Režie:
John FordKamera:
William H. ClothierHudba:
Cyril J. MockridgeHrají:
John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (112)
Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %. ()
Ford se přímo mazlí s vedlejšími postavami a humorem. Jemným, aby z filmu nebyla fraška, ale zároveň velmi zábavným, hřejivým a milým. A tím nemyslím jen v tomhle filmu, ale např. i ve Stopařích, či How Green Was My Valley. Někde jsem četl, že Fordovy filmy se pohybují na hranici sentimentu, stačilo by jen trošku přidat a spadly by. Jenže tam nikdy nespadnou a proto jsou to lidské, silné příběhy, které dokážou dojmout a oslovit. Možná proto jsou tolik považované za něco jako "národní americké bohatství." Není to Peckinpah, není to syrové, ale skvělá filmařina určitě. ()
James Stewart si primo z filmu Franka Capry prinesl batuzek s pozitivnim idealismem i do westernu, kde narazil na westernove guru s pistoli Johna Wayena, ktery z meho pohledu at se snazi o jakkoliv pozitivni postavu, vzdycky bude strasne nesympaticky. Hlavni hvezdou a nejzajimavejsi postavou tak pro me zustava Vera "Psycho" Miles. Jinak podobnym neakcnim westernum, kde se vsichni non-stop nestrili jak pominuti fandim, jen by nebylo na skodu, kdyby se tvurci trosku vic snazili aby to cele nevypadalo jako umely westernovy placek nekde v hollywoodskem studiu. 6/10 ()
Dobry western musi mat dobrych zaporakov a v tomto pripade to bol prave Liberty Valance v podani Lee Marvina vdaka ktoremu ma tento film celkom bavil, ale zaujimave bolo divat sa aj na to, ako si s nim poradi advokat James Stewart a velmi rychly strelec John Wayne. Film ma aj vela dialogov, teda nie je to len o nasili ale aj o ceste, akou sa bude James Stewart uberat alebo aj o politickych zmenach v krajine behom niekolkych rokov. ________ John Wayne - (Tom Doniphon) +++ James Stewart - (Ransom Stoddard) +++ Vera Miles - (Hallie Stoddard) +++ Lee Marvin - (Liberty Valance) +++ Edmond O´Brien - (Dutton Peabody - novinár) +++ Andy Devine - ((Maršál Link Appleyard) +++ Ken Murray - (Doc Willoughby) +++ John Carradine - (Maj. Cassius Starbuckle) +++ Woody Strode - (Pompey) +++ Produkcia: John Ford +++ ()
Jimmy Stewart v roli naivního, ale cílevědomého právníka z Východu, jenž nemálo připomíná Caprova Mr. Smithe či Destryho. John Wayne tak, jak ho moc dobře známe - jako klasický, staromódní drsňák ze Západu, který pod hrubou skořápkou skrývá dobrosrdečnost. Lee Marvin v jedné z první větších rolí a ač záporák, jakoby právě Liberty Valance předurčil, co bude v budoucnu Lee hrát. Western, ve kterém se slučují prvky klasických romancí z Divokého Západu a realistických dramat z východního pobřeží. Klasika. ()
Reklama