Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

Historik 

všechny recenze uživatele

Nostalgické ohlédnutí za starým západem a vyrovnávání se s jeho legendami přišlo ve westernech do módy až o několik let později a bylo v režii mladších tvůrců. Tento pohled od klasika žánru mě překvapil, samozřejmě mile. Zajímavé bylo rovněž obsazení Johna Wayna do vedlejší role, byť se mu to kompenzovalo uvedením jeho jména v titulcích na prvním místě. Nic naplat, hlavní hvězdou, a potvrzuje to i název filmu, byl Jimmy Stewart. A byl dobrý. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně lepší film než na tři hvězdičky, jenže ten zmršený novácký dabing mi ho úplně zkazil. Něco tak otřesného jsem už dlouho neslyšel. Snad si časem seženu DVD a na Muže, který zastřelil Liberty Valance se podívám s titulky, vychutnám si herectví pánů Wayna, Stewarta a Marvina (který nebude mít trapný hlas), možná dokonce zaslechnu hudbu a snad se také zasměju vtipům, jež dabing proměnil v neskonale trapnou záležitost. Televizní ostuda, třikrát fuj. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Western či spíše morální drama klasika Johna Forda spadá do jedné velké epochy amerického westernu, v níž se právě tento režisér zapsal zlatým písmem spolu s Howardem Hawksem a Johnem Sturgesem. Také tento příběh (podle literární předlohy Dorothy Johnsonové), odehrávající se v době přechodu od pionýrských principů k moderní společnosti, ukazuje, jak si předkové Američanů museli právo vybojovat. Když nebylo možno uplatnit střelbu paragrafů, nezbývalo než se bránit střelbou z pistolí a vzpeřít se násilí. Morální dilemata, lidská síla i slabost, láska i oběť, statečnost i strach, to vše tu nacházíme jako ve skutečném životě. Přímý antipól pozdějších evropských westernů pro zábavu ze střílení... ---- --- Otázka demýtizace legendy a hlásání pravdy, jak to skutečně bylo, není pro mne zdaleka tak důležitá, jak tento prvek závěru filmu někteří kritici zdůrazňují. Dějiny lidstva i dějiny osobní (každého jednotlivce) jsou a budou psány i ovlivňovány legendami...Z mého pohledu banditu zastřelil i Ranson Stoddard a legenda může být v tomto smyslu "pravdivější" než racionálně, pozitivisticky definovaná skutečnost (ostatně vzory a příklady světců jsou po staletí předávány hlavně na základě legend, nikoliv na základě nezáživných historických rozborů, "jak to (asi) skutečně bylo"). ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Čekala jsem to podstatně horší. Abyste mi rozuměli, western rozhodně nepatří mezi můj oblíbený žánr a často se stává, že u více než dvě hodiny trvajících eposů mezi všemi těmi pistolníky trpím. Chybou tohoto filmu je, že je jeho konec v podstatě snadno odhadnutelný. Vázne tu akce, napětí, chybí atmosféra. James Stewart se sice snaží seč může a jeho postava patří k tomu nejlepšímu, co je v Liberty Valanceovi k vidění (John Wayne také není špatný), ale i tak mě tento snímek, jako skoro všechny klasické westerny, které jsem prozatím viděla, nedokázal filmově uspokojit. Já a western se prostě míjíme a jen výjimečně mě nějaký film tohoto druhu dokázal přesvědčit o opaku. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Neokázalý, ale o to hlouběji cynický western. Ne takovým tím frajerským cynismem, který dává na odiv, jak je mu vše ukradené, ale prožitou a v krvi proudící deziluzí ze světa a z lidí. Třeba ve chvíli, kde vůz veze mrtvého hajzla Valaceho, jehož nohy se klátí z vozu a přitom míjí hospodu, kde právě hrají veselou písničku na oslavu toho, že je konečně po něm. ___ Ford rozhodně nevěřil tomu, že zákony a zažitá pravidla můžou ochránit bezbranné. Vůbec ne. Naopak, jedním odporným záporákem, který na ně kašle, ukázal, jak zbytečné a marné jsou slupky civilizace, když se proti nim postaví bezostyšné zlo. Takový střet může podle Forda vyřešit pouze klasický souboj muže proti muži, bez jakýchkoliv vnějších opor, jen se silou, kterou dává vlastní přesvědčení, že mé počínání je správné. ____ Protože téměř nic z toho, o co se lidé obvykle opírají, v takové situaci nepomůže. Proto jsou v tomhle westernu hlídacími psy demokracie zbabělý šerif, který si očividně oddechne, když zjistí, že se zločienem nemusí zabývat, protože už není v jeho jurisdikci a redaktor násoska, který téměř k smrti zbitý lupičem a vrahem řekne v sebeklamně směšné pýše: "Ukázal jsem mu sílu svobodného tisku!" zatímco mu po tváři teče krev z hlubokých ran, které na ní zanechal bič naštvaného lotra._____ KOUSEK DĚJE V ospalém a vyprahlém městečku se proti zlu postaví pouze dva muži, přičemž už podle názvu filmu a jejich charakterů je ze začátku jasné, který z nich nakonec dokáže řádění bezskrupulózního lotra utnout. Jeden z nich je idealistický právníček lpící na knihách o trestním právu, který umí mluvit a zalíbit se, zatímco druhý je už trochu archaický kovboj s rukou téměř neustále na spoušti, neopírající se o žádné berličky, jen o své přesvědčení, že je muž a ví, co je nutné udělat.____ Ten druhý skončí v rakvi z neohoblovaných prken, okradený o boty a téměř zapomenutý, zatímco ten první získá dívku, stane se úspěšným politikem a opěvovaným hrdinou. Jenomže ví, že jeho vstupenka ke slávě byla falešná a vystavil mu ji právě ten muž, jehož smrti nejenom, že nikdo neželí, ale vlastně si jí téměř nikdo ani nevšiml. ____ Je tu zásadní rozdíl mezi hlavním a zjevně důležitým. Hlavní totiž není souboj se zločincem Valancem, ale souboj mezi citovým a racionalistickým chápáním světa a své role v něm. Dobré prohraje, zatímco důležité je, že svět si všimne toho, co chce vidět. Snad aspoň senátor si uvědomuje, že jeho hvězdnou kariéru odstartoval mnohem lepší muž, než je on sám. Muž, který udělal, co bylo třeba a nezradil přítele, ani když ten mu odloudil dívku, kterou miloval a jako rovný k rovnému se choval ke svému dalšímu příteli - černochovi. ___ Snad senátora aspoň trochu píchá svědomí, stejně jako kaktusový květ, který jeho žena položila na rakev a v hloubi se stydí za to, jak si přisvojil cizí úspěch. ____ A žena, dříve dívka mezi dvěma muži, si nejspíš nostalgicky přehrává, jestli zvolila správně. Prožila sice život v luxusu, po boku úspěšného politika, který jí ukázal svět vyšší společnosti a naučil jí se v něm pohybovat, jenomže ten první, téměř zapomenutý, ji bral takovou, jaká byla. Její muž možná dokázal mnohé, ale jeho čest už v začátcích utrpěla povážlivou trhlinu, zatímco ten druhý si stál vždycky za svým.____ Možná jako trest za lež, která mu přinesla slávu a obdiv se senátor rozhodne pověsit kariéru na hřebík a vrátit se do města, kde mu všechno bude připomínat, kdo tehdy opravdu střelil tu smrtící kulku na zločince. Možná se chce vrátit do města, kde byl mladý a dokázal se odvážně vzepřít, do chvíle, kdy nepotřeboval kompromisy a společností žádané lži. ____ Svět se zcivilizoval. Místo kaktusů kvetou růže a na ochranu fungují společenská pravidla a zákony. Jen na vyprahlém hřbitově leží muž, kterému téměř nikdo nešel v pohřebním průvodu, protože vlastně nedokázal nic jiného než v pro sebe vyměřeném čase žít. _____ Na začátku recenze k tomuto filmu jsem psala cosi o deziluzi, ale to tenhle film není. To by totiž Ford musel nějaké iluze mít. Neměl. Jeho velká přednost spočívala v tom, že si na oči nenasadil růžové brýle. Viděl ho takový, jaký je. Smutné. Osvobozující. /2. 6. 13./ () (méně) (více)

Galerie (38)

Zajímavosti (12)

  • Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)
  • Poslední film Stuarta Holmese. (Kulmon)
  • V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)

Reklama

Reklama