poster

Český žurnál: Rozezlení (TV film)

Dokumentární

Česko, 2013, 52 min

Režie:

Martin Dušek

Scénář:

Martin Dušek

Komentáře uživatelů k TV filmu (17)

  • Tosim
    ****

    "Jak vypadá správná pieta?"(12.8.2013)

  • Marigold
    ***

    Nekonečná série Naši furianti pokračuje, tentokrát se hraje o pietu a národní paměť. Duškův dokument působí dost neutříděně z hlediska záměru a v některých ohledech mi připadá zbytečně pasivní a povrchní. Ale z druhé strany se dotýká naprosto závažného tématu ochrany / přepisování / předávání paměti a problematiky národní mytologie. Jako pošťouchnutí OK.(25.3.2013)

  • CheGuevara
    **

    A takové dobré téma se z toho nakonec vyklubalo, jen kdyby si většinu zajímavých situací nenechal Dušek utéct mezi prsty. Například dokonalá postava státního úředníka, který splňoval snad všechny stereotypy o úřednících, dostala tak hanebně málo prostoru, že začínám mít pocit, že ani sám režisér nevěděl o čem vlastně točí. Nějaký obecný přesah nebo hlubší zamyšlení? To aby člověk pohledal v hromadě banálních a značně nesourodých situacích. Navíc samé figurkaření a nic z toho nejde na dřeň. Ale i tak pár momentů jsou neobvykle silné, např. bezradné děti loví ze své paměti, co jsou ty Lidice vlastně zač, anebo babička: "a proč by se jako Němci měli omlouvat? To nacisti by se měli omlouvat". V těchto momentech jde Dušek k samotné podstatě, jen škoda, že jsou to spíš ojedinělé momenty.(19.3.2013)

  • igi B.
    odpad!

    Tak jestli měl tento film ukázat, kdo všechno a jak je schopen i po sedmdesáti letech parazitovat na utrpení a tragédii nešťastných (ne, statečné opravdu nebyly, jen přišly jako slepé ke zkáze, tak už nechte jednou těch zbytečných propagandistických bolševických žvástů, na vážnosti to celé té smutné válečné historii stejně nepřidává!) Lidic a jejich mrtvých i přeživších občanů, nechápu proč to udělal tak >blbečkoffskou< formou. Ale je mi jasné, že jde zase o něco jiného, jen je třeba říct, že čudlárenský >idealizmus< prosmrádlý všelijakými podivnými zájmy a penězi stává se býti spíše ideál:liz:hnusem. Jakýsi rejžisejr Dušek pak jak vidno od pánů R. a K. zas tak daleko nepadl, asi jak ty hrušky z >památné< hrušně, které popadány nejspíš pietně hnijou kdesi na lidické pláni. Smutné téma, odporní protagonisté (napříč politickým i lidským spektrem), debilní film. Tak klid duším vyvražděných Lidic a pohrdání všemi těmi parazity, zoufalci z Post Bellum (zase by mě zajímalo, kdo a jak tu "neziskovku" živí) počínaje, všelijakým politickým šmejdem a šoubyznysovými >j.elitami< (hlevně bejt vidět, že, když erár platí) pokračujíce až šaškujícím zauzleným střevem M.D. (ten kec o urně myslím jasně ukázal, co je to za ubožáka) konče. . . . A tak by si igitátor taky jen tak idealigisticky i bez sluchátek zakultůrnil: Bez Remundy, bez Klusáka, nově Dušek za čudláka... Howgh. - - - - - (Poprvé viděno 16.4.2013 ze záznamu webu ČT, hodnocení 82., komentář zde pietně zhnusený jako desátý - 16.4.2013)(16.4.2013)

  • Radko
    *

    Zdokumentovanie sporu o to, či je na verejnom cintoríne a zároveň pamätníku obetiam II. svetovej vojny možné mať slúchadlá alebo nie je to možné, je veľmi málo na hodinový dokument. Pretože je to spor slabulinký, vycucaný z päty pár nepokojných ľudí a v pozadí s túžbou urvať si svoj čo najväčší peňažný žvanec. Niečím naviac sa však dokument naplniť musí. Tak sa šľape po hroboch (aby bol konflikt), spovedá sa podradná politička (aby bolo koho odsúdiť) a filmujú trápne smiešne figúrky tlstých šéfov protifašistických združení či do riti vyššie postaveným politikom sa pchajúcej odpudivej povýšenecej pizdy - inak takto starostky obce (ukážeme v čom žijeme). Autori držia palce verzii, že pri prechádzke exteriérmi je mať lepšie na ušiach slúchadlá a počúvať v nich pásmo o niekdajšom živote vypálenej dediny ako len tak zameditovať v šume vetra a tichu. Autori slúchadlovej verzie pôsobia dojmom skromne žijúcich umelcov, preháňajúcich sa na vyslúžilom aute. U takých je túžba peňažne preraziť mocná. Podstata sporu spočíva zrejme v peniazoch. Cítiť to z výpovedí zneužitých obyvateľov Lidíc, ktorých hlasové spomienky boli v projekte použité i z rečí riaditeľa pamätníku. Atrakciu si neprajú s poukázaním na komerčný kšeft. Ani jedna strana sporu nie je sympatická. Plus viacero chaotických scén či nič nehovoriacich scén. Akoby bolo práve teraz nutné odovzdať dokument do vysielania v surovej forme. No nebolo, pretože ako som spomenul konflikt je lokálny a málo zaujímavý.(7.5.2014)

  • Katullka
    ***

    Asi zatím nejlepší Český žurnál z celé série. Něco otevírá a je velmi pohotový. Díky bohu alespoň za tohle, když už nic.(14.4.2013)

  • Morholt
    *

    Nudný dokument zabývající se sporem o ničem. Dvojka hipíků se snaží lidem nasadit sluchátka a ukázat jim, že Lidice byli před nájezde nácků normální vesnicí, což je fakt objevný a několika místním kašpárkům se to nelíbí a považují za pošlapávání piety. Dušek se sice snaží diváka přesvědčit o tom, že je to konflikt přerůstající Lidice, ale nedaří se mu přesáhnout meze sousedské hádky. 10%(4.11.2015)

  • Mylouch
    *

    3.Rozezlení - Lidice - nezrale anekdotická duškovská hra-nehra na dokument v kulisách lidického památníku - 1-2*(7.4.2013)

  • ghatos
    ***

    Čistě subjektivně mi příjde, že jakýkoliv inovativní pokus o připomenutí Lidic je fajn. Pamatuji si na fiktivní hru Total Lidice Burnout, což považuji za výborný tah http://www.youtube.com/watch?v=RxnP1DtBu3E . Dokument není nějak exceletní, ale svůj účel plní dobře. 65%.(16.4.2013)

  • VeverkaLesni
    **

    Nechte uz ty Lidice lidicema. Stejne tam chodi vencit psy a jezdit na konich a v zime bobovat. Tak sluchatka sou uz to nejmensi. Je mi z toho ale taky smutno.(27.5.2014)

  • navorski
    ***

    Přijde mi to jako pokus o napodobení stylu Klusáka a Remundy - tzn. vyprovokovat situaci, která způsobí, že se před kamerou stane něco pravdivého. Bohužel v tomhle dokumentu se pravda vyjevuje hlavně o jeho autorovi. Ten místo zachytávání podstatných autentických okamžiků raději inscenuje "dokumentární" scény (nejen tu u pomníku), které si předem vymyslel, ve vypjatých chvílích mu chybí vhodná slova a celkově to působí, jako by se mu to na place trochu sypalo pod rukama. Chybí tomu jiskra a lehkost. Na druhou stranu musím smeknout, jak krásně se podařilo zachytit rozpačitou situaci, ve které sám Martin Dušek mluví o Janě Bobošíkové a ukáže se, že ona stojí přímo za ním. True story bro. Ovšem tohle jsou přesně ty chvíle, kdy se ukazuje, že ono "rozezlení" možná nepanuje ani tak mezi místními, jako spíš mezi nepochopeným štábem a nervózními jednotlivci. Trochu divně působí i to, že nesympatické lidi (člověk z ministerstva nebo odkud nebo autoři Rozeznění), Dušek pojímá tak, jako by stál na jejich straně, jako kdyby zrovna oni byli jeho oblíbenci, což není zrovna dvakrát sympatické. Přesto všechno má ale tenhle film smysl, protože ukazuje, jak tradičně/postmoderně lze chápat pietu a v čem přesně jdou tyto dva přístupy proti sobě.(19.3.2013)

  • B_EyE
    **

    Tenhle díl byl prostě chabý a docela mě zaráží, že to ČT vůbec uvedla. Jako jeden obrovský tučný FAIL vidím to, že dokumentarista na pierním místě nejenže vesele běhal po hrobu, ale hlavně se ani nedokázal pořádně omluvit a snažil se rádoby vtipně vykroutit. Do velké míry se mi zdálo, že ani není na natáčení dostatečně připraven a prostě jen hledá co by natočil a kterého stébla by se chytil. Místo dokumentární činnosti se spíše pletl do cesty a vyloženě otravoval lidi vpodstatě bezpředmětnými otázky. No a mimo to dokument obsahuje dva docela naivní pseudoumělce, rozhořčenou a jako vždy přehnaně aktivní nepříjemnou Bobošíkovou, pár pamětníků .... a spoustu hluchých míst. Mám za to, že zrovna tenhle díl série je docela ztráta času ...(26.5.2014)

  • Ferenzo
    ***

    Solidně objektivně natočený dokument o hodně netradiční rozepři. Bohužel v dokumentu chybí několik důležitých osob, které se skrátka nepodařilo režisérovi sehnat. Ale jinak solidní dokument. Ty Lidičtí se fakt ale zbláznili. 65%.(20.3.2013)

  • Tin.
    ***

    Dokumentární filmy tolik nesleduji, ale tenhle mě zaujal. O politicích si myslím své, ty se tam prostě jen opět chtěli zviditelnit, tak jako na většině podobných akcí. Chápu, že lidičtí jsou citliví a na nějakou komerčnost asi nejsou zvědaví, ale v tomhle případě snad Faltýnkovi neměli nějaké špatné úmysly a úsilí o to, se zviditelnit... A to že M.Dušek popoběhl u pomníku, mi nepřijde jako důvod,aby na něj hned řvali. Samozřejmě jsem pro úctu památky, taky neběhám po ničích hrobech, ale přišlo mi zbytečné, že se hned tak rozezli.(24.3.2013)

  • Názorožec
    ***

    Zásadní otázka, která ve filmu zazní je - Jak má vypadat pieta? Potažmo kdo to má určovovat...(4.4.2013)

  • spawnxp
    odpad!

    Tupost, neinformovanost a senzacetichtivej exhibicionismus filmařů vedenejch Martinem Duškem jakožto hlavní (rozhodně nejvíc zobrazovanou) postavou dokumentu (!) je šokující a spolehlivě řadí tento odpad hned vedle podobnejch "dokumentů" dua Klusák & Remunda.Prvoplánovost použitejch symbolů (Faltýnkovic děti vs lidický děti) irituje a asi jediný co bylo neočekávaný, je vsuvka známý "žroutky pravicových extrémistů" Kláry Kalibové, která opravdu překvapí lidsky normálním jednáním - nevidíme ji očekávaně na straně "pozitivních sil" prezentovaných režisérem Duškem a hercem Korytářem, ale naopak v davu buranských lidických "potížistů" nepřejících pokroku. Malá záhada zdá se býti vyluštěna ve chvíli, kdy nám dojdou příbuzenský vazby - jedno z lidickejch dětí, paní Miroslava Kalibová, je zřejmě babička Kláry. Inu, i fanatismus má svý hranice, to vypadá jako jedno z mála dobrejch "poselství" tohoto "dokumentu". Vše se ostatně dostane do normálních korektních kolejí ve chvíli, kdy se na scéně objeví "zlá a nenávistná" Bobošíková. A to že je v "dokumentu" nepřiznaně manipulováno s časovou osou už ani nepřekvapí. Veřejný prachy opět ve veřejnoprávním kanále.(25.12.2013)

  • elissz
    **

    Každý dokument a jeho tvůrce více či méně manipuluje, jistě. Ovšem tento dokument manipuluje tak, že mě to až uráželo a to jsem k němu přistupovala bez předsudků, protože jsem do té doby neměla o kauze a jejích účastnících žádné povědomí. Manipuluje s divákem, s aktéry a s celou událostí vůbec. Namátkou např. zobrazení ústřední manželské dvojice, to snad autoři dělali podle nějaké příručky, kterak "nenápadně" stylizovat postavy, kterým fandím, jako ty nejúžasnější z nejúžasnějších; za vše mluví i scéna, kde se snaží vytáhnout ze staré paní, která navíc špatně slyší to, co chce slyšet (=co se mu hodí do krámu), tedy že se německý prezident neomluvil. Bod pro tuto pamětnici, která v tu chvíli zareagovala výborně a mimo jiné také pojmenovala jeden z ústředních problémů dnešních pseudozachraňovatelů "historické pravdy". Autoři se předvádějí jako dosti nepřipravení a bohužel jejich výsledná práce na mě nepůsobí jako představení základních argumentů a jádra sporu, ale spíše jako jejich vlastní jednoznačná interpretace. Ostatně, už jen text distributora je čiročirá manipulace: střetnutí idealistických umělců a konzervativních obyvatel (??!!). Na druhou stranu, podařilo se jim zachytit i některé dobré a výmluvné situace a minimálně vnést do prostoru otázku, co tedy s těmito pietními místy, za to dvě hvězdy.(4.4.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace