Režie:
Terence FisherKamera:
Arthur GrantHudba:
James BernardHrají:
Peter Cushing, Freddie Jones, Simon Ward, Thorley Walters, Maxine Audley, Geoffrey Bayldon, Jiří Pravda, Veronica Carlson, Windsor Davies, Daphne Oxenford (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Baron Victor Frankenstein je zpět a ďábelštější než kdy předtím. Tentokrát přinutí krásnou majitelku penzionu Annu a jejího snoubence, mladého doktora Karla, aby se stali spolupachateli jeho ilegálních experimentů. Baron Frankenstein se chce pokusit o první mozkovou transplantaci vůbec. (liquido26)
Videa (1)
Recenze (28)
Paty pribeh Victora Frankensteina (opet skvely Peter Cushing) prilis neresi udalosti predchozich dilu a prinasi dalsi variaci na klasicky dej. Vse se tentokrat toci kolem transplantace mozku a prijdeme tak o vsechny ty blesky a fantasticke pristroje. To ovsem neni nejzasadnejsi zmena, tou je Frankensteinova promena ze zaniceneho vedce v opravdoveho hajzla. Film skvele vystihuje tagline: "More monsterous than the monsters he created!". Victor se nerozpakuje useknout hlavu srpem, zabit a znasilnit zenu. Nutno dodat, ze znasilneni bylo dodano az na zaver nataceni, pro americke publikum a to i pres protesty Cushinga a Fishera, kteri spravne citili, ze cela ta nesmyslna scena posouva Frankensteinuv charakter nekam uplne jinam. V britske verzi filmu znasilnovaci scena chybi. ()
Vše začíná uřízlou hlavou... Temná noc, mlha se neklidně povaluje při zemi a zlo číhá kdesi ve stínech. Cynický, ďábelský, arogantní P.Cushing má plán a kvůli jeho naplnění jde i přes mrtvoly (doslova). A když se v černé perelíně naklání ke spícímu strážnému, připomíná více krvežíznivého upíra, než barona Frankensteina... Hammerovka s přiměřeně naturalistickými záběry, kde je řezání a vrtání hlavy mimo kameru působivější a mrazivější než přímé záběry. Závěr se mění v osobní drama s touhou po pomstě. Po všech stranách vydařený snímek, ve kterém funguje vše - atmosféra sklepní laboratoře, blázince i krajiny v mlze, kamera, hudba a v neposlední řadě herecké výkony. Jeden z nejlepších Frankensteinů proslulého anglického studia - alespoň pro mne. ()
Film je časťou voľnej hammerovskej série: Curse of Frankenstein, The (1957) [60%], Revenge of Frankenstein, The (1958) [70%], Evil of Frankenstein, The (1964) [60%], Frankenstein Created Woman (1967) [70%], Frankenstein Must Be Destroyed (1969) [60%], Frankenstein and the Monster from Hell (1974) [60%]. ()
Hammer. Zvláštní. Jakkoli mi tento charakter Victora Frankensteina přijde nejlepší - a že tady je skutečně padouch par excellence -, film samotný už zdaleka tak dobrý není. V podstatě jde o tuctovou vyprávěnku o zločinci a jeho obětech, ať už těch vydíraných, nebo více či méně náhodných, která je ozvláštněná motivem lékařské znalosti výměny mozků (a snahou získat recept na uchovávání mozků i bez těla). Jednotlivé krutosti jsou příjemné, ono tolik popisované znásilnění, se odbude pohledem na obličej ženy v křeči, a jedním z dalších kladů tohoto snímku je vedle podmanivé atmosféry ještě Veronica Carlsonová, překrásná a vyvinutá Frankensteinova oběť. Daleko horší je slaboučký děj, nelogické díry ve scénáři, naprosto zbytečné postavy policistů (a zvlášť ta jako-že-komická figura inspektora), které se po dvou třetinách filmu prostě přestanou objevovat, a hlavně skutečnost, že kromě barona Frankensteina (jako vždy skvělého Petera Cushinga) se bez výjimky všechny postavy chovají jako idioti. Bez výjimky. A to nekonečně rozčiluje. ()
Tak toto už je príliš. Frankenstein Must Be Destroyed nemá nič spoločné s novelou Mary Shelleyovej. Celá mytológia okolo Frankensteina je redukovaná na výmenu mozgov. A na rozdiel od predošlého dielu po nudnej prvej hodine filmu neprichádza zaujímavá zápletka, len bolestivé dokonanie ďalšej povinnosti hororového fanúšika. ()
Reklama