poster

Vrah ve mně

  • USA

    The Killer Inside Me

Krimi / Drama / Thriller

USA / Švédsko / Velká Británie / Kanada, 2010, 109 min

Předloha:

Jim Thompson (kniha)

Scénář:

John Curran

Kamera:

Marcel Zyskind
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • iamek
    ***

    Kdyby Casey Affleck nepodal skvělý herecký výkon tak film nestojí ani za podívání. Potěšila aspoň role Jessicy Alby jako prostitutky která ma ráda zvrhlé sexuální praktiky. Čekal jsem od snímku úplně něco jiného než jsem dostal.(5.10.2010)

  • viperblade
    ***

    Po vynikajícím traileru jsem se na tento film neskutečně těšil. A výsledek mě… zklamal. The Killer Inside Me je film, který se odehrává v 50. letech. Jezdí tam stará auta, slyšíme starou muziku, vidíme lidi, jak chodí ve starých šatech. Ale bohužel, film postrádá to hlavní - onu "starou" atmosféru těch let. Opravdu to není jen o muzice, šatech a autech. Tohle byl pro mě klíčový problém. Snímek pro mě nedokázal zprostředkovat tu atmosféru, takže jsem musel upnout svou pozornost na něco jiného. Třeba herecké výkony, které jsou zde skvělé. Casey Affleck byl opravdu děsivý psychopat, Jessica Alba se pokoušela i hrát (a vůbec to nebylo špatné!) a Kate Hudson byla taky dobrá (prostor, který dostala, zužitkovala celý). Ale celý film se táhne a na některých místech to vyloženě z dramatu přepadá do jiného žánru - komedie. A tohle by se filmu s takovýmto tématem stávat nemělo. Chtělo to zřejmě zručnějšího režiséra a pak bych možná dal tomuto filmu víc, než tři průměrné hvězdy. A to jsem se fakt těšil…(30.8.2010)

  • Rogue
    ****

    Krom totálně wtf CGI v ohni velmi dobrá a doslovná adaptace působící stejný problém, jako Thompsonova kniha. Vůbec je zajímavé, jak bezpocitově se Winterbottomovi povedlo film natočit (i to násilí je podivně nešokující). Bez znalosti knižní předlohy může pochopení charakteru Lou Forda i děje působit problémy (a soudě dle komentů na imdb také působí). Zatímco výsledným feelingem Winterbottom prokazuje, že Thompsonovi rozumí, scénář je z hlediska orientace v ději absolutně nezvládnutý. Pro fanoušky knihy ryzí potěšení, pro ostatní motivační křížovka, která nemá řešení.(30.7.2010)

  • Sobis87
    *****

    Jelikož jsem obeznámen s filmografií Michaela Winterbottoma pouze v rozmezí let 2003-2010 – tedy počínaje fascinujícím filmem Code 46 – nebudu tím pádem brát ohled na filmy předcházející. Ze zkušeností s oněmi novějšími počiny si dovoluji tvrdit, že tento progresivní filmař nedokáže uspokojit mainstreamové publikum, a to z jednoho prostého důvodu – ani se o to nesnaží. Reflexní a narativně vrstevnatý Tristram Shandy, artová a sexuálně explicitní drobnokresba vztahu v Devíti písních, pseudodokumentární „nudné“ drama Síla srdce nebo již zmíněné melancholické minimalistické sci-fi Code 46 balancující na hraně spirituality. Vrah ve mně se nejvíce podobá právě Code 46, neboť u obou filmů je k určitému „hollywoodskému“ žánru přistupováno značně progresivně. Winterbottomova novinka – mimochodem adaptace brakového románu – spadá do žánru film-noir, který vznikl ve 30. letech 20. století, vedle klasických žánrových prvků se zde však vyskytují i prvky moderní, díky čemuž by se Vrah ve mně dal označit i za neo-noir. Při projekci jsem si několikrát vzpomněl na Kieœlowského Krátký film o zabíjení, neboť u obou filmů je hlavním cílem především profilace pokroucené mysli, dramatické vyústění ve vraždu a díky famóznímu výkonu Caseyho Afflecka je celá ta podívaná, kdy se z kauzality vyplynuvších násilných aktů stává jednoduchá obsese, neskutečně intenzivní. Pokaždé, když se z milého zevnějšku titulního antihrdiny vyloupne jeho temné násilnické já, je to moment šokující, krutý a děsivě mrazivý. Myslím si, že scéna, ve které se městem pochvalovaný šerif snaží ubít k smrti prostitutku v podaní Jessicy Alby, bude strašit v mysli nejen diváky se slabší povahou a rozhodně se nejedná o jediný moment, kdy člověku zatrne. _____ Vizuálně je Vrah ve mně taktéž na pomezí mezi klasickým a moderním. Prvně Winterbottom natočil celý film barevně (bratři Coenovi svou poctu noir Muž, který nebyl udělali černobíle, stejně tak Soderbergh své Berlínské spiknutí) a dává přednost měkčímu melancholickému svícení před zlověstným tvrdým světlem, díky čemuž ony brutální výjevy vyzní více nečekaně a nepatřičně vůči zdánlivě idylickým 50. létům, v nichž se film odehrává. V některých momentech film dokonce hýří barvami natolik, že připomíná propagační plakát amerického stylu života na idylickém předměstí. V kontrastu s touto vizuální novostí v rámci žánru pak Winterbottom servíruje ikonické obrazy, které dávají vzpomenout na Maltézského sokola nebo Hluboký spánek. Celková atmosféra malebného amerického městečka pak v kontrastu s hnusem, který bublá pod jeho povrchem, připomíná charakter samotného hrdiny – pohledného sympaťáka, v jehož nitru rezonuje čiré zlo (či snad zlost? zlá nemoc?). Jako některé z předešlých Winterbottomových filmů se může i Vrah ve mně zdát vzhledem k celkové délce narativně strožejším a je pravda, že některá ta dramata vřou spíše pod povrchem, stejně tak je třeba do psychiky charakteru proniknout s vlastním aktivním přičiněním. Winterbottom byl „vždy“ (opět upozorňuji na neznalost filmů před r. 2003) hlavně požitkářem, který s divákem komunikuje skrze atmosféru, hudbu a melancholické (či naopak kruté) obrazy. Nechce po něm, aby si nechal vyprávět do detailu vypiplaný příběh, nýbrž aby si ten příběh přímo prožil. A toto Winterbottom jakožto jeden z nejprogresivnějších režisérů balancujících na hraně mainstreamových žánrů a artu zvládá na výbornou. P.S.: To, jak jsou divákovi předkládány indicie pro konstrukci možného motivu vrahova běsnění, aby se vše nakonec zvrhlo čirou obsesi, mě velmi potěšilo.(11.10.2010)

  • J*A*S*M
    ***

    Výkon Casyho Afflecka je asi to jediné, co na tomto filmu opravdu stojí za pozornost. Sadistický, na veřejnosti ve kontrolující magor. Asi měl působit i inteligentně, bohužel kvůli problematickému scénáři tak nepůsobil. Spíš si neustále naprosto zbytečně zadělával na problémy, bez pořádného odkrytí nějaké smysluplné motivace. Hloub než pár centimetrů pod kůži hlavní postavy nám holt nebylo umožněno nahlédnout.(1.9.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace