Reklama

Reklama

Smršť

Trailer 1

Hlavním hrdinou filmu Smršť je forenzní psycholog Martin Lang (Tomáš Maštalír), který přijíždí spolu s manželkou Pawlou (Anna Geislerová) do lázní v horách. Daleko od civilizace si chtějí odpočinout a zkusit zachránit vztah. Procházejí vážnou partnerskou krizí, která pramení z hluboko ukrytého traumatu, a tento pobyt je pro ně ultimátem – buď svoje problémy překonají, anebo se každý vydá vlastní cestou. Koloběh rutinních dní však naruší příchod tajemné zásilky – balíku s důkazním materiálem z vyšetřování tragického případu. Odesílatelem je Langův kolega psycholog. Ten od něj potřebuje pomoc v případě známém jako „jízda smrti“, na jehož konci byli čtyři mrtví. Lang se zpočátku zdráhá, ale postupně podlehne neznámé síle, která ho k tragické události přitahuje. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (54)

peetrejr 

všechny recenze uživatele

Už pri prvom zábere na auto som mal v hlave Shining. Film, ktorý si zobral zo Shiningu to dobré, pridal trošku Lyncha a slovenské prostredie. Skvelé. Peter Bebjak odviedol úžasnú prácu a vytvoril dokonalý thriller a dovolil by som si povedať, že miestami až horor. Maštalír je overrated, ale podľa mňa tu to pekelne dobre zahral. Fakt som bol prekvapený. No a Eva Máziková bola len čerešničkou na torte. Dokonalo sa hodila do filmu. Najlepšie bolo, že by ste už zo samotného začiatku tušili, že niečo nie je v poriadku. Ako film postupoval som sa v tom utvrdzoval. Bolo to veľmi pútavé a sedel som ako prikovaný k sedadlu. Som extrémne prekvapený a nadšený, že stále u nás vznikajú kvalitné filmy, za ktoré sa nemusím hanbiť. Len je to skôr výnimočné. Pretože vieme ako vyzerá momentálna Slovenská kinematografia. ()

fuxoft 

všechny recenze uživatele

"Docela vydařená variace na "Shining" a "Lék na život". Bohužel, na konci je zásadní zvrat, který toho více zamotá než vysvětlí, a zůstane jen slušně hutná atmosféra a výborný herecký výkon Geislerové (která je bohužel ve filmu dost málo). ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Po nepříliš pozitivních recenzích příjemné překvapení. Pointa sice nikterak originální, přesto mě navzdory roztroušeným vodítkům nenapadla. Vizuálně podmanivé, podzim a poloprázdné lázeňské středisko zkrátka funguje. Převod Karikova specifického stylu na velké plátno se podařil lépe, než bych čekal, že je možné. A to Smršť zrovna nepatří k jeho nejlepším zářezům, proto možná i dobře, že film je spíš něco jako sequel. A že na konci zůstává pár nejasností? Sere pes. Fajn kinozážitek. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sympatický pokus o tunajší psychologický horor, avšak keď Bebjak dramaturgicky zvládol ten čistokrvný (Zlo), tak sa aj Smršť dala lepšie zvládnuť. Dve hodiny sa občas celkom vlečú, Bebjak sa bojí nakrútiť skutočne strašidelnú scénu a keď už sa zdá že príde, tak nasleduje strih. Ale zbytočné (zvukové) ľakačky nechýbajú. Podobnú pointu sme už vo svetovej kinematografii videli neraz, osobne som rád, že sa ocitla aj v našej, i keď väčšina divákov si môže povedať, že lepšie by fungovala v deväťdesiatkách alebo ešte aj v nultých rokoch. Čo ma vedie k záveru, že viac než Shining pripomína Smršť niektoré iné známe filmy, ktoré ale tým pádom nemôžem spomenúť. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Sila Smršte spočíva vo vizuáli. Inšpirácia slovenskou maľbou aj horrorovými klasikami, ktorá dokáže výborne abstrahovať lokálne špecifiká a genius loci kúpeľov v Sliači. Martin Rau skvelo pracuje s plánmi obrazu - rozostrenými pozadiami a druhými plánmi, odkiaľ sa vynárajú postavy, motívy a alegórie o čosi funkčnejšie než v samotnom rozprávaní. Mysteriózna thrillerovosť sa dostáva až do roviny štrukturálneho filmu v momentoch, keď cez masívne zapršané sklá auta sledujeme rozpitú asfaltku a husté tatranské lesy. Smršť dokáže opakovane prekvapiť kompozíciou a riešeniami zobrazenia. A nejako mi to stačilo. Suchoňova noc čarodejníc tiež potešila. ()

Hoyt 

všechny recenze uživatele

Po skvělé Trhlině jsem doufal, že Peter Bebjak natočí ještě nějaký mysteriózní film, jelikož je to můj nejoblíbenější žánr a ono se to podařilo. Takových filmů je u nás hrozně málo a já jsem byl spokojený hlavně s atmosférou a hereckými výkony. Proběhla i husí kůže. Výsledek kazí malinko dlouhá stopáž a pár delších scén ale i tak silné 4*. ()

stration 

všechny recenze uživatele

Peter Bebjak je jediný široko daleko, kdo dokáže natočit něco jako mysteriózní thriller v našich podmínkách, v našich scenériích, s našimi herci a s našimi penězi. Předlohu jsem zatím nečetl, ale určitě se k ní dostanu. Jasně, jde z toho cítit Overlook, Blue Velvet a vzpomněl jsem si i na Hranice života. To ale vůbec nevadí. Exteriéry a hlavně interiéry jsou dokonalé a dostatečně dokreslují mrazivou atmosféru celého snímku a naznačují, že tady prostě happyend být nemůže. Kdo chce, může hádat, jak to celé dopadne a sledovat jemné náznaky událostí příštích a závěrečného twistu, který není sice z nejoriginálnějších, je ale dostatečně odůvodněný. Maštalír hraje perfektně a jeho spojení s Bebjakem mi prostě pasuje. Aňa má také zajímavou roli a dokazuje svoje prvotřídní herectví. Perfektní je hudba a zvuky, které vyniknou hlavně v kině. Už se těším na další projekci, kdy se budu moct lépe věnovat všem detailům, které mi unikly. Za mě perfektní! ()

dubinak 

všechny recenze uživatele

Jako až začne v Česku nebo na Slovensku někdo točit áčkové psychologické thrillery nebo horory, můžu si na tohle začít stěžovat, ale do té doby beru Smršť všemi deseti, protože pro mě to mělo dost přínosnou kvalitu co se týče řemeslné, herecké a hlavně scénaristické stránky. Původně jsem si sice myslela, že půjde spíš o nějaké to vyšetřování případu, ale ve finále jsem ráda, že Bebjak umí dobře uchytit i témata, která by od jiných režisérů působila lacině a zaměřuje se hodně na vztahy, psychologii a trauma. Pro mě je to momentálně určitě nejperspektivnější tvůrce Česka i Slovenska. Jako bonus zvládl velmi dobře pokrýt i tu hororovu stránku věci a párkrát mi přivodil husí kůži. Bebjak umí totiž nejen filmařsky zaujmout, ale také poskytnou komplexní příběh s dějovými zvraty a finálním rozuzlením, kdy divákovi dopřeje i nějaký ten moment překvapení. Takže co víc si přát. Navíc, ta atmosféra podivného hotelu a zvláštního zdejšího osazenstva ve mně evokavala až Lynchovské nebo Lanthimovské prvky. ()

Sludger 

všechny recenze uživatele

Pokiaľ si sa tešil, že film bude len sfilmovaná kniha, budeš sklamaný. Tvorcovia sa rozhodli použiť knižný príbeh ako temný nástroj atmosféry. Zo začiatku filmu sa môže zdať, že film bude zachytávať dej po udalostiach z knihy. Kvázi sequel, ale pointa to poprie. Psychológ robí profil vraha a odhaľuje temné pozadie príbehu. Zároveň spolu s manželkou prechádzajú ťažkým obdobím a pomaly vyplávajú na povrch traumy a nezhody z ich života. Smrť syna, onkologické ochorenie, nefungujúci vzťah... Atmosféra vďaka prerozprávanej Karikovej knihe naberala temné pozadie, napätie stúpalo. Lenže pointa príbehu tkvela v ničom inom. Dalo by sa to označiť za takú hru s divákom, kde nám boli hádzané hádanky pred oči, mysteriózne odbočky a je na nás sa v tom zorientovať. V tomto prípade mi dielo pripomenulo Lynchovu tvorbu. A rovnako aj ako ona, aj dielo malo jasnú pointu. Aj keď si nie som istý, či všetko do seba správne zapadlo. Na jazyku mi ostal jeden veľký otáznik, ale nemôžem ho povedať nahlas, pretože by to bol veľký spoiler. Ale kludne zanechaj správu a rád sa s tebou o tom pobavím. Scéna s barmanom, tajomná izba, kde nikto nebýva, sexuálne chúťky čudných hostí a dokonca celý hotel mi pripomínal horor Shining. Mňa ako hororového fanúšika to veľmi potešilo. Taktiež musím pochváliť výbornú hudbu, dokonca sa podaril aj jeden vydarený jumpscare a dvojicu hlavných hercov, ktorí svoje role zahrali výborne. Tvorcovia novinky Smršť sa rozhodli film poňal kreatívnejšie. Vykašlali sa na presné sfilmovanie knihy, ale použili ju len ako námet, nástroj mysterióznej atmosféry a okolo nej vystavali psychologický rozbor ústrednej postavy, ktorá sa prepadá do vlastného pekla. Už bude záležať na tebe, či sa do tejto hry zapojíš. ()

Triple H 

všechny recenze uživatele

Z Petra Bebjaka sa stáva asi prvý slovenský režisér čo si osvojuje žáner horor/thriller a nie učí sa, ale vie ako správne a presvedčivo budovať napínavú atmosféru a vyťažiť aj z minimálneho množstva rekvizít a výpravy veľmi funkčný horor/thriller podľa americkej šablóny, ktorý ale stále zostáva tuzemský. Tzn. nie je to len lacná východoeurópska hra na Ameriku, toto je cesta akou si z toho amerického vybrať to správne a dobre to napasovať na slovenské (hotel a kúpele, ktoré sú holt naše skrz naskrz, majú atmosféru a možno sa z nich vizuálne dalo vyťažiť ešte trochu viac). V tomto mi Smršť príde dokonca efektívnejšia ako nedávny Bod obnovy, pretože je formálne a technicky konzistentná a nelepí dokopy kvalitné VFX s rozpadnutými dedinskými dvormi. Dá sa ešte zlepšovať a celok lepšie vyladiť, ale toto je dobrá cesta a film, ktorý si podľa mňa ako podarený môžu dať za klobúk všetci. Maštalír a Geislerová veľmi dobrí. Kombinácia The Shining, A cure for wellness a čiastočne The Ring, ktorá by kľudne mohla mať pokračovanie. ()

oveckaoa odpad!

všechny recenze uživatele

Nejspíše to nejhorší  co letos v kině můžete vidět (pokud to teda Medvídek Pú: Krev a med II (2024) nepřekoná)  film ve , kterém nic nefunguje nic nedává smysl ani se nikdo nesnaží to vysvětlit a kde ze 122 minut stopáže je takových 110 minut zbytečných. Chlap (forenzní vyšetřovatel) a ženská (nezaměstnaná) jsou někde v léčebně kde se ona léčí z rakoviny a on je tam jako její doprovod. Někdo mu pošle případ  kde je obviněný chlápek z toho, že  vjel s autem do protisměru a zabil 2 lidi. On tvrdí, že to neudělal , ale udělala to nějaká babka v černém co mu zabila sestru pak mu vlezla do hlavy a donutila ho se zabít akorát, že to on přežil (proč nevíme nikdo to nic nevysvětlí) . On to popisuje tak , že jeli 3 v autě viděli tu babku pak se jedna ženská a chlap  co vezl začali hádat o jejím těhotenství a zašli si na benzínku tam ona začala čepovat benzín a složila se ten chlap viděl tu babku v černém   a začal po ní střílet revolverem (asi standartní výbava slovenských řidičů) akorát zastřelil někoho jiného tak ti dva začali ujíždět (ta ženská  co čepovala ten benzín potom zemřela nevíme  na co) pak se ten ´´vrah,, zastřelil a ten poslední to napral s autem pod osobák a zabil posádku za což mu hrozí 25 let. Na konci zjistíme, že to samé se stalo i tomu vyšetřovali a oni byli v nějakém  pekle což byla ta léčebna a stalo se jim to samé nejspíše kvůli tomu, že se jim zabil syn a oba byly toho příčinou (takhle to vysvětlovala nějaká ženská v kině co četla knížku prý ten film není vůbec podle knihy a tam je to vysvětleno lépe než tady) . Konec nedává ani smysl objeví se z ničeho nic nejsou k tomu indicie  jen je řečeno, že ona chlastala a on mu nebyl na pohřbu a vše zařizovala ona tu ženu v černém uvidíme jen na obrázcích a jednom záběru zhruba 10 sekund.  0 procent ()

morena.jea 

všechny recenze uživatele

Tento film nemá z knižnou predlohou skoro nič spoločné. Je to iba kvázi strašidelný príbeh manželov prechádzajúcich krízou. Nič viac. Karikovo meno bolo zneužité čisto iba na prilákanie divákov po úspechu Trhliny. Obrovské sklamanie. ()

jefff 

všechny recenze uživatele

Když jsem se poprvé dozvěděl, že se točí další Karikova kniha, měl jsem ohromnou radost. Zvláště proto, že se točí adaptace Smršti. Právě po jejím přečtení jsem si říkal, že by bylo skvělé ji zfilmovat. Svižný, tajemný příběh se úplně pro plátno nabízel. Jenže tvůrci si řekli, že ne a podle knihy natočili...úplně jiný příběh. Sice na něj volně navazuje a zachovává stejné universum, ale zasazení story o vražedném větru do sanatoria ve stylu Léku na život či Osvícení tu vůbec nefunguje. A rozuzlení je bolestivé. Opravdu hodně bolestivé. Navíc herecky žádná sláva. Scénář je fakt hrozný a režie sice ujde, ale nemá vlastně moc co točit. Děsivých scén je jako šafránu a místo nich tu je tuna scén úplně zbytečných a pro příběh zcela zbytných. Nepovedené. Trhlina byla lepší a to taky nebyl žádný zázrak. ()

borec999 

všechny recenze uživatele

Slovenské Shining. Plusy sú pôsobivé prostredie socialistických kúpeľov, kvalitné herecké duo Maštalír a Geislerová ktoré dianie utiahne a hutná atmosféra. Je to minimalistické, tempom veľmi pomalé, scény sú dlhé a už od úvodu je film surreálny (realita sa zdá akási divná, s náznakmi že v nej niečo nie je v poriadku). Vlastne je to typický slow burn, ktorých nie som zrovna fanúšikom, ale Smršť ma bavila. Iba dve ľakačky sa môžu zdať málo, no o tie tu vôbec nešlo. Ide hlavne o spomínanú atmosféru, ktorá funguje a osobne sa mi už dlho nestalo aby som mal v kine zimomriavky. Dej je dávkovaný veľmi opatrne a celý čas vystupuje len akosi v pozadí, v centre je rozbitý vzťah ústredného dua a ich snaha o nápravu. Natočené je to na slovenské pomery výborne (Bebjak je v tomto záruka kvality), s blížiacim sa záverom atmosféra graduje a je to solídne psycho. Film však celkovo nie je dokonalý a má chyby. Najvýraznejšou je v mojich očiach samotný záver, ktorý poskytne twist, ktorý v základe dáva zmysel, no spätne po ňom dve ďalšie línie (vyšetrovanie, Veternica a vietor) nedávajú príliš logiku a zostáva po nich veľa otáznikov. Tvorcovia zvolili po rozohratí nejasnej hry najjednoduchší typ záveru, kedy po skončení máme viac otázok než odpovedí. Obvykle takéto závery nemusím, tu mi to však znova sadlo. No a potom je tu Eva Máziková, ktorej výstup síce plne zapadá do konceptu surreálnosti, ale za mňa boli jej scény cringe a pripomenuli mi, že stále je to "slovenský" film. I tak však za mňa veľká spokojnosť a najlepší slovenský triler/horor, ktorým Bebjak prekonal svoje predošlé Zlo, či Trhlinu aj keď ide o úplne iný typ hororu/mysteriózneho trileru. 80% ()

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Na tenhle film jsem se strašně těšila a zároveň se obávala, abych pak nebyla vzhledem k velkým očekáváním zklamaná. A nevím, jestli je to tím, že jsem nečetla předlohu a tudíž nejsem zatížena srovnáváním, nebo (také) tím, že mám docela slabost pro režiséra i hlavního herce, ale jsem se Smrští velmi spokojena a zklamána vůbec ne. A docela se divím místnímu poměrně slabému hodnocení. Sledujeme tu kombinaci psychologického vztahového dramatu, mysteriózního příběhu, thrilleru i hororu. Už jen takovéto mísení žánrů se v našich končinách hned tak nevidí a zaslouží si pozornost, tahle směs je navíc podle mě velmi zdařilá. Všechny aspekty důležité v předestřených žánrech tu fungují, jak mají - máme tu zajímavé téma, postupně odhalovaná tajemství a záhady, napínavou atmosféru, která by se místy dala krájet (osobně jsem se při sledování několikrát lekla, až jsem sebou trhla, a to se mi fakt moc často nestává - ani u filmů, které se přiznaně označují jako horory), možná trochu překvapivě je to místy (v dialozích) i docela vtipné (nikoliv nějakým nuceným "tupým" způsobem), práce s retrospektivami/prolínání časových rovin se tu také daří dobře. K tomu sledujeme v ústředním páru skvělé herce, kteří dobře fungují dohromady i každý zvlášť, působivou kameru, střih, interiéry i exteriéry, práci se světlem a stínem, hudbu (tu bych obzvláště vyzdvihla - je sice poměrně minimalistická, ale úderná přesně v místech, v nichž má být, což k tomu celému sedí jak p*del na hrnec). Všechny vyjmenované složky dělají z filmu atmosférickou, místy dosti děsivou podívanou, při které ty (jmenované) jednotlivosti (které kolikrát v jiných snímcích řešíte, dumáte, jak se vydařily nebo ne) prostě přestáváte řešit a jen si užíváte snímek jako celek. A když se mi (ne úplně často) něco takového při sledování filmu stane, je to pro mě (mimo jiné) známkou toho, že se povedl. Snad jediné, co bych vytkla, je občasná horší srozumitelnost při dialozích (a ne, neříkám to proto, že bych měla problém s porozuměním slovenštině - naopak jsem ráda, že se to třeba celé nepředabovávalo do češtiny a postavy mluvily svým přirozeným jazykem) a možná trochu moc neuzavřený, resp. přinášející příliš mnoho otázek ponechaných bez odpovědí, konec. Ale když nad tím tak přemýšlím, tak ten závěr do toho možná právě takto sedí víc než cokoli jiného a ta otevřenost mě až tak neruší. Třeba mě to přiměje pustit si film někdy znovu a v průběhu hledat vodítka pro lepší/jiné pochopení vyústění. Celkově bych film hodnotila někde mezi čtyřmi a pěti hvězdami, vzhledem k tomu, že je tu podle mého názoru silně podhodnocen, nakonec dávám 5 a k tomu minimálně takových 80-85 %. ()

Warhorr 

všechny recenze uživatele

Tady se někdo snažil napodobit Davida Lynche a pro jistotu si pustil jako inspiraci Blue Velvet. Tohle Bebjak náležitě dojebal. Kdo očekavá knihu, bude zklamán jako já. To, co se v ní odehrává tu sice je, ale jen střípek na kamerových záznamech, které zkoumá forenzní psycholog. Celý přiběh je jiný a vsazen do jakéhosi ozdravného geronto centra a točí se kolem manželského páru, který řeší své neduhy. Takže i silný vztahový drama. Geislerová hraje opét obstojně a snaží se zachránit co se dá. Atmosféra vlastně taky funguje a konec je částečně uspokojujícím mindfuckem. Bohužel je to tak vše a nemám jediný důvod přihodit hvězdu navíc. První velké zklamání roku. ()

TomasKotlant 

všechny recenze uživatele

Docela hustý. Napětí a mysterióznost by se daly krájet. Jen se místy až moc tlačí na pilu a mizí autenticita a uvěřitelnost. [Bio Centrál HK, projekce pro důchodce] ()

BathoryMan 

všechny recenze uživatele

Atmosféra socialistických kúpeľov bola uveritelna aj vždy skvelá Aňa potešila a svojim výkonom hravo prekonala Maštalíra.Čo my ale vadilo bola absencia deja za ktorú suplovali stále sa opakujúce flashbacky z minulosti so synom Šimonom ,video z výsluchu obvineného zo 4 násobnej smrti alebo nekonečné diskusie medzi Maštalírom a Geislerovou. A záverečné rozuzlenie tomu tiež veľmi nepomohlo.Bebjak to dokáže aj  inak a lepšie ako my už neraz dokázal (Tieňohra,Jozef Mak..) ()

Reklama

Reklama