Reklama

Reklama

Pošetilost mocných

  • Francie La Folie des grandeurs (více)
Trailer

Ó, jak malá postava a jak velké intriky! Don Salluste, ministr policie a financí, postavou nejmenší z grandů na dvoře španělského krále, je nenáviděn i obáván pro svou lakotu, s níž necitelně vymáhá daně a bezohledně je strká víc do vlastní kapsy než do královské pokladnice. Jeho sluha Blaze je natolik chytrý, aby pána prokoukl, jenže jíst se chce a sloužit je nutno... Když si k Donu Sallustovi dosadíme za jméno Blaze – Blas, nebo chcete-li Ruy Blas, ihned se nám vybaví slavné drama Victora Huga. Tentokrát ovšem v trochu jiném podání. Onoho lehce připosraženého granda totiž hraje Louis de Funes a jeho poněkud vyššího sluhu Yves Montand. Oba je v nádherných španělských exteriérech režíroval Gérard Oury a vznikla tak excelentní komedie na téma velká láska a ještě větší intriky. Jeden za všechny – všichni za sebe! (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (322)

bloom 

všechny recenze uživatele

Já si myslím, že to není úplně nejlepší film ani Louise de Funés, ani Gérarda Ouryho (Velký flám je podle mě mnohem povedenější). Asi to bude tím Montandem. Neříkám, že roli zahrál špatně, je to lepší než kdyby jí vzal romantický hrdina Jean Marais (to by ale neudělal, protože mu Funés ukradl slávu z Fantomase). Američtí koproducenti chtěli obsadit Jerryho Lewise, tomu se Oury bránil, až mu Montandova žena Simone Signoret navrhla svého manžela, protože nechtěla, aby hrál jenom v politických filmech. Pro mě je Montand nejlepší asi v Rudém kruhu s Delonem a Bourvilem, který měl Blase hrát původně. A je to škoda, že se natáčení nedožil, protože by film byl ještě vtipnější, mezi ústřední dvojicí by to víc jiskřilo a navíc by Bourvil završil svou éru rolí sluhů v historických filmech, které však byli pojednány "vážně". A tak pro mě králi filmu zůstali Louis a komik Paul Préboist, který však hrál jen malé role. Jeho Němý, byl opravdu skvostný. ()

KanjiVital 

všechny recenze uživatele

Funesův magnus opus - nesmrtelná hudba a gagy, které nikdy neomrzí, neboť časem získávají na síle a objevujete další a další... „Vypracoval jsem plán, jak odtud prchnout. Vrátíme se do Madridu. Připravíme spiknutí. Král pak zapudí královnu, baba se provdá za papouška, Caesar se stane králem, já si ho vezmu a budu královnou" :D A co teprve těch paralel k současnému opojení mocí a intrikářství! ()

Reklama

Ripley 

všechny recenze uživatele

První třetina,zhruba do té doby než Dona Salluste(Funes) sesadí je skvělá.Typický Funes.Poté film začne lapat po dechu.Veškeré scény kde neučinkuje Funes jsou nudné.Jako celek je film velmi slabý.Nejde však nepochválit hudbu,která sice v ústředním motivu připomíná spíše špagety westerny,nicméně je výborná. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Viděno po dlouhé dobu znovu. RAUS SCHNELL, JAK KRÁSNÁ ŘEČ! Jak krásný historický film. Já tedy jinak  historické filmy s pláštěmi, dýkami a mečy moc nemusím. Ale ve kterém jiném historickém filmu se tak krásně přenášejí lidé z postele do postele, hraje se házená s polštářkem s bombou, psům se zvedají uši, nastavuje se směr šatů, otravuje se šlehačkou a tak dále a tak dále. Je pravda, že jsem dříve Pošetilost mocných měl rád méně než ostatní Funésovky. Snad právě kvůli tomu historickému prostředí. Ale při zhlédnutí po letech jsem opětovně musel uznat, že Gerard Oury dělal francouzské komedii prestiž a je právě obdivuhodné, jak zde dokázat napasovat tradiční bláznivé gagy do historického prostředího a sklouit frašku s historii, aniž by pořád klesl pod dobrý vkus. Michel Polnaeff zase dokázal stvořit nádherný soudtrack, který (jak už zde někdo poznamenal) přechází od westernovým motivům až  k romantickým. Ostatně i krátké mikro romantické scény se tady v této šarádě dají najít, jako třeba ta vedle kašny s kytkami. V těch byl možná Yves Montand nakonec přesvědčivější než stárnoucí Bourvil, pro kterého byla role Blase psána. Jinak ale velmi lituji, že se toho Bourvil nedožil. S ním by to bylo ještě lepší. Ale Montand si se svojí premiérovou komediální rolí poradil se ctí a jeho výkon je velmi živelný. Zatímco princezna mohla být opravdu lepší.  K Funésovi není co dodat. Má tady sice patrně nejzápornější roli své kariéry, takže se jěstě více než obvykle může zdát, že už to trochu přehání. Ale opět jen hýří energíí a jak zmizí ze scény, jde to trochu dolu. I pár jiných vyčpelých místeček tady je. Ale já prostě podobné old schoolové bláznivinky tuze rád. ()

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Páni, žasnu, že jsem tento skvostný snímek s Louisem de Funèsem opět s úžasným hlasem F. Filipovského (u čehož mě vždy mrzí, že bohužel už nenadaboval film Zelňačka, což je úžasný film, ale bez dabingu Filipovského ztrácí na úžasnosti) neviděla už dříve. Ale myslím si, že mě dostal ještě víc, než by se mi líbil, kdybych ho viděla třeba o let dříve. K filmům s tímto Panem Hercem se v podstatě nedá co dodat, protože jsou dokonalé, spousta skvělých scének, frků apod. Co mě nejvíce pobavilo? Scénka, kdy si jako žena otočil krinolínu, aby prošel uličkou? Možná, ale bylo jich tolik, že těžko vyberu. A nejlepší hláška? Ta kdy Salust vydává prapodivné zvuky při zjištění, že královna není v pokoji s Blasem. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (20)

  • Po smrti Bourvila, původně zvažovaného pro roli sluhy Blazeho, bylo rozhodnuto o angažování Yvese Montanda, dosud známého spíše z dramatických rolí. O této volbě nebyl zcela přesvědčen Louis de Funès (Don Salluste de Bazan), ale vzhledem k vynaloženým prostředkům v přípravném procesu nakonec k natáčení s Montandem svolil. Další problém bylo Montandovo levicové přesvědčení a nenávisti k autoritářskému režimu generála Franca, které ohrožovalo natáčení ve španělských exteriérech. I to se podařilo překonat a natáčení nakonec začalo v dubnu 1971. (argenson)
  • Film je parodií na divadelní tragédii "Ruy Blas" od Victora Huga a obsahuje celou řadu odkazů na francouzské klasiky. (gjjm)
  • Celosvětová premiéra proběhla 8. prosince 1971 v Paříži. (Varan)

Reklama

Reklama