Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní

O mně

Enter the Void 

 

Mám rád filmy a literaturu. Studoval jsem scenáristiku, kterou se však neživím. Naopak, zdá se, že je jednodušší se stát režisérem, než někomu svoji látku vnutit, tak to zkouším spíše tímto směrem. Ve filmu jdu vždy po příběhu. To neznamená, že neumím ocenit formu (Antonioni, Cubrick), ale příběh tam musí být. Jsem velký fanda art-ilmů, které ale opravdu něco sdělují. Příkladem filmu, který nic nesděluje, je pro mě např. Valerie a týden divů - jistě ten film musí mít nějaké kouzlo, když je tak oblíbený, já ho ale neumím ocenit. Pro mě je to jen  sled krásných a strašidelných obrázků. K oblíbeným autorům patří Zdeněk Svěrák,  celá československá nová vlna (vlastně i ta francouzská), některé americké nezávislé filmy, evropské (např. Skandinávie, Maďarsko, Německo- Tykwer, Británie- Dennis Potter), nebo japonské a korejské filmy. No, je toho hodně. Jsem asi barbar, ale až na výjimky (Muž s kinoaparátem, Pravidla hry) preferuju filmy cca od roku 1950.

 

Snažím se psát o filmech málo komentovaných a taky si nehodlám přidávat do oblíbených filmů Forresta Gumpa, Amelii nebo Americkou krásu. Pokud jste zabloudili na můj profil, tak asi ne proto, že chcete narazit na miliontéhoprvého fanouška Amadea.

 

Zde je pár filmů, které mám moc rád. Ne všechny jsou pětihvězdičkové, ale zase je nezná každý:

 

Cashback 2004: Daleko lepší než pozdější celovečerní verze. Tenhle námět jsem nosil v hlavě hodně dlouho, ale Sean Ellis, ten hajzlík, to řekl za mě a líp to udělat nejde. Snad jedinou drobnou vadou je až playboyově kýčovitá fascinace ženským tělem, méně by bylo lépe.

 

Citizen Ruth 1996: Líbí se mi ta nesmlouvavost, všechny ty zblitky a čichání lepidla. Takhle úžasně nesympatická hlavní hrdinka , to se jen tak nevidí.

 

Dead or Alive: Hanzaisha 1999:

První díl trilogie. Nebudu vám tvrdit, že je to bezchybný film, to ne. A je taky dost nechutný, ale tohle se prostě jen tak nevidí. Jedno velké WTF!

 

Vysněný život andělů 1998:

Kolik už stohů bylo popsáno o neopětované lásce! O tom jak mají ženský slabost pro hajzlíky. Ale Zonca to dokázal vyjádřit tak nějak nejlíp a to ve všech rovinách včetně té sexuální, na které spousta režisérů vyhoří.

 

Svatá hora 1973:

Tohle je krásná, očistná anarchie, která mi vyrazila dech. Z 99% se tyhle experimenty nepovedou,ale Jodorowskému se to nějak povedlo ukočírovat.

 

Plavčík 1976:

Naprosto obyčejný americký film, který je kouzelný právě svojí obyčejností. Prostě ze života přestárlého plavčíka, který neví, co si počít se životem.

 

Plavec 1968:

Dnes už jsou tyhle vypravěčské postupy běžné, takže film možná ztratil část svého kouzla, ale i tak. Mám rád filmy, které mě překvapí. Čekal jsem obyčejný americký film jako je výše zmiňovaný Plavčík a dostal jsem ránu na solar.

 

Tv filmy Podezření, Raport a Pasiáns (konec 60.let):

Bezchybná dramata v uzavřeném prostoru. Dnešní filmaři se často vymlouvají na peníze, tak mi řekněte, proč dneska nedokáže nikdo natočit takto působivé drama, které by ho stálo pakatel?(Čest výjimce: debut Roberta Sedláčka)

 

Zabitá neděle 1969:

Jak vidno dle komentářů, spousta diváků nemůže Vihanovou vystát. Já ji mám raději než první dámu českého filmu, protože Vihanová se nepodbízí, ale je přístupnější než Chytilová.  Nesnaží se za každou cenu experimentovat. Její absolventský filmeček (Fuga) je naprosto dokonalý, ne nadarmo tahle dáma učí střih. A ani debutem nezklamala. Já vím, není to snadné dívat se na depku, člověk na to musí mít náladu, ale stojí to za to. Nepamatuju si, že by někdo tak působivě ztvárnil jeden z hlavních problémů minulého režimu: Ano, lidé měli práci, ale často naprosto zbytečnou. Náš vojáček ve svém uzavřeném světě, ta obrovská zeď ( symbolická i reálná) mezi ním a obyčejnými lidmi. A nuda, jen chlast, tu a tam děvka a papouškovat režimní slogany, kterým nevěří nejen posluchači, ale dokonec už ani přednášející. A  kdyby sis to náhodou chtěl hodit, tak slovy kotelníka z Kouře: "No a co? Tak tam přijde jinej hajzl. To nemá cenu."  

 

Médea 1988:

Trier stvořil svou vlastní severskou Médeu. Královnu chladu a kruté pomsty - úžasná kamera.

 

Radok: Daleká cesta, Šach mat

V obou filmech použivá Radok postupy, které o mnoho let předběhly dobu. Jak říká Forman, dnešní média devalvovala termín génius, ale Radok jím jednoznačně byl.

 

Outside providence 1999:

Příjemná pubertální komedie bez tun spermatu - krásný protipól všech těch Prciček a Rafťáků.

 

Tape 2001:

Štáb za celý film nemusí opustit hotelový pokoj, pokud má v záloze kvalitní scénář.

 

Bottle Rocket 1996:

I prvotina Wese Andersona stojí za to.

 

Outsourced 2006:

Obyčejná americká komedie o Indii, kde najdete  všechna hollywoodská klišé, ale je vtipná a má velmi aktuální téma.

 

The Singing Detective 1986:

Nejen Trier s Lynchem dokázali, že seriál nemusí být pro blbce. Tři perfektně spojené línie a žánry v jednom (detektivka, drama a komediální muzikál).

 

The House Full of Abandoned Businessmen 2011(součást filmu Quirky Guys and Gals)

Vynikající komediální povídka plná absurdního humoru.

 

Dealer 2004( Maďarsko):

Typická maďarská škola plná dlouhých, nekončících záběrů. Jak někdo napsal: Dokonalý protipól Arronofského Requiemu.

 

Krvavá svatba 1981:

 Taneční verze Lorcova slavného dramatu. Prvotřídní tanečníci pod mistrovskou režií. V příběhu se prolíná děj hry samotné s příběhem tanečníků, kteří hru zkoušejí.

 

No dobrá, dobrá, i já mám rád pětihvězdičkovou klasiku:

 

Synekdoche, Postava k podpírání, Kouř, Dogville, Blade Runner, Shining, 8 a půl,  Sladký život,  Lesní jahody, Hanba(Skammen), U konce s dechem, Spalovač mrtvol, Twin Peaks, Lost Highway, Pulp Fiction, Vtáčkovia, siroty a blázni, Život pod vodou,  Lásky jedné plavovlásky, Zvětšenina, Memento, Dokonalý trik, Requiem for a dream, Muž s kinoaparátem. 

 

 

 

 

Reklama

Reklama