Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 068)
Hulvátsky patetickej, buranskej nátěr, a setsakramentsky účinnej. Selská logika, pokaždý pětkrát trpělivě zopakovaná, kdyby snad někdo neslyšel dobře napoprvý, ačkoli nic důležitýho se neříká. Všechno prostě jenom nad smaženými vajíčky, horkým kafem a mezi vaťáky a sněhulema spěje ke svýmu završení, stejně jako těhotenství, a stačí dělat si svý bez oslnivýho glamouru a na zbytek počkat, protože boží mlejny melou hlavně mezi prosťáčkama a nejnebezpečnější věty jsou ty bez plnovýznamových slov: ou jéah, aha-a! ***** Mimochodem, skvěle vybalancovaný výsměch i pocta vidláctví, obracející hroty vidlí i vůči všem sofistikovaným thrillerům, načančaným zápletkám a oslavám hrdinství, když se tu předvádí, že stejný mechanismus šlape prostě v každém prostředí, jen někde se s tím míň nadělá: těhulka milá ženuška a shodou okolností místní policistka jde bez cavyků sama s pistolí zatknout zabijáckého Frankensteina, kterýho bez cavyků vystopovala a kterej právě na samotě u lesa dělá ze svýho parťáka jelita, protože to holt k její práci patří, a čím dřív s tím pohne, tím dřív bude doma, aby se mohla stulit k paťatému mužíčkovi a sledovat na National Geographic příhody ze života hmyzu, protože mezi všema těma rekvizitama obalů od čipsů, vyšívaných deček a mastných pohlazení má pocit nefalšovaný jistoty domova a ví svý, aniž by o tom uměla rozvitýma větama vyprávět. ***** A hlavně: tohle je poprvé, co pamatuju, aby úvodní předznamenání, že nějaký film je natočený podle skutečné události, bylo organickou součástí jeho cynického humoru - bravurní je, jak to je hned na začátku jasné, ještě bez obrazu, jak to samotné prohlášení rozesmívá čistě tím, jak je formulováno, jakou patetickou melodií podkresleno a jak provokativně a sebejistě vyzařuje z plátna, na němž víme, že se bude odvíjet film bratrů Coenů, takže je rovnou jasné, že to je drsný vtip, který se celý filmem ponese, aby ho správně zabarvil: a taky že ano, s každým dalším záběrem rozměry toho cynického žertu úctyhodně nabývají a palčivě nabírají na síle, připomínáte-li si během sledování, že "na přání pozůstalých byla sice jména postav změněna, ale z úcty k obětem byly jinak události zachyceny přesně tak, jak se odehrály". Geniální tah, který měl konečně koule někdo využít, a další políček filmovému průmyslu, který z podobných triků tak rád těží u senzacechtivého publika. ()
Další z filmů, co je natočen jinak, než se obvykle točí ostatní filmy, to ale přece neznamená, že to je geniální dílo. Nevím, co si o tom mám myslet. Představte si Pulp Fiction bez skvělých hereckých výkonů a super hlášek. Dali by jste Pulp Fiction 5 hvězd, jenom kvůli tomu, že děj filmu je popřehazovaný ? Myslím, že ne. A tak nějak vypadá Fargo. Prostě tomu něco chybí. Co je na tom tak geniálního ?? ()
[imdb: 8.3/10] | me: Z každej jednej minúty filmu cítiť Coenovcov. Proste má to ich jedinečný rukopis. Je to film zvláštne vtipný, vtipne tvrdý a netradične zaujímavý. Celkovo kľudný dej sa každým okamihom čoraz viac kĺbi a film nadobúda svojský charakter. Jeden by nepovedal, čo všetko sa ešte môže odohrať a predsa vždy sa udeje niečo čo si vyžiada ďalšiu pozornosť a dokáže tak, že tento film je proste úkaz, ktorý stojí za to. Nie je to thriller, to by som nepovedal, skôr netradične zvláštne a dobré krimi. Obsadenie (tiež Coenovske) je výborne, postavy sa výborne hodia k celkovej atmosfére. 4 a pol * ()
I takové věci se dějí hluboko ve vesmíru, totiž na Zemi. A stačí k tomu vlastně "málo": vzít několik nepříjemných životních situací, smíchat je dohromady, okořenit špatnou shodou okolností a máme tu neskutečně mrazivé drama o tom, že události v životě mohou nabrat směr, který si vlastně nikdo nepřeje. Není však již cesty zpátky K filmu: bratři Coenové zpracovali tento smutný příběh vynikajícím – tj. realistickým a přesto citlivým – způsobem. Je až s podivem, kolik toho dokázali "obrazem a zvukem" předat: šílenost některých lidských činů, prázdnotu leckterých životů, kterou nepřehluší ani puštěná televize, ale také (na druhou stranu) krásu "obyčejného" života. Bylo by také chybou opomenout realistické zachycení zimní (mrazivé) atmosféry - při sledování snímku FARGO tak lehce může dojít k tomu, že i v letních vedrech bude mít divák tendenci dát si na hlavu ušanku. Shrnuto a podtrženo: Snímek, jehož zpracování Vás bude uchvacovat a při jehož sledování si společně s policistkou Marge Gundersonovou (Frances McDormand) řeknete: "Proč?" ()
Bratři Coenovi patří určitě mezi ty lepší režiséry, kteří se v posledních letech podíleli na nějakém tom americkém filmu. Takový Big Lebowski, Bratříčku kde jsi? anebo Muž, který nebyl.. to jsou vynikající díla, která jdou stěží překonat. A přece ještě dříve se jim podařilo dílo nevídané - perfektní skloubení černé komedie a krimi za pomocí všech zúčastněných herců, kteří excelují. Oskarová Frances, zajímavě zábavný Steve, geniálně chladý Peter, nebo roztržitý - tak jak to umí jen on - William. Někdo považuje jako nejlepší film od Coenů Big Lebowskiho, jiní zase Bratříčku... já za jejich nejlepší film považuji Fargo. Pro jeho nezaměnitelný černý humor, obstojné krimi a vynikající herecké výkony. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (62)
- Carter Burwell pro hlavní hudební téma filmu přepracoval melodii norské lidové písně "Den Bortkomne Sauen", v překladu "Ztracená ovce". (Coleator)
- V závěrečných titulcích je u postavy označené jako „Victim in the Field“ uveden symbol, kterým se označoval zpěvák Prince. Ten je, stejně jako bratři Coenové, rodákem z Minnesoty a údajně měl i zájem o malou roli ve filmu. Tu nakonec nedostal, a tak Coeni uvedli v titulcích alespoň jeho symbol, do kterého vložili smajlík. Postavu „Victim in the Field“ (oběť v poli) ve skutečnosti ztvárnil J. Todd Anderson, který dříve s Coeny spolupracoval jako autor storyboardů. (fisus)
- Jméno zákazníka, který si kupuje auto, je Bucky (Gary Houston) – jeho jméno je slyšet když ho osloví jeho žena. V titulcích je uveden jako "rozzlobený zákazník". (Witta)
Reklama