopil, co lidi na Žralokonádu tolik chytlo, a pak na tuto kartu vše vsadil; jednička je tím pádem spíše slabším odvarem a takovým "testem", jestli tenhle přístup a specifický druh srandy uspěje. Uspěl, a zjevně daleko více, než se očekávalo. Ku vzteku všem fanouškům filmu jakožto druhu umění, a k radosti všem bláznům, kteří se rádi poklesle baví na cizí účet.

    • 7.7.2018  19:12
    Hon (2012)
    *****

    Do pochmurné lokality a stejně tak pochmurného ročního období zasazená syrovost, která s nekompromisní upřímností ukazuje, jak může být na první pohled neškodný, charakterově malý človíček, který si rád vymýšlí a jeho životní náplní je řešit a pitvat životy ostatních, nebezpečný, pokud se v jeho okolí budou vyskytovat lidé podobní, kteří jej v daných aktivitách budou podporovat a budou je šířit. Situováno na chladném a depresivním severu v současnosti, ale kritikou drbnovství, davové mentality, falešné morálky a pokrytectví nadčasové a globální. Co se mi však možná zamlouvalo ještě více, byla práce s hlavní postavou. Ne ani tak Mikkelsenovo herectví (byť to má rozhodně vysokou úroveň), ale spíše způsob, jakým je charakter Lucase napsán. On se zde pod tlakem okolností, se kterými nemá nejmenší šanci nic udělat, nerozpadá v rozklepanou trosku, která brečí doma do polštáře, jak je život nespravedlivý...naopak se v těch nejtěžších chvílích chytí toho, co mu zbylo (v tomto případě jeho syna), najde zpět sebeúctu a jde tenhle nerovný boj válčit se vztyčenou hlavou. Za tohle stvárnění, které ukazuje, že vážení si sebe sama a boj za vlastní pravdu a zásady není nikdy zbytečný, i když může být osamělý, a proti všem, dávám tu pátou hvězdu. Konec sice drží depresivního ducha celého filmu, a ukazuje, že ten boj nemusí nutně skončit úspěšně, ale i ten samotný pokus postavit se šikaně davu a nezůstat u kňourání, že mě někdo šikanuje, je sám o sobě hodnotná věc.

    • 17.7.2018  18:05

    Poctivé military sci-fi s dotekem horroru, kde se pořád střílí, vyhazuje do vzduchu, zabíjí, tvrďácky hláškuje, ukazujou kozy a ve vizuálně líbivém stylu pádí nekompromisním tempem kupředu skrz scénář, který je tak profláklý a žánrově typický, až je to vlastně sympatické. Dost možná nejlepší Hvězdná pěchota od dob kultovní jedničky. Chybí tomu sice vlastní ksicht, protože vyměnit jména postav a dosadit si místo Brouků jinou agresivní mimozemskou havěť, máte v podstatě šablonu na tvorbu libovolné vesmírné střílečky/vyvražďovačky, ale k čertu s tím - v tomhle žánru nemusíte být originální, abyste nabídli pořádnou porci zábavy. Velká spokojenost, a zároveň trošku zklamání, že nebylo dost peněz, natočit tohle jako live-action film, a zůstalo pouze u animovaného formátu.

    • 8.10.2019  16:01

    Slibný začátek, epicky míchající tři různé alternativní ultramaní vesmíry, a studená atmosféra vylidněné Země a prázdných měst, zamořených monstry, má něco do sebe, a vyloženě zábavná je dynamika mezi Ultramanem Zero a jeho lidským hostitelem, kdy poprvé vidíme, že se Ultraman a "jeho člověk" neshodnou a jsou ve při. Z prvních cca 40 minut Ultraman Saga jsem byl téměř nadšený. Následuje však už jen záplava rutinního patosu, zaměřeného na smutné osudy dětských protagonistů, nezajímavé osobní konflikty postav a předigitalizované, televizně chudé bojové scény, kterým chybí patřičné velkolepé vyvrcholení. Na to, že měl Ultraman Saga v Japonsku kinodistribuci, působí ve své druhé polovině až nezdravě moc jako laciné direct-to-video. Z trilogie filmů, točících se okolo Ultramana Zero, rozhodně ten nejslabší.

    • 9.4.2020  15:09
    Vortex, the (2012)
    ***

    Docela zábavný camp, který nejde cestou sebeironického, satirického pomrkávání, ani bláznivých přehnaností, nýbrž takové poklidné, roztomilé nablblosti, která se chvílemi tváří uvědoměle, chvílemi vůbec. Rozpočet byl evidentně ultranízký, protože CGI je příšerně nekvalitní a ještě k tomu sporadicky používané, v davových scénách (no, jedné jediné) nejsou ani komparzisti a opakování exteriérových lokací je tak očividné, že si z toho postavy naskrz čtvrtou stěnu dělají prdel. Brak jak prase, ale celou dobu dokáže udržet na rtech diváka takový ten pohrdavý, ale přitom pobavený úsměv, převážně skrz neustálé dojení humoru přes konfrontaci charakterových stereotypů vymletého vojáka a v praktických činnostech nepoužitelného vědátora, a to prostřednictvím místy až sitcomového neherectví. Chvílemi to sranda je, (častějšími) chvílemi ne. Třetí hvězdičku dávám za závěr, protože když si záporácký šílený vědec zabodl do zad krystaly a proměnil se v mluvícího, oheň chrlícího obřího hada, dostal jsem záchvat smíchu...a poté i druhý, když ten samý akt provedl vrchní zelený mozek v návalu sebevražedného heroismu taky.

    • 9.7.2018  00:43

    Nevím, jestli bylo Christopheru Rayovi nařízeno, že má tuhletu žraločí "pecku" natočit v tak vážném a rutinním duchu, nebo se na to prostě jen vysral a nechtělo se mu, ale nechápu, že člověk jako on, který svými Mega Sharky a X-Headed Sharky ukázal, že v oboru záměrně špatných sebeironických přepálených trashů umí předvést velmi zábavné divadlo, udělal ze Shark Week takovou nudu k ukousání. Přitom ta premisa o pošahaném, pomstou posedlém fanatikovi do žraloků, co hraje se svými obětmi takovou žraločí variaci na Saw, skýtá tolik možností si s tím vyhrát do podoby šťavnaté béčkové jízdy. Film však místo toho nabízí jen nulovou zajímavost interakcí mezi postavami, nekonečné a neúčelně působící bloumání po ostrově, a repetitivně pojaté scény žraločích útoků, které se všechny sestávají jen z hulákání, zběsilého čvachtání a příšerně udělaných CGI žraloků. A ke všemu ani nedává smysl nejen z hlediska reálného pohledu (ale tak...ne asi, jsme u Asylum), ale ani v rámci fiktivních pravidel, které sám nastoluje (a to už je horší). Jedna hvězda za to, že mě chvílema bavilo zkoušet uhodnout, kdo bude další na řadě se sežráním, a za hodně vtipný odchod Yancy Butler ze scény.

    • 2.8.2018  16:19

    Srandovní céčková žralokomedie, která by klidně v rámci nadhledu a nadsázky mohla mít i na ty čtyři hvězdy, kdyby se trochu lépe vyvážil poměr parodování Jersey Shore s parodováním žraločích filmů. Toho prvního je tam už trochu víc, na úkor větší krvavosti, bodycountu a špatně stvárněné akce (jako ona je to sranda, když člověk poslouchá ty záměrně přepálené posilovnové dialogy, ale...u téhle tuposti dost záleží na dávkování, v přemíře začíná být více otravná, než vtipná). Jinak v podstatě ukázkový příklad filmu, který si plně uvědomuje, jak stupidní premisu a málo kvality má, a dělá vše pro to, aby z toho pomocí pokleslého humoru vytřískal, co nejvíc. Takové mám rád...byť konečné poselství mě zamrazilo. Ani stovky milionů let existující stroje na zabíjení a přežití nic nezmůžou proti bandě přiblblých nagelovaných svalnatců a jejich zrovnatak přiblblých vyumělkovaných buchet? Děsivé...

    • 8.7.2018  14:14
    Oddělen (2011)
    *****

    Adrien Brody vás v dokonale stvárněné roli emočního kusu ledu provede několika týdny života na (?průměrné?) americké střední a jejího okolí. A je to procházka děsivým panoptikem ztracených duší v terminálním stadiu dekadence - ať už morální, citové, vztahové, charakterové či jakékoliv jiné. Únik a otupění je jediným řešením, jakákoliv snaha o změnu okamžitě chytí z okolí známky hniloby a v zárodku se rozpadne. Místy stroze odtažité, místy guturálně intenzivní, v některých záběrech až surreální, po celou stopáž sžíravé a pohlcující. Závěrečný přednes Poea před opuštěnou a zdevastovanou učebnou řeže až do morku kostí. "Poslední věc, která nám zbývá, je uvědomit si, že je všechno ve sračkách. Někteří z nás se pokusí něco změnit, ale pak se jednoho dne ráno probudí s pocitem, že zasádně selhali."

    • 15.9.2020  17:47

    Správně oldschoolové krvavé efekty potěší a minimálně na některých zúčastněných hercích (povětšinou asi kámošů režiséra) je vidět, že si při stvárňování svých postav užívají jakousi zábavu, ale celkově je tenhle polo-amatérský pokus o sharksploitation křečovitý ve snaze dávat najevo sebeuvědomělou nadsázku, k jejímuž patřičnému vyznění zde chybí kreativita a odvázanost. Dominuje zde nuda a zdlouhavé diagolové pasáže, což je u takovéhoto druhu filmu to úplně nejhorší. Odpad! to není, zábava většinou taky ne.

    • 2.6.2018  00:32
    Superžralok (2011)
    *

    Po shlédnutí plakátu, jména režiséra, traileru a úvodních pár minut jsem byl navnaděn, aby se na konci dostavilo nepříjemné zklamání z toho, jakým je Superžralok opatrným, nadšení postrádajícím a nezáživným filmem. Ano, je to naprostý trash, to každý čekal...ale takhle nudný? Kde je nějaký spád, sežrané oběti, hlášky, sebeironie, popkulturní narážky, žralokem páchané šílené kousky? Ray se drží rutinního schématu "horroru" o žravém zvířeti, vypuštěném z důvodu korporátní bezohlednosti, a krom poslední scény souboje na pláži a svých trademarkových fetišistických záběrů na spoře oděná ženská těla se v podstatě vůbec neodváže - a tím pádem zahodí jeden jediný způsob, jak tímto filmem alespoň určitou sortu diváků zaujmout. Ze Super Sharka se díky "ikonické" scéně okopávání žraloka kráčejícím tankem dost možná stane jakýsi malý kult, ale bude to jen kvůli této jedné konkrétní pasáži. Jinak jde o uzívané céčko bez šťávy (ta jedna hvězda je za zmíněnou soubojovou scénu, hezké holky a srandovní vojenskou konferenci o způsobu zastavení žraloka - tam ty náznaky pokleslé trapnovtipné zábavy občas probleskují).

    • 23.10.2019  17:12

    Zábavná, "americky superhrdinská" buddy chemie mezi Ultramanem Zero a jeho kolegy z předchozího filmu Belial Galactic Empire a chladná technokratická atmosféra, kdy nad celou galaxií visí hrozba nadvlády strojů, kterou bude skoro nemožné odvrátit, je v první polovině tohoto ultramanského spin-offu něco, co svou neokoukaností zaujme i ostříleného diváka Ultra Series. Juiči Abe ale zjevně moc nevěděl, jak z toho ven, aby to dobře dopadlo a zároveň to nebylo úplně trapné, a tudíž po první půlce, plné akce s docela vysokým cool factorem (i když stále v nepěkné CGI animaci), dojde na tolikrát viděné polidštění a "zmoudření" strojů, ke kterému navíc dojde tak, že jedna z postav prostě ŘEKNE, aby to stroj udělal, a tím ho přesvědčí, což může být funkční leda tak v rámci rozprávky pro celou rodinu (což ale na druhou stranu Ultraman jako takový je, objektivně). A díky tomu zmizí tempo, začne se řečnit...a ruku na srdce, koho zajímají dialogy v akčním sci-fi tokusatsu filmu, že? Tento ultramanský "gaiden" byl, podobně jako řada jemu podobných, vysílán v podobě dvou cca půlhodinových epizod, přičemž ta první byla na silné čtyři hvězdy, a druhá cca na dvě. Výsledkem jsou tedy (v rámci žánru) průměrné tři.

    • 10.7.2017  16:45
    Death Kappa (2010)
    ****

    Chytrá žánrovka, kterou ovšem plně docení pouze znalci kaiju filmů. Death Kappa totiž cituje snad všechny pro žánr typické vyprávěcí prvky i natáčecí postupy, skládá jim poctu a přitom je taky tak jemně, neurážlivě paroduje. Je tu zkrátka všechno - oživlý mýtus v podobě kamarádské jezerní příšery Kappy, nedůvěřiví (a za trest také sežraní) opilí teenageři, šílená vědátorka a její pokusy na lidech, jaderný výbuch, neefektivní snažení japonské armády, souboj monster v centru města...prostě taková vtipná a vkusně přestřelená reklama na japonské bijáky s obřími obludami. Potěší také velmi pěkná práce s klasickými tokusatsu efekty (taktéž s občasným parodickým dotekem, jako přemrštěná choreografie soubojů, místy až příliš lacině použité modýlky vozidel a figurky herců, nebo propálené plátno se zadní projekcí) a samozřejmě i četné odkazy na samotného Krále monster - Godzillu. Zkrátka film od fanoušků pro fanoušky, běžný divák v tom uvidí nejspíš jen zastarale působící a divně natočený mišmaš, který si není jistý, jestli chce být parodií nebo ne.

    • 23.6.2019  22:14
    Lovec trolů (2010)
    ****

    Jeden z nemnoha těch opravdu originálních, chytrých a nesamoúčelných found footage filmů, kde ruční kamera skutečně slouží samotnému vyprávění a je pro něj klíčová, a není použita jen jako zástěrka špatné trikové stránky a neschopnosti vymyslet dostatečně obsáhlý scénář s návazností jednotlivých pasáží. Ovredal téměř dokonale dokázal skloubit atmosférickou pochmurnost norské přírody s leckdy velmi ironickým náhledem na tradiční norskou mytologii a tematiku konspiračních teorií a výsledkem je uvědoměle přihlouplý, ale nikdy ne trapný a ve scénách s trolly patřičně mrazivý pseudo-dokument, ve kterém vám sice bude úplně jedno, co se stane s anonymními lidskými aktéry příběhu, ale jehož mysteriózní linka vás udrží ve zvědavosti až do konce. Byť, nutno podotknout, režisérův cit pro tempo a gradaci děje zde úplně prokázán nebyl.

    • 1.10.2019  09:44
    Oškliví Američané (TV seriál) (2010)
    *****

    Popkulturní a společenská satira, fekálně-vulgární humor á la Family Guy či South Park ve světě, kde reálně existují fantasy, sci-fi a horrorové bytosti? Tohle přesně je Ugly Americans. Osobně mě výše zmíněné animované sitcomy nikdy moc nebraly, protože jsou moc americké a moc "každodenní", ale zdejší nástavba v podobě pocty/parodii mých zamilovaných pokleslých žánrů mě dostala. Ugly Americans si nekompromisně dělá prdel ze všeho a ze všech, ale k tomu dokáže nabídnout i chytře vypointované zápletky jednotlivých epizod, kde se fiktivní svět plynule prolíná s tím skutečným. Animace je (asi úmyslně) jednoduchá a "nehezká", ale práce, kterou si tvůrci dali například s názvy obchodů, restaurací, TV pořadů či s camey nejrůznějších filmových a seriálových potvor (schválně, kolik jich poznáte?), je místy doslova mravenčí, o žádné odfláklosti nemůže být řeč. A plusem je taky to, že ačkoliv primárně je seriál samozřejmě sprostá, bezskrupulózní nechuťárna, u které se má člověk především chlámat na celé kolo, činy jednotlivých postav (z nichž v podstatě všechny jsou svým způsobem tragédi, ale každá má i nějaké pozitivní vlastnosti) a závěrečné voiceovery hlavního protagonisty mají překvapivě inteligentní (i když s cynickým úšklebkem) podané vyznění. První série lepší druhé, tam se to s přepálenýma hnusárnama chvílemi tlačilo už na sílu, ale celkově i tak jasných pět hvězd se zklamaným povzdechem o tom, že seriál zrušili opravdu příliš brzy.

    • 23.10.2019  16:54

    Motiv falešného Ultramana v roli záporáka už se v této dlouhé roky existující franšíze objevil nesčetněkrát, tady byl znovu zrecyklován, ale zároveň došlo k pár fajnovým inovacím. Kyber-Ultramani jsou novinka, a navíc celá jejich armáda? Výborné. Navíc má tento spin-off Ultra Galaxy skvěle schizofrenní atmosféru, kde postavy v mrtvém prostoru mezi jednotlivými dimenzemi potkávají své alternativní verze, a nikdo celkově moc nechápe, jakou má v běhu událostí, které nedávají smysl, roli. Nejednoznačné, napínavé, kreativní. Samozřejmě čím blíže konci jsme, tím víc se to začne spoléhat na klasická superhrdinská klišé a deus ex machina momenty a originalita upadá, ale i přesto se jedná patrně o nejsvojštější a nejzdařilejší "gaiden", spojující jednotlivé ultramaní filmy či série. Fanoušci kaiju eiga si navíc pochutnají na vícekolovém souboji monstra Gomory se svým mechanickým klonem, který je nejen skvěle udělaný pomocí klasických trikových záběrů, ale také vtipně a s úctou na více místech odkazuje na jiný filmový souboj monstra na G a jeho mecha verze.

    • 5.10.2019  00:53

    Yuichi Abe tímhle filmem posunul Ultramana od klasického kaiju eiga směrem ke...vlastně také klasické space opeře. Intergalaktický tyran a jeho armáda robotů, princezna vyhlazeného národu, dva chudí bratři na výpravě za záchranou vesmíru, hvězdní piráti, hledání starých artefaktů a naplnění pradávných proroctví...je tohle ještě vůbec Ultraman? V první půlce skoro vůbec, ta dějová linka obšlehlá z každého druhého západního vesmírného pulpu unavuje a hnusný videoherní CGI vizuál bez nápadu tomu taky nepomáhá. Nutno ale dodat, že závěrečných cca 30 minut, kdy se to všechno začne velmi hlasitě a velmi barevně řezat hlava nehlava, film se chvílemi překlopí z live action do regulérního anime (jak obrazovým provedením, tak ze řetězu urvanou akcí) a konečně se objeví taky nějaké to monstrum, hned se na to dívá lépe a dokonce se podaří navodit i příslušně epickou atmosféru vesmírného válčení. Ve výsledku je nicméně Belial Galactic Empire ze všeho nejvíce kočkopsem, který strašně moc chce do Ultraverse přinést nějaké novější elementy, ale dělá to povětšinou křečovitě a s rukama až příliš svázánýma žánrovými pravidly. Třetí hvězda hlavně za poslední půlhodinku, zbytek filmu je na dvě.

    • 2.10.2019  18:39

    Nejmonstróznější událost a v podstatě první jakýsi blockbuster v historii Ultra Series, kde se poprvé poodkrývá origin Ultramanů a nakoukneme blíže do jejich života bez lidských hostitelů, na scénu přichází první záporácký Ultraman, který je neodolatelně šablonovitě zlý, objevují se noví a mocnější Ultramani, vracejí se někteří staří, které byste úplně nečekali, a vše je dochuceno gigantickou dávkou monster, takže na ploše cca 90 minut sledujeme v podstatě nonstop akci, která neustále trumfuje sama sebe absurdním velikášstvím a přemrštěností. Božské, blaženě jsem se usmíval snad celou dobu, ale pět hvězd dát nemohu, protože jsem byl zároveň hrozně zklamán nahrazením většiny suitmation a klasického tokusatsu levným videoherním CGI. Tohle k Ultramanům nepatří :(.

    • 19.7.2019  19:17
    Reptisaurus (TV film) (2009)
    odpad!

    Kde nic, tu nic. Nulový rozpočet a nekvalitní technická stránka byly jasné už při pohledu na název filmu a jméno režiséra, ale Reptisaurus nemá opravdu nic, čím by mohl ospravedlnit svou existenci. Nápady, humor, sebeironie, akce, prostě nic. Jen snůška pavědeckých, militantních a hysterických pseudodialogů, pronášených mizerně obsazenými postavami v nehezkých exteriérech či interiérech, do toho pár minut s Reptisaurem, který řve, vznáší se na místě a protagonisté do něho pálí z pušek, aniž by mu cokoliv udělali. To vše v křečovitě vážném pojetí, které sice k monster movies patří, ale jeho podmínkou je určitá míra kvality. Té Reptisaurus nedosahuje, a zcela selhává i na poli záměrně špatné béčkové zábavy. Ta špatnost totiž po celou dobu sledování vůbec nepůsobí jako záměrná.