Reklama

Reklama

Šmejdi

  • Slovensko Šmejdi
Trailer

Obsahy(1)

Manipulace, nátlak, ponižování, agrese. Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Co se opravdu děje na populárních zájezdech s obědem zdarma? Praktiky, ze kterých mrazí. Lži a promyšlená manipulace, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu. Co je žene? Zvědavost? Samota? Nebo závislost? Autorky tohoto filmu rok v převleku navštěvovaly akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni.  Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Film tak poprvé komplexně mapuje tento nechvalný fenomén dnešní doby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (702)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Rozhodně účel plnící, sice po určité době, kdy se praktiky "prodejců" dostaly skutečně na samé čtyřvrstvé, marketingové dno, které je zde ukázáno (doslova). Jasně směřované emoce s vyvoláním pocitu nutného zadostiučinění, jenž je do diváka postupně vsoukáván, velmi dobrý komentář k tomu, co právě vidíme a rozhodně také věc, kterou bylo opravdu potřeba vynést na světlo. Tedy ukázat, jak to doopravdy je. Což je v dnešním televizním vysílání vzácnost. Holá pravda ve veřejnoprávní televizi prokládaná nezvyklým počtem sponzorů a završená posvěcením od nejhoršího bulváru, který se při hrábnutí do svého svědomí, také nemůže českému národu jen tak podívat přímo do očí. Český národ ho ovšem v jeho honbě za soukromím známých osobností denně podporuje, tak proč si nezahrát na dobrodince s peticí. Při pohledu na letáček jsem dostal to samé, co vidím na letácích ležících snažně u vchodu našeho paneláku. Samá akce, zábava a slevy. Za vším tím je ovšem velké ALE. Supermarket přecejen není předváděcí akce, u které je to ALE opravdu gigantické, nicméně je jasné, že takhle by to ti nadnárodně korporátní šmejdi dělali nejraději všude, kdyby mohli. Ať už jde o supermarket či tyto nestoudné nátlaky. U nás vídím podobné zájezdy, jsou to zájezdy do Kauflandu, kam senioři jezdí v hojných počtech, Dostali letáky, mají čas, nechtějí být sami a ví přesně, co, kde a za kolik. To je ono! Zaregistroval vrcholný management toho hnusu a také přesně ví, kdo je jeho cílová skupina, na níž postaví svůj business. Korporace zůstává skryta, její myšlení je prezentováno bezcitně arogantními a bezcharakterně jednajícími zoufalci, kteří jsou toho schopni. Krize je krize, i když jí nazývají recese a prachy korporacím ubývají. Vypusťte šmejdy! Suverénnost jejich jednání je bezpochyby také odlesk určitého zmanipulování. Tím se dostávám k myšlence, kterou ve mně dokument vyvolal. Proč autorka, nebo někdo z týmu dokumentu, nešel tajně na pohovor či následně na školení jako prodejce? Myslím si, že by tímto krokem dotáhli obraz tohot marketingového hnoje do dokonalosti. Výpovědi třech bývalých šmejdů, kteří už nechtěli býti nadále šmejdi, byla pro mě jako nedohraná šachová partie. Škoda. Nábor šmejdů by byl určitě zajímavý. Především by odpověděl na otázku, proč jsou ti lidé do toho schopni jít, nepíši o bez-mozcích, mající třeba za sebou i kriminál a fungující na těchto akcích jen jako ti zlí čoklové. Mluvím o lidech, kteří do toho jdou, protože musí. Doba nutí lidi k tomu, aby vědomě okrádaly jiné lidi. Zajímavá doba. Ano, pro někoho je to jednodušší, než toho důchodce obrat na ulici, jde do toho, nepřemýšlí nad tím. Někdo se svým svědomím možná bojuje. Takže řešení toho všeho? Autorka píše jasně..."Nejezděte!". Že by to bylo tak jednoduché? Není. Pro někoho je to skutečná závislost, někdo se poučil, někdo opět pojede. Pojede, protože může, pojede, protože jednoho šmejda nahradí druhý a protože v kolonii EU, kterou stále nazýváme Česká Republika, to prostě takhle je. Tohle předvést někde na západě...no, Horst či Gertrůda z Bavor, by se se šmejdy vypořádala asi jinak. Holt český důchodce je poznamenán totalitou až na kost. A dokud tu je generace, na kterou toto zabírá, bude restaurovaný zámeček skutečného vlastníka téhle supr obchodní idei jen začátek. A emotivní závěr s plačící Maruškou....ale ano, účel to splnilo....snad. NEJEZDĚTE! () (méně) (více)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Bráno podle kvalit filmařského umu, Šmejdi nenadchnou a dají se přirovnat k varovné televizní spotřebitelské publicistice typu Černých ovcí. Jejich osvěta a společenský význam ale daleko převyšují nevýrazné umělecké kvality snímku. Skrytá kamera sleduje drsný nátlak na důchodce při předváděcích akcích a ukazuje přehlídku lidské naivity, stádnosti, nevzdělanosti a konzumní touhy na jedné straně, na druhé straně pak bezohlednost, manipulativnost, hrubost, lži a zastrašování. Nejlepší obranou je takové akce ignorovat, používat prostý selský rozum a elementární vkus. Film nepřímo uvádí na pravou míru houževnatě udržované mylné tvrzení o tom, že důchodci jsou nejchudší a sociálně nejzranitelnější vrstvou společnosti. Kdyby tomu tak bylo, pak by neexistovaly podobné pochybné firmy se svým agresivním marketingem a filmaři by neměli o čem točit. Sociálně nejzranitelnější jsou ve skutečnosti rodiny s více dětmi a zdravotně postižení. Největší problém důchodců aspoň dosud není ve výši penzí a ekonomickém zázemí, ale v osamělosti a sociální izolaci. Celkový dojem: 65 %. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vše, co jsem měla na srdci, formuloval Exkvizitor. Druhý pohled nabídnul Koryntos. Trochu mi jen chybí více negativních reakcí směřovaných na zpověď toho hocha, který se otevřeně přiznal, že by tuto práci klidně dělal znovu. A ještě je tu "drobnost", kterou stejně palčivě cítím u Českého snu - celovečerní český dokument oznamuje problém a věnuje se takové vrstvě obyvatelstva, která existuje ve zcela jiném vesmíru, než publikum celovečerního českého dokumentu. A já se ptám po prolnutí těchto světů. ()

lenuse 

všechny recenze uživatele

Maminka z jedné předváděčky, které se zúčastnila, odešla sice s pocuchanými nervy, ale bez nákupu. Teta ovšem s dlouhým splátkovým kalendářem. Obě dvě byly dle mého názoru za mlada celkem příčetné. Předváděcí firmy se staly tak trochu obětním beránkem. Copak podobně nenabízí své produkty telefonní společnosti, banky, dodavatelé energie, autobazary ve spojení s leasingovým společnostmi a spousta dalších? Kdyby to byla první vlaštovka, tak dobře. Vydělávat takto je bohužel pro spoustu podnikatelů běžným standardem. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Takže já vám dávam tyto dárky a jediné co po vás chci je jenom taková maličkost, aby ste si objednali nějaký z našich výrobkú v hodnote 15 000 korun..." Áno bavíme sa o čínskom šmejde, ktorý je asi tak 10 -20 krát predražený...Dokument, ktorý poriadne rozvíril vody nielen v Čechách ale i na Slovensku sa konečne dočkal premiéry vo verejnoprávnej televízii. Zaujalo ma, že ich STV i ČT odvysielali v rovnaký deň a takmer i rovnaký čas. Je požehnaním a pre niektorých i vykúpením, že sa niekto rozhodol posvietiť si na týchto nenápadných zlodejov a neskutočných podvodníkov. Ich praktiky sú niekedy neuveriteľné, často na hrane zákona, ale ešte častejšie hlboko pod ním. "Aha! , takže ty si to nekúpiš! , tak pôjdeš domov peši alebo ti dám jednu do držky?" Dostávame o tejto nenápadnej mafii slušný prehľad a mnohým iste otvoril oči. Dúfajme, že hlavne tým starším, my sa ojebať nenecháme...Ako dokument zasiahol správne a citlivé miesto, je úderný i poučný. Preto plný počet.100%. "A fakt jste se nebál, vždyť vám hrozil pěstí!?" Né, né nebál... "Vážne?" No tak trošku jó, trošku jó..." ()

Galerie (19)

Zajímavosti (6)

  • Autorka původně neměla v úmyslu natáčet celovečerní film. Plánovala, že bude s natočenýmy záběry jen dělat osvětu v domovech důchodců. Kvůli velkému zájmu televize, distributora i široké veřejnosti se ale rozhodla pro film. (FoxxX)
  • Silvie Dymáková točila svůj film přímo pro seniory, ti však nakonec tvořili necelou polovinu z více než 30 000 diváků, kteří film v kinech od jeho premiéry navštívili. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (VášaVF)
  • Výraz „šmejd“ byl do češtiny převzat i se svým původním lexikálním významem ze staré němčiny, kde slovo „schmeid“ znamenalo drobné věci ze železa, mosazi apod. Šmejdem se tedy původně rozuměly nějaké drobné kovové (postupně i jiné, zvláště textilní) předměty, s nimiž se obchodovalo. Prodejci těchto věcí, šmejdíři, patrně poměrně často při výkonu svého řemesla inklinovali k nepoctivému jednání, zvláště vydáváním nekvalitních a bezcenných věcí za hodnotné. (sator)

Související novinky

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama