Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Krimi
  • Krátkometrážní

Recenze (1 484)

plakát

A. C. Dupin zasahuje (1970) (seriál) 

Sto let před komisařem Maigretem a padesát let před Sherlockem Holmesem spatřil světlo literárního světa Auguste Cyprian Dupin. Jeho důvtip měl tedy náskok před oběma a obešel se bez jejich znalostí společenských a exaktních věd, které byly roku 1840 teprve v plenkách. Sto třicet let nato, ve zlaté éře Československé televize, natočila Bratislava tři adaptace povídek Edgara Allana Poa s Ladislavem Chudíkem v roli Dupina. VRAŽDA V ULICI MORGUE má nejblíž k tradičnímu půdorysu detektivky. Záhada zamčeného pokoje a nepochopitelně bestiální vražda bez zjevného motivu se neobjasní ani po výslechu svědků. Policejní prefekt, který by mohl být klidně francouzským příbuzným holmesovského Lestradea, už už případ odkládá ad akta s pocitem, že udělal vše, co mohl, když se do věci vloží Dupin, zapálí si dýmku a najde překvapivé řešení. UKRADENÝ DOPIS je z jiného soudku, protože v něm nejde o vraždu, ale trochu nepřehlednou společenskou pletichu. Není třeba odhalovat pachatele, ale vymyslet příhodnou kličku, jak vrátit jisté vévodkyni dopis, který by ji v nepravých rukou mohl kompromitovat. Tato povídka je nejméně napínavá, ale zato má šarm a vtip. VRAH JSI TY!, situovaný na anglické venkovské sídlo, je kuriózní tím, že v Poeově předloze Dupin vůbec nevystupuje, zato je zahlcena spoustou jiných postav, zde díkybohu nepřítomných. Protože jsem nedávno viděl českou dramatizaci (2003) stejné povídky a ta dopadla dost neslavně, líbí se mi, jak elegantně se dupinovský scénárista Alex Koenigsmark zbavil všech vedlejších motivů a stručně, věcně a účelně vtěsnal vše podstatné do pětatřiceti minut. V celé sérii je znát zpětná inspirace výše zmíněnými epigony. Ladislav Chudík je jako Dupin holmesovštější než Holmes, ale s několika půvabnými rozdíly. Předně - Dupin není profesionální detektiv, do případů se proto zapojuje spíš z hravosti či zvědavosti než pro ambici trumfnout "ty břídily" z Yardu nebo v prvních dvou případech ze Surreté. Bere to jako intelektuální rozptýlení a Ladislav Chudík mu navíc dodal i jakousi tichou střídmost, která leckdy protivně nabubřelému Holmesovi chybí. Za zmínku stojí i pěkná hudba Zdeňka Lišky s chytlavým motivem, který má v každé povídce trochu jiné aranžmá. Škoda, že televize nenatočila víc než tři díly. 70%

plakát

A co láska? (1967) 

Bohatý a úspěšný Peter Falk se slituje nad starým přítelem Jackem Lemmonem, který je bez práce, bez ženy, bez bytu - a ubytuje ho u sebe. Jenže tím se jeho život a manželství začínají otřásat v základech... Ta zápletka byla použitá ještě mockrát, ale řekl bych, že už nikdy tak dobře. Žádný další podobný scénář totiž před tím neověřil svou životaschopnost na Broadwayi, jako tato komedie Murrayho Schisgalla. Mimochodem, ta hra je napsaná vyloženě jako duet pro dva herce a postava manželky je tam vlastně jen proto, aby bylo jasné, že Peter Falk nějakou manželku má. Ale obsazením Elaine Mayové se z ní stala třetí hlavní role. Ta dáma, jakkoli nenápadná, je komediální génius a do smrti nepochopím, proč je její filmografie tak početně chudá. 80%

plakát

A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (1949) 

Nejstarší film o cestování časoprostorem, jaký jsem dosud viděl. Bing Crosby k transportu ani nepotřebuje žádný složitý stroj. Prostě se rozjede koňmo do lesů, udeří se do hlavy a takto praštěný se ocitá v Anglii 6. století. :) Než řeknete Camelot, je zajat coby zlobr a uvržen do žaláře krále Artuše. Obligátně se zamiluje do princezny, dá k dobru pár zapařených cajdáků, aplikovanou znalostí fyziky udělá z panovníkova protěžovaného divotvůrce Merlina pako a chrabrému siru Lancelotovi v nevyhnutelném souboji ukáže, zač je toho excalibur. Na srovnání s Monty Pythonovým Svatým Grálem nebo francouzskými Návštěvníky jsem během filmu ani nepomyslel. Tato milá pohádka podle vícekrát zfilmovaného dílka Marka Twainea má kupodivu blíž k českým komediím na historické téma, jako je Císařův pekař nebo Dívka v modrém. Jen ty písničky – u Binga tak nějak povinné – mi tady připadaly navíc. Film má jednu pěknou hudební scénu, kde Crosby pomocí trubače sestaví jazzovou kapelu, ale unylé duety s princeznou bych oželel. 80%

plakát

Adamovo žebro (1949) 

Duo Tracy-Hepburnová natočilo lepší filmy, ale tahle soudní konverzačka má rozhodně něco do sebe. Když se předem připravíte na to, že vás nepostihnou žádné záchvaty smíchu, jen se budete pobaveně usmívat, můžete být spokojeni. Zdaleka nejlegračnější je ale Judy Hollidayová ve své typické roli hloupé blondýny. Mimochodem, známý nezdvořák Spencer Tracy prý trval na tom, aby bylo v titulcích jeho jméno uvedeno na prvním místě a když se ho producent zeptal, jestli někdy slyšel o tom, že dámy mají přednost, Tracy opáčil: "Tohle je film, ne záchranný člun." 60 %

plakát

Addamsova rodina 2 (1993) 

Jednička s černým humorem jen tak koketovala, zato dvojka už je vášnivou obhajobou dekadence a stejně plamennou obžalobou zarputile fašistického přístupu průměrných (dějová linie na letním táboře). Jedno z nejkurážnějších pokračování. 100%

plakát

Adéla ještě nevečeřela (1978) 

"Ach, jak jsem rozvrkočena!" Oldřich Lipský nějaký čas vážně uvažoval o tom, že pro hlavní roli osloví Roberta Redforda. Strana a vláda mu to zatrhly, ale myslím, že i tak je to vynikající film s velmi dobrými a naplno využitými hereckými party.

plakát

Africká Královna (1951) 

Víc než samotné spojení hlavní dvojice mě překvapilo, že tou silnější a odvážnější je Katharine Hepburnová a Humphrey Bogart hraje spíš takovou choulostivou fialinku. :o) Milý film, ale časem překonaný vlastními epigony (Honba za diamantem a jiné). 60%

plakát

Agent Bílá krvinka (2001) 

Vůbec ne tak nechutné, jak jsem se obával. Problém je, že co bez problémů snese kreslený film, je v hraných pasážích často na hranici. Ovšem ty hrané momenty tvoří dohromady cca 20% filmu a kresleným částem s výborně promyšleným vnitřním světem s vlastními pravidly, jsem se poměrně často smál. Při střízlivých, nepřehnaných nárocích se můžete docela pobavit. 60%

plakát

Agenti dementi (2003) 

Zdánlivě je to úplná debilita, ale kdo zná comics Clever a Smart (u nás vyšel tuším v r. 1992), musí minimálně ocenit, jak věrný je ten film předloze - duchem i výtvarnou stylizací - pročež snese srovnání se Sin City. ;o) Ten comics byl úžasný tím, že v každém obrázku se odehrávala celá zběsilá groteska. Všelijaké děje v druhém plánu a promyšlené detaily rekvizit byly vlastně zábavnější než zápletka. Existuje i kreslený film (u nás na videu jako Mort a Phil), ale ten nemá zdaleka takové tempo a jako opus určený dětem hodně omezil všechny ty bizarní násilnosti. Agenti dementi jsou možná šílení, ale přesní. 60%