Režie:
Tomáš MašínKamera:
Anna SmoroňováHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Jana Plodková, Marián Mitaš, Milena Steinmasslová, Jiří Havelka, Magdaléna Borová, Igor Chmela, Jan Révai, Marie Poulová, Lucie Juřičková, Filip ZvolenskýObsahy(1)
Některé události vstupují do našich životů nezvány. A přesně taková potká i veterináře Martina (Marián Mitaš) a jeho ženu Eriku (Jana Plodková), jejichž životy obrátí naruby jediný okamžik. Okamžik, který odhalí škraloupy na zdánlivé rodinné idyle a vykreslí nejednoznačnou hranici mezi dobrými a sobeckými úmysly. Martinův úraz je navíc nejen vážný, ale i podezřelý, a tak se k rodinným trablům přidá ještě podezřívavost policie. Krimi vystavěné kolem vyšetřování případu postupně graduje do psychologického dramatu o vztazích, traumatech v nich a lžích. Jak to všechno bylo? Jak to skončí? A jaké šrámy to zanechá na rodině? (Donart Film)
(více)Videa (2)
Recenze (124)
Když divák opakovaně pochybující o současné tuzemské kinematografii jen den po Přišla v noci sleduje Janu Plodkovou, jak Přijde ve vteřině o veškeré vyhlídky na kvalitu společného života s manželem, musí se zaradovat. Její muž, veterinář, totiž po vážném zranění od koně trpí afázií, je tedy uvězněný ve svém těle jen s vlastními myšlenkami, zvládá jen hlásky, nerozumí svému okolí, částečně ochrnul. Jeho nejbližší, manželka a matka Milena Steinmasslová (a následně i majitelka dotyčného koně) spolu sice mluvit můžou, ale příliš to nedokážou. Matka je skrze synáčkův stav za každou cenu pozitivní, zatímco unavená manželka tuší, že je všechno na hov... na dvě věci. Do toho sledujeme policejní výslechy a dlouho netušíme, z jakého důvodu. Tentokrát pouze scenáristka Alice Nellis mezilidské vztahy umí. Zvládá jít do hloubky a činí to tak, že divák věří. Naopak kriminální zápletka drobné škraloupy (a zahraniční inspiraci) má, ale i tak do finiše doklopýtá se ctí. Kromě Nellis (režisér promine) bych tentokrát chválil výhradně ženy. Kameramanka Anna Smoroňová si ráda všímá maličkostí, má nekonvenční nápady a její neuhýbající detailní fascinace tváří Jany Plodkové přináší chumel pocitů. Právě ta je skvěle jízlivá a přímá a podobně přesvědčivě své role uchopily i zbývající dvě dámy. Jen možná těch emocí mohlo být krapet víc. ()
Kontroverzní téma eutanázie ukazuje odvahu tvůrců a alespoň je lehce zohledněno ve zdejším vysokém hodnocení, protože tragická návštěvnost jistě nepotěšila. Mašín s Nellis vytvořili silný, ale velmi komorní snímek, na který si každý divák musí udělat vlastní názor, protože nikdy neví, jestli to nebude muset řešit taky. Vyšetřování je však dost jalové a vyústění banální. ()
Vysporiadanie sa so životom s náhle ťažko postihnutým človekom: z pohľadu pacienta, jeho rodiny a okolia. Pomalé, ťaživé dráma okorenené v závere o jeden dejový zvrat a zabrdnutie do tématiky ktorej sa podnetnejšie venoval film a Al Pacinom ešte pred rokmi. Príliš sa v takýchto hĺbavých, psychologických a pomalých filmoch nevyžívam, ale herci (Mitaš, Steimasslová) sú vo svojich rolách pomerne presní a záver poskytuje priestor na diskusiu a dáva tomu niečo "navyše". Na jedno pozretie okej. 55-60% ()
Na české poměry poměrně povedená záležitost, kriminálka s afázií a urputnou tchýní, která má mnohem větší poselství. Když to takhle půjde dále, třeba se jednou český film bude podobat i tomu světovému, Němá tajemství nejsou od toho tak daleko a já doufám v nějakou mezinárodní distribuci, ať taky ve světě ukážeme, že umíme natočit film. A tchýně v podání Mileny Steinmasslové, absolutní herecká podívaná a lev udělen plným právem. ()
Malý opomíjený klenot. Hlavně způsob jak je zkonstruovaný scénář - u mě to fungovalo i díky tomu, že bych od českého filmu něco takového vlastně vůbec nečekal. Skvěle zahrané, jistě odrežírované. A dobře to vypadá! Nejradši bych dal pro takový český film 5 hvězdiček, ale tím že to snese srovnání se zahraniční produkcí (třeba Dánsko), tak jsou to nakonec hodně silné 4*. Doporučuji nic nezjišťovat a nečíst a rovnou se podívat!!! ()
Galerie (76)
Zajímavosti (4)
- Marián Mitaš podstoupil poměrně drastickou proměnu a musel výrazně zhubnout a oholit si hlavu. (Donart Film)
- Všichni hlavní herci se v rámci přípravy šli povídat a pobavit se s pacienty a terapeuty v rehabilitačním centru Ergo Aktiv, které se zabývá léčbou pacientů z afázií, což je nemoc, která má ve filmu velkou roli. (Donart Film)
- Jana Plodková kvůli roli chodila na běžecké tréninky a učila se jezdit na koni. (Donart Film)
Reklama