Režie:
Gordon ParksKamera:
Urs FurrerHrají:
Richard Roundtree, Moses Gunn, Charles Cioffi, Christopher St. John, Gwenn Mitchell, Lawrence Pressman, Victor Arnold, Dominic Barto, Tony King (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Soukromý černošský detektiv hledá unesenou dceru harlemského bosse a zaplete se do boje mezi mafií a černošskými gangstery. V klíčovém akčním snímku Gordona Parkse se Richardu Roundtreemu podařilo vytvořit zcela novou a poctivou hrdinskou postavu Johna Shafta, „chlapa, co se dvakrát nerozmejšlí, když kolem není bezpečno“. John Shaft je černošský soukromý detektiv, který vlastní malou kancelář poblíž Times Square. Na cestě do práce jej jednou zastaví jeho kamarád od policie, poručík Victor Androzzi (Charles Cioffi), a chce po něm informace o jedné větší akci v Harlemu, do které je zapleten král černošského podsvětí Bumpy Jonas (Moses Gunn). Shaft mu nemůže pomoci a odchází, a jen taktak se vyhne dvěma Bumpyho silákům, kteří na něj čekali v kanceláři, přičemž jeden skončil mrtvý na chodníku o asi osm pater níže. Shaft se dostává do rukou policie, která mu vyhrožuje vězením za zabití, a proto kontaktuje Bumpyho. Ten mu sdělí, že jeho mladá dcera, kterou nikdy do své „práce“ nezasvěcoval, byla unesena. Shaft se tedy nakonec bude muset postavit všemocné bělošské mafii a afroamerické gangstery přijmout za dočasné spojence... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (50)
My černí kluci jsme tak čestní, mazaní a vodíme si na provázkách bílé detektivy s takovou lehkostí, že si zasloužíme filmy, které nás řádně vychválí. V nich se pak chováme pitomě, vedeme dementní rozhovory a chlubíme se svým povrchním smyslem pro humor. Já jsem tedy z Shafta dvakrát odvázaný nebyl, ale jistou dávku zábavy mi poskytl a pořád si dovedu představit, že až místní zanedbávaná komunita začne točit své filmy za peníze z protirasistických fondů EU, tak to dopadne podstatně hůř. ()
Richard Roundtree v roli negra (schvalne volim tento vyraz, protoze film je rasistickymi narazkami natolik prospikovan, az to pusobi moc umele) Johna Shafta byl vyborny. Film si i na ukor temer nulove akce drzi po cely cas slusnou atmosferu. A jako vsichni, musim pochvalit hlavne hudbu, vcetne oscarove pisne "Theme from Shaft". ()
Časy, keď afroamíci nosili ešte veľké afro-účesy a snažili sa bielym dorovnať. Ten film vyzerá, že nielenže v ňom hrajú samí černosi, ale že ho majú aj na rováši. Má to proste ďaleko od solídnej a poctivej detektívky. Až na záverečnú akciu je to príliš vágne, nudné, všetky postavy tlačia na pílu so svojou drsnosťou a to má akože diváka odrovnať. Keby to malo aspoň silnú zápletku a dobre napísané dialógy, presný opak je však pravdou. Keď je takto spracovaný prvý film série, ani nechcem vedieť, ako vyzerajú tie ďalšie. ()
Svätyňa blaxploatačného filmu a obdoba poctivého rapového albumu. Veľmi atmosférické zachytenie odvrátenej strany veľkomesta, rozbroje, napätie, násilie, ústa pľujúce tvrdé hlášky na kilogramy a ľahké ženy s neprehliadnuteľným ťahúňom v centre diania. Hard Boiled charizma Richarda Roundtreea pokrýva straty tempa a snímka je naviac nositeľom výsostne hustého zeitgeistu. ()
Proti drsnému, neučesanému, avantgardnímu Sweet Sweetback's Baadasssss Songu je Shaft na první pohled jen takové lehce stravitelné spotřební zbožíčko, z dnešní perspektivy obyčejná, pomalá, ukecaná kriminálka s chytlavou muzikou a dějem jednoduchým tak, že překvapuje zvraty, které nepřijdou (nejvíc mě dostalo, že holka z baru byla prostě jen holka z baru a ne nastrčená vyzvědačka), ovšem ta pomalost (čti: ležérní lenivost) mě neznudila, nýbrž okouzlila, stejně jako pohodářské proto-buddymovie špičkování černého a bílého poldy a možná vůbec nejvíc to, jak si kamera vychutnává raně sedmdesátkové newyorské exteriéry i rozmanité interiéry, ty zaprášené a špinavé, ty almodóvarovsky barevné i ty s „nenápadně“ rozvěšenými obrovskými plátny a jinými kousky ušlechtilého výtvarna, půvabně kontrastujícími s těmi chlapíky v křiklavých hadrech, co se mezi nimi prohánějí. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (8)
- V roce 2000 natočil režisér John Singleton remake se Samuelem L. Jacksonem v hlavní roli. (DellEthing)
- Studio MGM původně plánovalo natočit film s bílým hrdinou v hlavní roli. Uvažovalo se o Charltonu Newtonovi nebo Stevu McQueenovi. Po obrovském kasovním úspěchu filmu Sweet Sweetback´s Baadasssss Song (1971) byl scénář narychlo přepsán tak, aby oslovil nově objevenou skupinu diváků - černochy. (Cimr)
- Skladba "Theme from Shaft" získala v roce 1971 Oscara za nejlepší filmovou píseň. (DellEthing)
Reklama