Režie:
John Michael McDonaghScénář:
John Michael McDonaghKamera:
Larry SmithHudba:
Patrick CassidyHrají:
Brendan Gleeson, Chris O'Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De Bankolé, M. Emmet Walsh, Marie-Josée Croze, Domhnall Gleeson, David Wilmot (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)
(více)Videa (19)
Recenze (261)
Vážim si, že pán režisér tému zneužívania detí kňazmi, načrtnutú v úvode, nežmýka do poslednej kvapky (a divákovej slzy). Ani sa okolo nej netočí v dialógoch. Tie sú plné cynizmu a mnohé z nich sa nečakane vykľujú do vtipnej slovnej prestrelky či zaujímavej filozofie. McDonagh je s nimi obratný a je si toho vedomý. Nepreháňa to s ničím, miestami pôsobí Calvary až trochu sterilne, ale má to svoj účel. Samotné plynutie príbehu už má pár zádrhelov, ale hluché miesta zas spoľahlivo vypĺňajú tie tisíckrát spomínané scenérie. Nechcela som sa opakovať, ale nedajú sa nespomenúť. Filmom ma spolu s kňazom sprevádzalo 12 postáv, každá z nich bola niečím osobitá, no v konečnom dôsledku všetko stojí a padá práve na postave dobrého kňaza. Či obstál alebo padol, na to je odpoveďou už samotné meno Brendan Gleeson. Na tých tučných ryšavých chlapoch niečo je ... a Aidan Gillen už bol len takou čerešničkou... :) ()
Úvaha nad životom a jeho zmyslom. Z filmu ide veľmi veľký smútok. Ako keby každé osudy boli uzavreté v nekonečnom kolotoči nihilizmu, apatie a predurčenosti. Smrť je stále prítomná a pomaly sa derie do života dobrých aj zlých. Uvedomelých aj hlúpych. Niektorý vidia jej skutočnú podstatu a to o čo prídu, ak sa pri nich skutočne zastaví , iný ju ignorujú. McDonagh spravil lepší film ako jeho brat, keď nám naservíroval 7 psychopatov. Calvary nie je pre každého, je to ukecaný film, na ktorý musíte mať náladu, ale ktorý veľmi umne a presvedčivo zbiera rôznorodé osudy postáv žijúcich v jednom írskom mestečku a snaží sa ich spraviť ak nie zaujímavejšími tak aspoň uveriteľnejšími. Gleeson si strihol ďalšiu úžasnú postavu. A celkovo je herecké zoskupenie na veľmi vysokej úrovni. Cassidyho hudba krásne dotvára povedané myšlienky a Smithové zábery na okolitú prírodu sú dychberúce. Pre mňa dokonalá ukážka významovej filmáčiny. Možno trochu popisné, ale o to viac katarzie a porozumenia príde na konci. ()
"Zabít dobrého kněze v neděli. Dobrý vtip." Ten se skutečně povedl, protože ve čtvrtek by to zdaleka nebylo tak vtipné. Ani Kalvárie není moc vtipná, i když se v ní močí na obraz, vtipkuje se o hamižnosti církve a kněz je informován hříšnicí o jejím budoucím cizoložství. Kalvárie je spíše krásně zelená, což se v Irsku těžko může pokládat za nečekané. Já jsem tedy v otázkách organizované víry tak trochu panic, ale pokud mají za pedofilní kněze trpět ti poctiví, tak to asi dává smysl. Alespoň tedy někomu, protože já jsem v koncovce poněkud zbloudil na nevyzpytatelných Božích cestách. ()
Oproti režisérovu předchozímu snímku Pomáhat a chránit je v dramatu s názvem Kalvárie méně humoru, ale i tak se komické elementy najdou, pokud tedy máte cit pro černý humor a jste alespoň trochu cyničtí. Brendan Gleeson by měl rychle dostat nějakou cenu, protože jeho výkon v hlavní roli je vynikající. Zbylí herci za ním příliš nezaostávají, neboť mají co hrát - všechny postavy jsou totiž opravdu skvěle napsané a film se může pyšnit silným a pečlivě budovaným příběhem, chytrými dialogy s filozofickým přesahem a inteligentním scénářem, který se s ničím nemaže. Což platí i pro režiséra samotného. ()
Všechno je to tak zvláštně provázané, spojitosti mi docházely postupně a celkově to na mě mělo hodně pravopodviný efekt rozčarování. Hodně mě potěšil Dylan Moran v roli povrchního egoisty i Kelly Reilly v roli depreseplné "nevímcosesebou" třicítky. Samozřejmě to nemohlo skončit jinak než to skončilo, ale než to skončilo, tak to stálo za to. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (9)
- Otec James (Brendan Gleeson) jazdí autom Saab 900 Convertible. (hanakonochi)
- Stejně jako v předchozím McDonaghově snímku - také černé komedii - Pomáhat a chránit (2011) hraje hlavního hrdinu irský herec Brendan Gleeson. (Kmotr76)
- Vo filme vystupuje 12 vedľajších postáv, tak ako bolo 12 apoštolov. (DEGESH)
Reklama