Reklama

Reklama

Paříž, Texas

  • Francie Paris, Texas (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Paříž, Texas je nejspíš nejznámějším, nejvíce kritikou oceňovaným a nejúspěšnějším filmem Wima Wenderse, který za něj získal řadu mezinárodních ocenění, včetně Zlaté palmy v Cannes za nejlepší film v roce 1984. Tato neobvyklá road movie, k němuž napsal scénář slavný dramatik Sam Shepard, vypráví příběh Travise, muže ztraceného ve svém soukromém pekle. Několik let byl považován za mrtvého, když tu se náhle objevuje v poušti na hranici s Mexikem, omrzelý životem a trpící ztrátou paměti. Jeho bratr Walt ho vypátrá a přiváží do Los Angeles, kde vychovává Huntera, Travisova sedmiletého syna. Travisova bývalá manželka Jane před několika lety zanechala Huntera u Waltových dveří. Jako naprostí cizinci si Hunter a Travis začínají vytvářet křehké přátelství a smluví se, že najdou Jane a přivedou ji zpět, aby byli zase opravdovou rodinou. (Levné knihy)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (213)

honajz 

všechny recenze uživatele

V jednoduchosti je síla. Příběh začíná tak tajuplně (Kdo je ten neznámý muž? Proč mlčí? Co se mu stalo?) a Win Wenders potvrzuje, že zná dokonale scenáristické řemeslo a postupné dávkování informací a emocí. K tomu přidává svůj „zasněný“ pohled, jaký se mi líbil v Nebi nad Berlínem, trošku si sem tam vypůjčí něco od Lynche, a přitom stále dodržuje filmařské principy, které ještě povyšuje - naprosto dokonalá scéna, kdy Travisům obličej v kabince překryje ten Janin, ale také třeba drobné detaily, jako že syn udělá stejný pohyb prohrábnutí vlasů rukama jako Jane a dokonce mají oba na sobě stejné oblečení stejné barvy. A když jsme v Texasu, kurnik, začne nejen znít country hudba, ale dokonce i celé to Travisovo vyprávění v kabince má schéma country písniček, kde nejde o hudbu, ale vyprávěný příběh (viz třeba u nás dívka s vlasem medovým - tu písničku mimochodem, protože má mystično rád, bych doporučil synovi, až to tady bude číst). Wenders si pohrává i se symbolismem - někdy nejsou lidé schopni si věci říct z očí do očí, ale je mezi nimi „zástěna“, zde ve fyzické, skutečné podobě. K tomu skvělá kamera, která se akčně netřepe, ale dokáže velmi působivě zarámovat obraz. Příběh sám je uvěřitelný, velmi dobře zahraný, postavy jsou životné, promyšlené, mají svou hloubku charakterů, celý příběh dává smysl (včetně pěšího putování, což by bylo na delší rozbor, ale Pavel Juráček nebo Miroslav Macháček také milovali dlouhé pochody - ono to člověku tak nějak utříbí myšlenky a pohled na život.) A dokonce je v konci zrnko naděje, protože ještě pořád, nezapomínejme, je tu ten pozemek v Paříži, Texasu. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Definitívne musím skonštatovať, že Wenders u mňa nemôže s ničím zabodovať, pretože používa filmovú reč, ktorá mi je bohužiaľ vzdialená. Art neznamená automaticky nudu a nuda neznamená automaticky art. V tomto smere sa ešte tento kultový film drží vcelku dobre, zmena prostredia zo šedivého Nemecka do texaskej púšte je príjemným osviežením. Stále je to ale normálny film, kde žiaden špeciálny art necítim a možno je to tak dobre, keď máme možnosť Wendersove filmy chápať všetci. ()

Reklama

(mOnkey) 

všechny recenze uživatele

Už tomu bude více než rok, co jsem Paříž, Texas viděl poprvé. Od té doby jsem na něj, na jeho melancholickou atmosféru, opravdu výjimečně pomalé tempo (tentokrát v tom nejlepším slova smyslu) a zvláštní náladu, kterou vyvolával, často myslel. A to je jev u mě vskutku nevídaný. Teď, když jsou ty Vánoce, čas klidu a pohody, jsem se rozhodl, že se na něj s odstupem času podívám znovu. A znovu mě totálně odrovnal, možná dokonce víc než napoprvé. Dostaly mě ty samé věci jako před "lety" (jak už jsem zmínil, je to jen něco přes rok, ale zdá se mi, jako by od té doby uplynula minimálně dekáda - a navíc to takhle zní líp). A proto nejen že si Paříž, Texas zaslouží tu pátou hvězdičku, on si zaslouží i místo v mé TOPce. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Když se zkusím nad naservírovaným příběh trošku zamyslet, tak jsem v podstatě neviděl nic přelomového a úžasného. Klasický příběh o rodinných hodnotách a především hledáním sebe sama a svého místa ve světě. Nic světoborného a obohacujícího. Co činí tento snímek výjimečným je ovšem zpracování, které je naprosto dokonalé. Opravdové pohlazení na duši. Ani navzdory brutálně dlouhé stopáži, jsem ani na okamžik neupadl do stavu, kdy bych se nudil. Neskutečně skvěle řemeslně zvládnuté a největší pochvalu si zaslouží rozhodně režisér. Ze snímku je cítit, že je po všech směrech dokonale ukormidlován. Snad by si celý snímek zasloužil pouze silnější a zajímavější vypointování celého příběhu. Po celou dobu jsem měl pocit, že se snímek snaží být něčím víc, než čím ve skutečnosti je. Rozhodně však nechci říct, že na tom čím je bylo něco v nepořádku. Tvůrci skvěle stihli zanalyzovat a prozkoumat spoustu důležitých témat z několika oblastí zejména partnerského a rodinného života, takže na své si přijdou převážně ti diváci, kteří už toho mají právě z těchto sfér hodně prožitého. K tomu se přidala dokonalá technická forma, která ke snímku seděla v každém detailu. I když se ani vzdáleně neřadím mezi fanoušky rodinných dramat, tak v tomto případě pálím hodně silné 4 kousky. Krásný a neuvěřitelně lidský snímek. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Komentář bude obsahovat SPOILERY! Paříž, Texas je u mě pomyslně rozdělen do tří úrovní: Začátek (nalezení a cesta domů s bráchou) byl zbytečně dlouhý, střed (sbližování se se synem, cesta za matkou) byl skvělý a tady bych klidně přidal ještě 10 minut a konečně závěr (nalezení matky, rozhovor po telefonu a závěrečné objetí matky se synem) bych klidně prodloužil i o půl hodiny. Protože tolik emocí najednou, to se jen tak nevidí. Určitě si tento film zopakuji a to dokonce rád, protože už budu vědět, do čeho jdu. Pěkné 4 hvězdy. P. S. A bod k dobru přidávám stanici Nova Cinema, která vykročila dobrým směrem a tento film pustila v originálním znění s titulky. Snad v tomto trendu bude pokračovat. P. S. 2. A pokud fakt POMOva bývalá vypadala jako Nastassja, tak to jen tiše závidím... :-) ()

Galerie (44)

Zajímavosti (12)

  • Natáčelo se v amerických státech Texas, Kalifornie a Nové Mexiko. (Cheeker)
  • Frontman hudební skupiny Travis pojmenoval kapelu podle hlavní postavy z tohoto filmu. Název snímku se vyskytuje v textu písně „New Amsterdam“. (Zaplman)

Související novinky

Zemřel herec Dean Stockwell

Zemřel herec Dean Stockwell

09.11.2021

Ve věku 85 zemřel americký herec a držitel dvou Zlatých glóbů, Dean Stockwell. Jeho kariéra k dnešnímu dni čítá přes dvě sta filmových a televizních rolí. Tvůrce nominovaný na Oscara svou hvězdnou… (více)

Reklama

Reklama