Reklama

Reklama

Muž bez minulosti

  • Finsko Mies vailla menneisyyttä (více)
Trailer 1
Finsko / Německo / Francie, 2002, 97 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž ovšem nabude ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře?

Film byl v rove 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (142)

Trellíno 

všechny recenze uživatele

Nebudu se tu omlouvat všem fanouškům Kaurismakiho za to, že kazím průměr jeho prý velmi dobrého filmu. Když se mi něco nelíbí, tak se mi to prostě nelíbí a basta fidly. Ja bych spíše souhlasil s těmi, kteří zde kritizují herecké výkony a dialogy, to je jedním slovem děs, ať už to byl záměr či ne. Dokoukáno spíše z povinnosti, abych byl tak nějak v obraze. Nevím, zda jsou takové i ostatní Akiho filmy, žádný jiný jsem neviděl. Pokud ale jsou podobné, pak je docela paradoxem skutečnost, že mě velice bavila poslední povídka v Jarmuschově Noci na zemi, která prý má být přesně v Kaurismakiho stylu. ()

keddy79 

všechny recenze uživatele

Nesmírně zajímavý film. Jak svým obsahem, tak i svým podáním. Strohé ale výstižné dialogy měly něco do sebe. Tímto mi připomněl film Hoří má panenko. Ač nemám ráda dlouhé scény, kde se nic neděje, v tomto filmu je považuji naopak za přednost, protože tak dokonale utvářejí atmosféru. V mé paměti se usídlila zejména scéna studující rozdělování polévky zatím bezejmenným ale uzdravujícím se bezdomovcem při příležitosti kolaudace svého kontejneru. Aki Kaurismäki se mi představil dobře a v blízké době se jistě vrhnu na nějaký další jeho film. Už se těším. ()

Reklama

Faye 

všechny recenze uživatele

Ztráta paměti, ztráta vlastního já, výměnou za něco mnohem lepšího-duševní klid. Minulost je pryč a nezbývá než tu prázdnotu zaplnit. Novými dojmy, kamarády a možná láskou. Co na tom, že nový začátek je na úplném dně společenského žebříčku. Ochota pomoci je nastavena jinak a za jinou platbu. Snadno se sežene bydlení, minulý nájemník umrznul, elektrika je gratis, stačí kámoš se šroubovákem, matraci věnuje další, má prostě jednu navíc. K tomu, být „někdo“ mezi bezdomovci, je pořád být někdo! Herecké výkony nejsou sice na Oscara, ale film stojí za to! ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Je veľmi príjemné zistiť, že [spoiler] aj keď bol hlavný hrdina M na začiatku filmu štyrikrát zabitý [koniec spoileru], ľudská dobrota na tom svete nevymizla. Tej sa mu dostane v rôznych podobách a režisér si z toho všetkého aj z diváka robí pekne krásne dobrý deň. Dokázal som na tú vlnu naskočiť a už som sa viezol, veľmi príjemne, až do konca. Veľké neduhy spoločnosti, aj tie malé ako nevšímavosť, sú naservírované pekne na podnose v divadelnom spracovaní, až som očakával, že niekde vykuknú hlavy divákov z obecenstva. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Kde je tu úřad práce? / Vidíš tu kostelní věž? Jdi za jejím stínem a najdeš ho. Jarmusch se setkává s Lynchem v prostředí helsinských doků, aby zameditovali nad krásou života v bídě a o tom, že někdy je dostat po hlavě obuchem to nejlepší, co člověka může potkat. Kaurismäki se obdivuje vylhané prostotě, stejně jako se potutelně vysmívá (i vlastní) potřebě s tak specificky krutým kýčem obcovat. Film hřeje u srdíčka, ale dává si záležet na odstupu. K tomu napomáhá surreálná výprava z Finska před Nokií, kombinující retro prvky se zcela současnými, poetické dialogy mondrianovského minimalismu a hereckými výkony jako vystřiženými z Divadla Járy Cimrmana: Manželství je nedotknutelné. Přinesla jsem jízdní řád. Dojem z filmu mi poznamenal zvláštní paradox. Jestliže příběhu hlavního hrdiny dlouho chybí začátek, ustřižený amnézií, mně scházel po dávném prvním zhlédnutí závěr - podloudně nastahovaná avíčka na začátku nultých let končila, kdy sama chtěla. Díky originálnímu DVD jako bych se rozvzpomněl na budoucnost, o níž jsem byl kdysi vlastní vinou oloupen - kupujte filmy v originálním balení! Děkuji. / On mluví. / Jistěže. Jen jsem nevěděl, co říct. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (3)

  • Film získal v roce 2002 Velkou cenu poroty v Cannes. (Terva)
  • Na fotoportrétu, kterého je možné všimnout si na stěně během scény v baru, je Matti Pellonpää, který hrál v několika Kaurismakyho filmech, než v roce 1995 náhle zemřel. (oje)

Související novinky

Pondělky s Akim Kaurismäkim na Dlabačově

Pondělky s Akim Kaurismäkim na Dlabačově

12.02.2018

Únorové a březnové pondělky budou v kině Dlabačov ve znamení filmů od finského režiséra, jednoho z nejvýznamnějších evropských filmových tvůrců Akiho Kaurismäkiho. Těšit se můžete na jeho režijní… (více)

Reklama

Reklama