4ward

4ward

Česko

26 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 8.9.2017  12:29
    Twin Peaks (1992)
    *****

    Zápis do deníku, 12.5.2009 Přehrávám si na televizi první DVD s filmem od jakéhosi Davida Lynche. Vybíral jsem kvůli mysterióznímu žánru a obálce. Vůbec netuším, že filmu předcházel seriál a nerozumím tomu, co vidím na obrazovce. Ovšem okamžitě mě uchvacuje tajemná mytologie, expresivita a kontrast agresivity s naivitou. Šokují mě herecké výkony a nepředvídatelnost vývoje situací, fascinuje mě svícení. Během následujícího roku skupuji vše od Davida Lynche, co v obchodech a na internetu najdu a následně zkouším podle vzoru těchto filmů - a manifestu Poznámky o kinematografu od Roberta Bressona - natočit svůj vlastní film. Zápis do deníku, 7.9.2017 Přicházím na projekci filmu v kině Porepo. Lynchovy filmy jsem již nejméně přes rok zcela zanedbal. Až při ztlumení světel a úvodních titulcích mi dochází, na jaký film jsem to vlastně zašel. Oživují se mi vzpomínky a každý obraz a zvuk mnou projíždí jako rána bleskem. Sedím zamáčknutý silou filmu do sedačky od začátku do konce. Každá změna rakurzu, svícení, každý tón a pohyb či slovo herce vnímám všemi smysly jako součást jedné velké symfonie. Konečně vnímám film izolovaně od celého popkulturního kultu kolem Twin Peaks. Fire Walk With Me využívá téže mytologie, ale jedná se o samostatné dílo. Pochopitelně. Osobní zpověď autorské obsese, vnitřních démonů, které formou arteterapie tvůrce promítá na plátno s maximálním citem pro pravidla filmové řeči a surrealistické principy organiky materiálů a antropomorfie. Ne nadarmo mne film před lety oslovil. Inspirace mě opět prostupuje a tak nyní musím zahánět vlastní autorské démony.

    • 10.4.2017  23:21

    Skvělý námět, ještě lepší trailer, ale naprosto anti-filmové zmatené provedení. Jako jen částečně rozmixovaná směs z různých žánrů.

    • 22.3.2017  14:37
    Šikovné prstíky (TV pořad) (2001)
    odpad!

    DRUGS.

    • 6.3.2017  10:03
    Tromeo a Julie (1996)
    odpad!

    Zrcadlo perverze. Možná nejhorší film, který jsem kdy viděl - především právě kvůli své samoúčelné úchylnosti a stupidně amorálnímu rádoby-humoru. Když se jednou ztratí všechny kopie tohoto nevkusu pro privilegované, vůbec to nebude na škodu. Odpad je málo.

    • 24.2.2017  10:10

    Trošku škoda násilných kolorací a dva příběhy by si zasloužily o maličko více doříct. Celkově ovšem velmi autentický, emotivní scénář vedený inteligentní režií. Naprostým vrcholem je pak úžasně napsaná, zahraná a vůbec rozkošná hlavní postava třetí povídky.

    • 24.1.2017  13:44
    Jsem brána (2017)
    *****

    Ač je z toho místy cítit "punkovitost," stále film rezonuje po emoční stránce především díky barvám a hudbě. Pro mě dále jde o příklad maximálně funkčního využití dvou problematických formátů - krátkého filmu (který umírá pod nátlakem celovečerní konvence) a POV snímání (které obecně má tendenci zcizovat, k čemuž ovšem zde nedochází, ale naopak jde o důležitou složku narace).

    • 2.1.2017  16:41
    La La Land (2016)
    *****

    Pure cinema. Co Chazelle rozehrával v indie podmínkách Whiplash, zde naplno útočí na divákovy smysly jako magický, radostný spektákl. A to přesto, že vlastně moc veselý není. Nebo také: i post-moderní filmy mohou být působiví, ikoničtí pokračovatelé zlatého Hollywoodu, aniž by ztratily appeal pro široké publikum; či first world problems made interesting, relatable.

    • 7.12.2016  00:39
    Temný případ (TV seriál) (2014)
    *****

    1. série (!!!)

    • 4.9.2016  22:21
    Gummo (1997)
    *****

    Harmony Korine vás nechá prožít vzpomínku, kterou jste neměli. Gummo naplňuje umělecké úsilí o zachycení momentu v čase, pohybu, emoce apod., především proto, že jde o improvizační hru, jejímž cílem je míchat (pravdu a lež, hudbu všech druhů, obrazové formáty, nebo např. střihové a zvukové postupy). Nesnaží se sdělovat, mluvit, popisovat, zhodnocovat a právě tím řekne mnohem víc. Není to svět zamčený do krabice, ale prostě nápodoba světa ponechaného v celé šíři a zároveň jasné ztělesnění filmového média. U většiny filmů se můžeme ptát: o čem to je, co tím autor chtěl říct? V případě Gummo se ptáme: kam se podíváme, co nám Harmony Korine ukáže?

    • 22.8.2016  10:16

    Je život bez vazby k druhému člověku jednodušší? A můžeme vůbec žít jako jednoznační jedinci, jejichž vztahy existují do té míry, kdy je to jen oboustranně výhodné - nebo se spojitostem nevyhneme? A další otázky, které Cronenberg pitvá až naturalisticky doslovně s, pro něj obvykle nekompromisním, nahlížením na lidstvo jako organismus. Tělesnost a myšlenky s city nelze oddělit, tak jako nelze oddělit od lidí, protože vždy budeme nuceni žít alespoň se sebou samými. Jednoduše film podnětný, tak jako může být děsivý nebo uhrančivý.

    • 22.8.2016  09:57
    Rampa (1962)
    *****

    Esej o trýznivosti vzpomínání, nezastavitelném plynutí času a nenaplnitelné snaze zachytit, kontrolovat život, který je navíc natočen tak magicky, nostalgicky, že sám zůstává vypálen v mysli. Obzvlášť nezapomenutelné jsou momenty zdánlivě banálních procházek muzeem, parkem a samozřejmě vzpomínka na Vertigo spolu s oním jedním otevřením očí.

    • 22.8.2016  09:47
    Donnie Darko (2001)
    *****

    V kontextu režisérovy kinematografie velmi překvapivě precizní film. Osloví především tématy odcizení během dospívání, hledání místa ve společnosti, kritikou zdánlivě spořádané pospolitosti a také atraktivní stylizací, která kombinuje pastiš 80. let se znepokojivým sci-fi. Na druhou stranu také guilty pleasure, trpící obvyklými nedostatky kultovních filmů a tedy vyžadující k plnému porozumění Director's cut.

    • 17.8.2016  12:42
    Jen 17 (2013)
    ****

    Zase pro jednou geniální překlad názvu, který jen tak mimochodem mění smysl celého filmu - ze snahy porozumět tomu, co je to vlastně být "mladá a krásná" (Jeune et jolie), v kritické shlížení na dívku, která byla prostitutka, i když jí bylo "Jen 17".

    • 20.1.2016  00:12

    HEZKÉ OBRÁZKY, ALE NUDA A TRAPNÉ CHVILKY. Jinými slovy: Trviální klišé jako zápletka, které totálně nestačí na 156 minutovou stopáž. Většinu času film stojí na snaze o zprostředkování realistického dojmu - ovšem to bortí využití evidentních CGI triků, snových sekvencí a nahodilost namísto kauzality. Selhává tak jak zápletka (není nosná ani nepředvídatelná) i tlačení na autenticitu (není přesvědčivé). Plusem je však technologická prezentace digitální kinematografie - především v letošním duelu s Hateful Eight předvádí, že o filmové surovině se v budoucnu bude učit jen jako o pionýrských časech předtím, než se objevily, vyvinuly a ustálily efektivnější digitální technologie.

    • 21.1.2015  02:00

    Godard s veškerým arzenálem vyjadřuje čirou radost z cinéma, ovládán příznačnou posedlostí médiem.

    • 18.9.2014  10:18

    Ke zhlédnutí zde: http://projektor.ghmp.cz/cs/#artwork/uz-sedesat-let-je-mi-tricet

    • 27.8.2014  23:05

    Ke zhlédnutí např. zde: https://www.youtube.com/watch?v=i-MVFeV7ukM

    • 3.5.2014  22:31

    Hlavní síla Eastern Promises tkví, řekl bych, ve znakové sféře. Tam Cronenberg předvádí precizní shakespearovskou tragedii ve střetu s homosexuální romancí, navíc s dalšími vrstvami komentářů k fašismu, fetišistické obřadnosti a s tím nazpět ke kontextu mafie. Mimo znaky, čistě v technické estetice, je ovšem film výrazně cítit ateliérovou stylizací. Přesto zatím nejlepší Cronenberg, kterého jsem měl příležitost vidět - proto lehce nadsazený plný počet..

    • 11.4.2014  15:44
    13x18 (studentský film) (2012)
    *****

    ke zhlédnutí: https://www.youtube.com/watch?v=nYtyhsuK2VE

    • 2.8.2013  16:16
    Big Lebowski (1998)
    *****

    Vrchol coenovského humoru a takový guru v kategorii absurdních "zhuleneckých" komedií.

    • 2.8.2013  16:13

    Super scénář a příjemně rozvláčné tempo především v "nočkách". Můj oblíbenec z typicky amerických thrillerů.

    • 5.7.2013  01:29
    Zlá krev (1986)
    *****

    Esence sebedestruktivního hnutí osmdesátých let, důkladně rekapitulující a komentující romantické tragedie spolu s godardovskými pastišemi amerických akčních technicolorů.

    • 13.6.2013  13:29

    Něco zcela odvážného, filmově ojedinělého - jen dlouhé statické záběry oddělené vždy černou.

    • 7.6.2013  00:38
    Bílý pes (1982)
    *****

    Maximálně dynamické zpracování dokonale jasného Fullerova eseje.

    • 7.6.2013  00:35
    Irma Vep (1996)
    *****

    O stimulech, lettrismu a střetu přemýšlivého autora s "marketingovým" egocentrismem.

    • 3.7.2012  12:54
    Pokoj (2003)
    odpad!

    Ubohost.

    • 30.6.2012  23:30

    Český dabing asiatů je geniální!

    • 26.5.2012  23:49

    Jsem druhej. Pokud tyhle naše geniální komentáře uvidí ještě někdo, pak je to špatný znamení - bude to znamenat, že tenhle film stále ještě naneštěstí neupadl do zapomnění.

    • 26.5.2012  23:41
    Zlomení (2001)
    odpad!

    První hodnotící. Tak tady je bonus, aneb film shrnutý v jednom dialogu: "Víš, už to nevydržím. Někoho mám." "Chlapa?"

    • 14.5.2012  21:01

    "Who is to die?!", electrodance zombies a motorka, která je větší duch, než všichni duchové dohromady.

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace