Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Douglas KochHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Tanaya Beatty, Don McKellar, Lihi Kornowski, Yorgos Pirpassopoulos, Welket Bungué, Nadia Litz (více)Obsahy(1)
V blízké budoucnosti se lidé v průběhu vývoje pokusí přizpůsobit syntetickému prostředí. Zatímco někteří využívají neomezený potenciál transhumanismu, jiní se jej snaží ovládat. Saul Tenser (Viggo Mortensen) je výkonný umělec, který přijal „syndrom zrychlené evoluce“, když z jeho těla vyraší nové a nečekané orgány. Tenser společně se svou parťačkou Caprice (Léa Seydoux) promění odstranění těchto orgánů v show pro své věrné fanoušky, aby si užili živé divadlo. Mezitím si toho všimne vláda a podivná subkultura; pak musí Tenser zvážit, jaký je jeho nejpůsobivější výkon. (TommyZR)
(více)Videa (6)
Recenze (157)
Uf, tak to je síla! Nepamatuji se, kdy jsem viděl v rámci sci-fi žánru současný film (míněno z posledních let), který by mě tak silně uzemnil svou originalitou, zpracováním i myšlenkou. S Davidem Cronenbergem jsem měl dosud převažně pozitivní zkušenosti s jeho filmy ze 70. a 80. let, které jsem však dnešníma očima bral především jako kvalitní a seriózní žánrovou zábavu. Nové Zločiny budoucnosti možná nejsou úplně nejlepším Cronenbergovým filmem, ale kromě dalšího promyšleného světa s mrazivou vizí mě silně upoutaly i jako umělecké podobenství s hutným sdělením. Celý film je naplněný myšlenkami, silnými dialogy a spoustou výjevů, v nichž se kreativně řeší možné důsledky a obrácená strana rapidního pokroku v oblasti vědy, umění, společnosti či lidstva. Veřejné operace jako nová mediální senzace, chirurgické zákroky jako nový způsob sexu, řezání kůže jako nové umění v rámci módy a dizajnu... Cronenbergův bizarní svět mě zneklidňoval, děsil, mrazil (nejvíc asi během slavnostního předvádění nového „umění“ na čele jedné krásky). Zároveň mě však fascinoval svou atmosférou a spolu s podmanivým vizuálem i špičkovými hereckými výkony snad všech hlavních protagonistů držel silně v její zajetí. Přijde mi obdivuhodné, jak i po víc než 50ti letech od prvních Zločinů budoucnosti dokáže Cronenberg stále přijít v rámci svých specifických sci-fi s něčím originálním, pořád provokovat novými tématy, zároveň však jako obvykle svůj nevšední svět pečlivě propracovat a snad vše odpudivé a úchylné v něm plně využít k prospěchu myšlenky a působivosti svého díla. Film z aktuálního roku 2022, jaký mi patrně ještě dlouho zůstane v paměti... [95%] ()
Cronenberg je pro mě takovej Refn z Wishe, protože jeho Artová schopnost vůbec nedosahuje pozitivních výsledků, které by mi udělaly dobře. Refn aspoň má tendenci udělat opravdu atmosférický vizuál, kterej neskutečně pohltí. Snímek sice má svoje významné momenty - pitva a celkovej body sex vypadal přesvědčivě dobře, ale film zcela nezachraňuje, protože dialogy jsou na úrovni ničeho a chování postav převážně také nefunguje. Hororovou atmosféru to určitě nemá, a napětí tam také moc cítit není, takže nemám důvod dát více, než dvě hvězdy a to čistě za výše zmíněnou pitvu. Očividně režisérův počin A History of Violence už nikdy nebude překonán, škoda. ()
Napriek tomu, že Cronenberg robí body horrory odjakživa, stále v nich vie byť originálny. V hlave si asi pitve, transplantuje a znovu zašíva úryvky stále rovnakej témy. Tu sme taký proces mohli vlastne vidieť doslova. Inak je to ale mdlý film, ktorý je imho príliš málo artový, aby si mohol dovoliť byť tak málo priamočiary. ()
Cronenberg se vrací k svému nejoblíbenějšímu tématu - lidskému tělu. Propojení s technologiemi, mutace, ale i hledání Vnitřní krásy a nových možností, které tělo skýtá. Klasický sex? Přežitek. Už v Crash (1996) Cronenberg ukázal, že jsou daleko vzrušující věci, než tradiční spojení. A zde je to chirurgie! Tělo se dá řezat, propichovat, otvírat. Slastný výraz Mortensena, když mu přístroje vyndávají orgány v průběhu vivisekce je toho důkazem. Vůbec performance, kdy dochází k extrémnímu zraňování těla, nejsou v umění nic nového. Krvavé orgie Rakušana Hermanna Nitsche, amputace částí těla, naroubování větvičky do vlastní ruky (Petr Štembera), branding...já tedy zažil jen zavěšování na háky a bičování před vystoupením skupiny Grausame Töchter, ale i to mělo své zvláštní kouzlo. Cronenbergův film je ale také o nabourávání systému, anarchii a svobodě. Vizuálně působivé, hudebně podmanivé (aby ne, Howard Shore má kupu ocenění včetně za LOTRa) a pro mainstreamového diváka jistě odvážné. Akorát že tenhle film je pro menšinovou obec, což je u Cronenberga většina jeho filmů, a zřejmě neosloví ani některé režisérovy fanoušky. Já byl spokojen převelice a doufám, že ještě alespoň jeden film pan režisér zvládne. A Mortensen? Tomu bych ve filmu hádal sto let....tak dobře, osmdesát. Je fajn, že si s Cronebergem už v minulosti padli do oka... ()
Slabšie štyri, silnejšie tri. Cronenbergova novinka obsahuje množstvo wtf momentov, ktoré však do seba v priebehu filmu začnú zapadať. Námet o vzdialenej budúcnosti, v ktorej sa operácie stávajú novým sexom, má niečo do seba. Mortensen, Seydoux aj Stewart boli skvelí a bavilo ma sledovať, ako sa vyvinie lov štátu na v úvodzovkách plastožrútov. Mrzí ma však absencia prepracovanejšieho príbehu. Forma tu jasne vyhráva nad obsahom. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (4)
- Natáčanie prebiehalo počas augusta a septembra 2021 v Grécku. (Paldiny)
- Film se měl začít natáčet na začátku roku 2003 pod názvem „Painkillers“. Natáčení mělo probíhat v kanadském Torontu s rozpočtem 35 milionů amerických dolarů. ThinkFilm získal celosvětová práva s plánovaným vydáním na konec roku 2006 v Severní Americe. Projekt se však nikdy nedostal do výroby. V jednom rozhovoru režisér David Cronenberg projekt odstrčil a prohlásil, že ztratil zájem o jeho realizaci a až v únoru 2021, během rozhovoru pro časopis GQ, Viggo Mortensen (Saul) prozradil, že pracuje na projektu s Cronenbergem. (AdamXB-1)
Reklama