Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Dokumentární
  • Animovaný

Recenze (228)

plakát

Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) 

Miller opustil prasátka a tučňáky a přichází s comebackem, a že to teda comeback je. Člověk, který vytvořil Mad Maxe, tak přichází s jeho rebotem a ve velkém stylu. Asi nikdo nečekal, že to bude taková pecka, ale stalo se. Jeden z akčňáků století. Surový akční nářez, který si na nic nehraje. Vrhneme se na příběh, který nepřichází s ničím chytrým, ale o to se film ani na vteřinu nesnaží. Film je jak flák hovězího, není nic chytrého, ale je to masitý šťavnatý kus masa. Příběh sám o sobě není nijak intelektuální. Je to prostý surový příběh. Film je pouze o cisterně s vodou, která jede z bodu „a“ do bodu „b“, nic víc. Miller nás i trochu vrátil do starých časů a často se odkazuje některými záběry na dvojku, se kterým má Fury road asi nejvíc společného. Jak už jste asi pochopily, čekat chytrý film, co si hraje s dialogy a s příběhovými vedlejšími linky, je chyba. Tady je jasná zápletka a tuny nekončící akce, která prostě nadchne. Člověk se samozřejmě může zlobit, že to není film, co by příběhové nadchl, na druhou stranu, tenhle film definuje akční žánr. Film kromě prostého, ale účinného příběhu oplývá také novými postavami z ranku Furiosy, Immortal Joea nebo přeobsazeným Maxem. Tyto postavy toho moc nenamluví, spíše za ně mluví akce. Žádná z postav se nesnaží divákovi podkuřovat a odškrtávat si políčka toho, jak se divákovi zalíbit. Tady ty postavy jsou, a když se vám nebudou líbit, tak adios a jede se dál. Sice se tu postavy nesnaží být líbivé, na druhou stranu mají stále co nabídnout. Jednotlivé motivace jsou jasné a vlastně proti motivacím postav nemůžu říct ani ň. Jak jsem řekl, příběh není chytrý, to mu ale nebrání k tomu, aby film nebyl epický, a že epický teda je. Film dokázal naprosto nakopnout akční žánr a Millerovi ušít odznáček jednoho z největších králů akce, možná, že toho nejlepšího. Z hereckých výkonů se tu nebavíme o oscarových hereckých výkonech, herci a jejich postavy se chovají pořád stejně. I tak tu máme skvělý a zapamatovatelný výkon Toma Hardyho, který je opravdu tím správným nástupcem Mela Gibsona a perfektně se do role hodí. Dále tu máme Charlize Theron, která tu jako křehká žena rozhodně není a jedná se o jednu z nejtvrdších ženských filmových postav. Její výkon je opravdu dobrý a rád bych jí viděl i v dalších filmech jako Furiosu. Teď bych se rád přesunul k vrcholům a hlavním kvalitám filmu. Začneme s kamerou a střihem, kteří jsou prostě topoví. Dlouhé a táhlé záběry jen podtrhují to, že se tady ví, jak se má akce natočit. Akce je pak díky špičkové práci s kamerou a střihem opravdu znatelná. Další zásluhy má i hudba, která je jednoduše epická a dunivý a nezapomenutelný soundtrack je přesně to, co v kině chcete slyšet. Teď už ale k akci, kde nás Miller posadil na zadek a zakopal nás do sedaček, protože taková akce je prostě dechberoucí, má energii, napětí, sílu a je suprově nasnímaná. Akční scény jsou nápadité, mají napětí, a i když druhá polovina už není tak silná jako ta první, tak stále odrovnává veškerou současnou filmovou konkurenci. Něco tak epického se málokdy vidí a Miller ukázal, kdo je mistrem svého oboru. Z vizuálních efektů tu vyzdvihnu praktické efekty, ale také cgi, které jen zdobí tu krásu. Z vizuální stránky se jedná o sytý a adrenalinový zážitek, který tvoří podstatu akčních filmů. Jedná se o jeden z nejlepších akčních filmů, a když by mi někdo tvrdil, že je to nejlepší akční film století, tak nebudu moc odporovat. Takhle má vypadat akční film, surový, který si na nic nehraje a nedělá ze sebe něco chytrého. I když to je možná špatné přirovnání, ale je jako Mike Tyson, není chytrý, ale všem dokáže v ringu nasadit učebnicovou ránu. Fury road je něco, co nečekal nikdo, je to nekončící akční zážitek, který se postará o to, že se rozhodně nebudete nudit. Známka: 8,5-9/10

plakát

Šílený Max: Dóm hromů (1985) 

Miller uzavírá trilogii a trojku odlehčuje tuctovějším dobrodružstvím. To, že je Miller král akce, to už víme. Už to prokázal v každém předchozím díle, kde nám sice připravil nekomplikovaný příběh, zato byl však obohacen o dokonalou akci, kde se člověku až zatajoval dech. Tady tomu s tou akcí úplně tak není, tedy ne tak dobře jako dvojka nebo úvodní akční sekvence v jedničce. Teď už ale k příběhu. Máme tu Maxe, kterého okradli, a jde si pro své věci do místního města. Tam mu slíbí, že vše dostane, když svrhne tamější ,,vládu“. Tím začíná další dobrodružství Maxe, který si musí probojovat cestu skrze vše. Sice to není doslovné shrnutí děje, ale jako nástřel to stačí. Stále tu máme film zasazený do zničeného světa bez pravidel, kde si šéfuje, kdo chce. A stále se tu projíždíme auty, střílíme a mlátíme se. Ale už to není ta čistokrevná jízda jako ve dvojce. Dvojka byla jenom o boji. Tady to je trošku komplikovanější, na druhou stranu to k zahození rozhodně není. Očekával jsem, že to bude nejhorší díl série, ale nebyl, jednička tam dole kraluje. Král Dómu je film o člověku, který si probojovává cestu k lepším podmínkám, přirovnal bych to k filmům o útěku z vězení. Dotyčný si ve vězení buduje postavení a plány a nakonec to vše vyústí v útěk. Tady tomu není tak doslovně, ale stejně bychom tu spojitost našli. Film nás přesunuje do oblasti života, kde můžeme vidět zeleň a vodu, tam však film nezůstane dlouho, což je možná dobře, protože to je podle mě ta nejslabší část. Touto částí se taky film přesunul spíše do rodinného dobrodružství, kde sledujeme dospělého s dětmi, co bojují s nebezpečím. Samozřejmě to je trochu přestřelené, ale to podstatné zůstává. Konec filmu nabízí tu pořádnou honičku, která se však ani zdaleka nerovná těm z minulých filmů. Kvalita akce tam vidět jde, ale nic víc. Celkově však myslím, že scénář poměrně funguje, problém jsem s filmem měl, že není brát tak surově, ale spíš steampunkově. Jako celek tu máme slabé části jako je poslední třetina, kde se ubere trochu z vážnosti a moc tomu všemu nevěříte. Ale příběh funguje, je zábavný a baví daleko více než třeba jednička. S filmem však vidím jeden zásadní problém - není moc zapamatovatelný. Víte, i jednička měla jasně zapamatovatelné rysy, díky kterým si ji budu navždy pamatovat. Ale tady mám jen útržky v hlavě, kde ani jeden z nich není nic extra, tedy kromě jednoho, ale k tomu se ještě vrátím. Z hereckých výkonů tu máme klasicky Mela Gibsona, který se herecky v každém díle posunuje dopředu. Dále tu pak také máme i Tinu Turner, která kupodivu není vůbec marná. Většinou, když zpěvačky hrají ve filmu, tak to nestojí za nic, viď Madono, ale tady Tina není vůbec tak špatná, jak jsem si původně myslel. Z technické stránky chválím klasicky vizuál, která v těchto filmech většinou dominuje. Bohužel ta akce není tak kvalitní jako v předchozích dílech. Závěrečná honička mi evokovala Wild Wild West, ale jinak nebyla moc zapamatovatelná. Pořád to je kvalitní filmařina, ale teď tomu chybělo trošku to vyšperkovat, možná jsem jen rozmlsaný ze dvojky. Z technické stránky tu jako další položku máme kameru, která se většinou ukáže, ale jak už jsme u Millera zvyklí, tak až v akci. To samé platí i o střihu. V čem je tento díl z trilogie daleko tím nejlepší, tak je hudbou. K prvním dvěma dílům skládal hudbu Bryan May, ne ten z Queenů, který v obou filmech složil prostě špatnou hudbu, která nekorespondovala s laděním filmu. Tady bych se také mohl dohadovat, že se sem ta hudba nehodí, ale mě se líbí. Filmu to dává podobné ladění, jako tomu bylo ve Star Wars. Ve Star Wars jsme mohli slyšet místní kapelu emzáků v baru, která také vnesla něco stylového do filmu. Tady ta hudba je dle mého názoru skvělá, je chytlavá a konečně je to zapamatovatelný soundtrack, který funguje. Celkově se jedná o druhý nejhorší nebo také druhý nejlepší díl z trilogie. Film však lehce troskotá nad tím, že není tak zapamatovatelný, ke konci není brán tak vážně a celkově se trošku více vymyká z toho, na co jsme u Mad Maxe zvyklí. Známka: 6,5-7/10

plakát

Šílený Max: Bojovník silnic (1981) 

George Miller se do toho po jedničce obul a s 40x větším rozpočtem přišel s akčňákem, který si nedělá žádné servítky. Miller už v jedničce ukázal, že dokáže udělat akci, že dokáže akční záběry perfektně nasnímat a vypiplat. První Mad Max byl jeho první velký snímek a ukázalo to v něm, že je to pořádnej řemeslník. A jak to tady dopadlo? No, sakra dobře. Děj se přesouvá o pár let do budoucnosti, kde se většina lidstva vyhladila, zničila planetu a zbyly nám tu jenom pouště. Tohle je to prostředí, které si člověk vybaví, když se řekne Mad Max. Sledujeme tu opět Maxe, akorát jako vlka samotáře, který putuje pustinou a čelí každému nebezpečí. Oproti jedničce tu už nemáme tak nesourodě poskládané scény či nelogicky se chovající postavy. Teď už máme jasný děj, který rozhodně není složitý, čistě to je jen o bojích o poušti. No yo, jenže ono to stačí, a nejen to, film sice neoplývá ničím chytrým, ale dokáže být dobrý v tom, co dělá. Dokáže vyprávět akcí, která je prostě dokonalá, ale k tomu se ještě vrátím. Příběhově tu opravdu nemáme složitou zápletku, ale tím Mad Maxi nejsou známí. Film je jen o obraně aut či území, ale ono to s přehledem stačí, protože tato hodna a půl je napumpovaná písečnými boji, adrenalinem a benzínem. Z postav nám tu zůstal jen Max, který je samozřejmě stálice, ostatní však zmizeli, na druhou stranu mě to ani nemrzí, protože v jedničce zrovna nebyly zajímavé postavy. Postavy se tu na rozdíl od jedničky nechovají nelogicky, jejich činy dávají smysl. Jak říkám, nebavíme se tu o chytrém filmu, jenže Mad Max se tak nikdy nesnaží a nesnažil působit. Postavy tu tedy motivace mají, i když trochu váhám, jestli bylo tak nutné opustit tábor, zvlášť když tu byla celkem velká šance ho ubránit a udržet si tak zdroj paliva, tedy Gasolinu. Tohle je však jen zpětný detail. Máme tu konečně nějakého zapamatovatelného záporáka, neříkám, že v jedničce motorkář nebyl zapamatovatelný, ale já si ho pamatuju jen díky nepředvídatelnému a nelogickému chování. Tady tu místo šílence máme také šílence, ale už je to namakanej borec v masce, který do filmu sedne a funguje. Z hereckých výkonů samozřejmě chválím Mela Gibsona, který nepředvádí nějak flexibilní výkon, ale rozhodně proti němu nic nemám. Hraje prostě dobrýho drsňáka, který chce být mimo dosah lidi, což se Gibsonovi ve filmu daří. Ostatní herci pak už jsou jen takoví, že neurazí, ale že bych se chystal chválit, to úplně ne. Teprve až z technické stránky tu přichází ty trumfy. Začnu s výpravou. Austrálie se perfektně hodí pro postapokalyptické světy, protože v ní ani ve skutečnosti nic není, je to jen jedna velká poušť, čemuž divák ve filmu uvěří. Jednotlivé auťáky jsou přesně to, co benzínovej nadšenec chce, škoda jen, že si Max ve svým bouráku víc nezajezdil. Dále tu máme kameru, která především v akčních momentech opravdu perlí a přináší nám táhlé záběry, ze kterých si prostě sednete na zadek. To samé platí při akci i se střihem, který nenarušuje ty zmíněné táhlé záběry a nechá tak kameru kouzlit, na druhou stranu tu ale také máme nějaké ty kulometné střihy, které kupodivu filmu nijak neubližují. Jakožto další složku tu máme hudbu, která stále není to pravé, a pořád tu máme často nekorespondující hudbu k jednotlivým scénám. Rozhodně to je oproti minule z hlediska soundtracku zlepšení, ale rozhodně to na šampaňské není. Jako poslední složkou tu máme akční pasáže, kde se Miller vyřádil zdaleka nejvíc. Přinesl nám akčňák, ze kterého vyletíte ze sedačky, akci tu má vyladěnou na jedničku a jen dokazuje, jak velkej talent to je. Jednotlivé nájezdy, honičky či finálové chránění cisterny je prostě dokonalé a máme v tomto ohledu mistrovskou akci. Miller je jeden z králů akce a tohle je jeden důkaz toho, proč tomu tak je. Celkově se rozhodně jedná o zlepšení oproti jedničce. Mad Max 2 je pořádnej akčňák, kterej se nesnaží vyprávět něco světového, pouze bojuje, a že mu to jde sakra dobře. Známka: 7,5-8/10

plakát

Šílený Max (1979) 

George Miller je dnes uctívaný režisér, je to člověk, který je na špici v akčních filmech. A právě Mad Max je série, která ho proslavila. Toto je jeho první snímek, který začal jeho, vlastně jen Mad Max a Happy Feet kariéru. Od Šíleného Maxe jsem měl celkem vysoké očekávání, věděl jsem, že když je to starý film, už mu je 45 let, tak to nebude takový akční nářez jako tehdy, ale i tak jsem si myslel, že to bude jízda. Už v úvodu každého do světa Mad Maxe vtáhne automobilová honička, na které není sporu, že je natočená prakticky bez žádných cgi. Tato honička obsahuje přesně to, co pořádná automobilová honička má mít, jinými slovy je perfektní a jako začátek filmu a rozpumpování srdce to stačí. Doufal jsem, že zbytek filmu bude kvalitou podobný. Bohužel nebyl. Jakmile tato úžasná honička skončila, byl jsem filmu otevřen, protože jsem si opravdu myslel, že to nejlepší teprve přijde. Jenže ono nepřišlo. Problém byl hlavně v postavách, které se kdovíjak chovali naprosto nelogicky a šíleně. Paradoxně všichni kromě Maxe se chovali šíleně. Divák sleduje nějakou situaci a očekává, jak se bude vyvíjet, jak na ní postavy budou reagovat, ale ono ne, protože postava udělá naprosto něco nečekaného a člověk se jen ptá proč. To nelogické chování prostav je jedna velká chyba, ale on je také problém ve scénáři, který nám moc informací neposkytuje. Problém je, že spoustu věcí si člověk musí dosadit a doufat, že je jeho odhad správně, tím z velké části narážím na zmíněné chování postav. Bohužel se i ve filmu potýkáme s chaotickým vyprávěním, kde sice tak nějak víme, kam film musí směřovat, ale veškeré odbočky a scény jsou tak nesourodé, že jen někdy do sebe pasují. Možná, že jsem film jenom nepochopil, něco mi třeba uniklo, ale z toho, co jsem ve filmu viděl, tak musím konstatovat to, že se postavy chovají nepředvídatelně a nelogicky a příběh je jeden velký chaos, který se snaží do sebe co nejvíc zapadat, i když mu to často nejde. Abych u toho ještě chvíli zůstal, tak se ještě dotknu postav, které nejsou nijak vykreslené, což možná vysvětluje jejich činy. To, jak už jsem říkal, platí i o scénáři, u kterého si člověk musí domýšlet souvislosti a přemýšlet za film. Z hereckých výkonů tu přijde lehká chvála Melu Gibsonovi, pro kterého to byla jedna z prvních rolí, což šlo vidět. Na druhou stranu to špatný výkon nebyl. Mel po většinu doby neměl moc času ukázat nějakou tu emoci, ale v celku roli zvládl dobře. Z technické stránky tu však přijde ta hlavní chvála. První film George Millera a už nám mohl přinést takovej akční nářez. Teď myslím ty akční scény, které prostě chytnou za koule, a sednete si z nich na zadek. Především ta zmíněná první naprosto dominuje a jedná se o jednu z nejlepších filmových honiček. Ostatní akční scény jsou také povedené, ale už prostě nedokáží překonat tu počáteční dechberoucí honičku. Miller alespoň ukázal, jak dobrej je řemeslník a jak dobrou akční jízdu dokáže natočit. Tohle byl jeho první snímek a dokázal nám přinést tolik skvělých akčních scén, že by mu tehdy i dnes zkušení filmaři záviděli. Z technické stránky pochválím kameru, která se především vyznamenala při akci. Dále tu máme střih, který akci dokáže perfektně zkorigovat. Bohužel střih je skvělý jen v akci, nejde mu ale moc poskládat příběh, a proto film vypadá jako lehčí patlanina nesourodých scén. Dále tu máme hudbu, která se mi ani na vteřinu nelíbila a podle mě nijak nekorespondovala s filmem či jednotlivými akčními scénami. Celkově se jedná z hlediska akce o kvalitní dávku adrenalinu, které dominuje úvodní dokonalá honička. Bohužel filmu podráží nohy scénář. Příběh tu má často nesourodé momenty, které jsou však nic s porovnáním s nelogickým chováním postav, které vyvolávají pouze otazníky v očích. Známka: 6/10

plakát

Clarksonova farma (2021) (seriál) 

Po třetí sérii jsem se rozhodl to vzít a zhodnotit, jestli seriál má nějaké kvality a jestli si tu kvalitu drží. V první řadě bych rád řekl, že jsem obrovským fanouškem tria a sleduju vše, co tyhle tři udělají. Čili tu bude hodnocení možná až moc vysoké. Hammond má autodílnu, May cestuje po světě a Clarkson si farmaří.  1. sezóna - Poprvé když jsem si všiml hodnocení, tak jsem nechápal, jak to může být tak dobré, ale ono to dobrý fakt je. Clarkson přichází s něčím novým, na co nejsme zvyklí. Jenže Clarskon má tu výhodu, že je natolik velký charakter, že mu nedělá problém táhnout celý pořad, a jde mu to výtečně. Z tria se to Clarksonovi povedlo nejlépe. V první sezóně se seznamujeme společně s Clarksonem, jaké to je farmařit. Clarskon zjišťuje, jak velkej idiot to je, a jen platí všechny účty. Humor tu i bez Hammonda a Maye funguje dokonale. Přestavují se nám tu nové postavy, jako jsou cizojazyčný Gerald, mladý farmář Kaleb, pokladník Charlie a Clarksonova přítelkyně Lisa. O postavy tu je postaráno, každá postava tu je příběh sám o sobě a všichni baví na 100 procent. Clarkson ukazuje, že dokáže utáhnout seriál, navzdory tomu, že není automobilový. Pro fanoušky Grand Tour tu jsou i auta, které fanoušky příjemně potěší. První série se zcela vydařila. Humor fungoval na jedničku, postavy byly naprosto nezapomenutelné a nezaměnitelné. Známka 1. sezóny 8,5/9/10 2. sezóna – první sezóna byla o tom, jak se Clarkson učí farmařit, což platí i tady, ale první sezóna byla čistě o tom, jak jednotlivé věci fungují. Tady, jak říkám, je to z části to samé, ale hlavní roli už není ten vstup do farmaření, ale je to boj s místní radou, která Clarksonovi neumožňuje nic dělat na své farmě. Nejlepší epizody pak jsou právě ty, kde se úřaduje a právničí. Tato série už neobsahuje díky těmto vážným věcem tolik humoru, na druhou stranu do pořadu vnáší napětí a strach o budoucnost Diddly Squat. Hlavně pro Clarksonovi fanoušky to bude napínavé sledovat Clarksona, jak se pře s místní radou. Tato série je tak podle mě ta zatím nejlepší, protože nejenže obsahuje ty skvělé postavy, ten skvělý humor a to klasické, co jsme chtěli a očekávali po první sérii vidět. Druhá série právě obsahuje více vzrušení a to zmíněné napětí, což výrazně obohacuje seriál. Jak říkám, podle mně to je nejlepší série, sice ne o moc, ale je. Známka 2. sezóny: 9/10 3. sezóna – Clarkson udeřil i po třetí a podle všech zvěstí zdaleka nekončí. 1. sezóna nás uvedla do života farmaření. 2. sezóna zase seriál obohatila o právnické spory a napětí. 3. sezóna takový charakter nemá. Co nového přináší 3. sezóna? No, nic tak zlomového jako v předchozích sériích. Možná, že přináší trocha toho smutku, když sledujeme umírat selátka. Dále také nás obohatila o spoustu nových charakterů, se kterými se pravděpodobně počítá i v budoucnu. Takže, ano, 3. série také něco nového přinesla, byly to slzy a nové postavy. Bohužel však to je také nejslabší série. Neříkám, že je strašná, to rozhodně ne, bavil jsem se u ní víc než dost. Ale porovnám-li to s předchozíma dvěma, tak tato série už tak moc rozdílná nebyla. Pořád tu máme suprové postavy, které jsou jistota a baví na 300 %, pořád tu máme tu Clarksonovu neohrabanost, stále tu máme trocha toho politikaření, ale prostě to přechozí série nepřekonalo. Známka 3. sezóny: 8,5/10 Clarksonovi se podařilo vybudovat další pořad, který funguje a funguje víc než dobře. Humoru tu není nikdy dost a seriál je zábavný víc než řada komedií. S postavami si tu člověk dokáže vybudovat takový vztah, že když se jim něco případně stane, tak to zabolí i vás. Právě tyto postavy jsou tím lepidlem, bez kterého by celý seriál nedržel. Postavy jsou přirozené, není v nich faleš a tohle je to kouzlo, které drží seriál pohromadě. Moc se těším na další série, protože Clarkson hlásá, že jich bude hodně. Bohužel se také začínám bát, vím, že to bude stále velká zábava, ale bojím se, jestli s každou sérií přinesou něco nového, něco, co by dokázalo zase nakopnout již nakopnutý seriál, protože ten obsah se za sérií dokáže vyčerpat rychle. Celkově je tak Clarksonova farma jedním z nejvtipnějších pořadů a jedním také z nejkvalitnějších v současnosti. Známka: 9/10

plakát

Kaskadér (2024) 

David Leitch přichází s jeho novým kouskem, se kterým se zaměřuje, jak z českého názvu vyplívá, na kaskadéra. Konkrétně na kaskadéra Colta Seaverse, který se po nehodě na place stáhl do ústraní. Jenže nouze volá a vrací se do akce, která však nabízí i práci mimo natáčení filmů. Musí vyšetřit zmizení velké akční hvězdy, které dělal v minulosti dubléra. David Leitch je pro tuto roli opravdu ten pravý, protože on sám byl v minulosti kaskadérem, takže ví, co tato práce obnáší a právě proto mohl do filmu přinést i něco navíc. Kaskadér, kromě toho, že je to ztřeštěná akční ptákovita, tak především vzdává holt tomuto povolání. Ukazuje, jak může být tato pozice náročná a jak málo zásluh se ve skutečnosti kaskadérům dostává. Je to satira, která kritizuje filmový průmysl a hlavně míří na kaskadéry, kterým by se snad mohlo udělat místo i na Oscarech. Jako pocta kaskadérům je to dobrá, ale je možná trošku nedotažená. Začnu s humorem, který tu ani na vteřinu nezaspí a v raketových dialozích ve vzoru Bullet Trainu nás tu bombardují humornými přestřelkami, které se každou replikou snaží přebýt tu předchozí. Samozřejmě, ne vždy to funguje a i když je velká část těchto humorných přestřelek opravdu dobrá, tak se tu najde část, která je spíše jen úsměvná. Občas tu jsou tyto humorné dialogy až příliš dlouhé, že už postrádají ten humor, který se z nich z vytratil. Samotný příběh pak dává smysl, vše s přivřenýma očima sedí, ale je to až moc přestřelené. Sice říkám, že to do sebe sedí atd., ale to jen opravdu s přimouřenýma očima, protože je to zběsilá jízda, která se nebere vážně. Kaskadér Gosling si hraje na superhrdinu, který uhýbá kulkám, dokáže zmlátit kohokoliv a ještě k tomu dokáže vyšetřovat únos. Ale třeba tohle Leitch jako kaskadér opravdu zažil, kdo ví? Film je tak nějak správňácky ulítlej a vlastně bych ani nechtěl vidět tragické drama ze života umírajícího kaskadéra, jenž trpí existenciálními problémy. Tohle je správně ulítlá akční komedie, která má relativně konzistentní příběh, vyloženě kravina to není, pobaví a funguje jako spotřební zboží. Jednou si to užijete a zasmějete se, ale pak na to zapomenete. Jsou filmy, které vám utkví v hlavě, ale tohle ten film rozhodně není a jak běží dny, tak si čím dál méně pamatuju, což je samozřejmé, ale v porovnání s únorovou Dunou mizí tento film daleko rychleji. Jinak z hereckých výkonů se tu ale bavíme o kvalitním obsazení, kterému vévodí sympaťák Ryan Gosling. Gosling v posledních letech ukazuje, že je to opravdový herec, který dokáže zvládnout vážnější role, ale také si ze sebe vystřelit, což mu jde o poznání lépe a snad v tom bude pokračovat. Další je Emily Blunt, která sice někdy hraje až příliš a ne tak dobře jako Ryan, ale nemění to nic na tom, že jako celek odvádí velmi pěkný výkon a bavila suprově. Ještě tu zmíním Aarona Teylora-Johnsona, kterému přeji hvězdnou kariéru, protože hrát také umí, bohužel ještě nepřišla role, která by ho čistě proslavila, takže fandím, aby mu ten Bond vyšel. Z technické stránky tu máme cool songy, které atmosféru vždycky vylepší a rozhodně je film tohoto typu potřebuje, protože slyšet Kissáky vždycky zvedne náladu. Dále tu máme také dobré cgi, které se skrze tvůrce reflektuje jako čistě kaskadérské kousek s minimem cgi, ale všichni víme, jak v poslední době fráze „no cgi“ funguje, že Top Gune? Cgi tu dobré celkem je, ale nemůžu upřít zásluhy kaskadérů na tomto filmu. Především scéna na pláži, ve které se auto 8,5 krát převrátí, což byl kaskadérský kousek a smekám klobouk. Byl to také světový rekord, bohužel prvenství dosud drželo Casino Royale, což mě mrzí, že už to tak není. Celkově se jedná o poměrně dobrou letní zábavu, která není nic extra, vzdává úctu kaskadérům, pobaví humorem, zabaví akcí, ale jak už jsem film pojmenoval na začátku, je to spotřební zboží, na které rychle zapomenete. Na druhou stranu cením, že se někdo snaží dělat originální snímky. Známka: 6,5/10

plakát

Království Planeta opic (2024) 

Po ukončení trilogie s Ceasarem jsem si opravdu myslel, že jakékoliv navázání bude průšvih, který sérii ublíží. Také jsem se velmi bál, aby tam nechyběla prezence lidských postav, přece jen ve všech předchozích filmech lidské postavy byly, takže jsem měl strach, jestli to čistě opičí postavy dokážou utáhnout sami. Hlavní strach jsem měl s těmi zmíněnými postavami, že nedokáží zopakovat kvalitní prokreslení opičích postav. Celkově jsem filmu moc nevěřil, sice trailery vypadali nádherně, přesto jsem se bál, že to prostě pohoří. A teď se ukazuje, že veškeré obavy byly zbytečné, protože Wes Ball, režisér trilogie Labyrintu, nám přináší epický a krásný film, který by filmový fanoušek neměl minout. Film otevírá novou kapitolu s novými postavami, dějem a jen párkrát se odkazuje na Ceasarovu trilogii. V úvodní sekvenci při šplhání pro vejce jsem si říkal, jestli to bude stačit, jestli skok o 300 let do budoucnosti není až příliš. Po 15 minutách jsem byl jistý, že se bude jednat o něco výjimečného, co rozhodně nebude dělat ostudu původní trilogii. Příběh má rychlý spád, zápletku mohli udělat zbytečně jednoduchou, ale přesto ji udělali trošku složitější. Hned na začátku tu máme napumpovaný chaos, kde do vesnice kmene našeho hrdiny vlítne druhý kmen a všechny je unese. To byl jeden ukazatel toho, že ti, co dělali tenhle film, tak dokáží natočit pěkné akční scény. Ale přesunu se k příběhu, kde po tomto zničení vesnice sledujeme Noe, který putuje se pomstít a najít svůj unesený kmen. My tak sledujeme velké pátrací dobrodružství. Jeho putování nabere mnoho odboček, ale přesto to je kvalitní dobrodružství, které baví. Jak jsem říkal, největší obavy jsem měl z vykreslení postav, jestli budou mít dostatečně velký charakter, aby zaujmuly. Ano, měli a ke konci jsem si ke každé postavě našel nějaký vztah a tvůrcům se opět povedlo, i když to tentokrát měli o trochu těžší, vybudovat poměrně prokreslené postavy, o které se divák může bát. Teď zpětně si uvědomuju, jakou motivaci měla Mae, že sledovala Noe, když přece měla vlastní misi a bez Noe by to zvládla taky, ne? Teď si plně nevybavuju její motivaci, ale přemýšlím, proč se s nimi spojila. Přesunu se k vykreslení záporných postav, které stačí a naši dva záporáci mají rozhodně silný charakter a budete se je po skončení filmu pamatovat. Těmi dvěma myslím Proximuse a gorilu Sylvu. Celkově je scénář poměrně kvalitní, děj má neustále, co nabídnout, dialogy jsou svižné a fungují, postavy jsou poměrně dobře vykreslené a samotný děj je jedno velké epické dobrodružství, které otevírá cestu potencionální trilogii. Z hereckých výkonů tu úplně nemá cenu hodnotit, protože tu máme jen figuríny sloužící pro animátory. Jediná plnohodnotná lidská postava tu byla Mae, kterou hrála Frey Allanová, která špatně nehrála, na druhou stranu tu také neměla nějak upovídanou a flexibilní postavu. Z technické stránky to klasicky vypíchnu předností filmu, což jsou efekty. Z trailerů jsem se lehce bál, jestli to bude tak dobré, jak se čekalo. No a očekávání naplněno. Jednotlivé opice jsou opět posunuty o level výš a hned po Avatarovi tu máme nejlépe počítačově vytvořené postavy. Exteriéry tu jsou propracované a já prostě nemám šanci si stěžovat na jakékoliv cgi. Podtrženo, sečteno, máme tu horkého nominanta na Oscara za vizuální efekty. Jenže Duna je Duna a ta si na příštích Oscarech veškeré technické sošky sebere pro sebe. Po vizuální stránce tu máme opravdu vyšperkovaný a nádherný epický snímek. Dále tu máme kameru, která si stále drží kvalitu z předchozích filmů, což znamená, že tu najdeme krásné záběry, především v akčních sekvencích, skvělé nasvícení, jednoduše kvalitní kamera. Dále také zvuk, který je vedle kamery špičkový. Je krásně ostrý a čistý, což dělá film po audio stránce velmi vydařeným. Schválně si porovnejte ostrost a kvalitu zvuku v Království planety opic třeba s letošní Godzilla x Kong, abyste viděli, vlastně slyšeli, ten rozdíl. I když to je možná až moc, ale Království planety opic má velkou šanci se uchytit na nominacích za zvuk při Oscarech. U trilogie s Ceasarem jsem měl lehkou stížnost na hudbu, že by měla být více epičtější, víc zapamatovatelná. Tady ten lehký problém stále přetrvává, ale stále to je kvalitní soundtrack. Jednotlivé akční sekvence shrnu dohromady a vyjde mi z toho kvalitní filmařina, která má nápady, je dobře nasnímaná, ozvučená a rozhodně není okoukaná. Jakožto fanouškem tohoto filmového světa jsem příjemně překvapen, že se tvůrcům povedlo vzdáleně navázat a vytvořit si základy pro potencionální trilogii. Tvůrci toho mají mnoho před sebou, ale už teď mohu říci, že mají dobře našlápnuto. Království planety opic je epická jízda, která je po technické stránce dokonalá, po té scénáristické to už takové terno není, ale stále to je parádní dobrodružství, které má co nabídnout. Jak říkám, jsem překvapený, z té technické stránky ani ne, věděl jsem, že to vyladí ke kráse, ale jsem překvapený ze scénáře, protože tu stále máme epický a konzistentní příběh, který dělá chyby jen málo. Známka: 7,5/10

plakát

Válka o planetu opic (2017) 

Matt Reeves pokračuje v opičím universu a přináší nám další dobrodružství, kterému ani napotřetí nedošlo dech a stále má co nabídnout. Ze slunného San Fracisca přes mokré lesy San Francisca jsme to zakončili ve zmrzlé, zasněžené a nehostinné krajině, která uzavírá tuto epickou kapitolu. Podívám-li se na tuto sérii z hlediska kvality obsahu, tak musím říct, že si nejenže drží kvalitu, ale každým dílem je lepší a lepší. Tedy, tady si nejsem jistý, jestli se mi víc líbila dvojka nebo tahle trojka. Oba díly mají značné kvality a jsou to pořádné dobrodružné spektákly, které už jenom z té technické stránky zaujmou, a přitom i z té příběhové stránky mají co nabídnout. Příběhově se tu bavíme o opět epickém a nabušeném příběhu, který samozřejmě zaujme z vizuálu, ale projeví i nějaké ty emoce. Každým dílem si série líp a líp buduje postavy, a tady se o ně člověk opravdu bojí, jako by byly lidské. Tvůrci je dokázali tak prokreslit, že je jedno, že sledujeme mluvící opice, protože mají hloubku a rozhodně si s divákem vytvoří pouto. Z postav tu přibil Bad Ape, který se stará o humor, bohužel to ne vždy funguje, zvlášť když se snaží odlehčit takto surový a celkem temný příběh. Přibyla i postava Plukovníka, kterého ztvárnil Woody Harrleson. Plukovník tu je zajímavou postavou, rozhodně není k zahození a má jako postava nějaké ty kvality. Má jistou hloubku, je to sice blázen, ale některé jeho monology či dialogy byly opravdu dobré. Nazval bych ho jako dobrým záporákem, který zaujme jednak po té papírové stránce, tak i po té herecké. Každým dílem musí značka přicházet s většími a velkolepějšími nápady, což je často u velkých značek problém. Tady je to vybalancované, občas film přišel s něčím, co už bylo lehce přetažené, ale zase to vyrovnal něčím jiným, takže tu zas až takový problém s tímhle přestřelením příběhu nebyl. Kdyby na to navazoval další díl, tak tam by to už možná trochu drhnulo. Z hlediska scénáře tu máme dobré dialogy, skvěle prokreslené postavy a strhující příběh, který má té epiky a emocí na rozdávání. Z hereckých výkonů tu klasicky chválím Serkise, který je v roli opice ten nejlepší. Z čistě lidských rolí tu chvála jde Harrlesonovi, který roli Plukovníka zvládl na jedničku. Povedlo se mu ztvárnit fanatického radikálního vůdce, který je odhodlaný konat to, co uzná za nutné, což je jinými slovy cílevědomí blázen. To Harrlesenovi jde a blázny umí dobře. Z technické stránky tu začnu zase pochvalou tak, jak to je u této značky zvykem. Začneme s hudbou, která je dobrá, bohužel se stále nedokáže zvýraznit, aby to byl ten soundtrack, který během 5 vteřin každý pozná, což je škoda, když to je tak velká značka. Kamera se střihem tu klasicky válí, není to tak dobré jako v Úsvitu, ale stále to je na vysoké úrovni. Kamera je ostrá, ladná, pomalá, a kdyby takto měl vypadat standart blockbusterů, tak jsem spokojen. Vizuální efekty tu jsou nečekaně opět na špičkové úrovni. Celkově jsou prostě cgi krásné, realistické a klasicky si tu nominaci na Oscarech právoplatně zasloužili, i když to pro sérii znamenalo jen 3 nominace v řadě a žádná výhra, což je škoda, ale vítěze chápu. Celkově tak Matt Reeves rozumně uzavírá trilogii, která ani po třetím díle neztratila dech a je jednou z nejlepších novodobých trilogií. Film oplývá menšími zvraty, které jsou dobře udělané a nijak nenarušují zážitek z opětovného zhlédnutí. Máme tu také dobré herecké výkony, špičkovou technickou stránku a epický a emotivní příběh. Tvůrcům se povedlo napsat takové opičí postavy, že se o ně divák bojí stejně hodně jako o hlavní lidské postavy z jiných filmů. Fandil jsem natolik opicím, že jsem si vlastně neuvědomil, že jsou svým způsobem to „zlo“. Tak či onak se jedná o skvělý blockbuster, který rozhodně ani s třetím dílem neztratil na kvalitě a povedeně uzavřel trilogii tohoto opičího světa. Známka: 7,5/10

plakát

Úsvit planety opic (2014) 

Rupert Wyatt předává pochodeň, které se ujmul Matt Reeves, který v této době ještě nebyl tak velké jméno, jako je tomu dnes. A právě tímto snímkem se to výrazně změnilo. Matt totiž opičí franšízu potemnil a udělal sérii více noirovou. Z vysluněného San Francisca nás stále drží v San Franciscu, ale v mokrých a blátitých lesích, kde se bez deště a hlíny nehneme. Většina lokací je tmavších, mokřejších a více zašpiněná, což je dobře, protože to sérii dělá více temnou a ono jí to překvapivě i sluší. Tvůrci tu okamžitě nenavázali na události, které se děli bezprostředně po jedničce. Nechali tomu rozestup, což bylo dobře, protože nás vítají v jiném a svým způsobem neokoukaném světě. Člověk je ohrožený druh a opice vládnou. Už původní sekvence z lesa je jak vystřižená z Revenanta, akorát s tím rozdílem, že Revenant je o rok novější film, že by inspirace? To asi ne. Z příběhové stránky se jedná o opět poutavý film, který dokáže výrazně zaujmout. Už v prvním díle nám tvůrci dali najevo, že opičí postavy dokáží napsat a divákovi je zpřístupnit, no a tady je tomu ještě víc. K jednotlivým opičím postavám si člověk najde vztah. To na této sérii chválím, že dokáže jednak mít dobré lidské postavy, ale především i ty opičí. Je to blockbuster, ale na rozdíl od blockbusterů, které se falešně snaží tvářit jako emoční nářez, tak tady tomu opravdu je a zase mě to přivádí k prokreslenosti postav, kde musím prostě pochválit ty opičí charaktery, které jsou prostě dobře napsané a převyšují ty lidské. Z hlediska příběhu tu máme, jak už jsem zmínil, mokrý, blátitý film, který však, jakmile se dostane i do městských exteriérů, tak stále dokáže vizuálně zaujmout. Celkový spor lidí s opicemi dává smysl, příběh není nějak napumpovaný, že by působil větší, než jaký ve skutečnosti je. Jednotlivé motivace postav jsou jasné, také dávají smysl, možná, že motivace Malacoma není zas až tak silná, aby tolik ve filmu riskoval, ale to je jen detail, do kterého se nechci šťourat. Z hlediska scénáře tu máme povedený blockbuster, který dokázal prokreslit i člověku vzdálené postavy, ale zároveň také dokáže odvyprávět kvalitní epický příběh, který funguje na jedničku. Z herecké stránky tu máme dobře odvedený výkon Jasona Clarka, ale také našich opičáků, jako je Andy Serkis, který se proslavit těmito rolemi a v tomto ohledu nemá v Holywoodu konkurenci, v hraní skřetů a opic. Dále také chválím Garyho Oldmana, který nemá tak velkou roli, ale nebrání mu to, aby neodváděl úctyhodný výkon, což dělá. Celkově tu lidské postavy mají méně prostoru, ale přesto tu máme dobré herce, kteří odvádí dobrý výkon. Z technické stránky tu máme krásně propracovaný blockbuster, kde Matt Reeves navázal na relativně vysoké kvality jedničky, akorát to ještě o úroveň povznesl. Je tu kamera, která je s nasvícením nádherná a jakákoli scéna je pěkně vypadající. S krásnou kamerou souvisí i střih, který kameře nebrání k dlouhým a táhlým záběrům, jako je třeba ten, kde vidím transportér projíždějící opičím chaosem, a my na otáčející se věži transportéru vidíme celou bitvu z 360°. Tímto příkladem bych chtěl vyzdvihnout výjimečnou práci se střihem, který mimo jiné vytváří krásný vizuální zážitek. Dále tu máme hudbu, na kterou není vždy spoleh. Jednou je opravdu krásná, ale někdy by potřebovala, jak to říct, trošku zvýraznit a vytvořit z ní další epický soundtrack, který během 5 vteřin rozpozná každý. No a tou nejvychvalovanější složkou filmu jsou samozřejmě efekty. Z jedničky jsme tu zase o level výš a máme tu nádherně vypadající tvory, které můžeme s jistotou nazvat realisticky vypadajícími primáty. Jakmile se tu cgi zjeví, tak vypadá nádherně a rozhodně to je předností filmu. Celkově se jedná o povedený blockbuster, který kvalitně navazuje na jedničku, ba ji dokonce i kvalitou trumfuje. Matt Reeves ukázal svůj talent filmového řemeslníka, který však dokáže odvyprávět i silný a emotivní opičí příběh. Známka: 7,5/10

plakát

Zrození Planety opic (2011) 

Zrození planety opic nestojí jenom u zrodu planety opic, ale také obnovuje značku. Posunuje se z dálné budoucnosti do přítomnosti a začíná vyprávět, jak to všechno začalo. Původní Planeta opic je však stále králem a ani tato Planeta opic jí nepřekonala. Film přichází se standartní, nýbrž funkční zápletkou. Vědci se snaží přijít na lék, kterým by se dal léčit Alzheimerova choroba, lék testují na primátech, jenže se to vymklo z ruky a tito testovací primáti byly nakaženi virem, který jim zvyšuje inteligenci, ale pro lidi je smrtelným. Sledujeme tu šimpanze Ceasara, kterého si po prvním incidentu v laboratoři vzal Will (vědec) domů, aby na něm mohl testovat lék. Will má totiž nemocného otce, jenž právě trpí Alzheimerovou chorobou. Will tak má mnoho motivace k nalezení léku. Will lék najde, bohužel funguje jen dočasně. Mezitím sledujeme také Ceasara, toho nejinteligentnějšího primáta, jenž se rychle učí a prozkoumává svět, postupe času si však uvědomuje, že je jen domácím mazlíčkem, což se mu nelíbí. Po napadení souseda je Ceasar přesunut do útulku, kde pomalu vzestupuje opičí síla. Je zajímavé sledovat tento proces tohoto vzestupu, kdy člověk není připravený na to, že by se našel vysoce inteligentní jedinec z čeledi primátu, který by nahradil člověka. A celý tento proces vzestupu je i celkem uvěřitelný, teda až na menší absenci protiútoku ze strany lidí. Rupert Wyatt není známé jméno, zvlášť když jediné, co natočil zajímavého, tak byla tato Planeta opic. Na druhou stranu se mu celkem povedla. Nejedná se o něco suprového, ale rozhodně je tu zábava zaručená. Film si po celou dobu drží kvalitu, film nenudí a neustále baví. Co na ději oceňuju, tak je to, jak je v něm pojmuta jedna kapitola zrodu tohoto převratu. Film tuto kapitolu také skvěle uzavírá, nekřičí na diváka, že je to v procesu a čekejte na další, ale klidně by celá série mohla tímto filmem končit, protože je dobře film uzavřený, ale zároveň si nechává dveře otevřené. Takže tak, scénář funguje, dialogy jsou v pohodě, i když nic extra. Jednotlivé motivace postav potažmo opic, dávají smysl a nic k tomu nemám, co vytknout. Celkově je scénář poměrně povedený, nejedná se o nějaký extra promyšlený scénář, ale spíše o dobrý a povedený blockbusterový scénář, který prostě funguje a nasytí. Z hereckých výkonů tu zmíním samozřejmě Jamese Franca, který neurazí, ale zase neosilní. A jako druhého zmíním Andyho Serkise, který se proslavil rolí opic či skřetů z ranku King Konga či Pána prstenů. Jinými slovy, jestli chcete natočit opici, tak si pozvěte Serkise, který nemá v této kolonce konkurenci. Z technické stránky to vykopnu samozřejmě vizuálem, který tu naprosto dominuje. Na rok 2011 tu máme skvěle vykreslené tváře opic, jednotlivou mimiku a celkově tu jsou opice z vizuální stránky opravdu povedenou položkou, na kterou můžou být animátoři pyšní. Dále tu máme složky, jako zvuk, který je poměrně kvalitní. Dále tu je kamera, která se někdy zableskla a přinesla nám několik kvalitních a řemeslných záběrů. Samotný hudební doprovod se párkrát ozve, bohužel ne natolik, aby utkvěl v hlavě. O kostýmech tu na rozdíl od původní Planety opic nepadne ani slovo, protože se jde z dobou a co tehdy byl perfektní vzhled opice, tak dnes by to pochopitelně nestačilo. Na druhou stranu se tu VFX tolik vyřádily, že tu máme vizuálně realistické primáty, kterým se jejich totožnost ve filmu dá věřit. Celkově se jedná o obnovení starých kolejí, o nakopnutí uspané značky, které se celkem povedlo. Scénář není perfektní, jedná se spíš jen o dobrý film, který baví a odkáže zaujmout, bohužel však není nijak strhující či monumentální. Na druhou stranu to zatím, jako začátek trilogie s tou epikou nepřehnali a nevyrobili něco, co se vydává za obra, přitom to je trpaslík. Zrození platy opic je povedeným, lehce přízemním katastrofickým filmem, který nenabízí strhující příběh navzdory tomu, že to místy tak vypadá. Film je stále v rovině kvalitního blockbusteru, který především nabízí zábavu. Známka: 7/10 

Časové pásmo bylo změněno