Režie:
John HillcoatScénář:
Nick CaveKamera:
Benoît DelhommeHrají:
Guy Pearce, Emily Watson, Ray Winstone, David Wenham, Richard Wilson, John Hurt, David Gulpilil, Danny Huston, Noah Taylor, Tom Budge, Tommy Lewis, Bogdan Koca (více)Obsahy(1)
Film se odehrává v drsném a neúprosném prostředí australského vnitrozemí na konci 19. století. Proposition je ohromujícím příběhem oddanosti, odplaty a hledání spravedlnosti v zemi bez pravidel. Charlie Burns (Guy Pearce) je odpadlík, žijící se svými dvěma bratry mimo hranice zákona. Artur (Danny Huston) a Mikey (Richard Wilson) jsou hledaní pro znásilnění a vraždu. Když se kapitánu Stanleymu (Ray Winstone) podaří zatknout Charlieho a Mikeyho, udělá Charliemu složitý návrh - skoncovat s brutalitou, jež je obklopuje. Aby Charlie zachránil svého bratra před oprátkou, musí najít a zabít Arthura, svého psychopatického staršího bratra, o němž si Stanley myslí, že je hlavním viníkem násilí. Oba muži čelí nemožnému morálnímu dilematu, které vede k vražednému vyvrcholení. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (401)
"Proposition" zahajuje novou westernovou vlnu. Zprvu jsem o tom z části pochyboval, ale po jeho shlédnutí mám jasno. Jenom ten příběh se vymiká běžné filmové produkci a odkazuje se k drsné westernové škole 60. a 70. let a spaghetti westernům. Rozpálená Australská krajina, špinaví a nečesaní chlapi, explicitní násilí. Tím je "Proposition" prosycen. Ovšem ani v nejmenším samoúčelně. Nick Cave napsal kromě silného příběhu nádherný hudební doprovod a nádhernou báseň. John Hillcoat dokázal svou krvavou epopej přikrášlit malebným západem slunce a různými vychytávky kameramana. Herci jsou všichni skvělí, nejvíce pak Guy Pearce, Ray Winstone a David Wenham. S "Propositionem" přichází nová vlna westernů. Westernů, kteří spochybňují dobrou a špatnou stranu zákona a zamazávají rozdíly mezi nimi. Drsnému vyvrcholení snímku dominuje závěrečný záběr na dva bratry sedící proti západu Slunce - režisér tím vzdává hold Samu Peckinpahovi a jeho scéně s postřeleným šerifem na břehu v jeho opusu "Pat Garett a Billy the Kid". ()
Na Proposition se určitě zajděte podívat, o tom žádná. Tenhle žánr se už dnes ( bohužel ) netočí. Australský western o místě a lidech, kteří ještě nebyli připraveni na zcivilizování a ti, co se o to pokoušeli, na tom většinou nebyli o moc lépe -- Co se týče filmu samotného, ztotožňuji se s argumenty tříhězdičkových komentářu Limy a Rentona. Řídký scénář, nepříliš zajímavé postavy ( ale čím víc nad tím přemýšlím, tak docházím k tomu, že konkrétní postavy tu slouží jen jako prostředek pro obecnější témata - viz v příběhu zmíněný Darwin, mizantropie ) a absolutní emoční/pocitové prázdno po skončení ( jsem asi výjimka, jiné komentáře mluví o velkých emocích, mě minuly ). Ale režisér je bezpochyby talent, hlavně kvůli němu stojí za to film vidět. Drsné, špinavé, kruté ( zapomeňte na sympatizování s bandity - jejich lidská stránka je tu potlačena ). Úderné uvedení některých scén - často jsme bez předchozího upozornění přímo hozeni do překvapivé situace ( krátkou sekvenci "oštěp" bych směle zařadil do nejoriginálějšch scén roku 2006 ) a stejně tak bez tradičního ukončení bývá utnuta. Tato ráznost mně osobně ale nepříjemně kontrastuje ( záměrně ) s těmi náladovými "emočními" scénami, které mě bohužel minuly. Myslím, že s hutnějším ( téma se mi líbilo ) scénářem, zaměřeným více na postavy ( tak jak to uměl Peckinpah, Proposition se jeho filmům v určitých ohledech podobá ) by se mohl John Hillcoat parádně předvést, zařazuju si ho po bok mladých režisérských talentů ( jako je např. Zack Snyder, jehož nekorektnost mi občas připomněl, i tenhle film je přístupný od 18 ) a jsem zvědav na jeho další film...70% ()
Jeden z "experimentálnych" westernov, ktorých sa v poslednych rokoch urodilo viacej ( Summer Love, Seraphim Falls, No Country for old man) a jeden z tých najvydarenejších. Hypnotická hudba, špina, krv, smrť, brutálny vrah ktorý ak prave niekomu nepodrezáva hrdlo, filozofuje nad zmyslom života. Nikto nieje nevinný, nikto vinný nieje aspoň bez štipky ľútosti a svedomia, cesta zákonu vedie cez krvou postriekané uličky zločinu a zločin je zákonom samotným. Vyberte si z toho čo chcete, ale verte mi, srdce filmového fanúšika nemôže zostať nepoznačené. (9/10) ()
Měl bych pro tvůrce jiný návrh: Méně kamerových lahůdek, méně prapodivných hudebních vstupů s odérem klipovosti, méně samoúčelné brutálnosti a více psychologie postav. A rázem by bylo vystaráno na prvoligovou záležitost. Jinak ovšem musím pochválit výběr tváří. Takový John Hurt je přímo neodolatelný maník. ()
Drsný, syrový, atmosferický a zároveň poetický snímek....., že to nejde dohromady? Ale jděte! Kdo má rád balady Nicka Cavea a jeho básně, ten si rozhodně přijde na své. Stejně jako oko divákovo (tímto ode mě letí velká pochvala kameramanovi). Palec nahoru k samotnému výběru herců a s tím spojených hereckých výkonů. Drsní rázní chlapi a jako zjemňující složka a kontrapunkt všeho, křehká Emily Watson. A že to má prostinký příběh? Asi takle: v JEDNODUCHOSTI je krása. Alespoň diváka zbytečně nic nevyrušuje ze soustředění. p.s. J. Hillcoatovi začínám čím dál tím více přicházet na chuť a zase o něco víc mě mrzí (sorry Rone), že práva na Kingovu Temnou věž nedostal právě ON. Tak snad ten Krvavý poledník by mohl vyjít. Každopádně budu držet palce. 88,8% ()
Galerie (68)
Zajímavosti (15)
- Nezávislé australské drama vydělalo distributorovi First Look během prvních třech dnů promítaní (5. – 7. 5. 2006) v USA 32 681 dolarů ve třech kinech. Celkový obrat se zastavil na sumě 1,9 milionu. (imro)
- Jeden ze střelců na začátku se jmenuje Jack Bradshaw. Ačkoli je děj filmu fiktivní, tak v devatenáctém století v Austrálii skutečně žil bandita tohoto jména. (Othello)
Reklama