Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoja Mizuno, Corey Johnson, Claire Selby, Symara Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani (více)Obsahy(2)
Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed pustiny vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene. Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vikander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (1 255)
Místy zajímavé, ale v druhé polovině alespoň pro mě předvídatelné a zvratům chybělo ono žádoucí „wow“. V odlehlé chladné laboratorní pevnosti uprostřed panenské přírody se začne rozplétat příběh, kterak jedna kráska z čipů a drátků vzbudí city u zaměstnance jejího svérázného a věčně opilého stvořitele. Komorní hra s nevyhnutelným koncem mezi dlouhými scénami a skly začíná. Jenže samotná zápletka nestačí. Ona Spikea Jonzeho si mě získala víc. Ex Machina přesto má myšlenku, a i když je úsporná, zaujme. A to nejen díky pokoji bez oken, smlouvě o mlčenlivosti, skepsi k odevzdané důvěře nebo třem výborným hercům. Je to znepokojivé, přesto tomu něco chybělo. I když to neznamená, že bych nebyl spokojený!! ()
Zajímavé téma, ale docela nudně zpracované. Některé nápady jsou fajn, pomalé tempo by mi snad ani tak nevadilo, když by tam bylo víc chytlavějších momentů. Dějově v celkovém pohledu taky nic extra. Samozřejmě to stojí za zamyšlení, prostředí je pěkné a i herecké výkony celkem v pohodě, ale film jako takový mě nijak zvlášť neuchvátil a asi bych ho vidět znovu nechtěl. 60% ()
Cherchez le robot.. Podobné jako sci-fi, co tu bylo kdysi od Proyase. Pouze s umělečtějšími ambicemi, o něco chytřejší, na Asimova ukazující čidly pokrytý prostředníček a s rezavým Willem Smithem bez robotické ruky. Jenže když oloupete tu vizuálně podmanivou slupku, najdete pod komorní dužinou nesčetněkrát viděný jadřinec a jen s odtrháváním okvětních lístků ve stylu „má mě rád, nemá mě rád, dělá, že mě má rád“ se obdivovatel sex machiny nezahřeje. Umělá inteligence.. Málokdy se u filmu stane, že se jeho nosné téma doslovně shoduje s tím, jak na diváka film působí.. ()
Možná proto, že film byl o umělé inteligenci, tak byl přílišně umělé natahován. Ani pár kvalitních myšlenek, pěkný dialogový humor a příjemné herecké obsazení v čele s Alicii Vikander a Domhnallem Gleesonem tento fakt nezachrání. Ale během polárního dne (ano to bylo tolik denního světla) odehrál příjemný děj pro mne s atraktivním tématem a Turingovým testem (UI aka Eugen Gootsman z Oděsy jim prošel) a dokonce i Turingovým textem (možná to bylo úmyslně a nebyl to chyba titulkářů) protože zde Turingův test nebyl úplně Turingovým testem). Přijemná čsfd projekce. ()
Jde o jeden z těch velmi chytrých hard science fiction filmů, které diváka nezahltí nepochopitelnými informacemi a neunudí ho nezáživným dějem. Naopak je jeho sledování velice provokativním zážitkem, který mě nejednou donutil k zamyšlení. Na EX MACHINA jsem se nehorázně těšil, jde o režijní debut Alexe Garlanda, který stojí za několika výbornými science fiction scénáři (SUNSHINE, 28 DNÍ POTÉ) a pod scénář se samozřejmě podepsal i nyní. Už od začátku jsem tudíž věděl, že jeho režijní prvotina bude nacpána chytrou originalitou. Ze zobrazených technologií mi přecházela hlava kolem. Všechno bylo do detailu vybroušené nejen na pohled, ale také na poslech. Vynikající dialogy mi připomněly tolik odlišného a přesto tolik podobného POZEMŠŤANA. Dialogy jsou navíc naprosto uvěřitelné a nesmrdí šustěním papíru. Tím si u mě EX MACHINA získala malé plus. Navíc ten perfektní konec. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (27)
- Severoamerické tržby dosáhly 25,4 milionu amerických dolarů, celosvětové pak činily 37,4 mil. (NIRO)
- Obraz, o kterém se zmíní Nathan (Oscar Isaac), je napodobeninou skutečné malby od Jacksona Pollocka, jež nese název „No. 5, 1948". V době premiéry filmu šlo o pátou nejdražší malbu všech dob, která byla v roce 2006 vydražena za 140 milionů dolarů, což je částka zhruba 8,5x větší než rozpočet snímku. Jackson Pollock ji v roce 1949 prodal za 1500 dolarů. (JendaT)
- Natáčení probíhalo v Norsku - v lokalitách Valldal a Sognefjord -, a ve Velké Británii, ve studiu Pinewood. Natáčení filmu trvalo šest týdnů, ale postprodukce zabrala šest měsíců. (Terva)
Reklama