Reklama

Reklama

Nejkontroverznější film 20. století! Absolutní moc - absolutní zvůle... Slavný snímek Tinta Brasse zpracovává příběh ze starověkého Říma. Zvrácený Caligula (Malcolm McDowell) se neštítí ničeho, aby dosáhl moci, a za jeho panování ovládá Řím zrada, sex a násilí! Otevřené znázornění brutality i erotických scén vyneslo filmu skandální pověst. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Recenze (339)

kulyk 

všechny recenze uživatele

Malcolm umí kmitat mechanicky i nad pomerančovou kůží. Takhle se to dělá, a já chrapoun furt otravoval s předehrou....Vynikající ztvárnění dekadence, která sem tam postihne kdekterou kulturu. Možná se zde leckdo odhalí téměř nad kotník, tak na to nekoukejte třeba s dědečkem, ať vám nepobryndá botky. Cinty některých expertů na téma - takhle to teda nevypadalo - odsouvám touto poznámkou: dejte mi absolutní moc a dostatek lidských prostředků, a uvidíte teprve péčko. Láska prochází žaludem, láska k moci i gonádami, o tom žádná. Toto je ztvárnění Říma nejen tak, jak vypadal před uprdelením ježíškomilů, ale i tak, jak si jej rád představuji já. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Výtvarná stránka není špatná, ale film se snaží provokovat až moc. Malcolm McDowell se na Caligulu perfektně hodí. Explicitní vyobrazování sexu a násilí mi nějak zvlášť nevadí, dokonce si myslím, že do filmu o Caligulovi určitě patří, nicméně film o jedné z největších zrůd v historii lidstva by měl být mnohem lepší. ()

Reklama

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Gaius Caesar Augustus Germanicus bol v poradí tretím rímskym cisárom. Vládol počas rokov 37 až 41. Obdobie jeho vlády je spojované s násilím, politickými vraždami, incestom a sexuálnymi orgiami. Svet si tohto divokého cisára pamätá pod jeho prezívkou "Caligula". V roku 1979 natočil taliansky režisér Tinto Brass snímok, ktorý mapuje život a charakter tohto panovníka. Je to silne kontroverzné filmové dielo balancujúce na hrane pornografie. Titulnú úlohu stvárnil anglický herec Malcolm McDowell. *** ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ve své době šokující dílo, které se s úspěchem vzepřelo přežívající prudérii, nenechá nikoho - jak se zdá - lhostejným i dnes. Míra drastičnosti nebo naturality těch nebo jiných scén je vždy relativní, je dána jako výslednice a průsečík mnoha různorodých východisek a parametrů. Mluví-li se o antice jako o době, která měla odlišná hodnotová východiska, ve své praxi se vyznačovala větší tolerancí vůči deviacím naší doby, byla přirozenější, smyslnější atd., nemůže to filmař, který chce být práv svému tématu, ignorovat. Je míra sexuality, použitá o patnáct let později v POSEDLOSTI, větší, přiměřenější, věcnější, milostnější, umělečtější? Oproti Pasolinimu představuje CALIGULA ne krok, ale skok vpřed. Milostné scény v mně dostupné kratší verzi jsou pojaty cudně, ale ne prudérně; přitom nejsou tím nejdůležitějším. Daleko drastičtější je popravčí válečný stroj, stínající hlavy jako hlávky na řepném poli, skvěle vystižen je chlípný, avšak ne senilní pedofil Tiberius, mnohem přesvědčivější je scéna, v níž si Caligula zálibně opakovaně prohlíží sebe sama v odrazu zrcadla césarský prsten, který právě serval z prstu svého vzdáleného prastrýce (s genealogickými poměry v klaudiojulijské dynastii, vyztuženými hned celou řadou adopcí, to opravdu není jednoduché). To všechno by bylo nepředstavitelné bez skvělých hereckých výkonů počínaje hlavními rolemi (pro mne počínaje Theresou Ann Savoyvou v důležité roli Drusilly). Srovnáme-li tento film s televizním seriálem JÁ, CLAUDIUS, líčícím život Caligulova strýce a pokračovatele v čele Římského impéria, vidíme celou řadu návazností a shod přes odlišně pojímaný výchozí index prudérie. Zdá se, že lépe odpověď na otázku, položenou přímo i nepřímo v úvodu tohoto komentáře, formulovat nelze. I hnus má svou filmovou krásu, i přesnost v nechutnostech svou nezastupitelnou vypovídající a zobrazující hodnotu a i psychická choroba může přes tisíciletí, jež uplynula od doby, kdy se odehrála, ve filmu, který zanedlouho dovrší své třicetiny, uchovávat svou mimovolnou působivost a odstrašující přitažlivost. I to může být - a v mnoha případech také je - nadčasovostí. ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Kdysi dávno jsem jako asi tak dvanáctiletej tento film nedopopatření viděl, tedy přesněji řečeno část z něho, než mi po zásluze nařezáno. Co já vím proč jsem si na něj vzpomněl až teď, každopádně na mě zapůsobil stejně pozitivně jako před lety. Scéna s mašinou na sekání hlav mi utkvěla v paměti ze všeho nejvíc a její síla nevyprchala. Já nemám znalosti historie na to, abych tady mohl tvrdit že to tak v Řimě vypadalo, ale klidně se přiznám, že Brassovi totu variantu žeru aji s navijákem. Kontroverzní snímek určitě, ale třeba v porovnání se Saló se jedná o film na uzdě udržený. 85% ()

Galerie (108)

Zajímavosti (27)

  • Orgie v císařském hotelu byly skutečné. Na tvrdo. Jedna z aktérek, britská dívka roku poznamenala, že byly skutečně vzrušující. (Rodriguez)
  • Během natáčení bylo přikázané absolutní utajení. V praxi to znamenalo, že na plac nesměli přijít žádní novináři, fotografové, přátelé ani rodinní příslušníci těch, kteří na filmu pracovali. (Rodriguez)
  • Jugoslavský hřebec jménem Davide byl obsazen jako Caligulův kůň Incitatus. (Kulmon)

Související novinky

3D remake Caliguly

3D remake Caliguly

30.01.2010

Zdá se, že Tinto Brass je pořád ve formě. Otec, či spíš dědeček italského erotického filmu (nar. 1933), oznámil, že se nebojí pokrokových technologií a jeho následující přehlídka dámských pozadí nás… (více)

Reklama

Reklama