Režie:
Bille AugustScénář:
Bille AugustKamera:
Jörgen PerssonHudba:
Hans ZimmerHrají:
Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder, Antonio Banderas, Vanessa Redgrave, Maria Conchita Alonso, Armin Mueller-Stahl, Jan Niklas (více)Obsahy(1)
Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Skvělé romantické drama, které vyzdvihuje hlavně velmi silný příběh a vynikající herecké výkony Glen Close a Jeremy Ironse, za nimiž ostatní představitelé hlavních a vedlejších rolí lehounce pokulhávají. Hudbu Hanse Zimmera jsem vůbec nepoznávala, což je také dobře, aspoň vidím, že nepoužívá jen ty své stále stejné motivy. Jo, přesně takhle má vypadat opravdu dobrý film. ()
Synek měl do školy spáchat prezentaci na magický realismus, tak jsem v paměti zapátrala, co k tomu bylo i natočeno - a vzpomněla jsem si na tento 30 let starý diamant (zpětně uvědoměno - i neskutečně hvězdně obsazený). A zřejmě i proto je to stále dobrý film, který velmi přesně vymezuje žánr. Nadpřirozeného je tam jen maličko, zdánlivě jako by to tam ani nehrálo žádnou roli. A v tom je právě ta krása - nikdo se nad tím nepozastavuje, ani to neřeší (manželé se dohadují a stolek vedle nich levituje). Jen to samo frčí a rámuje silný příběh - většinou rodinnou ságu, propletenou s pohnutými společenskými změnami. Předpokladem je kvalitní literární zpracování, což ikony magického realismu (Márquez, Allende, Rushdie, Grass) měly prostě v malíčku. ()
Co dodat? Moc se mi tato rodinná sága, protkaná duchy, líbila. Meryl Streep jsem nikdy neměla v lásce, ale tady je skvělá. I Jeremy Irons, i Glenn Close, i Winona Ryder s Antonio Banderasem, všichni hrají skvěle, Film má skoro dvě a půl hodiny, ale uteče to, protože se stále něco děje, romantika je vystřídána krvákem a za chvíli zase duchařinou. Zkrátka stojí za to si na tento dlouhý film udělat čas. ()
Stále méně se mi chce věřit (a již více to zkoušet nebudu), ani myslet na to, jak tento velice nadaný režisér mrhá svým talentem a brodí se v béčkových námětech. Jako by zapomněl na smysl a ůčel filmu (samozřejmě vzbuzovat a podněcovat reflexi, ať je jakákoli), snižuje se k mechanickému popisu jakési rodové ságy, která muže/měla by/musí být většině diváků ukradena.. ()
V komentářích filmu pročítám chvalozpěvy na hvězdné obsazení, až je mi to až protivné, číst týž argument stále dokola. Mně je zcela fuk, kdo ve filmu hraje, ty herce beztak z jiných filmů neznám a nepatří k mým oblíbencům. Čímž samozřejmě netvrdím, že by tu hráli špatně, ale zkrátka si nesednu na prdel z jejich slavných jmen a jen kvůli nim nebudu film nadhodnocovat. A přesto se mi tento film už dlouhé roky velmi líbí, neboť pro mě v hodnocení filmů nebývá prioritou obsazení, nýbrž dějová stránka a ta mě zde dokázala zaujmout. Film mám nahraný z TV na VHS s CZ i s SK dabingem a koupil jsem si i originál DVD. Zajímavá a poutavá sága, ve dvou a čtvrt hodině zahrnující tři generace jedné chilské rodiny. Řeší se tu sociální a třídní rozdíly a to je moje, ani ta politika a státní převrat mi tu nevadí, tak nějak k tomu patří. Mnohé pasáže jsou natolik silné, že diváka přimějí k slzám. Musím pochválit i nevtíravou hudbu, zejm. podmanivá La Paloma sem skvěle pasuje a samozřejmě brněnský dabing v čele s Kočovou a Jarým. Kdyby film natáčeli pouze Američané, kdo ví, jaký paskvil by z toho vyšel, ale tato mezinárodní koprodukce se rozhodně vyplatila. 90% ()
Reklama