Režie:
Roger CormanScénář:
Robert TowneKamera:
Arthur GrantHudba:
Kenneth V. JonesHrají:
Vincent Price, Elizabeth Shepherd, John Westbrook, Richard Vernon, Denis Gilmore, Frank Thornton, Derek Francis, Anthony Lang, Maxwell Craig, Fred Wood (více)Obsahy(1)
Od smrti své ženy Lygeii (Elizabeth Shepherd) se šlechtic Verden Fell (Vincent Price) oddává smutku. Tu potkává lady Rowenu (Elizabeth Shepherd), jež jako by Lygeii z oka vypadla. Vezme si ji. Jeho štěstí však netrvá dlouho. Zdá se, že se Lygein duch ujal vlády nad jeho novou manželkou... Filmové zpracování látky velkého imaginátora Edgara Allana Poa. (Pohrobek)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Cormanov dvorný herec Vincent Price sa objavil vo všetkých jeho filmoch nakrútených podľa poviedok Edgara Allana Poea ( okrem Predčasného pohrebu ). Charizmatický herec dodával svojim postavám neuveriteľné kúzlo a mystiku. Ligeina hrobka ide v šľapajách predchádzajúcich úspešnejších snímkov, využívajú sa tradičné rekvizity, práca s tieňmi a v neposlednom rade starobylé sídlo ako nevyhnutné prostredie. 3+ ()
Přiznám se, že povídku jsem jako jednu z mála nečetl. Ani nevím, zda knižně v češtině vyšla, možná už hodně dávno. Kažopádně motiv zemřelé milované se objevuje i v jiných Poeových povídkách - např. Berenice. A povídka Eleonora je dosti té zfilmované podobná. Corman opět přizval uhrančivého V.Price, na kterém kvalita snímku stojí, a rozehrál zpočátku romantický (nikoliv sentimentální!) příběh, jenž se později vyznačuje režisérovým rukopisem - snové scény, černá (poeovská) kočka, chodby, sklepení, pavučiny a pro změnu egyptská božstva. Příjemně gotická atmosféra, jak to jen Corman uměl... ()
Slogan "cormanovka" mluví za vše. Jako synonymum se vybaví "májovka" či "verneovka", tj. díla lhostejno, zda tzv. umělecká či "lehká", zpravidla však myšlenkově (pro někoho příliš prvoplánovou formou) podnětná a čtenářsky zvláště vděčná. LIGEINA HROBKA patří mezi nejvděčnější "poeovky", jejichž specifikum spočívá v úspěšné, na receoci romantismu založené balanci mezi dobrodružným, vědeckofantastickým, detektivním a gotickým žánrem. Cormanovi se podařilo najít univerzální poetiku jedinečné filmové řeči, která plně zachovává tajemnost zpravidla mlžné krajiny, dekorativnost historistických interiérů ponapoleonského světa první poloviny předminulého století a alespoň zčásti metodu někdejšího deklarativního herectví romantismu, která postihuje se zdarem duchovní svět poeovských hrdinů. Motivy i situace se mohou různit, popsaná kostra však zůstává. Básníka HAVRANA činí i v tomto ohledu stejně nesmrtelným a klasickým jako Rogera Cormana, který Poea se zdarem proměnil v úspěšného současného filmového autora. ()
Pozor!!, dostal jsem chuť na komentář jak to bylo, aneb o filmu ani slovo, tak pokud to nemusíte, nečtěte, mam spíš jako "Havranův deníček" než komentář (sám takové komenty nemám rád). Inu, bylo to asi takhle. Na film jsem se velmi těšil, jelikož to byla jedna z mála Cormanových adaptací Poa, kterou jsem ještě neměl možnost vidět. Horší bylo, že projekce byla noční, v letním kině a já neměl nic teplého na sebe. V tom jsem však neviděl problém, koupil jsem lahev rumu, že si kdyžtak pro zahřátí cucnu a bude ok. Jenže se mi stala ta nepříjemná nehoda, že zima byla velká a lahev padla už před koncem filmu. Promile v krvi zanechaly stopy a já zjistil, že si druhou půlku filmu skoro nepamatuju....ale i to se nakonec vyřešilo, pač jsem si celou druhou půlku filmu nafotil na mobil a podle "screenů" a střepů v paměti si snímek poskládal dohromady a mohl s "klidným" svědomím ohodnotit (alespoň prozatimně) (FNR Písek 2009) ()
Galerie (37)
Photo © American International Pictures (AIP)
Zajímavosti (6)
- Mezi navrhované názvy patřily "House at The End of the World" (Dům na konci světa) a "Tomb of the Cat" (Kočičí hrobka). (liquido26)
- Corman chtěl porušit tradicí točení svých Poeovských filmů kompletně ve studiu, a proto bylo mnoho scén točeno v exteriérech. (liquido26)
- Jediný Cormanův snímek, který se natáčel ve Velké Británii. (hippyman)
Reklama