Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 014)
Nic člověku nenakopne motivaci víc než na vlastní oči vidět pořádnou autonehodu s polomrtvou čubkou. V tu chvíli Džejk ucítí škubání ve slabinách tak mocné až mu to div neroztrhne kaťata, zastaví kolo a koupí si výbavičku na větší porci takových hezkých zážitků jako je pobodání, zastřelení, smrťák v autě či uhoření. Všechny tyto veselé příhody začne prodávat místní televizní stanici, kde působí starší fena blonďaté srsti co jí pro změnu u těchto videí vlhne píča. Oba si tak spolu začnou rozumět a Džejk by chtěl s blonckou dokonce i zajít na večeři ba i šoustat. Blondýna má ale hrobku ve stadiu zapomnění takže hraje tyátr (pro blbce - Divadlo) a nechce Džejkovi podržet. Ten tak začne víc a víc makat na sehnání těch nejlepších záběrů, tahá mrtvoly po zemi na lepší místa k točení, vrahouny nechává na svobodě a neštítí se už vůbec ničeho jen aby se stal úspěšným se svou natáčecí firmou a mohl blondýně vylízat pekáč dosucha. A na konci filmu se dostaví s tak po piči hustokrutopřísným videem, že mu blondýna začne hekat do tváře a soukavě opakovat pod tíhou orgasmů - Dám Ti za to cokoliiiii, mrdej měěěě . Ok, to - mrdej měěěě - tam neřekla, ale rozhodně to chtěla. No prostě happy a end k tomu, kde k dokonalosti chybělo už jen natočit a následně hodit do zpráv jak do ní strká svýho nalitýho čuráka, aby jí věnoval své desetileté úspory. ()
Emoce vřelé asi jako zimní ráno a postavy bez osobního příběhu mohou vzbuzovat dojem divácké antipatie, ale ta úsporná práce s hrdiny, kteří se zaprodali číslům sledovanosti, funguje na jedničku, jelikož tihle slídilové pro většinu z nás zůstanou něčím odosobněným, prostupující k nám skrze pikantní záběry z televize, i v běžné realitě. Navíc Gyllenhallova slizká kreace funguje tak silně, že je vám vlastně úplně jedno, jakým způsobem byste měli na hrdinu nahlížet, což se v závěru vyjeví jako hlavní trumf tvůrčího vyprávění a tak nějak vezmete na milost i ten předtitulkový dojezd. 4 a ½. ()
Málem jsem se poblil a zároveň měl permanentně sevřené půlky a oči přikované k plátnu. Pomník bulvárního hyenismu ve vší jeho zrůdnosti a zároveň sžíravě nastavené zrcadlo doby, kdy vražda není nic, dokud není vidět tělo, krev a akce v pevně komponovaném záběru. Gilroy navíc zvládá o napínavé naháněčky a umně filtruje informace jen z pohledu psychopatického Jelenhulehena. Tenhle film Oscary nepotřebuje. Beztak si ho budeme pamatovat víc než všechny ty vyumělkované a škatulkám odpovídající dramata o chrabrých sniperech, druhoválečných gayích a bandě černochů bojujících s rasismem. ()
Nightcrawler je přesně takový, jaký jsem čekal, že bude, což je v podstatě jediná výtka, kterou k němu mohu mít. Chyběl mi v něm nějaký moment výraznějšího překvapení či šoku. Vlastně jsem si tak trochu myslel, že Gyllenhaalův cílevědomý sociopat (vše dobré, co bylo napsáno o jeho hereckém výkonu, je pravda) zajde při té své honbě za kariérním postupem ještě o trochu dál. Je to kritika hnusné doby a absentujících mravů, kdy cenu mají čísla sledovanosti a morálka jde stranou. "Nikdy po vás nebudu chtít nic, co bych sám neudělal." Působivé, temné, podmanivé. Lumetova Network ale myslím řízla o něco hloubš. 9/10 ()
Je to jak epizoda gétéáčka, ze který někdo vypreparoval humor a většinu nadhledu. Jake se do své "zhubni a dostaneš cenu (útěchy)" obul bohužel ve stylu full retard a výsledkem je postava úchyláckého Forresta Gumpa. Šlo by to ustát, kdyby se Dan Gilroy nesnažil o perverzně seriózní obraz mediálního hyenismu. Pár humorných okamžiků to zvedá, ale těžko to vyváží celou řadu míst, kde Gyllenhaal přidává plyn hluboko pod podlahu a výsledkem je škleb místo mrazení. Problém mám i se strukturou. První 2/3 stojí z velké části na snaze pohltit diváka neonovou tmou LA, ale kombinace postavy za hranou uvěřitelnosti a opakujících se situací není hypnotická, spíš otravná. Šok a vykolejení se nějak přes fotogenicky přeexponované noční sety ven nedostávají. Poslední třetina se díky zápletce rozjede, ale spíš jsem se nechtěně přistihl, že Nightcrawlera sleduju s podobně mělkým zaujetím jako reality cop shows (je mi v jádru fuk, komu se to děje, hlavně že se to děje), přičemž Gilroyovo matro je mnohem víc cool, spousta úhlů, prostřihů, hudby a tak... jestli má být tenhle film svůdně pokřiveným obrazem, moc se mu to nepovedlo. Protože nakonec svádí diváka spíš k tupému zírání než k hluboké kritické reflexi posedlosti mediálním snuffem. Sexuální vzrušení Jaka a jeho ladyfriend v závěru je snad nejvíc falešný moment Nightcrawlera, který slídí s nasazením, ale podstata kompozice mu uniká. Snaživý určitě. Uhrančivý? Ani omylem. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- V polovině filmu je scéna, kdy Lou (Jake Gyllenhaal) vchází do domu, ve kterém se střílelo. Po záběru na zbraň kamera namíří na jeho obličej, za nímž je vidět nějaký člověk (pravděpodobně člen štábu). (orionn12)
- Jake Gyllenhaal (Louis Bloom) schudol kvôli roli vyše deväť kilogramov. (ambron)
- Príbeh je čiastočne inšpirovaný fotoreportérom Arthurom "Weegee" Felligom, ktorý bol známy odpočúvaním práve cez policajné vysielanie. (belinko)
Reklama