Režie:
Luca GuadagninoScénář:
David KajganichKamera:
Sayombhu MukdeepromHudba:
Thom YorkeHrají:
Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz, Jessica Harper, Mia Goth, Sylvie Testud, Angela Winkler, Małgorzata Bela, Renée Soutendijk, Ingrid Caven (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Film je remake stejnojmenného příběhu Daria Argenta z roku 1977. Mladá Američanka (Dakota Johnson) přilétá do Evropy, kde se přihlásila na lekce tance. Posléze však zjišťuje, že škola je jen zástěrkou pro působení temných sil. (Terva)
Videa (2)
Recenze (215)
Nová Suspiria není naštěstí remakem původního snímku, což by bylo nudné a zbytečné. Zůstal v podstatě jen hlavní motiv školy, Matky, čarodějnic a nové studentky přijíždějící z USA. Podobně ale jako Argentovy filmy i tenhle je svým způsobem zvláštní, podivně mysteriózní, a byť ne přímo artový, pak má oním směrem pěkně nakročeno. Zpočátku zdánlivě chaotické, později s jasnými dvěma liniemi a v závěru napínavé a šťavnaté. Swintonová opět září, jak jinak, jelikož role zvláštních postav jí prostě sednou, a pokud není upírkou, pak jí i tu čarodějnici člověk věří. Neklidná kamera se téměř nezastaví, hudba je místy příjemně tajuplná a zneklidňující. Místo masakrální je nová Suspiria atmosferická. Ovšem pixelovou krev si mohli odpustit, tady se nabízely skutečné rubínové fontány. Jinak spokojenost. p.s. a já si říkal, že je mi ten doktor povědomý..... ()
Ani pôvodná Suspiria veru nemala žiaden geniálny príbeh, ale za to ma zaujala svojou hudobnou stránkou, výnimočnou atmosférou a hrou s obrazom/farbami. Guadagninová verzia má skvelý vizuál, niekoľko vynikajúcich scén, ale celkovo na mňa pôsobila príliš natiahnuto. A napriek rešpektovaniu artovej formy som mal mnohokrát pocit, že tvorcami predostrené obrazy boli úplne nezmyselné. Pri premýšľaní nad plusmi aj mínusmi tejto snímky úplne rozumiem veľmi vysokým hodnoteniam, ale taktiež značne nízkym. Za mňa to bude niečo medzi. ()
Artový režisér a remake kultovního hororu ze 70. let. Zní to šíleně a fantasticky zároveň, výsledkem však naštěstí rozhodně není zbytečná (doslovná) předělávka. Vlastně mám pocit, že Guadagnino a Kajganich mají z Argentova originálu podobné dojmy jako já - líbí se jim látka a některé její stěžejní aspekty, nikoli však její (dosti laciné/béčkové) zpracování. A tak si napsali a natočili svoji vlastní vizi téhož tématu, která se, mimo jiné, snaží okázale překročit rámec "pouhého" čarodějnického/okultního hororu (pravidelné narážky na RAF, reálie rozděleného Německa 70. let, druhou světovou válku apod.). Ústřední zápletka zůstává stejná, její vyústění je ale zcela jiné (a dle mého o dost lepší) - vizuálně velice silná finální scéna je pro mě takřka dokonalou esencí ryzího hororu. Tam se Guadagnino skutečně utrhl ze řetězu a předvedl, že v jádru asi nebude žádný akademický suchar, jenž touží akorát sbírat (nejen) festivalové ceny... Nová Suspiria je dlouhá, pomalá a velmi ambiciózní (kromě jedné pofidérní "masky" je filmařsky na hodně vysoké úrovni). Od většiny hororů se zcela záměrně liší, přesto/proto se řadí k nejzajímavějším (a asi i nejlepším) žánrovým kouskům za poslední roky. Btw snové (skoro lynchovské) výjevy a často diskutovaný "breakdance" jsou vážně boží, i když na nich film určitě nestojí. 80 % ()
Rozohraná známa situácia. Hlavná postava prichádza do domu v ktorom nie je všetko s kostolným poriadkom. Zoznámenie s obyvateľmi domu. Z každého srší určitý stupeň podivnosti. Postupne sa začnú náznaky meniť v nápovedy a tajomno začína odkrývať svoj plán. Herečky výborné. Či už známe alebo neznáme, všetky prispievajú k atmosfére. Suspiria po všetkých stránkach pôsobí, ako keby jej dátum vzniku bol skutočne zo 70. rokov. Bohužiaľ príbeh sa nedrží len v dome, čo sa prejavilo na minutáži, ktorá je myslím o 30-40 minút prestrelená. Cesta k finále mala porozbíjanú hororovú atmosféru, ktorú vylepšuje finále mixujúce Eyes Wide Shut a Texaský masakr motorovou pilou (1974). Vizuálne a herecky áčkové. Priveľmi art, primálo horor (scény s Olgou sú však naozaj okrasou žánru). Napriek tomu zanechávajúce v pamäti hlbokú stopu. Nesmiete prehliadnuť, musíte vidieť. ()
Jednalo by sa o celkom stráviteľný remake nebyť poslednej tretiny ktorá to posiela do nevýslovných wtf vôd, ale aj napriek tomu som to rád videl. Potešilo cameo Jessice Harper ale nepochopím prečo jej životného partnera musela hrať Tilda Swinton v maske starého muža keďže táto postava nemala absolútne žiadnu spojitosť s postavou Blanc ktorú Swinton normálne hrala. Ale možno mi len dačo uniklo. Pochopiť ten film na prvé pozretie je celkom ťažká vec. Zlatá Argentova pôvodná verzia. Záver bol tiež prekvapivý ale rozhodne nie tak "uletený" ako v tejto novej verzii. O vizuále, hudbe a výpravnosti ani nehovoriac. V tom všetkom je originál lepší. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (13)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla 1. září 2018 na filmovém festivalu v Benátkách. (ČSFD)
- Herečka Tilda Swinton ve filmu ztvárnila hned tři role: Madame Blanc, Dr. Josefa Klemperera a Helenu Markos. (skoda)
- Kvôli príprave na úlohu Susie Dakota Johnson absolvovala dva roky baletu. (Keithe)
Reklama