Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 382)
Po nevýraznej Zelenej zóne ďalší Greengrasov masterpiece. Najväčším problémom je hudba pretože Zimmerovi minioni sa neserú. V kapitánovi phillipsovi sa im už nechcelo ani kopírovať takže asi polovica hudby je z united 93. nie kópia, priamo tá hudba napr. počas finále hrá toto http://www.youtube.com/watch?v=YZXjdKKa3jw . veľké mínus inak fantastického filmu, ktorému budem na oscaroch fandiť asi najviac.všetci do kina! ()
Od kombinace [Greengrass, Hanks, somálští piráti] jsem si sliboval víc. Až do poslední dvacetiminutky sic akční ale sterilní, thrill juice to mělo až v závěru. Když to v sobě teď tak čerstvě převracím, necítím dost 'přidané hodnoty' na vyšší hodnocení. Dokonalá forma a herecky tip ťop mi nestačí když tam nebylo nic silnějšího pod tím. ()
Těžko u podobného typu filmu vyseknout větší poklonu, než že tvůrci diváka samým napětím nenechají vydechnout. A to i navzdory tomu, že zná nejen výsledek, ale (pravděpodobně) i průběh akce. Celé je to navíc podtrženo nebývale působivou finální scénou na ošetřovně, která sama o sobě stojí za všechny herecké ceny, co se jich jen každoročně udílí. ()
Greengrass trafil do čierneho - nielen vo filme, ale najmä výberom námetu, ktorého spracovanie si vyžaduje prístup jemu vlastný. Perfekcionizmus za, aj pred kamerou. Pred kamerou stávka na istotu, ďalšia Hanksova oscarová nominácia do zbierky, vyzdvihujem však prácu so somálskymi hercami a pokiaľ sa nominácia ujde Hanksovi, tak by ju automaticky mal dostať aj Barkhad Abdi. Ak mi vadil Greengrassov vizuálny štýl v treťom Bourneovi, tak mi to nemôž(t)e mať za zlé, predsa len roztrasená kamera sa viac hodí takémuto typu filmov, kde sa pomocou nej vieme viac vcítiť do deja a máme pocit väčšej autentickosti. Gradácia napätia perfektná, najmä v dlhých scénach tvorcovia využívali divácku nevedomosť príbehu. Napätie však nebolo na úkor nádielky emócií, ktorých si z kina ponesiete množstvo, a tie sú umocnené najmä záverečnou scénou. V hlave vám bude rezonovať najmä bezmocnosť jednotlivca voči veľkým hráčom vo vyhrotenej situácii, dekadentný rozdiel kultúr a myslenia, a čo všetko dokáže spôsobiť a zapríčiniť beznádej. Všetko krásne vystihuje vystrihnutá časť konverzácie: Kapitán Phillips: "Surely there must be something other than fishing and kidnapping people you could do?" Vodca pirátov Muse: "In America, maybe". 90%. ()
Skvělě dynamická ruční kamera a "akčně-dokumentární" přístup Greengrasse navozuje napětí již od samého počátku. Navíc jsou poodhaleny i motivace pirátů, takže nadcházející střet kapitánů nebude tak černobílý, jak by napovídalo spektrum jejich barvy pleti. K předúnosové fázi filmu nelze mít nejmenších výhrad - natočena je perfektně, napětí je na maximu, postavy jednají chytře a srozumitelně nás učí, jak bychom si v podobné situaci měli počínat. Boj proti ozbrojené přesile téměř připomíná Smrtonosnou past (nebo je to jen těmi střepy v bosé noze?). Druhá polovina filmu mi osobně přišla lehce monotónní, protože bylo vcelku jasné, kam to směřuje... 8/10 ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Replika "Look at me, look at me, I'm the captain now" (Pozri na mňa, pozri sa na mňa! Teraz som kapitánom ja), ktorú predniesol Barkhad Abdi (Muse), bola jeho improvizáciou. Neskôr bola práve táto scéna používaná ako ukážka jeho hereckého výkonu. (Astonko)
- Únos lodi Maersk Alabama znamenal první zdařilý útok pirátů na plavidlo pod americkou vlajkou po téměř dvou staletích. Poslední takové incidenty se odehrály v letech 1815-1821. (Jozka7)
- Paul Greengrass v rozhovore povedal, že somálskych pirátov vnímal ako zločincov, nie teroristov, a že chcel, aby príbeh obsahoval aj ich zúfalstvo a ochotu robiť nelegálne a násilné veci ako súčasť beznádeje života v Somálsku. (Arsenal83)
Reklama