Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)

(více)

Recenze (221)

classic 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný americký DEBUT - Miloša Formana, v ktorom v úvode kopíruje sám seba zo svojho krátkometrážneho Konkurzu, na akúsi pesničkovú SUPERSTAR. Nazvime to, na Castingu, sa objaví kopec dievčat, medzi ktorými je i Jeannie Tyne, dcéra Larryho a Lynn Tynovcov, ktorá spanikári, pretože neuspela na castingu, utečie, rodičia sa podujmú hľadať ju v New Yorku, najprv začína hľadať otec Larry, ktorý navštevuje podniky, kde by sa mohla objaviť, zisťuje, že takých, ako je Jeannie, je oveľa viac... Predavačke ukáže na fotografii svoju dcéru, Ona na oplátku mu dá prezrieť ďalšie fotografie, bez toho, aby sa o ne viac zaujímala. Larry si všimne, že na jednej z nich, je osoba, žena, ktorá sa akurát nachádza v tomto podniku, zavolá na číslo, v ktorom sa ozve, matka tejto ženy, ktorá vyštartuje na miesto činu ! Larry osloví túto mladú ženu, ktorá sa dá následne na útek. Larry sa takto zoznamuje s jej mamou, Ann, s ktorou sa ešte stretne. Larry v kaviarni, keď je s Ann, zavolá domov svojej žene, Lynn, ktorá mu oznamuje, že polícia našla Jeannie. Manželia prichádzajú na policajnú stanicu v domnení, že je po všetkom, v tom sa dozvedajú, že Jeannina kamarátka sa vydávala na miesto nej, a tak sú znovu na začiatku. Je večer. Rozhodnú sa, že si vyrazia. Najprv sú na akcii, kde spieva TINA TURNER, aby neskôr sa dostali na miesto, kde sú iní rodičia, ktorým utiekli deti. Tam sa naučia fajčiť MARIHUANU, aby sa dokázali vcítiť do koží ich detí, aké je to byť v tomto delíriu. A to ani nevedia, že sa zatiaľ ich dcéra vrátila domov. Na tomto združení rodičov, stretávajú i spomínanú Ann s manželom Benom, ktorých si pozvú domov na párty. I na predstavenie nastávajúceho ženícha, muzikanta príde z pohľadu Jeannie. Nečakal som, že ma tak pohltí americký debut, skvelého Formana !!! Absolútne prirodzený a mimoriadne odvážny film, na ktorý len tak nezabudnem. Najmä, ako Vincent Schiavelli učí rodičov fajčiť JOINT. A Vinco si týmto pádom vyslúžil VSTUPENKU do formanoviek ! Neuvedomoval som si, ako rýchlo pri pozeraní filmu letí čas, lebo sú tu fascinujúce OBRAZY, ktoré len tak nevyženiem z hlavy !!! Na myslí mám kameru - Mirka Ondříčeka. Forman sa nemá za čo hanbiť, i napriek tomu, že film u amerického, jednoduchého PUBLIKA - PREPADOL, u mňa, ZABODOVAL na plnej čiare !!! ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů. ()

Reklama

erased 

všechny recenze uživatele

Úplně stejný zážitek jako Hoří, má panenko. Pohled do života obyčejného lidu v podivné době. Jen s tím rozdílem že lid je tentokrát americký a doba přeje hippies. Bohužel identický film znamená i stejné vady na kráse. Stejně jako u českého filmu se tak na Taking Off líp vzpomíná než dívá. Nejednou jsem se při filmu přistihl, jak odpočítávám vteřiny, myšlenkami bloudím úplně jinde nebo pomalu usínám. Geniální neherecké hlášky a pohledy na tom nic nemění. Naopak, teprve když přijde vyvrcholení filmu, člověk má chuť vynášet Formana do nebes. A když si teď na film vzpomenu, nevidím jediný důvod to nedělat. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

První americký film Miloše Formana zcela zjevně a vědomě navazuje na režisérovy předchozí české filmy, takže by nebylo těžké jej řadit spíše ještě k filmům "nové české filmové vlny", než k dalším, později vzniklým Formanovým americkým filmům. Přesto rozhodně nelze tvrdit, že by šlo o film netknutý americkou realitou. Právě naopak. Stejně jako dokázal Forman velmi trefně glosovat českou maloměstskou společnost, dokázal totéž i s "velkoměstskou" společností americkou. Člověk jen žasne, jak rychle s v ní dokázal zorientovat a přesně ji pochopit. Nenajdeme zde ani náznak, z něhož by bylo možné soudit na pohled cizince... Sám Forman kdesi prohlásil a vehementně to prohlašoval i kameraman Ondříček, že jde o "Konkurs po americku", přesto bych si s tímhle tvrzením dovolil nesouhlasit. Jistě, výchozí body příběhu jsou v zásadě týž, ovšem to, co bylo v Konkursu pouze okrajovým dějem, stalo se v Taking Off tím nejpodstatnějším. Daleko spíše zde lze odhalit styčné body s jinými Formanovými opusy, především s Černým Petrem, do jisté míry i s Láskami jedné plavovlásky a s Hoří má panenko. Konkurs na zpěvačku zde totiž tvoří přinejlepším pouze jakýsi dekorativní rámec, rámec sice velmi zajímavý, sám o sobě i vcelku nosný, ovšem v rámci vlastního příběhu vlastně nepodstatný a postradatelný. To podstatné je zásadní generační střet, přesně ten, který tolik hýbal celou tehdejší západní společností. Generace hippies a beatniků se sice na počátku sedmdesátých už mohla zdát ideově poněkud vyprchaná, ovšem o to silnější byla v realitě běžného života. Zde už vlastně nešlo o nějakou plánovitou revoltu, ale prostě o střet dvou odlišných světů, které si při nejlepší vůli nemohou vzájemně rozumět. Přes všechny snahy o navázání kontaktů, přes všechny přednášky v klubu rodičů dětí uprchlých z domova, přes odvážné experimenty s drogami, zeje mezi rodiči a dětmi nepřekonatelná propast. Snahy ji překlenout mohou působit smířlivě, ale jejich jediným výsledkem je grotesknost. Paradoxně přitom generace rodičů vyznívá jako ta méně rozumná, chovající se zcela iracionálně a neskonale naivně. Jejich jednání zde ovšem vyznívá nejen jako nesmyslné a situaci daleko spíše komplikující než řešící, ale ještě navíc prozrazuje obecnou nefunkčnost základních modelů chování "dospělé" společnosti, velících působit navenek utěšeně a bezproblémově, problémy "odborně řešit" případně potlačovat a vždy a všude vystupovat jako ten, kdo má pravdu a disponuje jakousi vyšší autoritou... Řemeslně skvěle podaný film s excelentními hereckými výkony, skvělou kamerou, brilantně režírovaný a sestříhaný, obsahově film velmi výbušný a nutící pozorného diváka přemýšlet o nikoli nepodstatných otázkách... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: Adam Bernau, jitrnic, Tetsuo ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

V tu chvíli, co píšu tenhle komentář jsem ještě neviděl všechno, abych mohl tvrdit, že jsem na Miloše Formana profík. Nicméně můžu říct, že to, co jsem viděl, mám od srdce opravdu rád a jsm hrdý na to, že Čech jako poleno v Americe dokázal to, co dokázal. Kdo jiný takový celosvětový úspěch kromě sportovců dokázal? Zřejmě nikdo. Proto jsem se rozhodl si sehnat i další jeho filmy, které jsme ještě neviděl a jeden z prvních výběrů padl i na film Taking Off. Ten ze začátku předvede ryze hipízácký začátek, kde asi 20 minut halekal, řval, ječel a v neposlední chvíli i neuvěřitelně falešně zpíval asi tucet všelijakých holek, což mělo dát najevo tu anarchii. U toho jsem bojoval, to se přiznám. Po chvíli ale přišel příběh, který měl velice zajímavé vysvětlení a ke konci to mělo grády jak kráva. Respektive samotné vysvětlování kouření trávy a následné scény neměly chybu. Miloš Forman ukázal opět naplno krásu citů, které v sobě skrýváme, a které málokdo dokáže pronést najevo svým blízkým. Film mi tolik blízký nebyl, ale i tak se na něj velice hezky koukalo. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (28)

  • Střihovou scénu, v níž několik dívek zpívá jednu píseň, použil Forman již dříve, a to v českém filmu Konkurs (1963). (ČSFD)
  • Scénář filmu vznikal složitě mezi dvěma kontinenty. Forman rozepsal příběh spolu se slavným francouzským scenáristou Jeanem-Claudem Carrièrem během svého několikaměsíčního pobytu ve Francii. Autorem druhé varianty scénáře byl začínající americký režisér John Klein, který vnesl do filmu především newyorské reálie a atmosféru Ameriky, kam mezitím Forman přesídlil. Umožnila mu to smlouva mezi státní společností Československý Filmexport a americkou distribuční společností Paramount. Nicméně právě v Paramountu scénář nakonec odmítli. Jedinou šancí bylo odkoupit scénář od studia a realizovat jej v jiné produkci, na což však Forman potřeboval 140 000 amerických dolarů, které neměl. Nechtěného projektu se ale nakonec ujalo studio Universal, práva od Paramountu odkoupilo a přispělo na snímek omezeným rozpočtem 810 tisíc amerických dolarů. (Kubrickon)

Související novinky

Zemřela Tina Turner

Zemřela Tina Turner

24.05.2023

Přichází smutné zprávy pro svět filmu a zejména hudby. Ve středu 24. května ve svém domě ve švýcarském Kusnachtu zemřela ve věku třiaosmdesáti let legendární americká zpěvačka a příležitostná herečka… (více)

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (více)

Miroslav Ondříček 1934 - 2015

Miroslav Ondříček 1934 - 2015

29.03.2015

Ve věku 80 let zemřel dnes již legendární kameraman Miroslav Ondříček. Na Barrandově začínal jako laborant, aby se přes pomocné práce v dokumentárním filmu dopracoval až k filmu hranému jako asistent… (více)

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama