Slepejsek

Slepejsek

ivan chocenský

okres Kolín

1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 22.2.2019  13:22
    Potomek (2019)
    **

    Na můj vkus trochu moc prvoplánových lekaček na úkor psychologického mrazení. Některé lekačky sem při tom zas až tak úplně nepasují. Lépe šlo rozhodně propracovat "souboj" duší - tady jsou některá místa víc úsměvná než dramatická (např. boj o jméno vetřelce). Film hodně drží Taylor Schilling (v roli Sarah), naopak zcela bezradný mi přijde malý Jackson Robert Scott, který svůj dvojatý zjev nedokáže nijak promítnout do ostatních poloh své postavy. Podtrženo sečteno - slušné béčko.

    • 11.10.2019  23:09

    Ač se tomu hlavní hrdina brání, co může, výsledkem je chtě-nechtě jakási variace na Kafku. Praha sedmdesátých let tady hraje jenom kulisu, a to kulisu vymalovanou v comicsových barvách. Bohužel mi to došlo pozdě, ale bohudík přece. Tohle není a nemůže být realita. Už jenom proto, že divákovi ji zprostředkovává spisovatel paranoik a zhrzelá hysterka. Ona tak trochu kulhá i logika - hlavní hrdina plánuje cestu do Prahy, účel tedy už musí být dán - nakonec si ho i několikrát potvrzuje s českou spojkou (bonviván Pavla Kříže) - teprve pak se dozvídá o nějakém rukopisu, ale v Praze to najednou vypadá, že o nic jiného než o rukopis nejde... - původní cíl - konspirační schůzka s Václavem Havlem z toho nakonec vychází jako úsměvná parodie špionážních klišé, která jakoby byla z jiného světa a přesto je - možná nechtěně - malým komickým vrcholem filmu. Jinak je to spíš smutný pokus udělat z komára velblouda. Paradoxně z toho všeho dramatického nejzajímavěji vypadá monolog ministra kultury. Iluze svobody nebo dekadence?!?

    • 8.2.2020  14:33
    Píseň jmen (2019)
    **

    Bohužel víc chtěný než poskytnutý prožitek. Silná myšlenka či poselství podkopnutá neschopností ji prodat v plné síle... I přes silný výkon Tima Rotha se nedaří u hlavní postavy propracovat motivy konání, což shazuje celý film... Ve finále tak bohužel víc prvoplánová agitka než skutečně zasahující film.

    • 24.8.2019  23:10
    Přes prsty (2019)
    ***

    Klasická vztahovka (se všemi klasickými klišé) tu a tam opepřená kolečkovskou nekorektností. Stačí to na letní plážovou oddychovku. Nic víc, ale taky nic míň.

    • 28.9.2019  11:32

    Pažout na abiturientském večírku rozvedených? Ne, že by člověku nepřeběhl úsměv po rtech. Ne, že by si bránice nedala pár pohybů. Tenhle film sice není víc než snůška starých otřepaných klišé, ale i stokrát opakovaný vtip může zabrat. A některé jistoty prostě člověka uklidní a přeladí do pohody (aspoň v tu chvíli zapomene na svoje starosti). Takže když nic, tak aspoň dík za proužkované oblečky Mirka Etzlera (že by nová módní retro vlna?) a pevně zafixované kozy Jitky Čvančarové při tango mortale...

    • 19.1.2019  21:52
    Skleněný (2019)
    *

    Naprosto bezzubé finále ("toto není zúčtování"). Rozvleklé, zoufale bezradné, ubohé vytloukání kapitálu ze starých čísel, těžce pošroubované, aby se to nerozsypalo a nerozprsklo. Unavený a místy nelogický pokus o vyvrcholení - jenže kde nic není ani tráva neroste.

    • 20.3.2019  22:19

    Hrozná, až křečovitá snaha za každou cenu natočit "světový" film (angažování zahraničních herců, výběr knižní předlohy, natáčení přímo ve vile Tugendhat…) se bohužel hroutí autorům pod rukama - scénář rozbíjí knižní předlohu na oschlé vyzobané rozinky plné klišé (dějových i filmařských), naprosto promrhané prostředí - film nedokáže prostor vily vůbec prodat, mohl by se odehrávat v posledním domku v Kotěhůlkách a nic by to na něm nezměnilo; tendenčně vymalované politické pozadí, herci napomádovaní, ale bez života...

    • 17.9.2019  11:50
    Slunovrat (2019)
    *

    Celkem působivá "pseudofolklórní" vizuální složka (včetně hudby a zpěvů). Jinak ale bohužel jen laciný a plochý pokus oblafnout diváka tajuplnou komunitou. Největší slabinou je totiž právě ona komunita, která má tolik logických děr a nezodpověditelných otázek, že i ementál je proti ní neprostupnou hradbou. Od toho se odvíjejí i chabé herecké výkony - ono tu vlastně tak nějak ani není co hrát a zbytek se ještě utopí v halucinogenních tripech. Nejhůř dopadá zase komunita a její naprosto univerzální, šediví a podřízení členové. Bez jakéhokoli náznaku individuality, bez myšlenek, bez pocitů, bez emocí, bez tužeb, bez zájmů... (Mimochodem, když si uvědomím, že režisér tu mohl pracovat právě s vnímáním postav ovlivněných drogami, tak mohl být i vizuál mnohem divočejší a extrémnější, s podstatně většími - takto promarněnými - možnostmi)...

    • 19.1.2020  13:30

    Dost drsný erotický trojúhelník v rodinném kruhu aneb když vezme žena své zbraně do rukou, obrací se genderové předsudky naruby. Film má pomalé tempo a dává si na čas s budováním atmosféry. Přesto působí poněkud roztahaným dojmem (více než dvě hodiny jsou chtě nechtě moc), některé scény by se daly vynechat nebo zkrátit. Naopak přes svou rozvláčnost nedokáže řadu podstatných věcí sdělit - poněkud ploše tak vyznívá zejména postava manžela Petera. Ještě hůř je na tom mladý Gustav, který není zmatený jen sám v sobě, ale zmateně vylíčený je i divákovi. Neustále se o něm hovoří jako o problematickém, ale nikdo nikde nevysvětlí, v čem jeho problematičnost vlastně spočívá. Sám na to žádnou odpověď nedá ani nenaznačí. Celým filmem projde de facto s jedním obličejem, ze kterého se nedá vyčíst v podstatě nic, takže jeho vnitřní pochody zůstávají zastřeny. Jak vnímá počáteční zneužití? jak jeho pokračování? kde se bere jeho finální touha po spravedlnosti? To všechno jsou otázky, ve kterých by se měla jeho osobnost propojit, ale na plátně bohužel zůstává každá sama za sebe osaměle vyčnívající z mlhy. Podobně neujasněná je i hlavní ženská postava Anny. Je nám sice vylíčena jako pracovně úspěšná (nebo aspoň zdatná) kurátorka mládeže, s pozlátkovým rodinným zázemím, přesto stále "cosi" postrádající. Ale... Motivů je nadhozeno mnoho (nuda? chybějící vášeň? neuspokojivá erotika? ženské ego? fascinace mládím? sklon k pedofilii?) bohužel mi přijde, že v reálných situacích se jeden po druhém spíš vylučují než podporují. Možná i to je důvod proč finální zlom sice dobře pracuje s hrdinčinou vnitřní nejistotou, ale na druhé straně ji podlamuje jaksi z čistého nebe napadanou hysterií zúčastněných - což po předchozí idylce vyznívá hodně jako přehrávání. Koukám, že jsem se nějak rozepsal... No, neberte to prosím jako výčet neduhů, spíš jako potvrzení toho, že jde o zajímavý film, který nenechá diváka klidně odejít a jen tak zapomenout na předchozí dvě hodiny ve tmě sálu...

    • 30.10.2019  16:13
    Staříci (2019)
    ***

    Něco jako "eastern"? Film velmi přesný a působivý (až děsivě) ve vykreslení stáří (čím blíž jste, tím víc děsí).Po celou dobu sledujeme, jak staříci bojují především se svými věkově-zdravotními omezeními. Někomu to může přijít nudné, někomu úsměvné, ale není to ani nuda ani komedie. Tím spíš, když pod tímhle obalem se skrývá mocná síla, která je nezastavitelně táhne přes všechny překážky: touha vyrovnat staré účty, které společnost vyrovnat nedokázala. Žádné právní kličky, žádná politická korektnost, hezky pěkně po staru, po chlapsku - zub za zub, oko za oko. Trochu to připomíná nedávnou TERORISTKU. Jen s tím, že tady není nic nadsazeno a že tam, kde TERORISTKA uhne před posledním krokem, tady je dotažen. Spravedlnost je víc než zákon. PS: herecký koncert pánů Mrkvičky a Schmitzera (podobnost s Clintem Eastwoodem čistě náhodná?)

    • 24.8.2019  23:17

    Rozvleklá filmařská onanie odnikud nikam, bez paty a bez hlavičky, o nějakém vzrušení - natožpak vyvrcholení - ani nemluvě. Střepy samoúčelných scén, které sice tu a tam blýsknou prasátkem, ale dohromady nedokáží vytvořit žádný smysluplný celek.

    • 22.4.2019  12:50
    Teroristka (2019)
    ***

    jasný palec nahoru! Černá komedie (s místy krásnými - hudebními - westernovými motivy) místy dovedená až ad absurdum. Bez toho maskování by si asi autoři nemohli dovolit některé věci vyslovit. Některé linky či postavy jsou poněkud kulhavé či bez nápadu, ale v celkovém kontextu to až tolik neruší. Použil bych dokonce označení ANGAŽOVANÝ film, protože otvírá diskusi na téma, které je dnes žhavé, ale jaksi politicky nekorektní - jak se má slušnost bránit zlu, když standardní cesty selhávají...

    • 3.2.2019  17:39

    Řádně fousaté schéma se autoři pokusili oživit moderním dechem. Bohužel mám pocit, že se v té zápletce sami ztratili. To, co má fungovat jako napětí mezi "starým" a "novým" prostě nedokáže zabrat. Scénář (a herci) to neumí prodat. Není divu, když kromě charisma Matthew MacConaugheyho tu nikdo a nic nehraje (absolutní propadák je Anne Hathaway). Pointa je naznačena příliš brzo, takže půl filmu ztrácí napětí. Škoda, dalo se z toho dostat mnohem víc.

    • 13.7.2019  15:31

    Film si na krajíc namazal příliš mnoho témat. Jakoby se bál, že holka, kluk a koně na dospívání nestačí. Jakoby se bál, že nemá co vyprávět. Po celou dobu pak jenom skáče od jednoho k druhému, do všeho dloubne, roznimrá, ale nic nikam neposune a nedotáhne. Jen klouže po povrchu od jednoho klišé k druhému (zemřelá matka, otec samorost, ztráta práce, sousedka utěšovatelka, postižená sestra, existenční starosti, koně, hugo bitkár či sok-nesok s motorkou), které se zjevují a zase mizí, tak jak je zrovna Ivanovi vhod. Výsledkem jsou poněkud přeplácané neživotné romantické rozpaky...

    • 24.11.2019  19:51
    Vlastníci (2019)
    ***

    Nejsem si vůbec jist, zda bych film označil za komedii. Spíš absurdní drama. Některé postavy (nejvíc pan Švec) mi přijdou poněkud přitažené za vlasy, některé naopak nedotažené (paní Roubíčková se sice ohání stanovami, ale čekal bych to i fyzicky). Lidé jsou různé a jejich schopnost domluvit se - nebo spíš nedomluvit se - je jako vystřižená ze života. Jenom ten poschůzový epilog si mohli autoři odpustit... Oslavné komentáře typu "český film roku" mi přijdou trochu přehnané, na to by musel být děj trochu lépe vystavěn a vypointován.

    • 4.3.2019  20:25

    Ústřední námět (hra na URNu) slibuje černou komedii těžkého kalibru. Pokud by se jí autoři drželi, mohla to být i plomba roku. Jakoby nekoordinované scény ze soukromí jednotlivých hrdinů to mohly jenom podtrhnout. Důvodem proč to ve finále nefunguje je naprosto vykastrovaná kriminální linie, která celý film rozvrací.

    • 4.2.2019  21:12

    Samotný průchod únikovými místnostmi je poněkud překotný, víc zmatečný než promyšlený; jednotlivé místnosti hodně nevyrovnané vizuálně, ale i dějově (místy je třeba zahodit i logiku, aby to zuby rozkousaly). No, budiž - nechce to po vás přece mozek (a luštění hádanek s hrdiny), účelem je naopak vypnout a jenom se nechat bavit. Taková kukačka na počítačovou hru. Hm, to umím hodinu a půl strávit fakt zábavněji. Hlavní problém je ale v tom, že to nedává smysl ve vyšším levelu. Místo překvapivé pointy přichází jen bezradné přešlapování, které nemá za účel nic jiného než připravit půdu pro další pokračování.

    • 24.12.2019  00:56

    Nebýt (v tu chvíli) poněkud nepatřičné první oběti, vypadalo to dloooouho jako sonda do kolejních pošťuchovaček. K první oběti ale nakonec "naštěstí" přece jen přibudou další a film nabere rysy klasické "vyvražďovačky". Jenže než se odhodláte k první sázce na další padlou pipinu, vstoupí do hry genderově převážený feminismus a zoufalý pokus o něco jako magii. Holky nejspíš kdesi za kulisami pozobou nějaké modré prášky, protože se ztopoří jako královská garda a z béčkového horroru se stane něco jako kastrační účtování s odpornými mužskými půlmozky. Húúúúúf! Co jen se to lepí na paty???

    • 14.12.2019  09:27
    Špindl 2 (2019)
    *

    Ohlasy byly děsné, takže jsem šel do kina s očekáváním toho nejhoršího. A film nezklamal, dostal jsem to nejhorší. Místy to vypadalo jako sitcom (chyběl už jenom smích obecenstva), místy jakoby se Kameňákov přestěhoval na hory, humor místy hodně vyčpělý (klišé kolem kapely otřesně ztělesněné skamenělou kobrou a vidláckým Kohákem), herecké výkony hodně dietní - nebo spíš smutně zapadající do kontextu (viz Hrachovcová -na jedné straně sebevědomě sjíždějící divoké svahy a na druhé naprosto devotně oprašující ploditelovo cokoli jen aby se dočkala kýženého úkapu). A to všechno proložené idylickými záběry zasněžených plání (záběry krásné, ale ve filmu jen jako jakási čas nahánějící vata - asi aby si divák mohl odskočit na wEcKO, přinést nový popcorn anebo kopnout dvojitého panáka pro další přežití). Co je ovšem absolutně nejhorší je scénář. Že neumí vystavět příběh, to už mne nepřekvapuje, ale že už nedokáže vyrobit ani ty vymyšlené situace? Vezměte si třeba linii doktorky Silvie (Hana Vagnerová) a její účast u zásahů horské služby. Sakra v čem se tak lišily, že u prvního ji tvrďácký náčelník shodil jako pipinu a u druhého prohlásil za platnou? Pravda, v tom druhém případě nevykřikovala, že je doktorka...). A mohl bych pokračovat - ztracená dcera "na pokraji života a smrti", "drama" nevěry a další výhřezy...

    • 27.12.2019  22:59

    Bóže, jak hluboko se dá klesnout pod pláštíkem vánoční lásky a tolerance! Nemastní neslaní herci, úděsná motanice česko-slovenštiny, místy až stupidní, místy jenom trapný, ale pořád zaručeně zoufalý scénář, humor o level pod troškovic (dlouho to vypadalo, že vtip je tady synonymum pro sprostotu)… Možná jsem přišel špatně naladěn (sál se "vtipům" smál pět minut před tím než přišly) nebo jsem měl přijít jako žena (vychutnal bych si aspoň módní pistolnice). Bude to chtít dva dny na česnečce, abych se z takovéhle kocoviny vylízal.

    • 10.11.2019  18:59

    Samotářský chlápek s dcerou vs. osamělá ženská se synem, horský samorost vs. městská panička, slanina vs. lišejník. A hory. A sníh. A vánoce. A to všechno ještě pořádně přitažené za vlasy. Chcete klišovitější rozdání karet? Nastavovaná kaše (prarodiče a pan Miler) a trochu předčasná vánoční tolerance. Krásné Tatry vs. přehrávající herci (dominují Polívková a Dejdar). Pohádka pro chytlavé. Chce to hóóódně vitamínu Béééééé. Brrrrrrrrrrekeke!

    • 3.2.2019  17:16

    Tak tedy zase jedna pohádka pro holky o princích na bílých koních a o tom, že když nejedou sami od sebe, je možné si je přitesat z pařezů zvaných MUŽI. Realitě vztahů celkem dost vzdáleno, humor vystavěný spíš na zažitých stereotypech (které ovšem nemusí mít s realitou nic společného), herecké výkony nepřekračující scénářem požadovanou mez. Neurazí pokud to nebudete brát vážně) ale ani nepotěší (pokud se nenecháte opít podbízivostí ala naivní nejmladší syn)…

    • 4.3.2019  20:50
    Aquaman (2018)
    ***

    Prostinký příběh až k uzoufání orientovaný na zábavu = akce (na můj vkus poněkud přefouklé bojové scény) + podívaná (podmořský svět - zvláště ve 3D je opravdu pompézní). Mozek odložit v šatně, nahradit kýblem popcornu, oči schovat za brýle (jinak by vám mohly vypadnout bulvy), bát se není oč (happy end zaručen) a stačí se nechat kolébat ve vlnách (pokud trpíte mořskou nemocí, poslouží vám kyblík od popcornu ještě jednou)… Tož pro dnešek příjemnou plavbu a do kina vyrazte někdy jindy.

    • 4.11.2018  16:04

    Pokud se spokojíte s královninou muzikou, budete spokojeni až nadšeni (závěrečný Live Aid je opravdu skvělý). Pokud chcete film, budete zklamáni, že to nejzajímavější (mám na mysli to, co stojí mezi fyzickou změnou z vlasatého mladíka s nadměrným předkusem a sebevědomím do osamělého muže s knírkem a TÍM) je vypuštěno a odbyto pár větičkami a náznaky (divák, který o Mercurym nic neví, tady jenom zírá, co se to děje). A pokud čekáte něco jako životopis (ať už Královny či jejího frontmana), budete možná dokonce rozhořčeni, protože realita se tu ohýbá a upravuje tak, aby vytvořila hezký, emotivně chytlavý, scénář. Osobně mi nesedí ani Rami Malek - jako mladý Bulsara ještě ano - ale jako hvězda už ne, a to ani psychicky (i vzhledem k výše zmíněné absenci klíčových let) ani fyzicky (tohle prostě není Mercury, jen balónek, na který někdo namaloval jeho rysy). Film by spravedlivě byl tak na 50%, ale zůstávám níž i vzhledem k tomu, jak tu nad ním všichni slintají blahem.

    • 26.8.2018  22:27

    Film se tváří, jako že chce řešit nějaké vztahy. Nic ale neřeší. Problémy sice otvírá, ale nijak je nerozvíjí, nijak s nimi nepracuje, nechává je bez jakéhokoli posunu či přidané hodnoty zase zapadnout. Nemám nic proti nekomentovaným výsekům z reality, ale tady to vnímám nikoli jako záměr, ale jako bezradnost. Celý dojem z filmu tak pro mne zcela přesně vystihuje cimrmanologické shrnutí: TAK PROŠLA NOC A RÁNO OPRAVDU DOŠLO K DRAŽBĚ...

    • 23.11.2018  22:49
    Chvilky (2018)
    *

    pokus o psychologickou sondu? Možná podle všech anoncí a recenzí. V reálu ta tvrzení, že jde o dívku, "která se snaží všem vyhovět" zas až tolik pravdivá není. Nebo aspoň film o něčem takovém nehovoří. Jednotlivé scény se téměř výhradně soustřeďují na rodinu a jsou natolik vytržené z kontextu, že se z nich jednoznačný závěr dělat nedá. Filmu zoufale chybí druhá strana mince. Pohled, který objektivizuje to, co je ve filmu vidět. V téhle podobě mi to přijde spíš jako bezradné chození v kruhu než jako nějaká výpověď. (Vrcholem bezradnosti je scéna u psycholožky, která nedokáže nic zjistit ani posunout - takový odborník je na dvě věci - a film taky). Podtrženo-sečteno: sledujete příběh antihrdinky, která neví, co s životem a se sebou samou, a se kterou se lze jen velmi těžko identifikovat, protože vlastně není schopna ukázat jakýkoli názor či vůli.

    • 9.4.2018  11:45
    Do větru (2018)
    *

    Podivně vykroucený děj připomíná jakéhosi Frankensteina, který nemá obratle zasazené přirozeně do sebe, ale zcela libovolně k sobě přišroubované či přivařené. Jak to stvořitelům přišlo pod ruku. Snaha po psychologickém dramatu se tak hroutí dřív než může začít. Dokonalou ukázkou je toporný Matyáš Řezníček. Za promarněné považuji prostředí jachty, respektive řeckých moří, které mnohdy vyznívá jen jako nešikovná pozlátková exotika. A korunu bezradnosti nasazuje noční příhoda s migranty (?)

    • 14.1.2019  19:30

    Jsem vážně rád, že jsem se nedokopal k tomu, abych zvedl svoje pozadí z gauče u bedny a dovlekl ho na své sedadýlko v sále. Řídká tv-epizodka bez překvapení a se záhadou, kterou rozluští každý, kdo se zeptá. Sorry jako, ani kočka ani pes, beskyde, beskyde, kdo to na tě vlez...

    • 24.10.2018  16:37
    Domestik (2018)
    ***

    Dobře rozjetá partie na téma "co všechno jsem ochoten dát svému cíli". Přitom téma je rozehráno ve dvou liniích, dvou postavách - cyklista, který se chce vrátit na vrchol vs. žena, která chce otěhotnět. Oba dělají, co mohou. Včetně toho, že si vypomáhají prostředky, které nejsou zrovna morálně čisté. Paradoxní je, že společensky přijatelnější chování ženy působí ve filmu mnohem děsivěji a zrůdněji než prosté konstatování, že vrcholový sport se bez dopingu dělat nedá. Film bohužel nenahlíží obě linie stejně - ta mateřská je mnohem decentnější - vše zůstává pořád jen v rovině ženy, není tam žádný přesah "můj doktor mi říká". Bohužel. Možná, že s tím by t bylo až moc kruté... (zkuste si nahlas říct větu: "bez dopingu se otěhotnět nedá") Postrádám také cosi jako zpětnou vazbu či hodnocení "kam jsem se posunul". U ženy je to zřejmé, negravidní a negravidní, u cyklisty to ale ukousává kus motivace. Jakoby vlastně o dosažení žádného výsledku ani nešlo. Jakoby cílem nebyl cíl, ale sama cesta. Jakoby nešlo o sportovce, ale o stroj na polykání dávek, o stroj, který zapomněl k čemu má sloužit... Zhruba ve 2/3 se film láme - je to ve chvíli, kdy žena podlehne myšlence, že dneska to vyšlo a otěhotněla a partner jí začne vykládat, že by chtěl taky otěhotnět. Euforie se ale rázem změní v deziluzi, když z něho vypadne proč. Od té chvíle se její linie vytrácí - dokonce jsem měl pocit, že původní úpornost "otěhotnět" zaměnila za stejně úporné "neotěhotnět!". A tak zatímco cyklistova linie nenarušena pokračuje až na závěrečný okraj útesu, ji tam přivádí spíš utrpěný šok, ze kterého se nedokáže nijak otřepat... Drsné a plné otázek.

    • 22.5.2018  01:24

    Mám pocit, že Holubovou s Kleplem bude muset nějaký režisér rozvést jinak oslaví i filmovou zlatou svatbu... Jinak ovšem žádná díra do světa - ani do Česka. Oproti všem těm předcházejícím "Pepům", "Zoufalkám" či "Věčně nevěrným" ale nemám tak šílený pocit trapnosti. Možná je to tím Brutusem, možná tím, že Polívková si fakt zaslouží o kousek víc než "úchyla z Účastníků zájezdu".