Reklama

Reklama

Američan

Trailer 2

VOD (1)

George Clooney (nar. 1961) je jedním z mála herců, kteří dokázali přetavit televizní popularitu (díky postavě dr. Rosse ze seriálu Pohotovost) v plnohodnotnou kariéru oblíbené filmové hvězdy. A nejen to. Začal se věnovat produkci a neméně úspěšně také režii. Jeho postavení mu umožňuje pečlivou volbu rolí i spolupracovníků. Američan (2010), natočený podle románu Martina Bootha "A Very Private Gentleman" (1990, Velmi uzavřený pán), není typickým thrillerem. Co mu schází na akčních scénách, ovšem bohatě vynahrazuje přesvědčivým zachycením poklidné atmosféry italského venkova a melancholickým příběhem unaveného muže, který ví, že se ocitl na konci své cesty. Jack je nájemný zabiják a zručný výrobce zbraní, který se po dramatickém prologu v zasněženém Švédsku ukryje v italském městečku, kde se vydává za fotografa architektury. Spřátelí se s místním knězem (Paolo Bonacelli) a zaplete se s prostitutkou Clarou (dcera známého herce Violante Placidová). Jeho snaha skoncovat se svou profesí však nemá naději na úspěch. Musí čelit nejen svému zaměstnavateli, ale také švédským zabijákům, kteří ho vystopovali... Režisérem snímku je uznávaný nizozemský tvůrce Anton Corbijn (nar. 1955), který získal řadu cen za své předchozí dílo, životopisný hudební snímek Control (2007). Vedle umírněného výkonu George Clooneyho se režisér v tomto minimalistickém thrilleru nejvíc opírá o schopnost vyjadřovat se důsledně obrazem a o působivou hudbu dobrého přítele, německého rockového muzikanta Herberta Grönemeyera. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (588)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tak nízké hodnocení u tohoto filmu si dokážu vysvětlit jenom tím, že od toho všichni čekali něco jiného, než film skutečně nabídl. Film totiž nabídne nesmírně pomalu plynoucí příběh, který je ještě jako ústřižek ze života (začne někde, skončí jinde) a prostě si to pomalu, nesmírně pomalu plyne obrazovkou. Každopádně samotné záběry je nesmírná radost pozorovat. Každý by mohl být samotnou fotografií, protože každý nádherně představuje italský venkov, který nádherný je, stačí ho jen chytnout za správný roh u kostela. George Clooney je tady perfektní bombarďák, příliš toho nenakecá, ale já z toho filmu mám ten pocit. Pocity jsou celkově u tohoto filmu nesmírně důležitá záležitost. Pokud ho nesledujete pozorně, tak z něj většinou nic mít nebudete. Tady je skutečně důležitá hlavně samotná kamera, která vytvořila neskutečné záběry. Kolikrát mi až vyskočilo srdce z těla, jak jsem nad samotnou dokonalostí tohoto filmu oněměl. Ve výsledku jsem tak z Američana měl opravdu nádherný pocit. Prošel jsem si italským venkovem, nádhernou hudbou a vstoupil jsem do života jednoho nájemného vraha, který mi ukázal stinnou stránku jeho povolání a tím jsou právě (po)city, které se výrazně prolínají celým filmem od začátku do konce. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Sergio Leone a José Giovanni si spolu svého času užili vášnivou noc, která nezůstala bez následků, Děťátko si schruplo, aby se zdárně vyvíjelo, a když se probudilo, protřelo si oči a pravilo: "Říkáte, že už nejsou sedmdesátky? A Bebel, Alain, Lino, Jean, Henry a Clint už maj smlouvu s nebeskejma ateliérama nebo se muchlujou s vnoučatama? Merde... Ale ještě je tady přece ten utajovanej nemanželskej potomek Caryho Granta, co o něm tolik lidí říká, že se měl narodit dřív. A snad se najde i kamaraman, co neklepe kamerou jak neurotik s Parkinsonem, střihač, co nejede v amfetaminech, a zvukař, co není hluchej. A ledový blondýnky a žhavý tmavovlásky snad taky ještě nevymřely. Zkusíme to a uvidíme." A Faidra zkusila a viděla a srdce se jí třepetalo jak motýl uvězněný v dlaních... ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

V nejednom komentáři tu zaznívá "jako něco od Melvillea"; což je více než-li výstižné, ale neurčuje to zda "jako něco horšího od Melvillea" či "jako něco lepšího od Melvillea". Za sebe tedy pouze dodám, že Američan je "jako to vůbec nejlepší od Melvillea". Navíc je to až tak dobré, že to obstojí samo o sobě a žádnou takovouto nedůstojnou přirovnávací obezličku to vlastně vůbec nemá zapotřebí. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Corbijnův Američan oplývá onou zvláštně zasmušilou kvalitou, kterou tak sugestivně popsal Jiří Cieslar v textu „Pomalost“ (in Kočky na Atalantě). Myšlení v zásvětních rytmech. Pohled z druhého břehu, aniž by vidoucí opustil břeh protilehlý. Delikátní vláčnost, jež plyne z osudově odevzdaného tempa vyprávění, ale i hrdinova nevyhnutelně rozvážného směřování do smrti. Zpřítomňuje se v něm tichost a pragmatičnost Melvillových mlčenlivých gangsterek, ale i napjatá nezvratnost poetického realismu. Hlavní hrdina, nájemný zabiják Jack (George Clooney) je přímým nástupcem Delonova Jeffa Costela i Gabinova Françoise. Mrtvý muž. Archetyp. Ten, který je od úvodní scény odsouzený k marnému zápasu o klid duše: pro nic menšího než vědomí vlastního pochybení. A jak víme od Alberta Camuse, tragédie začíná ve chvíli, kdy hrdina , kdy je vědomý. <> <> Chmura zabíjení v zasněžené, opuštěné krajině kdesi ve Švédsku, kde jej smrt dostihne poprvé, je nesmazatelně vepsána v Jackově tváři, gestech i zatvrzelém mlčení. Pohybuje se úsporně, s krajní opatrností, jako by šetřil energii na jiný, konečný zápas, k němuž trpělivě ukrajuje vzdálenost. Stáhne se do malebného italského městečka v horách, daleko od stop ve sněhu. Pokouší se ukrýt před obrazem viny, vlastní slabostí, najít zapomnění. Nejsou však největší hříšníci právě ti, kdož hledají klid? Dobrý přítel mu připomene, že nemůže zpochybnit existenci Pekla, když v něm žije, neboť Peklo, jak známo, je místo bez lásky. Z okna svého pokoje často obhlíží horizont. Snad čeká, že se zpoza horského masívu vynoří všechny jeho minulé hříchy. Vysedává v prázdných kavárnách, prochází vylidněnými ulicemi, ale není schopen uvolnění: je stále napjatý, v očekávání okamžité zrady, jaksi připravený ke skoku. Za každým rohem tuší neviditelnou hrozbu, přízrak ledové minulosti, anonymní strach. Pronásleduje jej stupňující se temné hučení. Soustředit se dokáže pouze při práci: tehdy je opětovně nesmlouvavě zacíleným profesionálem, jehož ruce prozrazují zkušeného řemeslníka. <> <> Brzy mu však do života vstoupí dvě osudové ženy. Jedna znamená zakázku, druhá rozptýlení. Nájemná vražedkyně, kudlanka, chladná a nepřístupná žena-vamp Mathilde (Thekla Reuten). A Clara (Violante Placido): zprvu nocležnice, milující, oddaná, upřímná i vášnivá, především ale skutečná, s níž zahlédne možnost úniku před osobním selháním. Pravděpodobnost vlastní proměny, očištění, nového zrození. Obě jej svorně oslovují “pane Motýl”: třebaže s rozdílnou mírou sarkasmu či fascinace. Motýla má vytetovaného na zádech, o motýlech si čte před neklidným spaním, motýl přilétá na místo, které podle Clary tolik připomíná Ráj. Uprostřed utajené přírody. A zde se v závěru také povznese do korun stromů... V západní, řecké tradici je motýl metaforou duše: "kvalita duše je kvalitou motýlích křídel", jak krásně napsal Oldřich Král. Na Východě je však také změnou, důkazem o proměnlivosti věcí, nestálosti. Rodí se z housenky, která je ošklivá: z šeredného se tudíž stává krásné. <> <> Tichý Američan, melancholický hrdina, dnes vzácný druh pomalu spěchá ke světlu a vykoupení, ačkoli má křídla zmáčena krví. Tím světlem v temnotě je Clara. Žena a láska k ní. Pro něj je však pozdě, příliš pozdě: již na počátku bylo. A on to ví (nebo přinejmenším tuší). () (méně) (více)

Spooner 

všechny recenze uživatele

Artový akčňák, který mě, narozdíl např. od podobného Drive, moc nezaujal. Příliš pomalé tempo, dlouhé záběry a jednoduchý příběh by ještě nevadily, kdyby byla hlavní postava aspoň trochu zajímavá. A to bohužel není, což je docela paradox, protože se o ní dozvíme daleko víc než o postavě Goslinga v Drive. Clooneyeho postava mi ale, i přes jeho výborný výkon, přišla chladná a nezajímavá a cestu jsem s k ní našel až v závěru, který narozdíl od zbytku filmu skvěle funguje a je i celkem emočně silný. Zde jakoby najednou začala pracovat ta atmosféra, kterou se Corbijn marně snažil vytvořit po většinu stopáže. Celý film tak na mě spíše působí jako hlavní hrdina, chladně a nepřístupně. 50% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (14)

  • Jack nosí hodinky Omega Speedmaster Professional. (HellFire)
  • Tetování na Jackově rameni je „Ex Gladio Equitas“, tedy „Spravedlnost mečem“. Jedná se o motto nájemných zabijáků. (HellFire)

Související novinky

Další špionáž od autora Jeden musí z kola ven

Další špionáž od autora Jeden musí z kola ven

19.05.2012

Spisovatel John le Carré je jeden z největších klasiků špionážního žánru a adaptace jeho bestselleru Jeden musí z kola ven patří k nejlahodnějším filmovým pamlskům loňského roku. A chystá se filmová… (více)

Clooneyho „bokovka“

Clooneyho „bokovka“

04.11.2009

George Clooney začne tento pátek v amerických kinech zírat na kozy a to je čas, kdy je potřeba upozornit na jeho osobu novinkou o nějakém dalším projektu. Král hollywoodských sympaťáků právě v těchto… (více)

Reklama

Reklama