Režie:
Sam EsmailScénář:
Sam EsmailKamera:
Tod CampbellHudba:
Mac QuayleHrají:
Julia Roberts, Ethan Hawke, Mahershala Ali, Myha'la, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza, Vanessa Aspillaga, Josh Drennen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V apokalyptickém thrilleru si Amanda (Julia Roberts) a její manžel Clay (Ethan Hawke) pronajmou na víkend luxusní dům i se svými dětmi Archiem (Charlie Evans) a Rose (Farrah Mackenzie). Jejich dovolenou však naruší dva cizinci G. H. (Mahershala Ali) a jeho dcera Ruth (Myha'la Herrold), kteří se zničehonic objeví uprostřed noci a hledají útočiště před kybernetickým útokem. Ten je každou minutou silnější a děsivější a donutí všechny přijmout, co jim hroutící se svět nachystá. Film je natočený podle románu Rumaana Alama nominovaného na Národní knižní cenu. (Netflix)
(více)Videa (2)
Recenze (509)
Netflix někdy umí i překvapit. A tento film vlastně ani nemá moc daleko od pravdy, protože by se to klidně mohlo stát. Sledujeme tu rodinu, která se rozhodne strávit víkend místo New Yorku na Long Islandu. Ze začátku vše vypadá v pohodě. To se změní, když u nich uprostřed noci zazvoní muž se svou dcerou a tvrdí jim, že je majitel domu a že by tam chtěli přespat. Rodině se to sice moc nezdá, ale nakonec s tím souhlasí. Postupně ale přestane jít televize, internet i mobily a vše začne být čím dál divnější. Země prý čelí kybernetickému útoku a nikdo neví, co se děje. Nemohou ani nikoho potkat, koho by se mohli zeptat na pár informací. Jak dopadne toto soužití dvou rodin v jednom domě a podaří se jím vůbec tento výpadek přežít ve zdraví? Byl pro mě docela nezvyk vidět Julii Roberts v této roli, protože už jsem s ní dlouho nic neviděl. "Pomozte nám!" ()
...ale pak mi došlo jaký svět opravdu je a uvědomila jsem si hodně důležitou věc. Že je mi z lidí na blití... Většinou pro filmy v kterých má prsty Netflix nemám moc pozitivních slov. Tady ale rád udělám výjimku, protože tímhle se Netlix(konečně) zase jednou trefil do černýho. Tohle se fakt povedlo. Stopáž přes dvě hodiny sice(pro mě vypadala) hrozivě ale tentokrát musím uznat, že jsem se ani chvilku nenudil a film si svoji stopáž víceméně obhájil. Ikdyž bych i zde našel pár scén(za všechny třeba taneček Amandy s G.H. ) o který by mohl být film o něco kratší ale nic zásadního. Jak už jsem psal nenudil jsem se. Film je rozdělen na několik částí. Snímek má svoji nepopsatelnou atmosféru a udržuje diváka neustále v napětí. Jde spíš o konverzační kousek ale v každé z částí dojde i na nějakou tu akci. Film je natočen podle knihy kterou jsem nečetl takže nemůžu soudit jak moc se film drží knižní předlohy ale hodnotím to co jsem viděl. A to se mi líbilo. Sam Esmail je pro mě neznámým režisérem/scénáristou. Na svým kontě před tímto filmem má pouze jeden celovečerní film, dva krátkometrážní kousky a pár epizod seriálů. O to víc mě překvapilo s jakou suverenitou se se snímkem popasoval. Za mě je Leave the World Behind mnohem lepším a zajímavějším filmovým počinem než třeba poslední filmy od M. Night Shyamalana. 4hvězdy. ()
Pěkný čistič palety nebo jak se to řekne česky, prostě jako bych si čichla k rozemletým kávovým zrnům a pocítila zase trošku lásky ke kinematografii. Mnoho loňských filmů mi tento pocit nedalo. Jediné, co bych změnila, by byl Georgův proslov na konci. Chápu, proč byl tak doslovný, ale osobně bych byla raději, kdyby nebyl tak doslovný. ()
Soustředěné budování apokalyptické tenze, které chytrou prací s perspektivou připomene Spielbergovu Válku světů (i tím, jak Esmail katastrofu mikrodávkuje). Pocitově se pohybujeme mezi nejzdařilejšími momenty Shyamalana, Peela a mistrovským Take Shelter, ovšem transponovaným z dělnické třídy do newyorské (nej)vyšší střední. Nech svět světem je pro mě mnohem přesnější vystižení katastrofického Zeitgeistu než všechny ty hajplé eko-anti-kapitalistické satiry. Funguje totiž především jako film a z úst uvěřitelných postav se některé výroky mířené proti systému a společnosti poslouchají líp než v případě pompézních pimprlových divadel. Skvělá práce s trajektoriemi kamery, přesní herci (Mahershala Ali winner by KO), výtečný sound design... nebýt pár tonálních zakopnutí, byl by to bez výhrad jeden z nejlepších katastrofických filmů posledních let. ()
Z netflixovské party Don’t Look Up a White Noise. A přesně tak dobře mířící na cíl, ale míjící ho, jak byste čekali. Poznávací dialogy s pár existenciálními myšlenkami, které ale nejsou nijak objevné. Dramatičnost filmu boostující scény narůstajícího napětí, které nám pokaždé pouze naznačí, co se “tam venku” může dít. A digitální jeleny pro dotek mystiky, ale bez smysluplného zakomponování do dějové struktury. Elegantní, o vynalézavost se snažící kamera vtahuje, ale na odvážnou kreativitu Jordana Peela nedosáhne. A konverzační rovina se pouze snaží o sociologii na evropské čí asijské scenáristické úrovni. Přesto ale film baví a dobře se na něj kouká. A taky chápu, pokud je pro někoho zajímavým alternativním příspěvkem do katastrofického žánru. Přesně takhle nějak by totiž k tomu mohlo dojít. ()
Galerie (103)
Photo © Netflix
Zajímavosti (13)
- Postavu GH Scotta (Mahershala Ali) mal pôvodne hrať Denzel Washington. Ten však z projektu odišiel. (Arsenal83)
- Natáčanie sa začalo v apríli 2022 na Long Islande v dome navrhnutom štúdiom The Up. V Katonah v New Yorku sa potom v máji 2022 natáčalo dodatočne. (Arsenal83)
- V čase 0:15:28-0:15:38 možno vidieť notebook s logom E-Corp, jedná sa o fiktívnu organizáciu, ktorú predtým Sam Esmail použil už v jeho seriálovom počine Mr. Robot (od r. 2015). (skeptic)
Reklama