Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Aj keď dánsky film Únos vznikol skôr ako Greengrasovo dobrodružstvo s Kapitánom Philipsom, videl som ich v opačnom poradí. Samozrejme je to jedno, téma je rovnaká, len situácia a pohľad na vec rozdielna. Dánske spracovanie je podstatne civilnejšie, pôsobí naozaj reálne a konanie i správanie postáv vám príde absolútne prirodzené. Vyjednávanie a hádka o výkupné je nosným pilierom filmu a to taktické znižovanie výkupného a psychologický nátlak je tak trochu v kontraste s Greengrasovým príbehom, v ktorom je sled udalostí podstatne rýchlejší. Film je nenápadne rozdelený do troch zásadných rovín- piráti a zajatci, vyjednávacia skupina a trpiace rodiny zajatých. Dánske spracovanie ponúka solídny pohľad na situácie, ktoré sa i dnes bežne dejú a spolu s Greengrasovým filmom vám o tejto téme dá slušný a komplexný prehľad. 80%. ()
hodně poctivě zpracované, možná až moc.. jakmile se totiž dění na lodi tak nějak uklidní a děj zabředne do nekonečného vyjednávání mezi oběma stranami, začne být film poněkud zdlouhavý, třebaže to díky tomu celé působí o to víc autenticky.. jsem moc zvědav, jak se s podobným tématem vypořádá Greengrass.. lepší 3* ()
Porovnání "Únosu" s novým projektem Toma Hankse "Kapitán Phillips" dává názorný doklad rozdílnosti přístupů mezi americkou a dánskou produkcí, a to nejen v úrovni kinematografie, ale také televizní seriálové tvorby. Americký zábavní průmysl se v prvé řadě zaměřuje na příběhy, které mají potenciál pro zpracování do efektní podívané, která bude divákům konstantně nabízet okamžitě se aktivizující podněty. Dánové se naopak soustředí na průběžné budování dramatu, kde využívají divácké vědomí kontextu sekvencí a efektnost stupňují prostřednictvím trvání oněch sekvencí. Reálné drama posádky nákladní lodi unesené piráty, které trvalo přes čtyři měsíce je přesně ideálním materiálem pro popsaný způsob vyprávění a dramaturgie. Někdo by řekl, že se většinu filmu nic neděje, ale právě trvání patové situace je zásadním elementem tohoto vyprávění, kterým si film pečlivě připravuje půdu, aby mohl diváky ve finále naprosto zdecimovat. ()
Paráda. Rekonstrukce, prostá všech kudrlinek, které by měly diváka citově vydírat. Je tu jen sedm chlapů, kteří se zoufale chtějí dostat domů, ale nezbývá jim nic jiného, než čekat, až je z toho jejich mateřská organizace dostane. Stísněná atmosféra na lodi byla takřka hmatatelná a napětí v prostředí vyjednávacího týmu taktéž. Poctivá severská filmařina. 95% ()
Velmi působivé. Filmů, které se nespoléhají na efektní prvoplánové šokující zvraty, vyhýbají se nucenému ždímání emocí za každou cenu a hlavně ctí inteligenci svého diváka je jako šafránu a měly by se vyvažovat zlatem. Dánská rekonstrukce jednoho únosu se soustředí na dvě linie příběhu, jedna se zaměřuje na psychologickou válku vyjednávání a druhá zas na samotnou situaci na lodi, kde sledujeme, hlavně z pohledu kuchaře, soužití rukojmích s piráty, jejich strach, vyčerpanost, ale i malé záblesky uvolnění, jako třeba scéna s rybařením. Celé je to pojato nesmírně realisticky, skoro dokumentární formou, nevzpomínám si, že by nastala situace, kdy bych si pro sebe pomyslela, že tak je to nepravděpodobné. A přece přes to všechno jsem byla napjatá, dojatá a smutná. Protože bez ohledu na to, zda to skončilo happy endem nebo ne, následky už ve všech aktérech příběhu zůstanou napořád. ()
Reklama