Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Jacques HaitkinHudba:
Charles BernsteinHrají:
John Saxon, Ronee Blakley, Heather Langenkamp, Amanda Wyss, Jsu Garcia, Johnny Depp, Charles Fleischer, Joseph Whipp, Lin Shaye, Robert Englund, Joe Unger (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nancy (Heather Langenkamp) prožila smrt svých přátel. Matka a její blízké okolí si myslí, že se zbláznila a vytváří si vlastní postavu, která je zabila. Jenže postupem času napovrch vyplouvají důkazy, že vrahem je Freddy Krueger (Robert Englund), který se jí zjevuje prostřednictvím snů. Nancy zjistí, že v minulosti zabil 20 dětí a rodiče se sami pomstili, když selhaly vyšetřující orgány. Nezbývá jí než se vydat do posledního nerovného boje s Freddym a záchranou jí může být právě její otec (John Saxon). (Rodriguez)
(více)Videa (2)
Recenze (718)
První díl možná nejznámější osmdesátkové hororové série. Freddy tady zase tolik prostoru pro své skopičiny nedostává. Překvapí, na svou dobu a rozpočet, poměrně kvalitní triky. Co nepřekvapí je výborná atmosféra, holt Craven svého času, když chtěl, tak uměl. O něco více se mě vždy líbila Trojka, ale Jedničce už nikdo nikdy neodpáře fakt že tímhle to samozřejmě všechno začalo. Dobrou a sladké sny. Body Count:: 4. 70% ()
Možná žánrový milník, pravděpodobně při zhlédnutí v tom správném věku (třeba ve 12 letech, muhehe) předmět doživotního lehce posvátného respektu i poté, co dospějete (a zjistíte, že to vlastně zas tak hrozné a hrozivé není). Pro mě ale rozhodně dnes už jen krátká hříčka s fascinujícími efekty, zručně pracující s napůl podvědomými snovými zkušenostmi každého z nás. Přes všechno, co a jak se v ní děje, je to ale ve výsledku právě jen ta hříčka - ze které je navíc jasně vidět, že si z vás někdo dělá pr... (viz závěrečný záběr). Maximálně 70%, i když za vytvoření ikonického Freddyho Kruegera by si možná z hlediska globálně popkulturního Craven zasloužil zvláštní ocenění. ()
Je tu R.E.M., ale nepůjde se na koncert. To jen jeden zuhelnatělý pederast začne teenagerům lézt do snu, aby jim dosti názorně předvedl, co je to ztráta nevinnosti, bezpečného předměstí a hlavně krve! Legendární Cravenovo dílo těžící z nápaditého prolínání snu s realitou, znepokojivých syntezátorů C.Bernsteina, masky neposedného klienta popáleninového centra a pár skutečně skvostných scén (smrt Tiny, konec s kabrioletem). Objektivní kvality opaku krásného snu z Jilmové ulice jsou i díky ostrému chrupu času na hranici žánrového průměru, ale je potřeba ocenit originalitu, která se, jak ukázal čas, dostává do slasher filmů jen velmi obtížně. Dokonce bych řekl, že je jednodušší donutit Freddyho dát ten svetr do pračky.. ()
He, to som ale dostal nakladacku! Asi do polovice filmu som sa snazil dosledne sledovat dejovu liniu aby som rozoznal co je sen a co realita, avsak coraz viac sa dej zamotaval a to takym sposobom, ze som mal dojem, ze film ma absolutne deravy scenar plny logickych chyb. V zavere si zo mna vsak film vystrelil takym sposobom, ze som sa citil ako somar. Freddyho nocna mora zaucinkovala tak, ze nielen hlavna postava, ale ani ja som uz nedokazal rozoznat sen od skutocnosti, a zo zdanlivych nezmyslov sa vykluli len dalsie Freddyho "triky". Parada. A aj ked mi zopar veci na filme nesedelo (hlavna hrdinka a jej "domyselna" pasca), neskrivam radost z toho ze stara klasika naplno splnila svoju povest a moje ocakavanie a ja som sa skvelo bavil. Neda mi na zaver nespomenut scenu v skolskej budove - to som sa ozaj bal :O . A Freddy, to je z pekla DABEL !!! (8.8/10) ()
Zkratkou JFK nemám ode dneška na mysli zastřeleného amerického prezidenta, ale Jedinečného Freddyho Kruegera! Zabiják ze snů - to je přeci parádní hororový nápad, který navíc výborně zhmotnil démonický Robert Englung, i když jsem čekal, že se projeví (fyzickou přítomností) o trochu více. Mordy jsou skutečně děsivé, zvláště ten, ve kterém Tina natře zdi a strop pokoje načerveno. Ale i za Glenovu smrt si může Freddy udělat ve své kotelně na zeď hluboký zářez za hluboký divácký zážitek. A ta scéna ve vaně s rukou... Wau. Napětí bych mohl balit do fólií a po desítkách uchovávat na horší filmy. Dalším prvkem s výraznými rysy je hudba Charlese Bernsteina, zejména ústřední motiv a úvodní elektronická melodie povídačky "Jedna, dvě, Freddy jde...", to je fakt boží! Trochu mínusem byla hlavní hrdinka (mně nesympatická) a příprava na vstup do posledního snu (takové nevhodné, nesedělo mi to příliš do filmu). Závěrečná scéna s "oživlým" autem byla hrozně atmosférická, hlavně ta černočervená střecha, a pak už ... řach... vysklené okýnko... zpomalovačka... a "Jedna, dvě, Freddy jde..." Luxusních a originálních 90% 1,8 miliónů dolarů(rozpočet)/25,5 miliónů dolarů(výdělek v USA) ()
Galerie (178)
Zajímavosti (135)
- Wes Craven chtěl původně Freddymu (Robert Englund) na hlavu nasadit pruskou vojenskou přilbu. Ošuntělý klobouk, který nakonec nosí na hlavě, si prosadil až Freddyho herecký představitel. (Veleknez)
- Robert Englund (Freddy) se při prvním použití rukavic pořezal a při první natáčené scéně ho zastoupil tvůrce speciálních efektů Charles Belardinelli, jenž jako jediný věděl, jak rukavici nasadit a zasunout do ní nože. (Duoscop)
- Celosvětová premiéra proběhla v říjnu 1984 na festivalu Hofer Filmtage v bavorském Hofu v Německu. (Varan)
Reklama