poster

Mučedníci

  • Francie

    Martyrs

Horor / Drama / Thriller

Francie / Kanada, 2008, 99 min

Režie:

Pascal Laugier

Scénář:

Pascal Laugier

Hudba:

Alex Cortés
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    *****

    Z hlediska dramaturgické výstavby geniální, formálně dokonalé a především velmi intenzivní. Jen škoda, že to v zásadě je „jen“ žánrový film. Lze tedy ho snadno uchopit právě skrze žánr a tak nad ním z divácké pozice nabít převahu. Nicméně, jak film postupně mění hlediska nejprve distancovaného pohledu zvenčí, pak silné empatie tváří v tvář pravdě a následně do vypjaté imprese z pohledu oběti, aby vše završil chladnou racionalitou (která se klinickým přístupem snaží dopátrat transcendence), to plně ukazuje, že režisér a scenárista Pascal Laugier vytvořil vpravdě mimořádné dílo. „Mučedníci“ de facto představují velkolepé vyvrcholení tendencí hororu a exploatace za posledních deset let (od pokřivených těl a dlouhovlasých dívek z Asie přes vypjaté a silně fyzické americké remaky žánrových klasik režírované evropskými režiséry a sérii „torture porn" snímků až po současný trend zneklidňujících filmů prostých nadpřirozena, které vznikají v západní Evropě).(11.2.2009)

  • Tuxedo
    ***

    Cca do poloviny jsou Martyrs svěží horor nakopávající zažitá klišé i konvence, s přesvědčivými herci a neotřelým dravým vizuálem. Pak se ale v honbě za jinakostí a za účelem explicitního zobrazení fyzického i duševního rozpadu lidské osobnosti film překlopí v jiný žánr, což probíhá za poměrně snesitelného přechodu, ale atmosféra samotného procesu na mě nezapůsobila ani trochu. Podobně jako hlavní, dle mého nepromyšlená, myšlenka, hrající si na něco víc, čímž podkopává předešlý pokus o "pouhou" stylovou žánrovku. Pokud však bylo režisérovým záměrem zbořit předpoklady u současných hororů a rozvířit zanícené diskuse, pokoušejíc se film rozšifrovat, pak je splněno na 100%.(31.3.2009)

  • Skejpr
    *****

    Brutální a nekorektní film, plynule bruslící mezi subžánry. Nejlepší na něm je, že všechno to na první pohled samoúčelné násilí má v důsledku opodstatnění a korespondence působní na postavy s působením a diváka zde získává netušené rozměry. Ten konec je skvostný...(12.2.2010)

  • Adrian
    ***

    Z technickej stránky výborne, dramaturgia /koncepcia príbehu/ veľmi presná, vždy keď prichádza nasýtenie určitým žánrom, prejde sa plynulo do ďalšieho, ktorý spätne v sfére logiky a rozumového myslenia opodstatňuje existenciu predchodzieho. Inšpiratívna je aj komplexnosť, akou film rekapituluje hororové subžánre a ich vývoj za posledné obdobie - od duchárskych tmavých dlhovlások z Ázie /často fyzicky zdeformované, ktoré do všeobecnej popularity prišli s japonským Ringu od H. Nakatu v 1998/ až po opačný protipól - snaha o realizmus - zaklieštená tak v príbehu ako i vyobrazení násilia a v neposlednom rade aj presvedčivý prerod diváckej zainteresovanosti - od počiatočného chladného pohľadu pozorovateľa zvonka až ku vnútornému spoluprežitiu s hrdinom /hrdinkou/. Problém a dosť podstatný mám so záverom - jeho nejednoznačnosťou. Nie preto, že by to bolo nepochopiteľné a ja by som pociťoval potrebu sa detinsky tvrdohlavo dožadovať jasného záveru s pozície dieťaťa, ktoré musí byť za ručicku vedené režisérom až ku koncu, ale preto, že režisér tou nejednoznačnosťou dáva určitej skupine "pozitívne naladených" divákov priestor naďalej snívať istý, takmer dvetisíc rokov starý a ľudstvom tak chcený "chlácholivý" blud... .(7.3.2009)

  • genetique
    ***

    Nech už ohodnotíte Martyrs akokoľvek, zaručene vám budú rezonovať v hlave ešte veľmi dlho, určite si ho však nebudete užívať. Užíval som si akurát veľmi presvedčivé stvárnenie postáv, ktoré je v určitých momentoch možné nazvať aj hereckými výkonmi, takisto práca kamery a hudba zdvihli úroveň dobre odvedenej práce. Moje nadšenie z prvej, sekvenčne rýchlej, svižnej a horrorovo veľmi imponujúcej polovice opadlo v momente, keď sa scenáristi rozhodli z filmu spraviť gore-satanistickú úchylárčinu. Tvorcom určite nechýbali nápady, film je plný výborných scén a nepredvídateľných zvratov, hlavne horrorové scény v prvej časti filmu majú neskutočnú šťavu. V druhej polovici som chcel aby prišiel koniec čím skôr, alebo aby v závere prišla aspoň nejaká osvietenská pointu, ktorá by ospravedlnila všetku brutalitu a psychické trýznenie, ktorému som bol zvyšnú polhodinovú pasáž vystavený. Bohužiaľ, k okultnostiam sklony nemám, takže tá pointa ma tak trošku minula. 65%.(2.2.2011)

  • - Film byl natáčen v Kanadě v městech Montreal a Quebec. (Rob Roy)

  • - Nejlepší bude citovat režiséra, který v rozhovoru pro časopis Mad Movies č.210/2008 vysvětluje, čím měl film být: „Je to především film plný napětí a tajemné atmosféry, téměř postaru… Zápletka zůstává záhadou do poslední minuty filmu a divák nemá ani chvilku, aby vydechnul, a přitom pořád neví, na čem je. Chtěl jsem, aby i informovaný fanoušek takovýchto filmů byl v neustálém napětí...“ Pro diváky věci neznalé tedy pouze dodáme, že nejde o horor. Ve filmu se neobjevují nadpřirozené jevy. „Pouze“ extrémně násilné scény. [HCE] (POMO)

  • - Tvůrce speciálních masek filmu, vysoce ceněný Benoît Lestang, spáchal sebevraždu krátce po prvním uvedení filmu na festivalu v Cannes. (Rob Roy)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace