poster

Mučedníci

  • Francie

    Martyrs

Horor / Drama / Thriller

Francie / Kanada, 2008, 99 min

Režie:

Pascal Laugier

Scénář:

Pascal Laugier

Hudba:

Alex Cortés
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Aluska88
    ****

    Mučedníci se pro mě zařadili mezi nejlepší horory poslední doby. Nebudu zde spoilerovat, ale zhruba po 45 minutách děje nastává fakt brutální mazec, alespoň mě to kompletně dostalo. Nalezení té zbědované dívky mi vehnalo i slzy do očí. Poslední půlhodinka jede v podstatě v jednom rutinním a neměnném "programu." Už jsem jen čekala, jestli konec přinese ještě nějaký zvrat, nebo jiné "šokující" odhalení. Poslední "akt", jehož se na nebohé hrdince dopustí, je skutečně síla. Myslím, že i samotný vládce pekel, Hellraiser, by byl potěšen takovou krutostí a lidským utrpením. Aneb, jak pravil: "Your suffering will be legendary, even in Hell."(17.8.2014)

  • Flipnic
    *****

    Obrovská chyba filmu byla jeho předčasná reklama, která navnadila nic netušící ovečky na další francouzský masakr. Bohužel tyto stále "nic netušící ovečky" si musely skouknout film okamžitě, jakmile přišel dvdRip a CZ titulky a dočkaly se velkého zklamání ... Ono je to totiž všechno jinak ... Martyrs hraje vyloženě a účelně na dvě struny, sleduje dvě vlny a tím si rozšiřuje množství potencionálních příznivců. Pro člověka (jako jsem třeba já, hehe ...), který má z horrorového ranku a všech jeho subžánrů nakoukáno opravdu maximum, vychází Martyrs ve své drtivé části jako křišťálově čistá obroda "EXPLOITATION" subžánru. Člověk sleduje film a díky ztvárnění, kameře, goreefektům, brutalitě, syrovosti (není zas tak výrazná, jak jsem čekal a nedosahuje v tomto ohledu vůbec perel jako je Irréversible (2002) či 70.kové explotation flicky...), několika lekačkám a s nástupem nekonečných scén týrání, mučení, ponižování, si říká ... "ano, tohle je dokonalá revoluce v oblasti explotation, návrat k bodu nula a přitom se nejedná o trapný remake ...". Příznivci násilných filmů si příjdou na své a obrovský počet horrorových fandů je relativně spokojený. Jenomže pak příjde přesah ... Již ani ne od poloviny jsem tušil o co v tématu filmu půjde, protože mne tyto věci vždy hodně zajímaly, hodně jsem je studoval a sám zažil pár "pohledů za ..." ve své divoké minulosti ... Bylo mi jasné o co půjde a tak mne v podstatě dlouhé násilné scény rušily v tom, že jsem chtěl strašně vědět, jaké bude vyvrcholení, co z toho vlastně vznikne... Do stavů změněného vnímání se dá dostat různými způsoby, ale opravdový hluboký přesah a kontakt s tím, co je "za tímto světěm", či "za oponou ..." se povede opravdu málokdy. Každopádně velké množství skutečných mučedníků například z řad vězňů v koncentračních táborech vypovídalo, jak po delší době tělo a psychika "pozitivně" reaguje na mučení a jak zažívali stavy osvícení apod. Těchto témat je spousta a jsou hodně zajímavá, ovšem tady je problém u těch "běžných oveček", které toto nikdy nestudovaly a ani to nechápou a nechtějí chápat ... Zde pak sráží film jejich dojem a v podstatě jejich nevědomost a neznalost řady témat = zlý vlk, který je zažene všechny do propasti zklamání, nepochopení, deziluze a hlodavého bádání nad tím, co se na konci vlastně vyjevilo ... Tento film není ve svém celku ani horrorem, ani exploťákem, ani ničím podobným. Ve své úplné podstatě je obrovským filozofickým přesahem, který v samém závěru otáčí VŠE do takových končin, rozsahů a pocitů, že to většina lidí zřejmě vůbec neuchopí a nevychytá. Takovýto závěr "horroru" zde NIKDY nebyl a v rámci samotné podstaty, té nejhlubší myšlenky, je to naprostá revoluce. Bohužel nemohu prozradit můj dojem z konce, každý nechť bere, jak je mu z hůry dáno ... Martyrs je pro mne velkým překvapením, které v mnoha ohledech třeba i nudí, ale v rámci závěru posouvá film do žánru, který zřejmě ani nedovedu pojmenovat ... Nechci ale, aby si někdo myslel, že je to pro mne osobně nějak zvlášť vyjímečný TOP film. Není, právě proto, že téma, které zpracovává mám docela "pročtené" a jako "pure exploiter" nedosahuje kvality ani třeba Frontier(s) (2007) a dalších brutalit poslední doby ... Každopádně ode mne (i bez konce) plný počet ... (Po druhé projekci v roce 2013 bych filmu dal snad ještě víc, než je možné. Ten kus umění má v sobě takovou hloubku, že to snad není ani možné. Tohle je opravdu geniální dílo!!!)(11.3.2009)

  • Tuxedo
    ***

    Cca do poloviny jsou Martyrs svěží horor nakopávající zažitá klišé i konvence, s přesvědčivými herci a neotřelým dravým vizuálem. Pak se ale v honbě za jinakostí a za účelem explicitního zobrazení fyzického i duševního rozpadu lidské osobnosti film překlopí v jiný žánr, což probíhá za poměrně snesitelného přechodu, ale atmosféra samotného procesu na mě nezapůsobila ani trochu. Podobně jako hlavní, dle mého nepromyšlená, myšlenka, hrající si na něco víc, čímž podkopává předešlý pokus o "pouhou" stylovou žánrovku. Pokud však bylo režisérovým záměrem zbořit předpoklady u současných hororů a rozvířit zanícené diskuse, pokoušejíc se film rozšifrovat, pak je splněno na 100%.(31.3.2009)

  • ScreamJay
    ****

    MOVIE: „Život kráčí po křehké hranici mezi vědomím a nevědomím. Když ublížíte tělu, rány se zacelí, zůstanou jen jizvy. Ale když ublížíte duši, všeobjímající bolest každou ránu znovu a znovu zotevírá!“ Martyrs jsou zvláštním náhledem za hranice vědomí, za hranice konvence, za hranice únosnosti. Pascal Laugier s nebývalým citem pro detail zkomponoval oratorium bolesti, nesmírně sugestivní brutality a neočekávaného sadismu. Proti tělu, duši, myšlenkám. S nebývalou otevřeností a uvěřitelností, přesně na samý pokraj všeobecně přijímaného vkusu. S takovou intenzitou, že Vás to donutí zamyslet se, jestli za to utrpení ta pointa opravdu stojí. Jednoznačným kladem mučedníků je ta zmíněná SUGESCE, která povznáší atmosféru do roviny nadmíru osobní. Tak prostupující, že mnohdy nevíte, zda-li jsou mučedníky postavy v obraze a nebo Vy, když ten obraz sledujete. Velmi povedené jsou i úvodní titulky, entrée formou promítání skličujících vzpomínek z klasické šestnáctkové kamery. Naopak jistým mínusem je závěrečná pasáž, která pro svou vykonstruovanost zavdává ku podezření ze stereotypu. Avšak i ten souběh náboženských klišé filmu příliš ze zvrhlé působivosti neubírá. Je tak víc než pravděpodobné, že si odsud odnesete podivně nepřijemný pocit (ať už z jekéhokoliv důvodu). Takže ty zvěsti o jisté kultovnosti nejsou zas tak úplnou nadsázkou (alespoň pro mě). Bolest je vždy silnější, když nad ní nepřemýšlíte, ale když jí podléháte... MUSIC: Hudební doprovod z (patrně bratrské) dílny Alex Cortés & Willie Cortés (doposud dělali pouze na soundtracku k úletu Eden Log - jeskyně smrti (2007)) jednoznačně patří k přednostem filmu. Emocionálně působivá, sžíravě dýchavičná akustika klavíru a kytary, sladce zoufalé, smutné aranžé versus klaustrofóbní temné motivy. Klobouk dolů. RATING: atmosféra: 9/10, realizace: 7/10, originalita: 6/10, obsazení: 7/10, hudba: 9/10, vizuál: 8/10, [final rate: 75%](21.7.2009)

  • Renton

    Scénář: Pascal Laugier .. Fritzlfactory na profesionální úrovni, ale nakonec ne tak velké martyrium. Řemeslně výborně natočené s perfektní dokreslující hudbou. Dramatickou stavbou děje se scénář nijak nepáře, od úvodu se něco děje a příběh postupně rázně mění polohy - sestupně, kdy religiózní motivy dojem patřičně srážejí. Místy jsem tak zaskřípal zuby, ale nijak razantně, byť nad ledasčím tradičně kroutím hlavou. ____ Dále možné spoilery: _ Různá náboženství přináší spousty pohádek o posmrtném životě – dobrých či špatných. Co rozkrývá tahle mučednická pointa? Prostě té vůdčí důchodkyni Anna řekla, že po smrti nic není! Nečeká naši duši nekonečné radování (nuda, ne?) ani nekonečná muka (taky nuda, protože přijde apatie a byl bys i ty trpitel, který si může vysnít ráj:-)). Prostě přijde jen klid (=nic). Tak si ta bába rovnou vystřelila mozek, protože konečně dostala relevantní odpověď a v kontextu nesmyslného mučení zjistila, že její dosavadní život postrádal smysl a nemá ho cenu dále prodlužovat. Že se nepodělí s ostatními je taková hořká pilulka pro pokračovatele (anebo jim tím naznačí, že je to „na druhé straně super“ tzn. oni se také postřílí a nebude žádných pokračovatelů tohoto nesmyslného experimentu). Stejně totiž nic nenajdou a nikam po smrti (kromě tlení ve studené zemi) nedojdou. __ Protože: 1) pokud by byl život po smrti super, dojdou tam nakonec všichni a že si ona zkrátí čekání bez prozrazení „pointy“ ostatním stejně nic neřeší. 2) pokud by byl život po smrti peklo, nechápu, proč by si tam akcelerovala cestu. Ještě že tyhle varianty neexistují ;-)) Tím pádem je konec pesimistický, pohádka se nekoná. Režisér asi bude taky naivně v něco pobožného věřit, proto tomu konci říká optimistický, ale není. ____ Slova jsou na nic, všichni lžou.(9.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace