Režie:
Kevin MacdonaldKamera:
Franz LustigHudba:
Jon HopkinsHrají:
Saoirse Ronan, George MacKay, Tom Holland, Harley Bird, Anna Chancellor, Danny McEvoy, Corey Johnson, Amy Dawson, Clem So, Darren Morfitt, Sabrina Dickens (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Patnáctiletá Daisy (Saoirse Ronan) žije celkem běžně komplikovaný život - má deprese, vztek na všechny a trpí sebepoškozováním. Rodiče ji proto pošlou z New Yorku k tetě Penn na anglický venkov. Po prvním odmítání všech a všeho si Daisy uvědomí, že se jí tam vlastně líbí a navíc se jí líbí i bratranec Edmund (George MacKay). K svému překvapení nakonec úplně zapadne do místní mládežnické party a jejich radovánek. Vše zdánlivě směřuje k letní romanci, kdyby se zároveň nad touto venkovskou idylou nevznášela všudypřítomná hrozba Třetí světové války. Ta nečekaně vtrhne do jejich životů a pro Daisy, které se před nepřátelskými vojáky podaří uniknout, začíná boj o přežití. (CinemArt)
(více)Videa (2)
Recenze (150)
[K postavě Daisy s tváří Saoirse Ronan:] Are you a vampire? Do Nejisté budoucnosti jsem nahlédl s ostychem ohledně toho, zda nejsem na filmy pro mládež přeci už trochu starý. Nejsem, byla to bomba :-). Možná je chyba i po mnohých zlých zkušenostech od žánru zparchantělého produkty typu Twilight očekávat jen to nejhorší. Ostatně, už se našel námět, z něhož by dobré psaní a skvělá režie nedokázaly vykřesat skvělý film? Jistě, jde tady i o lásku. Elegantní formě a neotřelému přístupu (události jsou nahlíženy výhradně optikou aktérů) stejně jako mládí samému se dá ale odpustit i to. Film startuje v duchu euforického klipu s momentkami z rustikálního prostředí rodiny a la Weasleyovi v Doupěti. Soundtrack Jona Hopkinse a písničkami kádrů jako Nick Drake či Amanda Palmer svědčí o skvělém vkusu i smyslu pro atmosféru. Na stěně schází jen hodiny s ručičkami ukazujícími, zda jsou všichni v pořádku. V událostech následujícím po idylickém úvodu by se totiž skvěle hodily. Podobně jako ve filmech Dannyho Boylea příběh nabírá směr, které se na začátku dal jen tušit. Obrat v duchu děti vs totalita je velmi silný a realistický, ne nepodobný nedoceněným snímkům jako Children Of Men, jimž Budoucnost dluží. A ovšem Saoirse Ronan je skvělá a krásná. Keep eye on great but humble talent of Kevin MacDonald! ()
Netradiční pokus nahlížet vypuknuvší Třetí světovou (?) úzkou optikou zamilované puberťačky končí u nanicovatého dívčího románku: V těžkých časech hrdinka překoná své mindráky (sebestřednost, vzdor, vegetariánství / anorexie), několikadenní putování přes pole a lesy za svou láskou domů na idylickou farmu, při němž je svědkem pár (banálních a nicneříkajících) tragických výjevů, ji změní v lepšího člověka. CHA! O konfliktu samotném se ZÁMĚRNĚ nic nedozvíme, což by vůbec nevadilo, kdyby se alespoň dílčí okolnosti daly chápat (např. gestapácké chování vlastních vojáků). Jinak potěší nádherná kamera a hudba. ()
Hlavním lákadlem snímku byla pro mne Saoirse Ronan. Jenže právě s její postavou vyváděli tvůrci psí kusy. Ta změna na mě byla moc náhlá a nevysvětlitelná. Z nesympatické rozmazlené pubescentky se během jednoho jaderného útoku vyklubala starostlivá a uvědomělá společnice pro neblahé válečné dny. To jsem úplně nenakoupil a film to připravilo o jednu hvězdu. Spolu s nedotažením některých myšlenek, kdy se film až příliš soustředil na podivný vztah bratrance se sestřenicí. Jinak má totiž snímek zajímavě specifickou atmosféru, např. po výbuchu nebo v opuštěném městě. ()
Ze všech katastrofických filmových vizí posledních let mi tahle přišla nejreálnější; ano, takhle si dokážu konec našeho světa představit. Film se nezabývá proč ani jak, události přichází z vnějšku, bez vysvětlení. Je to vlastně film o dospívání, o lásce a o domově na pozadí válečné katastrofy. Nice. ()
Připomnělo mi to film Zakázaná zóna - taky napínavý "romantický" film v post-apokalyptickém hávu. Totéž možná napadlo i režiséra Macdonalda, vzhledem k tomu, že povolal Jona Hopkinse, autora hudby Zakázané zóny. Oba filmy spojuje i působivý příběh, ale hlavně atmosféra sálající na sto honů a vyjadřující ducha doby (smiřování se s faktem, že se svět nebezpečně rychle mění - převážně k horšímu). Jsem přesvědčen, že zmíněné filmy budou řazeny mezi ty, co nejvíc vystihují 10. léta 21. století. Podobně jako vypovídají o své době filmy Tři dny Kondora nebo Drsný Harry (70. léta), Rambo nebo Podnikavá dívka (80. léta), Volný pád nebo Klub rváčů (90. léta), Dobrý ročník nebo Ztraceno v překladu (0. léta). ()
Galerie (27)
Zajímavosti (4)
- V knižnej predlohe boli Eddie (George Mackay) a Isaac (Tom Holland) dvojičky. (pucino)
- Kevin Macdonald chtěl původně do rolí amatérské nebo neznámé herce. (Brousitch)
- Knižní předloha od Meg Rosoff je držitelem ocenění Printz Award. (mynonka)
Reklama