Režie:
Miloš FormanKamera:
Jan NěmečekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Ladislav Jakim, Pavla Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt, Pavel Sedláček, Zdeněk Kulhánek, František Kosina, Josef Koza, Božena Matušková (více)Obsahy(1)
Miloš Forman byl u filmu a televize „mužem desíti řemesel“, než dostal možnost natočit svůj první polodokumentární film Konkurs složený ze dvou částí – stejnojmenného Konkursu o výběru nové zpěvačky divadla Semafor a Kdyby ty muziky nebyly o Kmochově kolínské dechovce. S Kolínem zůstal Forman spjat i ve svém následujícím hraném debutu Černý Petr. Nejen, že se příběh odehrává v onom svérázně krásném polabském městě, ale jednu z hlavních rolí v něm vytvořil neherec, kapelník Kmochovy muziky Jan Vostrčil. Film byl natočen v roce 1963 podle nepublikované povídky Jaroslava Papouška o prvních dnech učedníka v samoobsluze. Neobvyklá autentičnost příběhu je dána i obsazením hlavních rolí – šlo většinou o neherce (vedle Jana Vostrčila to byl především Ladislav Jakim v titulní roli, zpěvák Pavel Sedláček a Pavla Martínková). Nezapomenutelný je však i Vladimír Pucholt v roli zednického učně, jehož nenapodobitelné „ahój“ mezi mládeží tehdy takřka zlidovělo. Do té doby nezvyklá pravdivost právem přitahovala pozornost domácího i zahraničního publika a svému tvůrci přinesla řadu uznání a poct. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (400)
Jiná doba, jiný mrav. Stejné děti, stejní rodiče. Hravý Formanův film bych rozhodně neoznačil za "pronikavou psychologickou a sociologickou generační studii" a ony "zdánlivě bezvýznamné události" v životě šestnáctiletého chlapce se mi nejevily zdánlivými. Černý Petr je laskavým pohledem do hlubin študákovy duše. Možná máme dnes jiné mravy a priority, přesto budou ti naši caparti s pomalu usychajícím mlékem na bradě, čti pubescenti, stále stejní. Nejistí, zbrklí a přeplnění hormony. Takhle nějak si představuju lidskou komedii. Vivat mistře Formane! Čtyřka, za věčný rauš (úsměv) Petrovy mámy Viděno během Challenge tour 2015 Speciál: Filmový lov ()
Klasika. Nejlepší česká teenagerská komedie (z níž by si současní tvůrci měli brát příklad). Trochu mě mrzí, že film nemá nějaký významnější děj, jedná se v podstatě o slepenec skvělých scének. To je však i výhodou, protože celý film tak nějak evokuje takovou tu bezstarostnost mladého věku, kdy k „významnějším dějům“ ještě nedochází a nebo na ně každý peče. ()
Prvně jsem viděl tenhle film nezatížený jakoukoli informací o době jeho vzniku, kdo napsal scenář, kdo to natočil atd. To je nejlepší stav člověka, který se zajímá o příběhy lidí, má na háku co je to film či kniha, a film mě většinou nudil, jen tři, čtyři scény mě zaujaly. A tak je tomu pro mě dodnes. ()
Banalita všednodennosti v socialistickém Československu aneb příběh o ničem a o všem. První lásky, první zaměstnání, rodičovská kárání. To není film, to je život. --- "Cos mu udělal, já jsem jeho nejlepší učedník! - Co bych mu udělal? - Nekecej! - Nic sem mu neudělal! - Já jsem jeho nejlepší učedník, cos mu udělal? - Nic. - Cos mu udělal?! - Fakt nic! - Počkej, počkej, ty mě nevěříš, jo? Ty mě nevěříš...vona mi nevěří, že já jsem nejlepší...Zdeňku! Zdeňku! Pojď sem! - Co je? - Řekni jim to? - Co jim mám říct? - No, co říkal mistr! - Vo čem? - No vo mě! - Že jsi namazanej." ()
Raný Forman byl naprosto úžasný - ať už šlo o Hoří, má panenko, Lásky jedné plavovlásky nebo Konkurs. Jeho filmy si přímo libují v zobrazování reálného života, dialogů a především trapnosti. Často až na dřeň. Tenhle celkem jednoduchý příběh o klukovi, který jde do učení a zažívá střety s rodiči a tupým nadřízeným i snahy o seznámení se s dívkami není výjimka. Excelentní Pucholt. Tím libováním si v trapnosti mi Formana připomíná dvojice Merchant a Gervais, kteří udělali třeba Kancl nebo Komparz. Pokud se vám libí první Formanovy filmy, bude se vám to líbit taky. Možná. ()
Galerie (13)
Photo © Malavida
Zajímavosti (36)
- Obsazování neherců bylo podle Miloše Formana původně v podstatě znouzectnost: "Tenkrát v Československu museli být všichni herci zaměstnaní. Jejich povinností bylo divadlo. Když jsem jel točit někam do Zruče nebo do Kolína a měl dobrého herce, tak se stávalo, že ho v devět přivezli na plac, jenže v jedenáct musel zase odjet, protože měl zkoušku v divadle." Postupně pak byl vytvořen takzvaný herecký soubor Filmového studia Barrandov, který si herce vždy platil a byli pro něj neustále volní, ale "za mé éry tohle ještě nebylo. Takže než abych někam tahal herce na hodinu nebo dvě a byl nervózní, že budou muset zase odjet, raději jsem si našel místního neherce. Ti mohli točit od rána do večera, byli zapálení a bavilo je to." (NIRO)
- Jiří Menzel povedal, že na premiéru filmu šiel s dešpektom, pretože si nevedel predstaviť, žeby taký playboy mohol urobiť úprimný film. (Raccoon.city)
- Režisér Miloš Forman pracoval s rozpočtom 2 milióny korún a musel si s ním vystačiť pre oba snímky, Černý Petr aj krátku poviedku Kdyby ty muziky nebyly (1963). (Raccoon.city)
Reklama