Reklama

Reklama

Světem se řítí vlak, který veze poslední obyvatele planety. Všechno ostatní kolem je pokryto ledem a člověk by venku nepřežil. Poslední útočiště poskytuje lidstvu vlak, který sestrojil pan Wilford, který ho také řídí. Vlak je společensky strukturovaný, od lokomotivy směrem dozadu klesá společenská úroveň. V zadní části přežívají lidé špinaví na palandách, k jídlu jim ozbrojená stráž dodává proteinové kostky. Mezi nimi žije také Curtis, který chce celou dobu, co ve vlaku žije, uniknout ze zadní části a dostat se až dopředu. Nenávidí Wilforda za to, že je drží jako krysy oddělené od zbytku vlaku. Jednoho dne se rozhodne jednat, sestrojí plán a společně s ostatními rozpoutá revoluci. Lidé pobijí vojáky a uniknou ze zadní části vlaku. Dochází ke krveprolití, protože jsou nasazeni všichni vojáci, aby povstání potlačili. Ovšem Curtisovi se podaří zajmout Masonovou, která zprostředkovává komunikaci přední části vlaku se zadní. Ta ho dostane do střední části vlaku, kde jsou vzdělávány děti a kde je jim vštěpováno, že pan Wilford je nejlepší člověk na světě a že žít ve vlaku, je prostě skvělé. Tady také dojde k dalšímu boji, protože Wilford posílá ozbrojené složky, které ještě disponují náboji ve zbraních a strhne se opět krvavé peklo... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (877)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Tak šel jsem do toho po vesměs nadšených ohlasech od svých oblíbenců a musím jim dát víceméně za pravdu. Už od začátku mě ten skvělej nápad chytnul (a pak, že nejde už v dnešní době přijít z něčím novým a originálním... pche!) Všechno jde když se chce. Je to jenom o trošce nadšení a invence a všichni rádoby filmaři si můžou strčit do řiti všechny ty ptákoviny postavený na gigantických digitálních efektech. Jak vidno jde to i bez nich. Kromě nekompromisní a velmi zručně natočený akce pak film nabízí i skvělou myšlenku která donutí diváka zapřemýšlet u tématu, že nic není zadarmo a všechno zlý je vlastně pro něco dobrý a naopak. Je to v podstatě takový reálný obraz současného světa, kterej mě svým pojetím trefil na komoru. Nezmocňuje se mě sice až takový nadšení abych pálil plnej počet, ale velmi pěkný čtyři hvězdice si to zaslouží každopádně. Jinak potěší i Česká stopa v tomhle filmu a jenom musím konstatovat, že je věčná škoda, že se jedná o další film kterej naší kinodistribuci opět mine velkým obloukem, ale co už nedělám si iluze. Dnešním kinoplátnům holt vládnou homoupíři, homodlaci, transformeři a podobná pakáž. Takový už je holt diktát doby s tím nic nenaděláme. Každopádně jakýkoliv kreativní film z kvalitním námětem a myšlenkou se počítá a v dnešní zatuchlé době kdy nastává pomalu soumrak takových filmů hned dvojnásob.85% ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Moje počáteční nedůvěra se postupem času zcela vytratila. Příběh je určitě zajímavý a béčkové zpracování nevadí. Režisér prokazuje nezkaženost mainstreamem a film je díky tomu osobitý za všech okolností. Scéna s vajíčky má perfektní vygradování. Herci ze sebe dávají to nejlepší a kdo si počká tak na závěr příjde i Ed Harris. 75% ()

Reklama

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Netradiční, minimalistický post-apo portrét s poměrně realistickou myšlenkou, výborným obsazením i vizuální stránkou. A ten samotný vlak... Hierarchie společnosti je tu už od počátku věků a spolehlivě bude existovat v jakékoliv době. Se svými mnohdy nesmyslnými zákony a postavením lidí. Aby ti navrchu se měli jako prase v žitě a žili s nevědomím špíny a bídy, která se nachází pod nimi, však potřebují ty, kteří tyto, jimi vytvořené "vymezené prostory" obývají. Jenže jednoho dne se tito lidé můžou vzbouřit a ti, co svá teplá a luxusní místa považovali za nedotknutelná, pocítí, jaké to je, ocitnout se v bahně. Jak snadno se strany můžou obrátit... Jak skupinka cestujících prochází vlakem až ke Stroji, jde toto "společenské" uspořádání ukázkově vidět. Těšila jsem se na Eda Harrise, který celý tento kolos vytvořil a velí mu. Coby pan Wilford působí něco jako "kouzelník" či "hodný strýček", který dokázal stvořit pohádkovou zemi v době, kdy Zemi sevřel krutý mráz a lidstvo jako takové přestalo téměř existovat. A tento dlouhý vlak uhání zmrzlou krajinou pořád dokola a nikdy se nezastaví... Mimochodem, český komparz to jistí:) ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Pozri sa, takí sú ľudia. Smiešni. Úbohí.“ Spoilery. Parádna vízia. Uchvacujúca záležitosť, ktorá možno jemne vykráda Aldissov Nonstop, ale nakoľko ide o moju obľúbenú knihu, nevadilo mi to. Najskôr narýchlo prebehnime, prečo dávam „len“ 80%. Je to síce príjemne dlhé (v pohode by som si to vedel predstaviť ako seriál, to by možno bolo ešte lepšie), ale ku koncu to predsa len už troška stráca na tempe. Občas sú tam dramaturgické naschvály, niektoré veci som nepochopil (ženy a starci z posledného vagóna prežili, alebo zastrelili aj tých?). Úroveň CGI je poslabšia. Miestami hapruje logika. Na čo smotánke vo vlaku boli tí z posledného vozňa? Ak ich mali len kvôli deťom, tak to sa pravdepodobne dalo riešiť jednoduchšie. A čo vlastne celý čas robili, 17/18 rokov? Ráno sa zobudili a čo? Rozpaky som mal i z nezrozumiteľnosti počtov a to ako vozňov (občas to vyzerá ako súprava s pár vozňami a z iných záberov je to dlhé ako Brno), tak ľudí (koľko bolo tých „zozadu“? Občas to vyzeralo na malú skupinu ľudí a inokedy na spoločenstvo čítajúce 100 a viac osôb). Prečo majú vojaci prichádzajúci do tesného kontaktu s potenciálnymi vzbúrencami prázdne zásobníky? Alebo šlo nebodaj o vopred zinscenovanú záležitosť zo strany Wilforda a Gilliama??? A občas si Američan a Kórejec rozumejú aj bez prekladača, pričom ale na začiatku je jasne ukázané, že reči toho druhého nerozumejú. Inak ale parádna jazda a skvelá bomba s mrazivými post-apokalyptickými výjavmi ubiehajúcimi za oknami vlaku. Vynikajúci kasting. Fakt neviem, kto bol najlepší, každý tu mal svoje miesto. Nádherný dizajn jednotlivých vozňov (akvárium, záhrada, škola), ale i parádne rekvizity či kostýmy; všetko pôsobí reálnym dojmom ako niečo, čo funguje už 18 rokov bez prestávky a postupne sa to rozpadáva. K tomu drastická akcia (na bitku s kukláčmi len tak nezabudnete) a s tým súvisiaci nekompromisný prístup k vyvražďovania hlavných postáv. Veľmi kladne hodnotím dokonalú zbierku záporných postáv, celkovú nejednoznačnosť ústrednej myšlienky a rozporuplnosť témy (slávne vzbury v histórii boli detailne naplánované pre princíp vyššieho dobra). Bolo to, čo robil Wilford naozaj zlé? Na strane druhej, komu by vyhovoval taký život, akí viedli tí na konci? Strašne sa mi páčil aj celkový koncept, že zo starých krvavých konfliktov sa postupom času stali legendy až rozprávky a postupne sa rodila generácia, ktorá svet mimo vlaku nepoznala. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejčistších převedení videoherní vyprávěcí struktury do filmu. Hrdinové postupují neustále vpřed, od boje holýma rukama se přes sečné zbraně a oheň propracují až ke zbraním střelným a k výbušninám. Každý vagón (mise) má výrazně odlišný design a jako odkaz k herní estetice můžeme chápat také POV záběry s noktovizory. Po každé akci přichází odměna v podobě dějotvorných informací o některé z postav a jejích motivacích (které se různí – děti, droga, pomsta –, díky čemu můžeme ze semknutého kolektivu zřetelně vydělit jednotlivce). ___ Přehlednost a plynulost vyprávění ale není dána pouze jeho rozsekáním do mnoha menších celků. Přestože je od začátku naprosto jasné, kam děj směřuje (ano, dopředu), různými náznaky, odbočkami a elipsami jsme neustále drženi v očekávání a překvapováni (například se můžeme nesprávně domýšlet, že lůze z konce vlaku chybí některé končetiny pro to, že jim byly „umrznuty“). ___ Přímočaré klestění cesty vpřed je kromě výtvarných kontrastů (barevný „šok“ v podobě školní třídy) oživováno nečekanými vpády jiných žánrů (brutální řež přerušena přivítáním nového roku, muzikálová vsuvka s dětmi) nebo nešablonovitým jednáním postav (ne všichni kladní hrdinové se vždy zachovají „lidsky“). Bong nám přitom nesděluje nic, co nepotřebujeme (nebo nebudeme potřebovat) vědět k pochopení protagonisty a na něj vázané hlavní dějové linie a každou zdánlivě nadbytečnou informaci, zprostředkovanou verbálně nebo vizuálně, dříve či později zužitkuje (zápalky, sněhová vločka, lední medvěd, dialogy jiných postav s Curtisem). ___ Rychlost, s jakou se střídají jednotlivé vagóny, odpovídá množství údajů, které musí být sděleny. V polovině filmu Curtis správně říká „Můžu jít rychleji“ a tempo se skutečně zrychluje (častěji je například stříháno do krajiny vně vlaku) a důležité postavy začínají umírat s větší kadencí. ___ Směr vyprávění sice slibuje vyústění do naivně revolučního sociálního dramatu, jakým bylo Elysium, ale ideologická pozice, kterou forma Curtisovi nakonec přisuzuje, není jednoznačná. (Ani nastíněné zřízení ostatně nemá jednoznačně fašistické znaky. Kromě eugenického přeměřování dětí nebo kapitalistického proměnění člověka v nahraditelnou součást výrobního mechanismu jsme také svědky budování kultu osobnosti nebo zavádění newspeaku typu „shoe = disorder“, které charakterizují libovolný totalitní režim.) Finále namísto jednoznačných odpovědí podobně jako konec Matrixu nastoluje řadu nových otázek a z prostoru čímsi až archaicky přímočaré jízdy (nelze nevzpomenout na staré grotesky, westerny a phantom rides) jsme stejně jako Curtis z blažené nevědomosti vrženi do naší postideologicky a postmoderně nečitelné reality. ___ Možná zacházím moc daleko, ale v podstatě jde o to, že Snowpiercer není další blbou akcí, ve které by podívaná byla nadřazena myšlence. Intelektuální a smyslová slast byly alespoň v mém případě v rovnováze. Apendix: Když budete dost pozorně sledovat učitelku (Alison Pill), v jednom ze záběrů za její hlavou uvidíte Ladův obrázek, easter egg českého výtvarníka Ondřeje Nekvasila. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, JFL, Jordan, L_O_U_S, Thalassa () (méně) (více)

Galerie (77)

Zajímavosti (35)

  • O natáčení na Barrandově Joon-ho Bong prohlásil: "Veškerá práce byla provedena úžasně, rozsáhlá dekorace vlaku na kardanových závěsech byla plně funkční. S požehnáním věčného motoru se na Barrandově nikdy nepřestane natáčet." (Zdroj: barrandov.cz) (KlonyIlony)
  • Tvůrci se dlouho rozhodovali, zda bude natáčení probíhat v České republice nebo Maďarsku. Nakonec si vybrali Barrandovká studia v Praze kvůli lepší pověsti tamních filmařů. Natáčení v České republice probíhalo do července 2012. (Raztubyl)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Remake Snowpiercera hlásí problémy

Remake Snowpiercera hlásí problémy

03.07.2018

Dystopické sci-fi Snowpiercer (aka Ledová archa) korejského režiséra Joon-ho Bonga (Okja) zaujal Hollywood natolik, že se stanice TNT před časem rozhodla natočit seriálový remake. Najala scenáristu… (více)

Korejský mistr se vrací domů

Korejský mistr se vrací domů

21.09.2014

Chan – wook Park je bez debaty nejvýraznější jihokorejský režisér, který celosvětově proslul svou „trilogií pomsty" a dokázal vzbudit zájem o místní kinematografii i od filmových fanoušků, kteří do… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno