Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Sci-Fi

Poslední recenze (381)

plakát

Matrix (1999) 

První věc, která mne u toho filmu napadá, je vždycky to, jak je to hrozně přesný.Je na tom vidět, jak měli každej záběr pečlivě promyšlenej.Kompozičně, významově, skladebně.A myslím, že teď poprvé mi docvaklo, že je to stejně tak obdivuhodné, jako něčím nevyspělé.Je z toho cítit takový ten nerdo - geekovský perfekcionismus.V podstatě jsem si to měl moznost vyzkoušet na vlastní kůži, když jsem na to kdysi psal oborovou práci.Jeden nejmenovaný mladší spolužák za mnou pořád chodil.A že ten úvod mojí práce je 'geniální'. Protože jsem to měl hodně opoznámkované, hutné, přesné a podchycené z hlediska kontextu.A pak jsem se bavil s jedním vyučujícím.A on mi říkal, že ta práce je nadějná.Ale že to je v důsledku takové vlastně samoúčelné a poloprázdné.Jako když se říkalo v souvislosti s Matrixem: Revolutions, že 'méně je někdy více'.Tak tohle je něco ve smyslu 'přesnost a propracovanost neznamená vyspělost'.Neříkám,ze Matrix je nevyspělý film.Ale má některé znaky nevyspělosti.A jistá míra nevzspělost je patrná i v jeho divácké reflexi.  Svým způsobem je to generační.Cela tahleta generace (čti 'moje generace') kvantifikátorů z CSFD, co vyrůstala na Cinemě a jejích procentech.Ty žebříčky, kde jsou ty nejlíp hodnocené filmy a nejlíp hodnocení režiséři.Matrix je vlastně krásná ukázka perfektního a přitom v určitých ohledech nevyspělého filmu.Nevyspělost v perfektnosti.Jako určitý syndrom začínající digitální éry. Vtip je v tom, že tahle generace ještě nebyla tak silně filmařská.Zatímco lidi třeba o pět a více let mladší už měli lepší přístup k technice a strávili vetší část dětství s internetem.Dřív k nim doputovalo youtube, stahování, úložiště atd.A dřív měli k dispozici zlevněnou technologii.Počítače, digitalní kamery.Jsou víc znalí formy.Jak říká jeden kámoš: "Jsou víc vyskillovaní." A na těch jejich produktech je to poznat.To vidím i na českých filmařích.Ozu, Chlupáček, Šifra jako scénárista. Jsou sofistikovanější, přesnější.A zároveň jsou víc "kinematografičtí". To znamená z jedné strany "víc precizní" a z druhé strany "víc odtržení od reality". A v podstatě to je 'ta moje Devátá brána'. Když někde vylezu a řeknu: "Já jsem studoval filmovou vědu a já jsem to a to..." a někdo se mne zeptá: "A jakej je tvůj oblíbenej film ?" A já řeknu: "Devátá brána.", tak to 'z hlediska poměřování čuráků neobhájím.Ale mně to je jedno.Já ten film prostě mám rád.A oblíbenej film vlastně nemám.Ale tenhle ve mně zůstal.A vím, proč to tak bylo. Podnětnou poznámku k Matrixu měl kdysi Kamil Fila.Dvacet let zpátky.To byl ještě podnětnej.Že velká část publika nepřijala pokračování Matrixu proto, že dvojka narušuje koncept Vyvoleného.A celou tu vnitřní diváckou disputaci 'Jsem to já - nejsem to já'. Jakousi introspekci outsidera 'vzdorujícího systému u obrazovky počítače'.Čti "Kupuju Score, žeru blafy z mikrovlnky a občas vypíčuju rodiče, co mě živí a koupili mi počítač".A jsem Vyvolený.Nikdo to o mně neví, ale já to cítím." Taky jsem si tím prošel.Trochu jinak, ale taky.A dneska víc vnímám tu feminní perspektivu.Nejen že tam jsou ženské postavy.Ale ten film zesiluje pohled Trinity na Nea coby objekt zájmu.(To musela bejt asi pro některý rána, kdyz sestry Wachovské ohlásily, že to celý je transgenderová přeměna.Bez ohledu na trendy píčoviny.) Fila tenkrát trochu pozapomněl na dva další jevy.Totiž že pro některé diváky (pro většinu) opravdu 'více znamená více'.Že někteří diváci a priori negují pokračování.V podstatě coby komerční akt.A že existuje určitý socialní fenomén související s módou, v tomto případě s pojmem 'kultovní film'. Protože kultovní film bývá vázán na minoritní publikum.A když se publikum až moc zvětší, tak skalní fandové opouští loď.To souvisí třeba s Tarantinem, ze kterého se stal v prúběhu posledních dvou dekád globální fenomén.A na Pulp Fiction dneska přísahá každej pičus.Jinými slovy se z 'kultu' stala 'davová psychóza'. Nezapomenu na recenzi Vladimira Vlasáka z Mladé Fronty Dnes.Na OST.'Matrix sbratřuje hudbu a stroje'. A hned v úvodu padlo prohlášení "Film, který se zoufale snaží získat přízvisko 'kultovní' ". Obecně v souvislosti s Matrixem si pamatuju docela dost.Jednou jsem byl s gymplem na cyklisťáku.  A spolubydlicí z vedlejší třídy se mi smál, že používám českou variantu s výslovností [kyber pank]. "Myslíš asi [sajbr penk ] ?" Ano, to je ten zpěvák Michal Sajbrpenk. "Jdi domů, dívko lehkovážná, čas ti zrádně plyne...." Jdu si pustit film s Bruklím.Ještě jsem žádnej neviděl.

plakát

Úsvit (2023) 

Těšil jsem se hodně.Některé věci se mi na tom líbily moc.Ale od poloviny ten film prakticky nemá co vyprávět.Je to celé jedna velká teze o tom, že patriarchát je strašně špatný.Je tam jediná dobrá scéna, která celou situaci relativizuje.Totiž dialog, ve které muž své partnerce naloží, že "bez něj není nic".A teď najednou vystoupí na povrch reálný společenský status a minulost ženské postavy.A celá situace najednou není zdaleka tak černobílá.Problém je ale v tom, že film pokračuje v baladickém vyznění "osudu osamělé ženy".Místo aby ukázal, že ztraceni jsou oba partneři.Nejvtipnější na tom je, že když poodstoupíte od zápletky, tak jednoduše zjistíte, že hlavní postavy jsou vlastně ambiciózní katalogoví idioti.On Korunní princip rozvíjející Město budoucnosti, Ona bohatá nadrzlá ženuška trousící za pochodu humanismus.Ex post jsem si vzpomněl na film "Peacemaker".Úplně jiný žánr, úplně jiná kinematografie.Ale dvě hlavní postavy, se kterými celou dobu divácky jdete a sympatizujete, se vám najednou odcizí a ukáží v úplně jiném světle.(Díky postavě teroristy, který se celou dobu jeví jako záporák.Ale v důsledku je to právě on, kdo něco ztratil a kdo ve své odplatě něco representuje.)V "Úsvitu" se na ústřední dvojici nemůžete podívat s funkčním odstupem.Ten film zůstává v důsledku schématem.Tezí.A této tezi jsou podrobeny všechny dílčí žánrové složky.Samozřejmě jsem si vzpomněl na "Botostroj". Co se formy týče.Určitě to není špatně natočené.Chlupáček je talentovaný režisér.Ale chybí mi u něj větší konceptualita.Zvlášť jsem to čekal ve vztahu k "tělu obrazů".Myslel jsem si, že to bude trochu víc hitchockovské.Paralela těla obrazu a těla lidského, a z nich vyplývající tenze, se tu vyloženě nabízí.Stejně tak to není úplně blbě napsané.Protože Šifra je talentovaný scénárista.Bohužel ty jeho posuny ve schématech a snaha celou věc trochu oživit, v důsledku vlastně potvrzují tu prkennost a zjednodušenost.Ten film mi v důsledku dost připomínal "Světlonoc".Je to podobně tendenční schematická kravina,která se veze na zahraničních trendech - samozřejmě s těžkým zpožděním.A přežvýkává je blbě polopatickým,až didaktickým způsobem.Aby to teda pochopil i ten největší debil, že lpět na maskulinitě, když mám dělohu a vypadlo ze mě děcko na pískovišti, je zlo. Ono je totiž ze všeho nejdůležitější "rozhýbat stojaté české vody".Protože existují jen dva výklady reality - ten špatný čti "náš, rigidní, hloupě konzervativní, xenofobní atd." a ten správný - čti "ten vnější, zahraniční, pokrokový, správně liberální".A neexistuje nic mezi tím.Třeba prostý fakt, že tohle je zase jedna z mnoha proměnných, kterých kinematografie pod záminkou pokrokové společenské změny využívá k prostému vydělání peněz.Vtip je v tom, že tam, kde se "přepisují kulturní dějiny", musí být vždycky přítomný nějaký fetiš -ať už jsou to kytky ve vlasech, nebo retro hadry.

plakát

Corpus delicti (1991) 

Jestliže v průběhu 'Času sluhů' dramaturg zemřel,zde se pro jistotu ani nenarodil.Pavlasková umí kratké formy.Umí to natočit, uchopit karikaturu, udělat dialog, situaci, pozorovaní.Ale je strasně špatná vypravěčka.Placá se zleva doprava.Celou dobu není vlastně jasné, o kom to je a o čem.A jestli teda komunismus utlačuje lid a nebo si lid jen stěžuje na útlak.A do toho se tam žije stylem, jako kdyby už bylo dávno po revoluci.A najednou přicházi 'Ucho 2' s tvrdě thrillerovou gradací.A celý to má být teda asi jakási částečně návaznost a částečně antiteze předchozího filmu.Že teda chlapi jsou ubožáci a slaboši,ale v určitém bodě se můžou projevit jako zrůdy.Ta kritika mi vlastně neva.Vadí mi, že ten film je sračka.

Poslední hodnocení (842)

X-Men: Dark Phoenix (2019)

12.10.2023

Úsvit (2023)

12.10.2023

Zrádci (2020) (seriál)

29.09.2023

Corpus delicti (1991)

29.09.2023

Nesmluvená setkání (1995) (TV film)

25.09.2023

Radikální řez (1983)

25.09.2023

Čas sluhů (1989)

25.09.2023

Osudové setkání (2000)

25.09.2023

To (2017)

01.11.2017

Reklama

Poslední deníček (16)