Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Září a říjen roku 1977 vešly do dějin Západního Německa jako „německý podzim“. Tento termín označoval dobu společenského a politického napětí vyvolaného teroristickými aktivitami radikálně levicové Frakce rudé armády (RAF). Činnost jádra organizace, takzvané první generace RAF, popisoval oceňovaný ambiciózní film Baader Meinhof Komplex (2008). Německý snímek Mogadišu se věnuje události, kterou „německý podzim“ vrcholil. 13. října bylo během cesty ze španělského letoviska Palma de Mallorca do Německa uneseno letadlo s kódovým označením Landshut společnosti Lufthansa s osmdesáti sedmi lidmi na palubě. Akci, která skončila o tři dny později zásahem německé speciální jednotky na letišti v somálském Mogadišu, provedli členové Lidové fronty za osvobození Palestiny, kteří požadovali propuštění vězněných čelných představitelů Frakce Rudé armády. Velkolepě pojatá dramatizace se stejnou mírou zaměřuje na situaci uvnitř uneseného letadla i snahy politiků a specialistů zachránit rukojmí. Ačkoli snímek vznikl coby televizní produkce společnosti teamWorks, díky mistrovské režii a preciznímu scénáři si nezadá ani s hollywoodskými tituly. Výrazně tomu napomáhá dravý reportážní styl, jaký najdeme v soudobých amerických áčkových thrillerech typu Bourneovo ultimatum, potažmo v tematicky podobném Letu číslo 93 (2006) Paula Greengrasse. Ačkoli se film může pochlubit precizní výpravou, maskami, speciálními efekty i nezbytnou materiální podporou letecké společnosti Lufthansa, vyprávění se neopájí retro reáliemi, nýbrž se zaměřuje na drama postav a snahu řešit vypjatou situaci. Výsledkem je evropsky civilní thriller v hollywoodsky dramatickém stylu. Navzdory tradičním schématům se Mogadišu nesnaží únosce démonizovat a naopak i je ukazuje jako lidi lapené v patové situaci. V tomto ohledu si z výborného hereckého ansámblu v čele s německými hvězdami Thomasem Kretschmannem a Nadjou Uhlovou zaslouží vyzdvihnout francouzský představitele vůdce teroristů Said Taghmaoui. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (67)

Morholt 

všechny recenze uživatele

No prosim a tohle v Německu označujou za televizní film. A já pak sedim v kině a musim čučet na trailer na Babovřesky. Nicméně Germáni opět zacílili, vypálili a jako tolikrát se zase trefili. Věrné, až pod kůži zalézající a naprosto se lišící od svých amerických bratranců. Ačkoliv co se postavy kancléře Schmidta týče, byla ta inspirace americkými "trháky" trošku nezdravě vidět. Na druhou stranu místním hrdinům jsem nepřál kulku v první minutě (výborný Kretschmann) a Said Taghmaoui je chlapík, kterýmu bych doporučoval nikde mě nepotkat - navždycky ho budu nenávidět. No a našim filmařům bych připomněl třeba únos vlaku do Selbu nebo únos Iljušinu 18. Určitě by se na to nějaká ta koruna našla. 90% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na úvod musím zdôrazniť, že je veľká škoda, že sa takejto látky nechytilo nejaké veľké štúdio, alebo sa aspoň nejedná o nejakú veľkú európsku koprodukciu. To mohol byť hit! Na druhej strane treba televíznym tvorcom uznať, že popierajú všetky negatíva, ktoré máme s televíznou tvorbou spojené. Maximálne napätie, perfektné herecké výkony a nadupaný scenár. Iba nechápem motivácie teroristov, prečo riskujú životy za nejakých pár komoušov v base, ktorí asi ťažko ovplyvnia boj Palestíny za nezávislosť. Ešte viac nechápem nemeckého kancelára, že nie je ochotný týchto pár vagabundov vymeniť za 90 civilistov. Ale je to politika a hlavne je to podľa skutočnosti, takže spoveď letušky, ktorá by radšej umrela, ako žila vo svete, kde je takáto transakcia proti vôli nemeckej vlády, má patričný dopad. Takéto trilery najviac svedčia práve atmosfére 70tych rokov. Zaujímalo by ma, či je angličtina arabov a nemcov pôvodná, alebo sa jedná o dabing. Asi to druhé a bolo to príšerné. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Neobvykle kvalitný televízny film sa vracia o 30 rokov späť, aby pripomenul, ako vtedy fungoval letecký terorizmus. Prvým pozitívom filmu teda je, že mohli v ňom byť uplatnené skúsenosti, ku ktorým sme dospeli v priebehu zmienených 30 rokov, druhým, že sa pomerne verne drží skutočného priebehu udalosti, tretím, že sa režisér nedal zlákať akčnosťou, dynamickosťou a inými atribútmi obdobných filmov hollywoodskej produkcie, ktoré by film urobili pozerateľnejším, ale za cenu nižšej uveriteľnosti. Páčila sa mi aj pozornosť, aká bola venovaná viacerým detailom. Vôbec nebolo zbytočné tento film vidieť. ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Tv film o teroristickom únose lietadla Lufthansy vznikajúci v zhruba rovnakom období ako Baader Meinhof Komplex a produkovaný nemeckou verejnoprávnou televíziou ARD. Efektívne využíva priam až greengrassovský dokumentaristický štýl, ale najsilnejšie je, že sa viac koncentruje na udalosti v lietadle a tým emočne dominuje nad chladným Baaderom. Pre mňa ten kompromis medzi doku-štýlom a proprietami televízneho zjednodušenia faktografie fungoval excelentne. Z očakávania solídnej tv únoscovskej veľkoprodukcie, ktorú zhliadlo v premiére vyše 7 miliónov divákov v Nemecku, som nakoniec dostal drámu, ktorá kľudne znesie porovnanie s kinoprodukciami a nezaslúži si podcenenie (63% - 14.10.2011). ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Brilantně vyvážený, převelice atmosférický, autenticky vyhlížející, nadmíru emocionální - a přesto uměřeně civilní příběh ... podle skutečných událostí ... z oněch dávno zapomenutých a svým způsobem idylických časů, kdy teroristé bojovali za své ideály a představy o svobodě - a letadla unášeli primárně proto, aby VYJEDNÁVALI, tudíž cestující měli (navzdory neutěšené situaci) určitou NADĚJI. Dnes jsme se posunuli kamsi na vyšší level - zmínění teroristé se zatvrdili, tudíž už nic nepožadují a bomby v letadlech odpalují rovnou a bez odkladů, neboť jejich jediným cílem je pozabíjet co největší množství nepřátel. Přičemž za nepřátele považují veškeré obyvatelstvo bezbožných nepřátelských států. Trochu si za to můžeme sami, neboť prostřednictvím ohně a meče vnucujeme naše "západní" hodnoty kdekomu .. a pak se nestačíme naivně podivovat, co jsme to vlastně stvořili ... jakého zradikalizovaného džina jsme nezodpovědně vypustili z láhve. Neboť svět je komplikovaný: Globalizace je neúprosná, leč světonázory rozličné, rozprostření moci a kapitálu nerovnoměrné, útisk, násilí a nespravedlnost běžné, zbrojařská lobby vlivná a zájmy malých státečků, regionálních mocností i světových velmocí protichůdné ... každý žije (a popřípadě i bojuje) tak, jak umí - a jak mu to okolnosti dané místem a časem jeho pomíjivé existence dovolí ... 4,5* ()

Galerie (38)

Zajímavosti (2)

  • Filmovanie prebiehalo v nemeckých mestách Baden-Württemberg, Berlín, Bonn a Mníchov. Natáčalo sa však aj v marockom meste Casablanca a jeho okolí. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama