Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Animovaný

Recenze (287)

plakát

Ad Astra (2019) 

|| PG-13 || 20th Century Fox || Rozpočet: $87,5 mil. || USA: $50 188 370 - ČR: 14 385 450 Kč - Celkem: $127 175 922 || Ad Astra nejvíce připomíná artový přístup k myšlence Horizontu událostí, jenž se drží zkrátka v reálných možnostech hledání mimozemské civilizace. Zpracováním zase připomíná Moon s deseti násobným rozpočtem. Myšlenka nevzbuzuje revoluci ani šok, přesto stojí za zamyšlení. 65%.

plakát

Air: Zrození legendy (2023) 

|| R || Amazon || Rozpočet: $90 mil. || USA: $50 703 565 - ČR: 4 193 848 Kč - Celkem: $85 403 565 || Příjemná oddechovka o tom, jak se bandě relativních outsiderů na trhu s botami podařilo ulovit zřejmě největší sportovní ikonu a uzavřít největší sportovní obchod všech dob. Affleckovi sedí režie s každým rokem a slabšími hereckými rolemi čím dál víc. Docela překvapilo a potěšilo, že si nadělil jen vedlejší roli CEO Nike a hlavní dění přenechal svému "bratrovi" Mattu Damonovi. Všichni hrají přesně tak, jak byste očekávali a není tomu co vytknout. Potešil herecký návrat Tuckera, kterému role obchodního tlučhuby sedla jako prdel na hrnec a snad se bude vyskytovat častěji. I přes fakt, že víme, jak to celé s Jordonem dopadne se Affleckovi daří budovat napětí, zákulisní zvraty a dojemné momenty spojené s úspěchem, aniž by snímek jen odškrtával povinná fakta o Air Jordon. Naopak. Tohle není film ani tak o Nike, jako o "heistu" ukradení maskota křusek největším firmám na trhu. Zároveň mu jako jediní nabídnou i něco, na co by ostatní nepřistoupili a tím změnili celé fungování tohoto businessu. Jordana jsem nikdy nemusel stejně jako basket, ale z filmu je patrné, že je to vlastně sympaťák, který má přes všechny peníze rád stejně jen svou maminku. Takže Air je v jádru vlastně skryté rodinné drama. 80%.

plakát

Ambulance (2022) 

|| R || Rozpočet: $60 mil. || USA: $19 193 255 - ČR: 1 005 661 Kč - Celkem: $46 662 255 || "Sanitka, která nemůže zastavit, protože veze postřeleného fízla." Mohlo to být mnohem chytřejší, mohlo to být také mnohem hloupější a nudnější. Tak nějak se dá shrnout jakýkoliv Bayův film, kdy jednou z něj vypadnou Mizerové a jindy 6 Underground a Transformeři. Námět Ambulance je naprostý ideál na vyplachový akčňák ve stylu Nebezpečné rychlosti, který nehodlá zastavit ani jako dopravní prostředek a ani jako film. Výsledek je někde na půl cesty, za mě však lehce nadpoloviční úspěch. Policajti pronásledují sanitku se dvěma lupiči, saniťačkou a postřeleným poldou. Scénář díky tomu umí občas přijít s nějakými triky, jak zdůvodnit to, co film zrovna potřebuje. Kamenem úrazu je, tradičně u Baye, extrémně přepálená stopáž. Ambulance měla mít 90 minut i s titulky, ne 136, sakra! Není pak divu, že se scénáristické triky vyčerpají a film buď nudí, nebo začne vymýšlet kraviny. To už pak neuhraje ani celkem přehrávající, ale stále fajn Gyllenhaal. Zbytek castingu nestojí nijak za zmínku. Co však stojí za zmínku jsou dronové záběry, které konečně někdo v Hollywoodu (a kdo jiný než Bay) povýšil na novou úroveň. Jasně, Bay to tradičně využívá až samoúčelně, kde záběry nedávají logiku a hraje se na wow efekt. Avšak nebýt, opět tradičně, zběsilého střihu, pár těch záběrů podlétajících mosty, baráky apod. by opravdu stálo za to. Co Bayovi nelze upřít je talent z i "nízkorozpočtového" filmu vykouzlit blockbuster, který vypadá na 2x víc peněz. Chce to jen vybroušenější scénář a nekompromisního producenta za zády vyžadující stopáž pod 100 minut. A klidně by tento režisér mohl nadále pravidelně nosit akční výplachy. 55%.

plakát

Americké graffiti (1973) 

|| PG || Universal || Rozpočet: $777 000 || USA: $115 000 000 - ČR: Neuvedeno - Celkem: $140 000 000 || Je mi jasné, proč se Američani tak rádi vracejí nostalgicky do bezstarostných 50. let. Má to totiž obrovské kouzlo a atmosféru, kterou Lucas vyvolává naprosto dokonale po všech stránkách. Sice jsem tuhle dobu neměl jak zažít, ale vyrůstal jsem na Mafii 2, tak si apoň leccos dokážu představit. Teď ale vážně - soundtrack, z nějž polovinu písniček znám (hádejte odkud) a poslouchám, nádherná barevná, chromovaná auta a tehdejší móda prostě uhrane každého od první minuty, kdo se kouzlu 50. let podvolí. A že tomu chybí pevný příběh nebo propracovanější postavy? O to tu právě jde. Jsou to teenageři, mladiství delikventi, kteří nemají žádný cíl a jen žijí z minuty na minutu, aby se každý večer mohli projíždět v hotrodech po ulicích kalifornského Modesta. Jejich životy jsou tak jen krátké a přímočaré epizodky, které mají jediný úkol - bavit. A mě baví. Sakra, tak moc bych chtěl být mezi nimi. Na první pohled se sice od padesátek v tomto mnoho nezměnilo a joyriding frčí i dnes. Jenomže tehdy to mělo styl. Styl, jak Richarda Dreyfusse, k nepoznání Rona Howarda nebo uličníka Harisona Forda. Škoda, že se od té doby Lucas navždy zavrtal do Star Wars. Pár dalších takových filmů bych si od ně z fleku dal. 85%.

plakát

Americké psycho (2000) 

|| R || Lionsgate || Rozpočet: $7 mil. || USA: $15 070 285 - ČR: N/A - Celkem: $34 266 564 || Nevím, jestli to mám vůbec psát, ale Americké psycho mě velmi bavilo a pobavilo. Bale je tu naprosto boží, charismatický a můsím říct, že i sexy. Jeho počínání je v kontextu amerického kapitalismu pochopitelné, protože se by každý "normální" člověk ze všech wallstreet-harward-právnických kokotin zblázni a začal všechny okolo zabíjet. Není divu, že z USA pochází nejvíc psychopatů na obyvatele. Zdejší samotné vraždy jsou paradoxně na filmu nejslabší. Daleko zábavnější je sledovat, kdy tomu dojde a jak. Bale si tuto polohu neskutečně užívá a vydává ze sebe opravdu bláznivé momenty, kdy nevím, jestli se smát nebo bát. Scéná s bussines vizitkou je fantastická stejně jako jeho poslední běsnění v ulicích. Z Wallstreet kravaťáků mi bylo na blití vždy. Teď už vím proč. 80%.

plakát

Anna (2019) 

|| R || Europa corp. || Rozpočet: $30 mil. || USA: $7 743 794 - ČR: 1 299 898 Kč - Celkem: $30 918 726 || Aby si divák Annu užil, nesmí o ní přemýšlet jako o ženském Johnu Wickovi. Nanejvýš Atomic Blonde. Jsou tu 2 dobré akční scény, ve kterých je ale vidět, že za kamerou nestál žádný Stahelski a Leitch. Příběh je překombinovaný, ztrácí se mezi tajemnými flashbacky a paralelním vyprávěním. Veškeré twisty vznikají - "Jo tohle vlastně bylo domluvené..." apod. Hl. hrdinka je sexy. O sympatiích, hereckém talentu je zbytečné mluvit. Není úplně prknéná, ale Charlize Theron to taky není. Jestli čekáte aspoň nahé scény, nedočkáte se jich. Celé to sice má sexuální podtón (Rudá volavka), ale přišlo mi jakoby to Besson točil pro puritány. Přitom krve je tam požehnaně. 65%.

plakát

Ant-Man a Wasp: Quantumania (2023) 

|| PG-13 || Marvel/Disney || Rozpočet: $200 mil. || USA: $212 161 392 - ČR: 30 296 414 Kč - Celkem: $473 056 931 || 5. Fáze MCU snad nemohla odstartovat hůř. Třetí Ant-Man už od trailerů naznačoval průšvih, výsledek je snad ale ještě zoufalejší. Tahle trilogie sice vždy měla ty nejnižší ambice z MCU, jedničku ale považuju za velmi solidní rodinnou komedii s Paulem Ruddem jen se superhrdinskými prvky. Dvojka už se pokoušela o víc, moc to nedopadlo, pořád se ale na to dalo dívat. Trojka je pro změnu nekoukatelná a neskutečně houpá po scnénáristické stránce. Ani ne po deseti minutách strávený na Zemi se přesouváme do kvantové říše, v níž strávíme zbytek filmu. Fajn, tohle se vědělo předem. Problém je ve vizuálním podání celé říše, která působí extrémně lacině, uměle a ošklivě. Srovnání s rodriguezovým Žraločákem a Lávovkou je na místě, protože přesně takto třetí Ant-Man vypadá, jen s pár dolary navíc. Na druhou stranu ono by se to ještě dalo nějak přežít, kdyby existoval zajímavý a dobře zpracovaný příběh. Místo toho je Quantumania plná hloupých scén, kdy např. Pfeiffer půl filmu zatajuje příchod Kanga, ačkoliv o něm divák dávno ví z trailerů. Když pak na něj dojde, film trochu stoupne, protože Mayers odvádí na nového multizáporáka patřičný výkon. V závěru ho ale sráží fakt, že Ant-Man prostě musí vyhrát, ačkoliv by na něj za normálních okolností neměl, a tak zvítězí za pro Kanga opravdu ponižujících okolností. Ponižující je také krátké cameo Murrayho, který ve filmu je jen proto, že musel, ačkoliv by ho Marvel nejraději vystřihl. Co je úplně nejvíc ponižující je výstup MODOKa. Tohle se prostě nesmělo dostat do výsledného střihu. Ke zbytku ani není co dodat, je tak tuctový a nezáživný (Cassey, Lilly, Douglas, Pfeiffer + nové postavy), že se mi rychle vykouřil z hlavy. Gratuluju Kevine, Quantumania má slušně nakročeno k nejhorší marvelovce všech dob! 45%.

plakát

Armáda mrtvých (2021) 

|| R || Netflix || Rozpočet: $90 mil. || Vypadá to, že tvůrci byli na stejné mentální úrovni jako zdejší zombie. Snyder se pokusil po mnoha kontroverzních projektech  vrátit na počátek kariéry. A víc nám ani nemohl ukázat, že to dávno není ten geek z progresivní hollywoodské generace. Armádu mrtvých bych ani tolik nesrovnával s Úsvitem jako spíš s Sucker Punchem. Oba filmy mají totiž pro Snydera víc masturbační než vypravěčskou hodnotu. Tzn. jednoduchý, tupý akčňák s cool scénami a primárním záměrem bavit. Jenomže ono to nebaví, jelikož zde nic není splněno ani na 50%. Co to má být? Heist movie? Zombie movie? Suicide Squad? Postav je tu tolik, že se k nim ani přes přepálenou stopáž nedají vybudovat sympatie. Kdyby aspoň k jedné (Bautista), ale kdykoliv se pokouší o prohloubení čehosi, skončí to topornými dialogy utopenými v "OK, no problem, alright, fine" slovíčkách, takže nevím, o čem se baví. Prý jsme se měli o ně bát, páč může kdykoliv z nich některá umřít. A to se děje. Jenomže je to jako se bát o Hitlera v 2. sv. v. - nefandím mu. Pak je tu kamera, kterou si Zack sám celou dodrbal. V ní je právě ten "masturbační kontent", kdy si osahává novou techniku, na kterou asi doma nemá čas. Celý film je jednoduše rozostřený se špatnou čočkou i na objekty, které mají být v detailu. Věřím, že s kamerou normálně umí a rozumí jí. Proto "vynalezl" tolik moderních postupů, které Hollywood recykluje hlavně v komiksovkách. Jenomže zde nezvládá být kameramanem a ostřičem (jsou to prý 2 profese) zároveň. Po zhlédnutí jsem měl nutkání nasadit si brýle, ačkoliv je nenosím. Překvapivě je tu minimum zpomalovaček, občas potěší nějaké zombie gore (moc jich není) a úvodní titulky. Ty jsou zprasené ošklivým růžovým fontem a Snyder sám ze sebe vydal minimum (přitom mu tohle šlo vždy nejlíp). Příště by si měl zkoušet nové techniky na filmech do 30 mega a ne u 10x dražší Ligy nebo covidových blockbusterech, které mohly vylepšit dosavadní chudou nabídku roku. 50%.

plakát

Avatar: The Way of Water (2022) 

|| PG-13 || 20th Century Studios/Disney || Rozpočet: $350 mil. || USA: $681 919 456 - ČR: 295 600 477 Kč - Celkem: $2 312 335 665 || "Lidské emoce vyjádřené Avatarem." Všichni víme, o co šlo Cameronovi se dvojkou v první řadě - posouvat limity filmové techniky a motion capture na novou úroveň. V tom Avatar 2 diváka naprosto ohromuje a potvrzuje, že je mílovými kroky daleko před konkurencí. O ten zbytek tu pak více méně nejde. Kdo vyráží na Avatara kvůli příběhu, přičemž zrovna nefandil ani jedničce, ten bude hodně zklamaný. Premisa z velké částý kopíruje předchůdce s výjimkou toho, že se tu budou vyřizovat také osobní účty a nějaké ty syn-otcovské problémy. Nejde ale o nic zásadního, originálního ani překvapivého. Je to ten typ příběhu, u kterého se dá snadno vypnout a soustředit se na atrakci. A Avatar 2 přesně takto k divákovi přistupuje. Cameron se v dlouhé 3h stopáži často zapomene i na půl hodiny pod vodou, kde nám představuje nový, nádherný a do detailu propracovaný svět. Ve 3D je to pak absolutní krása (a povinnost), na kterou si téměř můžete sáhnout a zároveň sledujete něco jedinečného, co tu ještě nebylo a dlouho zase nebude. O tom tento zážitek je. CGI je na nejvyšší úrovni, co jsem kdy vyděl a ty prachy jsou vidět v každém záběru. Cameron strávil 13 let převážně pipláním techniky než zpracováváním příběhu, a tak po filmařské stránce tomu není absolutně co vytknout. Herci taky skvělí včetně dětských postav, které nejsou nijak otravné a díky nim se divákovi naskytá pohled dětskýma očima. Na akci se samozřejmě nezapomnělo, je precizně nasnímaná, osvětlená, přehledná a občas i poměrně na PG-13 drsná, jak bývalo u Camerona zvykem. 3h pak utečou jako voda. Sice se na závěr musím ptát, zdali těch x avatařích sequelů má smysl, když to příběhově není, kam moc posouvat. Technologicky však stále ano. A když vidím, v čem se babrá konkurence v podobě Marvelu, DC, Star Wars apod., která jako by ztratila veškeré know how, má to smysl. Jen jako všichni doufám, že nebudeme čekat dalších 13 let. 80%.

plakát

Avengers: Endgame (2019) 

|| PG-13 || Disney/Marvel || Rozpočet: $356 mil. || USA: $858 373 000 - ČR: 152 614 916 Kč - Celkem: $2 796 274 401 ||(Obsahuje Spoilery, které snad už znáte) Tak jsme se s desetiletou ságou a 21 filmy konečně rozloučili s grácií. A lépe to dopadnout ani nemohlo. Nejvíce ztrácí Endgame na momentu překvapení, který využila Infinity war a poprví (a zatím naposledy) nám ukázala, že se MCU nebojí temného konce. Zde logicky musela nastat pohádka a Thanosův čin musel být zvrácen. Nešlo o to, co se stane, ale jak a kdo se objetuje. 3h po prvním shlédnutí utečou jak nic. Po druhém je to horší, jelikož je výplň mezi úvodem a mega závěrem (cca 1,5h) občas pomalá a ztrácí originální momenty. Myšlenka cestování v čase zkrze staré díly je fanouškovský orgasmus. Po čase ale může splívat právě s těmi díly a tak vám v hlavě zůstane jen ten mega závěr. V logice nemá cenu se šťourat, na kontinuitu taky nehledět a jen si zavzpomínat na "epizody", které nás dovedly sem. Ona paralela se seriáli tu zde dává větší smysl. Mnoho postav, mnoho dílů, velké finále. Proto si nedokážu představit, že by to šlo udělat lépe. Každá postava dostává stále dostatečný prostor se projevit. No největší kus si logicky ukousli původní Avengers. RDJ a Evans hrají na maximum, co se dá a táhnou celé to emotivní rozloučení na jedničku. Jsou to postavy, které jsme si nejvíce oblíbili a které si zaslouží důstojné rozloučení. To se o Scarlett říct nedá. Její přetáhování o smrt s Hawkayem je spíše směšné. Cameo Stana Leeho je snad nejslabší a je škoda, že mu vzdali čest v mnohem slabší a méně zapamatovatelné Captain Marvel. Určitě měli na skladě více materiálu. Finále by mohlo být mnohem více dechberoucí, kdyby nebylo vše zahalené to temně šedé barvy za doprovodu CGI západu slunce a pořád málo epické hudby (i když zde aspoň vyčnívá). To byl opravdu špatný krok, který zakrýval tu mega bitvu za doprovodu všech MCU postav. Takové finále v Infinity ve Wakandě bylo vizuálně lepší. Právě Infinity War pro mě zůstane zatím nej. filmem z MCU diky momentu překvapení, hromadě postav poprvé spolu, finální bitvě (Bring me Thanos!) a temnému závěru, který zase na dlouhou dobu neuvidíme. MCU jsou zkrátka pohádky. 85%.