Obsahy(2)
Portrét amerického architekta Michaela Reynoldse, který se proslavil stavbami z odpadů, zaznamenával přední britský dokumentarista Oliver Hodge po tři roky. Vítězný snímek Ekofilmu 2009. Američan Michael Reynolds staví přes tři desítky let s úspěchem velmi levné domy, které disponují vlastním zdrojem energie, vody i tepla. Využívá staré pneumatiky, plechovky od piva a skleněné láhve. Tato překvapivě skvěle fungující alternativa bydlení z dílny vystudovaného architekta a zastánce trvale udržitelného rozvoje z Nového Mexika přesto, anebo spíš právě proto, v USA neustále naráží na nejrůznější byrokratické překážky. Celé tři roky zaznamenával režisér Oliver Hodge práci Michaela Reynoldse a jeho boj s americkými úředníky. Vypravil se s ním a s jeho partou podobně nadšených spolupracovníků i na tsunami zcela zničené Andamanské ostrovy, kde se jejich levné a účelné domky setkaly s velkým nadšením. Z celkových 350 hodin natočeného materiálu se tvůrcům nakonec podařilo sestříhat nesmírně živý a zajímavý portrét výjimečného muže a jeho splněného životního snu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
... aneb jak vizionářský architekt bojuje s větrnými mlýny v podobě byrokracie. Bohužel se dokument málo týká samotných staveb a jejich principu fungování, ale víc je o tom balastu okolo. Zajímavý však byl, ale zároveň jsem se i nudil a hlavně jsem necítil sílu pro rozumné argumenty k přesvědčení diváků i politiků a věřím, že by šel tento dokument natočit poutavěji. A i když Reynoldsova práce je určitě prospěšná a smysluplná, je hloupé ukazovat, že jen on má pravdu a druzí jsou Ti zlí. Aspoň mě přesvědčil o tom, že jeho stavby jsou ekologické a že asi i fungují, ale nenalákal by mě v tom žít - to přenechám hipíkům. [ PŘÍBĚH: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: X (3*MAX) ] ()
Vícevrstvý dokument není po formální stránce zvlášť dynamický. Rozvleklé tempo udržuje obsah, co dokáže zaujmout. Kapitoly věnované byrokracii a pomoci zničným územím jsou nejvíce inspirativní. Částečně chápu vládu, která nutí dodržovat architekty její rigidní pravidla (územní plán, bezpečnost, infrastruktura). Naneštěstí v USA (a nejen tam) se stát paradoxně stává nepřítelem pokroku a kreativity. V Americe je obrovský lobing. Ten předpokládá z každé činnosti zisk. Najednou příjde hipík s tvrzením, že je schopen postavit levné, nenáročné, soběstačné, ekologické domy a skoro za to nic nechce! Michael Reynolds zaslouží pozornost nejen na plátně. ()
Zneklidňující. Aneb přesně jak to pravila senátorka: "Proč bychom měli chtít, aby si lidé dokázali obstarat veškeré suroviny sami. Proč bychom měli chtít, aby se stali nezávislými na systému?" Btw: super je srovnání s českým "dokumentem" Oko nad Prahou, který se celý odehrává na výstavách, v apartmánech či kavárnách. ()
Soběstačný dům je skvělá vize..Chtělo se mi kritizovat boj se systémem v dokumentu obsažený, ale kašlu na to. Ještě si myslíte že život který žijeme je o svobodě ? http://www.youtube.com/watch?v=e5M5YVmlr5c&feature=related ()
Dokument o duchem svobodném podivínovi žijícím v Novém Mexiku v USA který staví desítky let domy z odpadu.Expert na stavby z plechovek od piva,znalec staveb zdí z pneumatik a zároveň odborník na život v extrému žijící odděleně od té ubíjející konzumní společnosti.Líbí se mi že lidé žijící tímto stylem života neplýtvají ničím,žádným vzácným zdrojem planety.Pro normálního člověka je hřích když rozbije mobil za 10 tisíc, ale pro tyto lidi by byl hřích splachovat pitnou vodou.Jak říká tento architekt odpadu Michael Reynolds je lepší když si pár lidí koupí společně pozemek,postaví na něm soběstačné nezávislé domy které nejsou zatížené žádnými účty ani hypotékou tedy podle mně jsou to zcela SVOBODNÉ stavby.Když Michaela přitlačili úředníci z územního plánování svou byrokracií ke zdi tak musel překopat celý svůj stavebnický systém aby vyhověl nařízením a zákazům.Díky tomu přišel o tisíce dolarů a přes sedm let mu trvalo než mohl zase naplno dělat to co ho baví a čemu rozumí víc než ostatní.Když nabídne své služby lidem v Indii kterým zničilo zemětřesení jejich obydlí tak jsou obyvatelé nadšení jako děti v cukrárně.Svým uměním stavět z odpadu vlastně dokazuje Michael Reynolds že i u staveb nejde jen o vzhled,ale především o vnitřní krásu a harmonii. ()
Galerie (22)
Photo © The Works Film Group
Zajímavosti (1)
- Dokument získal v roce 2009 hlavní cenu na 35.ročníku mezinárodního festivalu o životním prostředí Ekofilm v Českém Krumlově. (Kamkon)
Reklama