Režie:
Xavier GensKamera:
Laurent BarèsHudba:
Jean-Pierre TaïebHrají:
Lauren German, Michael Biehn, Milo Ventimiglia, Michael Eklund, Courtney B. Vance, Ashton Holmes, Rosanna Arquette, Iván González, Jennifer Blanc-BiehnObsahy(1)
New York City, obyčejný den. Ovšem jen do chvíle, kdy je celé město paralyzováno nekonečnou sérií výbuchů. Skupinka několika rozdílných lidí nachází útočiště v suterénu obytného domu, kde byl (zásluhou paranoidního správce) vybudován provizorní protiatomový kryt. Jídla a vody je dostatek, strach, naprostá absence informací a sílící ponorková nemoc si však začínají vybírat svou daň a z bezpečného útočiště se tak velmi brzy stává klaustrofobická past. A venku zatím vyčkává "zlo", které předčí i ty nejhorší představy. Dokážou se naši hrdinové spojit proti společnému nepříteli a přežít? (Allien.9)
(více)Videa (9)
Recenze (631)
Ani ne sci-fi horror jako spíš temný klaustrofobický thriller. Jelikož 96% celého filmu se odehrává uvnitř podzemního krytu, divák na tom bude v podstatě stejně jako skupina přeživších, která nemá šanci uniknout. Zpočátku je atmosféra spíše nejistá, vztahy mezi hrdiny docela napjaté, ale jak čas ubíhá, tím je nad slunce jasnější, že brzy musí dojít k rázným konfliktům. Napětí postupně houstne až k nevydržení, selže lidský faktor, a zbudou jen zvířecí instinkty... Gens hodně pracuje s psychikou a emocemi, proměňuje hrdiny v trosky nebo totální šílence, v nichž už těžko budete hledat sympaťáky. Vizuálně působivé, depresivní a herecky bezchybné, a i když samotné tempo je jaksi nevyrovnané, dvě hodiny utekly jako voda. The Divide každýmu určitě nesedne, pokud však máte přebytek pozitivní nálady, směle do něj. ()
Další z mnoha filmů tematizujících pád WTC-čka, tentokrát příběh hasiče trpícího vážnou posttraumatickou stresovou poruchou. Čili totéž co Rambo, jen místo Vietnamců tu máme Arabáše. Zajímavým formálním prvkem filmu je způsob, jak tu přechod od umělých zdrojů světla k přírodním, od zářivek k primitivním svíčkám, vytváří paralelu k rozpadu těch lidí. ()
Tajomný atmosférický projekt, ktorého hlavnou devízou je práve nepredvídateľný scenár a herci v čele s diabolským domovníkom Michaelom Biehneom. Film je príliš dlhý - dve hodiny -, vinou čoho v strede povážlivo stratí tempo a začne stagnovať, ale s blížiacim sa finále sa znova rozbehne a ponúkne viacero ťažie zabudnuteľných výjavov. Škoda však, že scenár viac neodpovedá na otázky - mať vo filme záhady je fajn, ale občas na niektoré otázky TREBA odpovedať a nemať film postavený IBA na tajomstvách a zahmlených (polo)odpovediach. ()
V žilách mi koluje směsice nadšení a zklamání. Zklamání převážně z toho, do jaké dějové linie se film po polovině stopáže stočil. Psychologických filmů, které mapují ponorkovou nemoc a zdemolování lidských charakterů po pár týdnech v izolaci, jsem viděl nepočítaně, kvalitních apokalyptických sci-fi už tolik ne. Právě tento film měl jako jeden z mála za posledních deset let moc, předvést to druhé. Nejvíce zřejmě mrzí zajímavá zápletka o konci světa, která musela ustoupit ději o dvou ocasech, co znásilňují ženy a jsou opojení vlastní mocí, kterou nedokázali vstřebat civilizovaně. Díky scénáristo, raději bych viděl to, co se dělo venku. Apokalyptický svět, ve kterém hlavní slovo přebírají skvěle vypadající futurističtí vojáci s nejcoolovější technikou od dob vojáků v Aliens, co dělají pokusy na lidech, to mi přece jen přišlo o krapek zajímavější. Nevyužití tohoto potenciálu mi přijde skandálně plýtvající, zvláště když veškeré rekvizity byly vyrobeny a použity jen v pěti minutách filmu. Přesto vítězí dobrý pocit z kvalitních hereckých výkonů a solidního zpracování. Kdybych nebyl navnaděn na lepší příběh než ten, který jsem zrovna sledoval, zřejmě bych musel dát pět hvězd a posrat se nadšením. 69% ()
Tak predsa. Po Hitmanovi - najhoršie obsadenom filme v dejinách a goreovom plagiáte menom Frontière(s), sa Gensovi nakoniec podarilo natočiť dobrý film. Tak dobrý, že som sa rozhodol odpustiť mu jeho slabé miesta a diery v logike, pretože ten výsledný dojem je proste naozaj sila. Dekadencia v svojom najdoslovnejšom význame. Mal som na konci podobný pocit ako pri Friedkinovom filme Bug, alebo Cronenbergovom Pavúkovi. V živote by som si nepomyslel, že toto Gens dokáže. Ps: Obsah k filmu je zavádzajúci. ()
Galerie (36)
Photo © ContentFilm International
Zajímavosti (18)
- Kombinácia od zámku, kde Mickey (Michael Biehn) ukrýva jedlo, je 9-11-0-1. To je odkaz na 11. september 2001, teda na deň, keď bol na známe "dvojičky" spáchaný teroristický útok. (Greenpeacak)
- Natáčanie snímky prebiehalo vo filmových štúdiách v kanadskom meste Winnipeg. (MikaelSVK)
- Původně se měli ve filmu objevit také Melissa George, Seann William Scott, Robert Patrick nebo Raphaël Personnaz. (oje)
Reklama