Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
Cronenberg a V. Mortensen si očividne padli do oka, ale ich nový počin ma vôbec nelákal. Ani ďalšie hviezdy ako Fassbender a K. Knightley tomu nepomohli. Moja predtucha sa potvrdila a musím povedať, že ma to veľmi nebavilo. Nenašiel som tu nič pútavé, pretože príbeh nebol ani veľmi o priateľstve, ani o nevere a láske k hysterickej pacientke, ktorá to má rada natvrdo. Ono tu síce bolo všetko spomínané, ale jednak príliš povrchné na to, aby to diváka zasiahlo a navyše okorenené aspoň pre mňa nezaujímavými kecami o psychoanalýze. Výprask opaskom po kostnatom zadku K. Knightleyovej bol asi jediným malým oživením. Ja osobne by som premastil riť aj samotnému Cronenbergovi. Na opasku by však boli klinčeky...Slabé tri *. 50%. ()
Netajím se tím že podobné dobové filmy nějak dvakrát zrovna nemusím a když se v nich prakticky jen nudně kecá, tak o to je mé zklamání potom větší. Dokonce i námět filmu je podstatně více akčnější než samotný film. Vidím dobře? Film je dokonce označován jako Thriller. Herci až na divnou Keiru jsou ale milimetrově přesní. ()
Tohle rozhodně není snímek pro širší publikum a nic na tom nemění čtveřice Knightleyová, Fassbender, Mortensen a Cassel. Naopak všichni si tu střihli role pro ně spíše netypické a hodně těžké. Nicméně se jich zhostili se ctí. Vyzdvihuji výkon Kiery, která zde svým herectvím opravdu překvapila. Nikdy jsem nepochyboval o jejím nadání, ale tady tedy zabodovala. Kiera je stále kost, ale kosti z ní už lezou a mohla by krapet přibrat. Film je protkán hodně těžkými dialogy a myšlenkami a držet s ním tempo jde jen s čistou a neunavenou hlavou. Nicméně emočně je to bohužel trochu ploché ač skoro zbytečně protože je k nevíře co dokáže napáchat jedna ženská... ! Snímek je překrásně podbarven příjemnou klavírní hudbou. Kamera je skvostná, vyžívá se v detailech a hře světel. Secesní skvost ! Toto byl hodně zajímavý pohled na jeden rodící se lékařský obor. Jen to mohlo být živější. * * * ()
Cronenberg so svojim stálym tímom natočil prekvapivo pokojný a esteticky pôsobivý snímok s dôrazom na idyličnosť doby, pod ktorej povrchom sa však odohrávajú osobné drámy. V tomto snímku sa zišlo od všetkého trochu, tak som mal v hlave kolotoč a chvíľu mi trvalo, než som našiel akú-takú stabilitu v tom, kto je kto. Nezávideniu hodná rola bola pre Keiru Knightley poriadny oriešok a koniec filmu je skôr bez konca. Ale zaujímavá téma a otázka problému zvaného prenos medzi pacientom a lekárom, robia film celkom atraktívnym. V tomto filme uvidíme zrod psychoanalýzy, kedy Sigmund Freud za pomoci Carla Junga nazrú do ľudskej duše. ()
Zacatek filmu je docela zajimavej. Hodne psycho Keira a jeji lekar Fassbender, kteremu sem tam poradi Mortensen. Ne ze by to bylo neco extra, proste uz xtej film o blaznovi a jeho doktorovi, ale natoceny to je bezchybne a herci jsou paradni. Jenze behem nakejch 45 minut to spadne do podivnyho trojuhelniku, kdy vsichni jen neustale diskutujou, sem tam mi unikal smysl, co to vlastne resi a film se zacne lehce tahnout. A to bohuzel az do konce. Nebejt kvalitnich hercu, tak by to asi byla nuda k posrani, ale takle to nakonec ty 3* da. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Alternatívnym názvom snímky bolo označenie The Talking Cure. (MikaelSVK)
- Plachetnice, kterou Jung (Michael Fassbender) dostal od své manželky, má evidentně plachtu z moderního materiálu, lanoví z nylonu a nerezové součástky, které v té době rozhodně neexistovaly. (eMeMko)
- Viggo Mortensen v rámci přípravy pro svou roli navštívil Muzeum Sigmunda Freuda v Příboru. (PennyLane)
Reklama