Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Nádhera. Pomalu plynoucí drobnokresba najatého profesionála, který se chystal spáchat atentát na prezidenta Charlese de Gaulla. Má to naprosto skvělou atmosféru, vynikající a dokonale propracovaný scénář a Zinnemannovu perfekcionistickou režii, která nedovolí vydechnout. A skvělé herce, především fantastického Edwarda Foxe, který jako zabiják je jednoduše neodolatelný a šarmantní, zvláště dabuje-li ho svým nezaměnitelným hlasem Eduard Cupák. Původní dabing v kombinaci s novou remasterovanou kopií udělal svoje a já byl opět divácky unešen. Takhle to má být. ()
Hned po úvodní, dost strhující rekonstrukci skutečné události jsem si uvědomil, že na de Gaulla jako prezidenta přeci žádný ÚSPĚŠNÝ atentát spáchan nebyl, neboť jeho politická kariéra skončila až odstoupením po bouřlivém roku 1968... a teď jsem začínal mít před sebou přes dobré dvě hodiny zpracování na detailní přípravu něčeho, o čemž vím, že dopadne neúspěšně a s tím hned pocit, že mě tento thriller tudíž nebude napínat. Chvílemi jsem ještě v některých scénách bojoval s chladným odstupem, jakým tento britský snímek zasazený do Francie oplývá, i chladem dýchajícím na mě z titulního (a pro mě ze začátku i dost nezajímavého) antihrdiny. Mistrovství tvůrců Šakala spočívá v tom, že už zanedlouho poté jsem jako přikovaný sledoval celý proces dění ze dvojího pohledu a zůstával navzdory všemu zmíněnému nesmírně napjatý až do konce. Rafinovanost i nesnadné se potýkání s různými překážkami pro atentátníka nebraly konce a s rozjedem složitého detektivního pátrání, důmyslného sledování a zorganizování zásahové akce mě film začal fascinovat. S příchodem Michaela Lonsdala na scénu (už poněkolikáté mě překvapilo, jak je tento dříve nenápadný poskok z francouzských komedií skvělým hercem!) navíc Šakal nabral protipól výrazné sympatické a odhodlané postavy, které šlo plně fandit. A byla to záhy skvěle rozehraná partie, u níž jsem pak vůbec nebojoval s předlouhou stopáží. [90%] ()
Závěr filmu mě vyloženě zklamal. Náš Šakal to měl tak krásně promyšlené, že mu snad ani nešlo nefandit. Film se mi líbil. Podobně napínavé kriminální drama bych asi v dnešní době hledal jen velmi těžko a pravděpodobně bych ho nenašel. Samotné akční momentky jsou samozřejmě pousmání hodné. Nicméně příběh je svižný a má úžasné tempo. Typický 3* film. Více bych v něm skutečně nehledal. A nerad bych zapomněl na toho odporného mrože hlavního detektiva. ()
Nuž .. Šakal pre mňa nemal tú správnu charizmu, ale zase dokázal prestriekať auto bez ušpinenia nohavíc. No a pán detektív, zvaný Lebel, tak ten mal na konci také šťastie, vedel ktorého policajta v dave má osloviť, no a rýchlosť akou odhalil dom, byt a zneškodnil Šakala, bola ohromujúca. Príbeh nie zlý, len ma to bohužiaľ nebavilo. ()
Knížní předlohu jsem četl a proto jsem se na Šakala díval spíš jako na filmovou předělávku než jako na originální thriller. A musím říct, že teda nic moc. Režie je taková mdlá, nenajdete žádný výraznější moment a žádná scéna vám v hlavě neutkví dýl než pár minut. Navíc výběr hlavního hrdiny opravdu nedopadl dobře, Edward Fox je matný div se na obrazovce nerozplyne a pozdějšímu charismatickému výkonu Bruce Willise může jen závistivě funět za krk. ()
Galerie (72)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (27)
- Ačkoli se film odehrává během let 1962-63, běžně se v něm objevují vozy, které se začaly vyrábět později – např. Peugeot 504 (1968), Renault 12 (1969), Renault 16 (1965), Fiat 128 (1969) nebo Ford Capri (verze z roku 1968). (mahler)
- Při natáčení se režisér radil se skutečným padělatelem dokladů. (kenny.h)
- Po uvedení filmu do kin – dva roky po vydání románu „Den pro Šakala“ – byly londýnské archivní a pasové úřady přinuceny k tomu, aby se zpřísnila opatření proti možnosti přisvojit si identitu mrtvé osoby, což do té doby nebylo nic složitého. (mahler)
Reklama